• Anonym (lys)

Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra

Min sambo har ingen sexlust längre och jag har försökt ta reda på varför och jag har frågat vad det kan bero på men min sambo säger sig inte veta. Hon gör ingenting för att ta reda på varför. Jag kan bara gissa mig fram och jag tror att det är så att hon inte är attraherad av mig längre. Har frågat henne om hon är attraherad av mig eller inte och svaret jag får är att hon tycker att jag är snygg och attraktiv men att hon inte känner för att ha sex. Har frågat om hon känner för att ha sex med andra eller om det bara är mig hon inte vill ha sex med och hon svarar då att hon inte vill ha sex med någon annan heller.

Jag märker att detta tär på vårt förhållande. Vi har inga barn. Vi har ett bra förhållande i övrigt, förutom att sexbiten saknas och hon vill inte heller vara intim på andra sätt. Det blir väl en kram som mest.

Har slutat ta initiativ till sex eftersom jag vet att hon aldrig vill och jag blir alltid nekad så det är ingen idé. Senast vi hade sex var för cirka två månader sedan.

Jag har påtalat att detta är ett problem för mig. Jag förväntar mig absolut inte sex varenda dag men jag kan inte heller tänka mig att leva i ett sexlöst förhållande utan närhet och intimitet. Några dagar i veckan vill jag helst ha sex. Med tanke på att jag trivs med henne i övrigt (och hon säger sig trivas med mig också) så har jag förslagit ett öppet förhållande så att jag kan få ha sex med andra men det går hon inte med på. Jag älskar henne och hon säger sig älska mig också men jag tror att hon älskar mig som en bästa vän.

Jag tänker inte vara otrogen.

Har varit tydlig med att om hon inte vill ha sex och inte heller tillåter mig ha sex med andra så kommer jag att lämna förhållandet när jag får nog. Hon blir då väldigt ledsen, gråter, skriker och har sig. Hon kan då säga att hon ska försöka få tillbaka lusten men det går inte när hon själv inte vet vad det beror på.

Hon säger att hon absolut inte vill att jag ska lämna henne, att hon skulle gå under och att jag är hennes allt. Det tar emot men vad ska jag annars göra? Jag mår verkligen inte bra i förhållandet som det är nu.

• Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra
  • Anonym (L)
    New Dawn skrev 2021-10-19 15:56:00 följande:

Självklart är det synd om TS. Det är alltid tråkigt att inte vara älskad och åtrådd. Det kan ju för övrigt vara exakt så TS Sambo känner, även om TS har lust att ha sex med henne.

Jag försöker belysa problemet med ett annan perspektiv. Även om det nu skulle vara så att det är vanligt att öppna relationer är en bra lösning för många, så är det inte det för personer som fungerar som jag gör.

Det är inte säkert att TS kvinna inte vill. Hon kanske vill, men inte kan. Kanske för att grunden och kärleken är för svag. Eller av andra mer komplicerade orsaker som hon inte kan komma till rätta med. Hon säger ju att hon ska försöka hitta sin lust, men hon kanske inte klarar det. Jag hade aldrig i livet klarat att det med en man som ts, med tanke på hans grundinställning till sex.

För vissa(tex jag) som tycker att sex är viktigt i en relation funkar det inte att ersätta personen, men på samma sätt skulle det vara omöjligt att ha ett fungerade sexliv med någon som har en så annorunda syn på sex. Att TS sa att han kunde tänka sig en öppen relation förutsätter ju att han har en annan syn på sex. För mig tex skulle ett sådant uttalade endast funka om relationen var död. Jag tänker inte att problemet är att han har sagt det, utan att han ser sex så. Han ser sin sambo som ersättningsbar, även om han nu helst hade haft sex med henne.

TS skriver att han föreslår att "ha sex med andra", det är väldigt ospecifikt. (du stöttade ts, så då förutsatte jag att du var överens med honom) För mig betyder det att man inte tycker det är så viktigt vem man har sex med. Med det menar jag inte att han vill ha sex med precis vem som helst. Om jag hade en man som föreslog att han kunde ha sex "med andra" skulle jag se det som att det inte skulle vara så viktigt vem han hade sex med...jämfört med hur jag ser det. Det behöver inte betyda att han kan sätta på vilken kvinna som helst. Det var inte så jag menade.

Då är det så att de har två val. Antingen jobbar man aktivt på att lösa problemet eller så gör man slut. Det hjälper inte att börja skrika och ha sig.

Jag förstår helt klart att öppna relationer inte är för alla och jag skulle aldrig heller vilja ha en öppen relation men sambon verkar inte vara så engagerad i att lösa problemet. Hon vill samtidigt absolut inte avbryta förhållandet så hur ska man då komma vidare?

Hur som helst så måste de aktivt jobba för att lösa problemet om förhållandet ska gå att rädda. Det kan innebära att de måste ta kontakt med en sexolog och gå i parterapi men frågan är om de har viljan som krävs för detta. Jag tycker inte att det verkar så på sambon. Ts har presenterat en lösning så nu är det väl sambons tur.

Jag tvivlar på att sambon älskar ts. Hade hon älskat honom så tänker jag att hon borde kunna kyssa honom eller mysa med honom men vad vet jag.

Som jag ser det så väljer ts hellre att ha sex med någon annan än att avsluta förhållandet medan sambon inte godtar något av detta. Frågan är hur man då ska komma vidare. Hennes sexlust var ju borta redan innan ts kom med förslaget gällande öppet förhållande och till skillnad från dig så är hon inte beredd att avsluta förhållandet, trots ts förslag om öppet förhållande.

Ersätta sambon gör han ju hur som helst, oavsett om han får ha sex med andra eller inte. Får han inte ha sex med andra så innebär det ju att förhållandet tar slut och då lär han väl hitta en annan kvinna till slut, precis som att sambon lär hitta en annan man.
  • New  Dawn
    Anonym (H) skrev 2021-10-19 16:56:45 följande:

Exakt som E skriver. Det handlar om sex i olika former. Varför vill ni omskriva det? Han skriver dessutom att han inte får ha sex med andra. Det är ju uppenbart att det inte är närheten och inimiteten med frun han söker, utan sex. Jag har full förståelse för att man har ett behov av sex. Men skriv inte om det till något annat för att göra det mer legitimt. Han vill ha sex. Om han inte får ha det med frun, så vill han ha det med någon annan, okejat av frun. Om han inte får det vill han lämna.

Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • Anonym (L)
    Anonym (H) skrev 2021-10-19 17:27:22 följande:

Jag har inte sagt att det är konstigt eller hemskt att han vill ha sex. Sexlusten kan vara stark. Det jag säger är att han vill ha sex. Det är sex det handlar om. Sex med frun. Eller sex med någon annan kvinna. Han vill ha sex. Punkt. Det är absolut inget fel i det. Men jag tycker inte om att det ska omskrivas till något "finare", som du försöker göra. För det är uppenbart att det är sexet han saknar. Med eller utan fru.

Jag har inte försökt omskriva det till något finare så nu syftar du på fel person. Jag har hela tiden pratat om sex. Sedan är det väl förmodligen också ett problem (om än inte lika stort) att hon inte heller vill vara nära på andra sätt.
  • Anonym (L)
    Anonym (E) skrev 2021-10-19 17:30:24 följande:

Det finns alltid en prioritering.

I vilket fall så blir det nog ett olyckligt förhållande där åtminstone ena personen är bitter och missnöjd. Bättre att hitta någon annan som man både kan älska och vill ha sex med.
  • Anonym (H)
    Anonym (L) skrev 2021-10-19 17:32:17 följande:
    Jag har inte försökt omskriva det till något finare så nu syftar du på fel person. Jag har hela tiden pratat om sex. Sedan är det väl förmodligen också ett problem (om än inte lika stort) att hon inte heller vill vara nära på andra sätt.
    Ja, jag misstog dig för Birman. Ber om ursäkt för det.

Att hon inte vill vara nära på andra sätt är absolut ett problem. Min gissning är att hon är rädd för att han ska se det som start på sex. Men det är bara min gissning. Själv haft pojkvänner som man inte ens kunnat krama förrän de fått stånd och vill få sex, för att sedan bli besvikna för att jag inte menade mer än en kram just då.
  • VickanD

Frågan är vad hon har för förslag? Hur ska ni lösa detta? Hon måste ju förstå att om ni ska kunna fortsätta vara tillsammans så måste ni försöka lösa detta. Ta kontakt med en sexolog?

Det går inte att bara säga nej till sex/öppet förhållande och sen sätta sig ned och tro att problemet är ur världen. Vill hon vara med dig så ligger det även på henne att försöka göra någonting åt detta. Allt som krävs.

• New  Dawn
    Anonym (L) skrev 2021-10-19 17:18:23 följande:

Man ska inte behöva välja antingen eller. I ett bra förhållande har man lust och kan kyssa varandra. Annars är det väl mer som vänskap.

Nej det behöver inte vara så. Man kan vilja ha sex för att man är kåt. Kan ibland räcker det med en vänskaplig relation och allmänt sexbehov.

Tvärtom kan man älska någon men sexet har blivit så komplicerat och kravfyllt, fyllt med prestationsångest och skuld, så att det låser sig. Kroppen svarar inte.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • Anonym (E)
    Anonym (L) skrev 2021-10-19 17:34:04 följande:
    I vilket fall så blir det nog ett olyckligt förhållande där åtminstone ena personen är bitter och missnöjd. Bättre att hitta någon annan som man både kan älska och vill ha sex med.
    Ja ts sambo trodde ju dumt nog att hon räckte till för att göra honom lycklig, men han behöver tömma sig i ett kvinnohål och då är det så. Inget att skämmas för, många har det behovet. Men det går över gränsen när det behovet är så pass viktigt att man lämnar en i övrigt bra relation, som han kallar det.
  • Anonym (Gul)
    Anonym (lys) skrev 2021-10-19 12:42:21 följande:

Ja, ännu en sådan här tråd.

Jag pressar inte henne. Jag har slutat ta initiativ men det tär ju ändå på förhållandet. Vart kan man vända sig? Som sagt så har vi pratat och jag har varit lyhörd och försökt förstå varför lusten har försvunnit men det är ju svårt när hon själv säger att hon inte vet varför. Hur ska vi då kunna göra något åt saken om hon inte vet varför den har försvunnit?

Jag vet att det brukar betyda att förhållandet haltar på andra plan men vi har ett bra förhållande i övrigt. Det håller hon med mig om. Jag vet inte varför det har blivit såhär. Kan det vara att hennes attraktion bara har försvunnit? Hon säger att hon är attraherad av mig men jag tvivlar.

Funderar på att lämna snart, det är bara jobbigt att göra henne så ledsen och lämna en människa jag älskar. Skulle helst av allt vilja lösa problemet men jag inser att det kanske inte går.

Får man fråga vilken ålder ni är i och om ni har gemensamma barn?
  • Anonym (L)
    New Dawn skrev 2021-10-19 17:40:10 följande:

Nej det behöver inte vara så. Man kan vilja ha sex för att man är kåt. Kan ibland räcker det med en vänskaplig relation och allmänt sexbehov.

Tvärtom kan man älska någon men sexet har blivit så komplicerat och kravfyllt, fyllt med prestationsångest och skuld, så att det låser sig. Kroppen svarar inte.

Bättre att hitta någon som vill ha sex med en och som älskar en än att stanna i ett förhållande där man inte vill vara nära varandra eller ha sex.
Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra