• Mon 15 Nov 2021 15:15
    3493 visningar
    12 svar
    12
    3493

    Medsökande som förälder

    Min dotter pluggar och får något bidrag för boende. Hennes kille har fast jobb och kan ta lån för en bostad, men han behöver en medsökande för att få igenom lånet. Jag kan hjälpa till, men vill inte stå tillsammans med honom, utan hade velat stå med min dotter. Hon blir av med sitt sk bidrag om hon står med på lånet  och då kan hon inte plugga klart.

    Hade ni hjälpt dem med detta om ni var jag? De har 400.000 kr tillsammans till kontantinsatsen och tar lån på 1,450.000 ungefär. Han som har 26.000 kr/mån kan inte ensam få igenom lånet. 

    Finns där några nackdelar för mig att gå in som medsökande på lånet här?

  • Svar på tråden Medsökande som förälder
  • Magica­l
    Mon 15 Nov 2021 16:08
    #1
    Gabby76 skrev 2021-11-15 15:15:05 följande:

    Min dotter pluggar och får något bidrag för boende. Hennes kille har fast jobb och kan ta lån för en bostad, men han behöver en medsökande för att få igenom lånet. Jag kan hjälpa till, men vill inte stå tillsammans med honom, utan hade velat stå med min dotter. Hon blir av med sitt sk bidrag om hon står med på lånet  och då kan hon inte plugga klart.

    Hade ni hjälpt dem med detta om ni var jag? De har 400.000 kr tillsammans till kontantinsatsen och tar lån på 1,450.000 ungefär. Han som har 26.000 kr/mån kan inte ensam få igenom lånet. 

    Finns där några nackdelar för mig att gå in som medsökande på lånet här?


    Måste de ta lånet just nu? Ursälta om det är en dum fråga, men jag tycker rent generellt att man ska kunna bära sina egna kostnader. Om de kan vänta tills din dotter pluggat klart tex, så behöver kanske ingen annan stå med på lån? 
  • Mon 15 Nov 2021 16:16
    #2
    +1

    Kan råda dig att absolut inte ställa dig som medsökande.

    Hellre att de bor fattigt och litet tills båda har stabil ekonomi och känner sig säkra på att de kan betala tillbaka och inte hamnar i skiten om den ena missköter sig. Man bör ha levt knapert och trångt nån gång i sitt liv tror jag, det är bättre än att stå med skulder upp till öronen när man är 40.

    Blir hon av med sitt CSN och inte kan plugga mer blir det ju svårare/omöjligt för henne att betala tillbaka lånet. Har hon dessutom CSN LÅN så har hon ju dessutom även det lånet att betala tillbaka.

    Betalar hon inte tillbaka så står du med hela skiten ensam, vilket sätter dig i riskläge och kan skapa en tråkig konflikt er emellan.

    Att stå som medsökande med killen är också (iaf i mina ögon) helt uteslutet. Som sagt, missköter han sig står du ensam med allting, skulle det t.ex ta slut mellan dem kanske inte ens kan kontakta honom om du ser att han inte sköter sin del av betalningen.

    Jag hade sagt nej. Hade snarare känts fel att säga ja då det (bortsett från risken för dig själv) innebär ett slut på dotterns studier, samt att hon blir skuldsatt upp över öronen och inte har goda utsikter att betala av lånet när hon står utan jobb (?) och utbildning.

    Killen kan fortsätta spara och dottern kan fortsätta sina studier (och ev spara en slant i månaden från CSN och sommarjobb) utan att bli skuldsatt upp över öronen. Bor de tillsammans? Vad gör det så akut för dem att köpa boende?

    Man kan inte ta illa upp om ens familj inte vill ställa sig som medsökande. Långt ifrån alla går med på det, och i detta fallet är det dessutom för allas bästa du skulle säga nej.

    Lycka till!

  • Mon 15 Nov 2021 17:01
    #3
    UniformYankie skrev 2021-11-15 16:16:20 följande:

    Kan råda dig att absolut inte ställa dig som medsökande.

    Hellre att de bor fattigt och litet tills båda har stabil ekonomi och känner sig säkra på att de kan betala tillbaka och inte hamnar i skiten om den ena missköter sig. Man bör ha levt knapert och trångt nån gång i sitt liv tror jag, det är bättre än att stå med skulder upp till öronen när man är 40.

    Blir hon av med sitt CSN och inte kan plugga mer blir det ju svårare/omöjligt för henne att betala tillbaka lånet. Har hon dessutom CSN LÅN så har hon ju dessutom även det lånet att betala tillbaka.

    Betalar hon inte tillbaka så står du med hela skiten ensam, vilket sätter dig i riskläge och kan skapa en tråkig konflikt er emellan.

    Att stå som medsökande med killen är också (iaf i mina ögon) helt uteslutet. Som sagt, missköter han sig står du ensam med allting, skulle det t.ex ta slut mellan dem kanske inte ens kan kontakta honom om du ser att han inte sköter sin del av betalningen.

    Jag hade sagt nej. Hade snarare känts fel att säga ja då det (bortsett från risken för dig själv) innebär ett slut på dotterns studier, samt att hon blir skuldsatt upp över öronen och inte har goda utsikter att betala av lånet när hon står utan jobb (?) och utbildning.

    Killen kan fortsätta spara och dottern kan fortsätta sina studier (och ev spara en slant i månaden från CSN och sommarjobb) utan att bli skuldsatt upp över öronen. Bor de tillsammans? Vad gör det så akut för dem att köpa boende?

    Man kan inte ta illa upp om ens familj inte vill ställa sig som medsökande. Långt ifrån alla går med på det, och i detta fallet är det dessutom för allas bästa du skulle säga nej.

    Lycka till!


    Jag tror att de känner att de betalar så hög hyra och därför vill de investera de sparade pengarna de har på drygt 450.000 kr i ett boende. De vill inom ett år starta familj, även om hon precis hunnit plugga klart då. 

    Jag säger också att de borde vänta tills våren iaf. Det kom så snabbt för mig. Hade lätt stått som medsökande om det var med min dotter, men helst inte med hennes sambo. Jag vet inte vad som kan hända mellan dem. Tänk om de plötsligt separarer och ska sälja eller om jag vill få loss mitt lån?
  • Mon 15 Nov 2021 17:25
    #4
    UniformYankie skrev 2021-11-15 16:16:20 följande:

    Kan råda dig att absolut inte ställa dig som medsökande.

    Hellre att de bor fattigt och litet tills båda har stabil ekonomi och känner sig säkra på att de kan betala tillbaka och inte hamnar i skiten om den ena missköter sig. Man bör ha levt knapert och trångt nån gång i sitt liv tror jag, det är bättre än att stå med skulder upp till öronen när man är 40.

    Blir hon av med sitt CSN och inte kan plugga mer blir det ju svårare/omöjligt för henne att betala tillbaka lånet. Har hon dessutom CSN LÅN så har hon ju dessutom även det lånet att betala tillbaka.

    Betalar hon inte tillbaka så står du med hela skiten ensam, vilket sätter dig i riskläge och kan skapa en tråkig konflikt er emellan.

    Att stå som medsökande med killen är också (iaf i mina ögon) helt uteslutet. Som sagt, missköter han sig står du ensam med allting, skulle det t.ex ta slut mellan dem kanske inte ens kan kontakta honom om du ser att han inte sköter sin del av betalningen.

    Jag hade sagt nej. Hade snarare känts fel att säga ja då det (bortsett från risken för dig själv) innebär ett slut på dotterns studier, samt att hon blir skuldsatt upp över öronen och inte har goda utsikter att betala av lånet när hon står utan jobb (?) och utbildning.

    Killen kan fortsätta spara och dottern kan fortsätta sina studier (och ev spara en slant i månaden från CSN och sommarjobb) utan att bli skuldsatt upp över öronen. Bor de tillsammans? Vad gör det så akut för dem att köpa boende?

    Man kan inte ta illa upp om ens familj inte vill ställa sig som medsökande. Långt ifrån alla går med på det, och i detta fallet är det dessutom för allas bästa du skulle säga nej.

    Lycka till!


    Man blir inte av med csn för att man äger sitt boende så jag vet inte varför det skulle vara ett slut på studierna? Det är troligen bostadsbidrag hon blir av med, vilket ju är fullt rimligt.
  • Mon 15 Nov 2021 17:26
    #5
    +1
    Gabby76 skrev 2021-11-15 15:15:05 följande:

    Min dotter pluggar och får något bidrag för boende. Hennes kille har fast jobb och kan ta lån för en bostad, men han behöver en medsökande för att få igenom lånet. Jag kan hjälpa till, men vill inte stå tillsammans med honom, utan hade velat stå med min dotter. Hon blir av med sitt sk bidrag om hon står med på lånet  och då kan hon inte plugga klart.

    Hade ni hjälpt dem med detta om ni var jag? De har 400.000 kr tillsammans till kontantinsatsen och tar lån på 1,450.000 ungefär. Han som har 26.000 kr/mån kan inte ensam få igenom lånet. 

    Finns där några nackdelar för mig att gå in som medsökande på lånet här?


    Nej, jag hade inte gått in i ditt ställe. Åtminstone inte så länge du inte har såpass god ekonomi att du inte får försaka saker och kan stå som ensam betalningsansvarig om det vill sig illa. De har ju dessutom boende som jag förstår dig.
  • Mon 15 Nov 2021 17:29
    #6
    Gabby76 skrev 2021-11-15 17:01:04 följande:

    Jag tror att de känner att de betalar så hög hyra och därför vill de investera de sparade pengarna de har på drygt 450.000 kr i ett boende. De vill inom ett år starta familj, även om hon precis hunnit plugga klart då. 

    Jag säger också att de borde vänta tills våren iaf. Det kom så snabbt för mig. Hade lätt stått som medsökande om det var med min dotter, men helst inte med hennes sambo. Jag vet inte vad som kan hända mellan dem. Tänk om de plötsligt separarer och ska sälja eller om jag vill få loss mitt lån?


    Om de istället väntar tills hon är klar med studierna och hittar jobb är det ju inte omöjligt för dem att ta lånet tillsammans istället. Låter ju som att det är unga individer det handlar om så de har gott om tid att bilda familj! :)

    Ärligt talat... Jag tycker inte att situationen är tillräckligt akut för dem att ens ha "rätt" i att be dig om det. Så nej, gå inte med på det. Som sagt, vore bara indirekt elakt att säga ja då det verkligen kan försätta er alla i en väldigt tråkig situation. Mycket bättre att dom väntar, för sin egen skull, för din skull, för framtida barns skull! :)

    Förstår även att det kan kännas elakt att säga nej, men ärligt talat tror jag inte att det är något många föräldrar med fullt vett hade sagt ja till OM situationen inte vore VÄLDIGT akut. Detta är ju inte ens akut utan en fråga om tålamod. Ta det inte som en attack mot din dotter, tror bara inte hon förstår konsekvenserna som kan följa för er alla om du skriver på, och det är fullt normalt att inte veta.
  • Mon 15 Nov 2021 17:33
    #7
    Jemp skrev 2021-11-15 17:25:39 följande:

    Man blir inte av med csn för att man äger sitt boende så jag vet inte varför det skulle vara ett slut på studierna? Det är troligen bostadsbidrag hon blir av med, vilket ju är fullt rimligt.


    Fullt möjligt att du har rätt! Tycker fortfarande bestämt att svaret är nej. Dottern har inte långt kvar på sina studier, bättre att hålla ut tills man är klar och sen fixa jobb och lån själv. På det viset slipper man känna sig skyldig någon annan också, ansvaret ligger på dom som familj, mamman slipper riskera sin ekonomi.
  • Mon 15 Nov 2021 17:36
    #8
    Jemp skrev 2021-11-15 17:25:39 följande:

    Man blir inte av med csn för att man äger sitt boende så jag vet inte varför det skulle vara ett slut på studierna? Det är troligen bostadsbidrag hon blir av med, vilket ju är fullt rimligt.


    Sen skriver ju TS själv "Hon blir av med sitt sk bidrag om hon står med på lånet och då kan hon inte plugga klart." så är det jag går på.
  • Mon 15 Nov 2021 17:48
    #9

    Att du går in som medlåntagare betyder inte att du blir delägare i lägenheten heller, men du kanske menade att ni skulle köpa den tillsammans? 

  • Mon 15 Nov 2021 18:11
    #10
    +2
    Gabby76 skrev 2021-11-15 17:01:04 följande:
    Jag tror att de känner att de betalar så hög hyra och därför vill de investera de sparade pengarna de har på drygt 450.000 kr i ett boende. De vill inom ett år starta familj, även om hon precis hunnit plugga klart då. 

    Jag säger också att de borde vänta tills våren iaf. Det kom så snabbt för mig. Hade lätt stått som medsökande om det var med min dotter, men helst inte med hennes sambo. Jag vet inte vad som kan hända mellan dem. Tänk om de plötsligt separarer och ska sälja eller om jag vill få loss mitt lån?
    Om det bara är ett år kvar av hennes studier och de redan har en bostad så får de vänta tills hon är klar. Ungdomar behöver lära sig att spara och att man inte får allt direkt, tänker jag. De flesta yngre som pluggar bor i studentrum, de köper inte bostadsrätt.

    Jag skulle kunna gå in och hjälpa till om jag hade råd, men inte för att barnen vill ha allt NU och inte kan vänta ett år på avslutade studier och jobb. Skulle jag gå in skulle jag säga att jag kan göra det EFTER studierna är avklarade. 

    Handlar det om unga personer (under 30) skulle jag också bestämt råda dem att skaffa jobb innan barn, om det ligger bara något år bort i framtiden. 
  • Tue 23 Nov 2021 08:21
    #11

    Nej det hade jag aldrig gått med på. Möjligen om mitt barn ville köpa ensam och alltså var singel, men om de är ett par får de vänta tills de kan lösa det själva då jag precis som du inte skulle vilja beblanda min ekonomi med barnets partners. Sedan skulle jag verkligen råda dem att vänta med att köpa tills de ser ATT hon får jobb och VAR hon får jobb för det kan ju påverka hur dyrt de kan köpa och på vilken plats. Plus att jag skulle råda henne att jobba åtminstone ett halvår innan hon försöker bli gravid, så att hon hinner jobba minst åtta månader innan barnet och därmed får hela föräldrapenning baserad på lönen.

  • Tue 23 Nov 2021 12:01
    #12

    Nej jag skulle inte göra nåt som innefattar en person som kanske förvinner ur förhållandet. Endast med dottern vore ett alternativ för mig. Men knappt det. Man måste veta att man klarar kostnaden själv om nåt händer. 

Svar på tråden Medsökande som förälder