• Anonym (lys)

Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra

Min sambo har ingen sexlust längre och jag har försökt ta reda på varför och jag har frågat vad det kan bero på men min sambo säger sig inte veta. Hon gör ingenting för att ta reda på varför. Jag kan bara gissa mig fram och jag tror att det är så att hon inte är attraherad av mig längre. Har frågat henne om hon är attraherad av mig eller inte och svaret jag får är att hon tycker att jag är snygg och attraktiv men att hon inte känner för att ha sex. Har frågat om hon känner för att ha sex med andra eller om det bara är mig hon inte vill ha sex med och hon svarar då att hon inte vill ha sex med någon annan heller.

Jag märker att detta tär på vårt förhållande. Vi har inga barn. Vi har ett bra förhållande i övrigt, förutom att sexbiten saknas och hon vill inte heller vara intim på andra sätt. Det blir väl en kram som mest.

Har slutat ta initiativ till sex eftersom jag vet att hon aldrig vill och jag blir alltid nekad så det är ingen idé. Senast vi hade sex var för cirka två månader sedan.

Jag har påtalat att detta är ett problem för mig. Jag förväntar mig absolut inte sex varenda dag men jag kan inte heller tänka mig att leva i ett sexlöst förhållande utan närhet och intimitet. Några dagar i veckan vill jag helst ha sex. Med tanke på att jag trivs med henne i övrigt (och hon säger sig trivas med mig också) så har jag förslagit ett öppet förhållande så att jag kan få ha sex med andra men det går hon inte med på. Jag älskar henne och hon säger sig älska mig också men jag tror att hon älskar mig som en bästa vän.

Jag tänker inte vara otrogen.

Har varit tydlig med att om hon inte vill ha sex och inte heller tillåter mig ha sex med andra så kommer jag att lämna förhållandet när jag får nog. Hon blir då väldigt ledsen, gråter, skriker och har sig. Hon kan då säga att hon ska försöka få tillbaka lusten men det går inte när hon själv inte vet vad det beror på.

Hon säger att hon absolut inte vill att jag ska lämna henne, att hon skulle gå under och att jag är hennes allt. Det tar emot men vad ska jag annars göra? Jag mår verkligen inte bra i förhållandet som det är nu.

• Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra
  • Anonym (E)
    Sk007 skrev 2021-10-20 10:03:42 följande:

Jag skulle tycka att det vore intressant att se vad som hände om TS totalt ignorerade något av sin sambos behov.
    Om man tar det här med hushållssysslor t ex. Om TS bara skulle göra de hushållssysslor han känner för och bara strunta i resten, undra hur hans sambo skulle reagera då?
    Hon tycker uppenbarligen inte att man inte behöver engagera sig i frågar hon själv inte tycker är viktig. Med det resonemanget blir förhållandet rätt tråkigt. Det är ingen större mening med att vara två om det bara är jaget som spelar roll.

Det var väl en riktigt konstig jämförelse! Hushållsarbete är inget "behov" kvinnor har, 1800-talet ringde och ville ha sin kvinnosyn tillbaka! Hushållsarbete är en nödvändig insats som alla i ett hushåll ska hjälpas åt med för att ha rent omkring sig, sätta mat på bordet, ha rena kläder och annat.
  • Sk007
    Anonym (E) skrev 2021-10-20 10:12:58 följande:
    Det var väl en riktigt konstig jämförelse! Hushållsarbete är inget "behov" kvinnor har, 1800-talet ringde och ville ha sin kvinnosyn tillbaka! Hushållsarbete är en nödvändig insats som alla i ett hushåll ska hjälpas åt med för att ha rent omkring sig, sätta mat på bordet, ha rena kläder och annat.
    Visst är hushållsarbete viktigt, men man behöver enligt ovan nämnda tes inte göra mer än man själv finner nödvändigt.
    I flera av mina förhållanden har jag förstått hur tjejen vill ha det i hemmet för att trivas och jag har anpassat mig därefter, vilket jag finner är ganska vanligt.
    Men ska jag fokusera på jaget då skulle jag kunna strunta i hur kuddar ligger, hur gardiner hänger, vilken belysning som ska vara på när, hur ofta det behöver dammsugas, hur ofta det behöver diskas, hur ofta man handlar osv. Vill tjejen ha det på ett annat vis är det helt upp till henne att fixa det.
  • Anonym (Kvinna som förstår)
    Anonym (Men) skrev 2021-10-20 07:43:07 följande:

Viktigt nja, men inte helt oviktigt. Men ts ser ju sex som det viktigaste i ett förhållande. Då får han som sagt gifta sig med en hora istället.

Var har han skrivit det viktigaste? Det är för de flesta en väldigt viktig del. Får man inte sex alls med partnern - det handlar inte bara om sex i sig utan att man åtrår och VILL ha sex med en man älskar. Får man aldrig det blir det självklart en stor grej.
  • Anonym (Gränser)

Min erfarenhet av vad man hör om hur folk gör och hur de har det är att vissa som faktiskt tappar lust att ha sex med sin partner.

Åh antingen så jobbar man på att lösa det och försöker på olika sätt. Eller så tycker den utan lust att det är så som den faktiskt vill ha sitt liv och sin relation. Och är nöjd.....

Så, ge det lite tid, men ge upp sen. Man kan ju inte tvinga nån att vilja ha sex och hittar man inte lusten igen så kanske inte en monogam parrelation är rätt livsval för den partnern som faktiskt har lust och faktiskt vill ha sex.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (X) skrev 2021-10-19 12:58:03 följande:

Ööööh?

Du måste verkligen uppdatera din definition på utpressning.Det är exakt vad du gör, känslomässig utpressning.

Allt handlar om dig, dig, dig och att du ska få utlösning inuti din flickvän.  De flesta kan förstå varför hon inte har lust längre utom du dårå.

Så försöker du pressa henne till att förstå vad det är för fel på henne. Självklart kommer hon aldrig komma på det eftersom felet ligger hos dig och din sexuella egocentrering, känslomässiga utpressning och skuldbeläggning av henne.

Jag tycker du ska göra slut omgående, helst igår så att hon har chans att träffa någon som bryr sig om henne.

Chansen är dock inte stor eftersom det finns alltför många sådana som dig men jag önskar henne lycka till.Skulle du vara attraherad av någon som hela tiden var på dig med att om du inte har sex med mig så dumpar jag dig? Och med du måste ta reda på vad det är för fel på DIG?

Jag tvivlar oerhört starkt på det.

Nej, det är inte utpressning, det är att ställa ett ultimatum. Det måste man ha rätt att göra i en relation där man är olycklig. Har man försökt prata med sin partner utan att det har hjälpt, så kan man komma fram till slutsatsen att ett uppbrott är enda lösningen. Och TS skriver ju just att han har försökt prata med sin sambo, men att det inte hjälpt. Sex är såpass viktigt för honom i en relation att han inte vill vara kvar i en relation där han inte får ha sex. Då har han all rätt att lämna. Han vill bara informera sin sambo om varför han lämnar först, och ge henne en chans att försöka få tillbaka sin sexlust. Det är inte detsamma som utpressning.

Varför framställer du TS som så egoistisk? De allra flesta människor tycker att sex är en viktig del av en kärleksrelation. Sexet är det som skiljer en käleksrelation från en kompisrelation. Avsaknad av sex i en parrelation leder till sexuell frustration, men sex med sin partner handlar också om att få känna sig älskad, bekräftad och åtrådd. Inte konstigt att man mår dåligt om partnern inte vill ligga med en. TS skriver dessutom att sambon knappt vill ha någon närhet alls. En kram på sin höjd. Du framställer det som om sambons sexlust har försvunnit pga att TS ställde ett ultimatum. Jag tycker dock det framgår tydligt av TS att det var precis tvärtom.

Hade du själv velat ha en kärleksrelation där din partner inte ville ha sex med dig? Eller du kanske själv är partnern utan sexlust?
  • Anonym (E)
    Sk007 skrev 2021-10-20 10:21:02 följande:
    Visst är hushållsarbete viktigt, men man behöver enligt ovan nämnda tes inte göra mer än man själv finner nödvändigt.
    I flera av mina förhållanden har jag förstått hur tjejen vill ha det i hemmet för att trivas och jag har anpassat mig därefter, vilket jag finner är ganska vanligt.
    Men ska jag fokusera på jaget då skulle jag kunna strunta i hur kuddar ligger, hur gardiner hänger, vilken belysning som ska vara på när, hur ofta det behöver dammsugas, hur ofta det behöver diskas, hur ofta man handlar osv. Vill tjejen ha det på ett annat vis är det helt upp till henne att fixa det.
    Hushållsarbete i sig är inte något avgörande, utan hur relationen mår. Bor man i ett hem som på nåt sätt är motbjudande är det klart att det stör, men det hindrar inte sexlusten. Om mannen aldrig lyfter ett finger kan det ha en liten inverkan men det är inte avgörande. Det som brukar ha störst inverkan är hur man har det emellan sig på ett känslomässigt plan. Så det man borde fråga ts är snarare om de gör saker tillsammans, skrattar tillsammans, har intressanta samtal och visar intresse för varandra. Sitter han på soffan och är ointresserad av ett samliv så kan det förstöra väldigt mycket. Jag spekulerar nu bara, säger inte att ts är sån, men där kan han själv göra en stor skillnad även om sambon har svalnat. Och hon kanske inte ens skulle kunna berätta vad som är fel, annars hade hon inte sagt att allt är bra. Det kanske inte ens är nåt riktigt fel, bara lite "meh", men om vissa saker ändras skulle det kunna liva upp relationen ordentligt.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-10-20 12:29:00 följande:
    Nej, det är inte utpressning, det är att ställa ett ultimatum. Det måste man ha rätt att göra i en relation där man är olycklig. Har man försökt prata med sin partner utan att det har hjälpt, så kan man komma fram till slutsatsen att ett uppbrott är enda lösningen. Och TS skriver ju just att han har försökt prata med sin sambo, men att det inte hjälpt. Sex är såpass viktigt för honom i en relation att han inte vill vara kvar i en relation där han inte får ha sex. Då har han all rätt att lämna. Han vill bara informera sin sambo om varför han lämnar först, och ge henne en chans att försöka få tillbaka sin sexlust. Det är inte detsamma som utpressning.

Varför framställer du TS som så egoistisk? De allra flesta människor tycker att sex är en viktig del av en kärleksrelation. Sexet är det som skiljer en käleksrelation från en kompisrelation. Avsaknad av sex i en parrelation leder till sexuell frustration, men sex med sin partner handlar också om att få känna sig älskad, bekräftad och åtrådd. Inte konstigt att man mår dåligt om partnern inte vill ligga med en. TS skriver dessutom att sambon knappt vill ha någon närhet alls. En kram på sin höjd. Du framställer det som om sambons sexlust har försvunnit pga att TS ställde ett ultimatum. Jag tycker dock det framgår tydligt av TS att det var precis tvärtom.

Hade du själv velat ha en kärleksrelation där din partner inte ville ha sex med dig? Eller du kanske själv är partnern utan sexlust?
    Bra skrivet. Det är konstigt att det anses helt ok att vilja lämna om man inte trivs på grund av olika syn på ordning i hemmet, hur man ska tillbringa fritiden eller om man ska skaffa barn, men om man vill lämna på grund av att partnern inte vill ha sex är man plötsligt egoistisk.
  • Sk007
    Anonym (E) skrev 2021-10-20 12:45:30 följande:

Hushållsarbete i sig är inte något avgörande, utan hur relationen mår. Bor man i ett hem som på nåt sätt är motbjudande är det klart att det stör, men det hindrar inte sexlusten. Om mannen aldrig lyfter ett finger kan det ha en liten inverkan men det är inte avgörande. Det som brukar ha störst inverkan är hur man har det emellan sig på ett känslomässigt plan. Så det man borde fråga ts är snarare om de gör saker tillsammans, skrattar tillsammans, har intressanta samtal och visar intresse för varandra. Sitter han på soffan och är ointresserad av ett samliv så kan det förstöra väldigt mycket. Jag spekulerar nu bara, säger inte att ts är sån, men där kan han själv göra en stor skillnad även om sambon har svalnat. Och hon kanske inte ens skulle kunna berätta vad som är fel, annars hade hon inte sagt att allt är bra. Det kanske inte ens är nåt riktigt fel, bara lite "meh", men om vissa saker ändras skulle det kunna liva upp relationen ordentligt.

Jag tänkte inte på det men det kan förstås vara så att det redan är obalans. Att tjejen får sköta allt hemma och även förvänstas ställa upp i sängen. Då finns det ju knappast något för ts att kontra med heller och det är ganska uppenbart varför lusten är borta.

Men som det verkade var "allt bra" utom avsaknaden av sex, men det kanske är mer som fattas trots allt.
  • Anonym (E)
    Sk007 skrev 2021-10-20 13:02:21 följande:
    Jag tänkte inte på det men det kan förstås vara så att det redan är obalans. Att tjejen får sköta allt hemma och även förvänstas ställa upp i sängen. Då finns det ju knappast något för ts att kontra med heller och det är ganska uppenbart varför lusten är borta.

Men som det verkade var "allt bra" utom avsaknaden av sex, men det kanske är mer som fattas trots allt.
    Ska man göra en statistisk gissning så verkar det i väldigt många relationer finnas en obalans, just kring hushållsarbete, tyvärr, men utifrån vad jag lärt mig av livet genom åren så är det samspelet som är det absolut viktigaste. Har man ett välstädat hem med jättebra jämlikhet på alla plan så kvittar det, om man inte umgås med sin partner, uppvaktar lite grann (måste inte vara blommor, snälla ord kommer man långt med) och i stort visar att man fortfarande har ett intresse. Men, man ska aldrig kontra sex mot hushållsarbete eller andra insatser. "Om du inte gör ditt inom det här området så tänker inte jag göra mitt", eller tvärtom, "om jag hjälper till mer i hemmet så kommer vi ha mer sex". Funkar ju inte så.

Jag tror sambon menar det hon säger, och att det är sant. Deras relation är nog bra från hennes håll sett. Det betyder inte att hon är lycklig, utan snarare att de lever i en relation som inte är olycklig. Som du kan tänka dig är det inte samma sak. Hon verkar inte veta att något saknas, relationen är "bra nog". Hennes bristande sexlust kanske inte ens har med ts att göra utan har andra förklaringar. Men om hon är nöjd är det ju så. Ts är inte nöjd men det krävs lite mer djupdykning i hennes inre för att få reda på varför hon inte vill ha sex.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-20 12:54:47 följande:

Bra skrivet. Det är konstigt att det anses helt ok att vilja lämna om man inte trivs på grund av olika syn på ordning i hemmet, hur man ska tillbringa fritiden eller om man ska skaffa barn, men om man vill lämna på grund av att partnern inte vill ha sex är man plötsligt egoistisk.

Ja, det verkar vara en vanlig åsikt på FL. Saknar man sexlust själv är det ju lätt att sitta och säga åt någon att hen är löjlig som inte trivs i en sexlös relation. Man önskar att folk kunde ha lite mer empati och förstå att människor kan ha olika behov.
Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra