• Anonym (Bäst före)

    Vid vilken ålder började du känna dig ful/fulare?

    Medelåldern verkar vara en stor kris för många då utseendet falnar drastiskt, fast jag kan tycka att vissa blir mer attraktiva då och som äldre.  Ofta var dessa inte särskilt snygga som unga men växer till sig.

    Fanns det någon tid/ålder du började känna dig fulare än du gjort tidigare. När åldrandet blivit så tydligt att det påverkade din syn på ditt utseende?

    Är du kvinna eller man?

  • Svar på tråden Vid vilken ålder började du känna dig ful/fulare?
  • sextiotalist
    Anonym (Fifty) skrev 2021-11-26 13:45:38 följande:

    Nu ungefär. Tjejer kollar ibland. Men det är nog för att jag börjar bli så ful.

    I min ålder får man inte upp den heller.

    Ack, att bli gammal 


    Stackare. Du bör kolla med läkaren varför.

    Min sambo får upp den och han är över 65
  • sextiotalist
    mari123 skrev 2021-11-27 03:48:24 följande:

    Jag har alltid varit ful. Trodde det var dysmorfofobi (inbillad fulhet) så jag gick till doktorn och sa -"Jag tror att jag lider av inbillad fulhet, kan jag få hjälp"? -"Det ÄR ingen inbillning, sa doktorn.


    Jag är rätt säker på att den är inbillad
  • Anonym (Jo)
    Aikido skrev 2021-11-27 08:58:21 följande:
    Det har inte inträffat.

    Jag är som ett djävla årgångsvin.
  • Anonym (Petra)

    Jag har aldrig känt mig ful förrän jag fick barn. Har alltid varit smal, någorlunda vältränad och sett ung ut. Men under graviditeten gick jag upp 30 kg och har jättesvårt att gå ner igen. Bristningar överallt, stora hängande bröst med enorma vårtgårdar, dubbelhaka, you name it. Väger fortfarande 10 kg för mycket och skäms för mig själv varje gång jag ser mig i spegeln eller på kort. Jag har som sagt aldrig känt såhär tidigare så det var en chock för mig att jag skulle må så dåligt över mitt utseende. Kan få gråtattacker av det också. Galet egentligen. Jag är 28 år.

  • Aikido
    Anonym (Petra) skrev 2021-11-27 21:01:04 följande:

    Jag har aldrig känt mig ful förrän jag fick barn. Har alltid varit smal, någorlunda vältränad och sett ung ut. Men under graviditeten gick jag upp 30 kg och har jättesvårt att gå ner igen. Bristningar överallt, stora hängande bröst med enorma vårtgårdar, dubbelhaka, you name it. Väger fortfarande 10 kg för mycket och skäms för mig själv varje gång jag ser mig i spegeln eller på kort. Jag har som sagt aldrig känt såhär tidigare så det var en chock för mig att jag skulle må så dåligt över mitt utseende. Kan få gråtattacker av det också. Galet egentligen. Jag är 28 år.


    Se det positivt. Du har bröst med livserfarenhet.

    Ingenting slår det.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nu vid 50 så börjar jag känna av livslusten avtar. Jag har aldrig haft ett förhållande, och det lär inte bli lättare.
    Jag är inte vad jag en gång var. Kan inte träna som jag gjorde förut, och jag var inte bra nog ens då.
    Dom flesta kvinnor är överens om att yngre män är mer sexuellt åtråvärda.
    Jag har inte legat på 15 år.
    Så tanken att träffa en kvinna nu, och visa sig utan kläder är inte speciellt lockande.

  • Anonym (V)
    Norrut skrev 2021-11-27 01:23:07 följande:

    Jag tillhör de som tycker att man är snygg om man är snygg för sin ålder, så att säga. Tycker alla åldrar har sin charm så länge personen ser frisk och välmående ut och klär sig väl.

    Med det sagt är jag INTE en av dessa personer just nu. Kvinna snart 34 år och jag har bannemig inte åldrats värdigt de senaste två åren. Med god anledning - vi har haft kris i familjen och det har varit väldigt ansträngande på alla sätt och vis. Är dessutom mitt uppe i småbarnsåren och massa omstruktureringar på jobbet och så en pandemi på det också. Så det här med att ta hand om mig själv och mitt utseende har jag bortprioriterat - ingen träning, ingen tid lagd på kläder, smink eller kroppsvård, drar knappt en kam genom håret ens nån gång. Kom undan med det ett tag men nu går det inte längre, tittar mig i spegeln och ser en ohälsosam person med fnasig hy och blodsprängda ögon, fy. Är inte rädd för klassiska ålderstecken som rynkor och gråa hår då jag har gott om äldre folk omkring mig som rockar det, men på mig har de kommit snabbt nu utan att jag haft tid att lära mig bära upp dem på ett bra sätt. Jag är helt enkelt ur synk med livet och det syns.

    Har goda förhoppningar om att vara hyfsat tillbaka på banan igen den här tiden nästa höst. 25 kommer jag aldrig se ut som igen, men en snygg 35-åring vill jag gärna vara :)


    Ingen 34 åring ser ful ut pga ålder. Då beror det på andra saker som att man är trött 
  • Anonym (Bäst före)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2021-11-26 23:57:01 följande:

    Finns det ingen här som satsar tid och pengar på att hålla sig ung? Det finns ju snygga kvinnor runt 50 tex JLO. Hon är visserligen rik men det krävs inte några miljoner för att se ut om hon med rätt kunskap och intresse och en viss budget som man kan avsätta.


    Håller inte med. Det krävs en hel del pengar för att hålla sig snygg och det blir betydligt dyrare desto äldre man blir. Det krävs kraftfullare krämer, kvalitetskläder som sitter bra på kroppen när man inte längre är snygg i sig själv.
    Håret på kvinnor blir också tunnare och torrare och kräver svindyra kvalitetsprodukter och regelbundna besök hos frisörerna, numera är en gigantisk kostnad på några tusenlappar per gång.

    Ofta krävs det skönhetsingrepp för att hålla en viss nivå på åldrandet så man står ut och ser okej ut. För vissa går det snabbt utför runt klimakteriet när huden blir tunn och slapp med diverse håligheter som kan behöva fyllas ut.

    Visst om du är stark nog att åldras naturligt och nöjer dig med lite billigare kläder och skor,  nån fuktkräm från apoteket och vågar välkomna det grå håret och möta gravitationens ofrånkomliga förfall, så GRATTIS! Då är du nog unik och väldigt modig och obrydd om omvärldens kritiska syn på åldrande, särskilt kvinnors..
  • Postman

    I åldern 40-45 så började kroppen falla ordentligt. Just nu känner jag mig som mest trött, fet och ful, är 56 idag.

  • Anonym (op)

    Efter 40. Började se mycket äldre ut då. Åldrades sådär 8 år mellan 40-43.

  • Anonym (op)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2021-11-26 23:57:01 följande:

    Finns det ingen här som satsar tid och pengar på att hålla sig ung? Det finns ju snygga kvinnor runt 50 tex JLO. Hon är visserligen rik men det krävs inte några miljoner för att se ut om hon med rätt kunskap och intresse och en viss budget som man kan avsätta.


    Jag har inte så mycket pengar att satsa tyvärr. Men jag vet att jag verkligen ser helt ok ut för min ålder, även om jag inte känner mig i närheten av vad jag var innan 40.

    Jag tränar och är smal, jag har fint hår utan grått, men hade velat lägga mer på slingor etc egentligen. 

    Smink och hudkräm lägger jag mycket på, det är det som för mig gör mest skillnad.

    Kläder är väl det som är mest akut. 

    Hade jag haft mer pengar hade jag fixat magen efter mina graviditeter också. Den har varit randig och skrynklig sedan mitt första barn för 23 år sedan.
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (Bäst före) skrev 2022-10-16 15:48:49 följande:
    Håller inte med. Det krävs en hel del pengar för att hålla sig snygg och det blir betydligt dyrare desto äldre man blir. Det krävs kraftfullare krämer, kvalitetskläder som sitter bra på kroppen när man inte längre är snygg i sig själv.
    Håret på kvinnor blir också tunnare och torrare och kräver svindyra kvalitetsprodukter och regelbundna besök hos frisörerna, numera är en gigantisk kostnad på några tusenlappar per gång.

    Ofta krävs det skönhetsingrepp för att hålla en viss nivå på åldrandet så man står ut och ser okej ut. För vissa går det snabbt utför runt klimakteriet när huden blir tunn och slapp med diverse håligheter som kan behöva fyllas ut.

    Visst om du är stark nog att åldras naturligt och nöjer dig med lite billigare kläder och skor,  nån fuktkräm från apoteket och vågar välkomna det grå håret och möta gravitationens ofrånkomliga förfall, så GRATTIS! Då är du nog unik och väldigt modig och obrydd om omvärldens kritiska syn på åldrande, särskilt kvinnors..

    Håller inte alls med.

    Det krävs pengar, ja, men du behöver inte vara kändis eller miljonär.

    Jag håller inte med om att man behöver gå till dyra frisörer eller använda extremt dyra hårprodukter. Mitt bästa tips är att färga över det gråa med en bra henna (det kan man göra hemma för nån hundralapp) och sen använda Olaplex och en bra leave in produkt. Olaxplex kostar ca 350 kr och räcker minst en månad. En normalbra frisör räcker.

    Dyra kläder finns ingen anledning att köpa. Det går att köpa begagnade märkeskläder på nätet för mycket lite pengar, billigare än på HM, om man är intresserad av kläder och vet var man ska leta. Ett bra tips är att kolla på tex tradera. Det kräver möjligtvis ett visst intresse men är absolut inte omöjligt.

    Vill man göra skönhetsongrepp så skulle jag säga att man i så fall ska satsa på det som verkligen fungerar och är långsiktigt. Om man vill göra ett ansiktslyft så kostar det runt 100 000 kr ihop med en fettransplantation. Går att göra billigare utomlands men då får man göra en ordentlig reasearch så man väljer en bra utförare och bra försäkringar.

    Det är givetvis mycket pengar men håller mycket länge och kan vara mer prisvärt och mer effektivt än att hålla på med mindre henadlingar över tid. Sen är CO2 laser väldigt effektivt också. Det kan man hitta för några tusenlappar om man letar. Det passar inte alla hudtyper så man får kolla upp om behandlingen passar ens hudtyp innan man bestämmer sig för den. Sen är det viktigt att man är noga med att skydda sig mot solen, för solen åldrar, precis som alkohol, onyttig mat och rökning. Det finns även en hel del rabatter på behandlingar som man kan kolla efter. Men det ska i så fall vara långsiktiga behandlingar, inte de som måste göras om ofta så som många typer av fillers.

    Därutöver hjälper HRT (hormon replacement therap) vid klimakteriet och det finns nyare riktlinjer och studier kring detta som är positiva. Det kan påverka utseendet och vikten på ett positivt sätt. Man kan prata med sin läkare och höra om det är ett bra alternativ.

    Utöver det så rekomenderar jag att använda retinol och vitamin C, det är effektiva hudvårdsprodukter. Dessa är inte särskilt dyra, några hundralappar och håller ett par månader. Om man stör sig på hägande ögonlock så kan man ta bort lite hud där. Det kostar men är en engångskostnad. Tror att det kostar ca 20 000 kr i Sverige, men finns billiager utomlands. Håliga ögon kan fyllas i med PRF som kostar några tusenlappar. 

    Sen, regelbunden styrketräning. Det hjälper mycket. Finns även studier på att det har en anti aging effekt. Sen är det ju så att allt detta är krävande och kostar pengar och förutsätter ett intresse. Men min poäng är att man inte måste vara miljonär.

    Finns det någon här som håller med mig i min beskrivning?

  • Anonym (---)

    Känner mig inte alls ful (50+), eller ens fulare. Däremot ser jag förstås inte ut som när jag var 25, men det hade varit konstigt om jag gjorde. Jag tycker att rubriken är felaktigt formulerad. 

  • Anonym (Annika)
    Anonym (---) skrev 2022-10-16 18:31:13 följande:

    Känner mig inte alls ful (50+), eller ens fulare. Däremot ser jag förstås inte ut som när jag var 25, men det hade varit konstigt om jag gjorde. Jag tycker att rubriken är felaktigt formulerad. 


    Håller med. Jag är närmare 60 än 50 och tycker att jag är vacker.
    Faktiskt vackrare än när jag var ung.

    Jag har inte fått några problem efter klimakteriet heller. Hyn och håret är som det alltid varit och inte har jag gått upp i vikt heller.

    Jag är faktiskt skitnöjd.
Svar på tråden Vid vilken ålder började du känna dig ful/fulare?