• Kommie

    Feminister som klagar över spel och fiktion

    Varför är det så att feminister ska klaga på innehåll i spel och fiktion? Borde inte folk kunna skilja på fantasier och verklighet, och varför ska feminister in och styra vilka fantasier som ska vara godkända och inte?

    Jag tänker framför allt på alla debatter inom spelvärlden där feminister hela tiden försöker få företag att designa sina karaktärer på "rätt" sätt. Om de inte designas "rätt" så uppmanas det till massbojkott.

    Varför kan inte feminister vara öppnare och mer inkluderande?

  • Svar på tråden Feminister som klagar över spel och fiktion
  • Anonym (M)
    Kommie skrev 2021-12-23 10:38:38 följande:

    Det beror vad man klagar på. Det finns inga män som klagar på hunkar i spel som är menade att attrahera kvinnor. Det är bara feminister som klagar, och bara på vissa spel. Som vi varit inne på tidigare vågar de inte attackera populära spel.

    Jag säger bara att skapandekonsten ska vara fri. Feminister ska ge fan att försöka gå in och styra vilka sorts karaktärer som får skapas och inte. Om de samtidigt kan lära sig skillnaden mellan fantasi och verklighet vore det ett plus.


    Får inte feminister blir spelutvecklare?
  • Kommie
    Anonym (M) skrev 2021-12-23 11:37:46 följande:
    Får inte feminister blir spelutvecklare?
    Absolut, men det är inte det som är problemet, utan mobbar av feminister som försöker tvinga andra utvecklare att designa sina karaktärer och göra sina spel på ett sätt som behagar just deras ideologi.
  • Anonym (Kollision)
    Kommie skrev 2021-12-23 11:19:36 följande:

    Jag har aldrig fattat vad som är problem med porriga fantasifigurer överhuvudtaget. Är det fula och feta feminister som blir avundsjuka för att deras egen självkänsla är så låg? Klart man hellre tittar på en sexig tjej än på en osexig.

    Det är också klart att killar och tjejer spelar olika spel. Precis som du säger brukar rollspel vara poppis bland tjejer, eftersom de ofta har karaktärsutveckling och lägger mycket fokus på story och känslor. Rena actionspel som är tävlingsbaserade brukar vara betydligt populärare bland killar.


    Tror inte det har särskilt mycket med självkänsla eller avundsjuka att göra. Utan tror mer, att det snarare handlar om tongångar i samhället och att en del människor kan gå för långt i sina aktivistiska övertygelser. Man letar aktivt efter problem, eller snarare sådant man tycker borde vara ett problem. Men glömmer bort att fundera kring om det är en rimlig reaktion man har, eller ens nödvändig.

    Personligen är jag något blandad. Men spelade betydligt mer FPS spel som yngre än vad jag gör idag. Spelade en del Moba?s med. Mmorpg?s har en tendens att kräva mycket tid, om man spelar dom lite mera seriöst. Så den genren trängde ut andra spel, för mig. Jag kunde inte låta bli annat än att just spela seriöst, då jag är tävlingsinriktad. Då det handlade om World of Warcraft, kanske du är bekant med vad jag menar. Jag är en bland dom ytterst få som clearat original Naxx i Vanilla. Har raidat på en riktigt hög nivå, och även kört en del m+ Alltid spelat dmg dealer, så även där har jag nog avvikt en del ifrån den iaf tidigare typiska normen, vad gäller tjejer/kvinnor. Healer var länge det man associerade ?oss? med, men det där har definitivt ändrats under dom senare åren.

    Men vist stämmer det du säger till hel del, att många tjejer/kvinnor dras till spel som är mer karaktärsutvecklings baserade. Men det är ju svårt att generalisera här, för där finns så många olika sorters mmorpg?s idag. FFXIV är ett brett sådant, med mycket casual content och sådant som är costumable. Det lockar en bred skara. Spel baserade på mobilmarknaden är även rätt poppis bland kvinnor.
  • Kommie
    Anonym (Kollision) skrev 2021-12-23 12:03:34 följande:
    Tror inte det har särskilt mycket med självkänsla eller avundsjuka att göra. Utan tror mer, att det snarare handlar om tongångar i samhället och att en del människor kan gå för långt i sina aktivistiska övertygelser. Man letar aktivt efter problem, eller snarare sådant man tycker borde vara ett problem. Men glömmer bort att fundera kring om det är en rimlig reaktion man har, eller ens nödvändig.

    Personligen är jag något blandad. Men spelade betydligt mer FPS spel som yngre än vad jag gör idag. Spelade en del Moba?s med. Mmorpg?s har en tendens att kräva mycket tid, om man spelar dom lite mera seriöst. Så den genren trängde ut andra spel, för mig. Jag kunde inte låta bli annat än att just spela seriöst, då jag är tävlingsinriktad. Då det handlade om World of Warcraft, kanske du är bekant med vad jag menar. Jag är en bland dom ytterst få som clearat original Naxx i Vanilla. Har raidat på en riktigt hög nivå, och även kört en del m+ Alltid spelat dmg dealer, så även där har jag nog avvikt en del ifrån den iaf tidigare typiska normen, vad gäller tjejer/kvinnor. Healer var länge det man associerade ?oss? med, men det där har definitivt ändrats under dom senare åren.

    Men vist stämmer det du säger till hel del, att många tjejer/kvinnor dras till spel som är mer karaktärsutvecklings baserade. Men det är ju svårt att generalisera här, för där finns så många olika sorters mmorpg?s idag. FFXIV är ett brett sådant, med mycket casual content och sådant som är costumable. Det lockar en bred skara. Spel baserade på mobilmarknaden är även rätt poppis bland kvinnor.
    Generalisering handlar ju om att prata på gruppnivå. Dvs, man drar inte ut undantagsfall som du själv, utan man kollar hur män och kvinnor beter sig som grupp. Det är därför generalisering är så bra, för annars kan vem som helst körsbärsplocka.

    Men vad tycker du själv då om en karaktär som 2B som visar rumpan bara för sexighetens skull, och vars rumpa är en typiskt rumpa som killar gillar (alltså inte vältränad utan fet och mjuk)? Iofs vet jag inte om du vet vem 2B är, men du verkar ju spela Square Enix spel så du kanske vet?
  • Tusselina

    Det blir ett lite konstigt hopkok här. 
    Man måste sovit under en sten de senaste antalet månaderna för att hävda att det inte klagas på Blizzard när de drabbats av så mycket klagomål och bojkott att de desperat börjat byta ut tecknade tavlor i WoW med kvinnor på till fruktfat :D - något som ingen ens klagat på utan de är under så mycket kritik att de desperat tar bort allt som skulle kunna tolkas sexistiskt. Men det har ju mer att göra med hur illa de behandlat sina medarbetare än spelet i sig, där har de snarare undkommit mycket kritik då de dels aldrig haft en grafik som syftat på att vara realistisk och inte varit så extrema i könsstereotyperna utan mer haft stereotyperna på rasnivå och därmed haft fler alternativ på könsnivå genom rasval.

    Sen är det en feltolkning med "Det finns inga män som klagar på hunkar i spel som är menade att attrahera kvinnor" - de är inte menade att attrahera kvinnor, de är menade att uppfylla en manlig önskan om att uppfylla en manlig könsroll - kvinnor är inte målet där heller. Däremot brukar kritik om könstereotyp problem också inkludera dessa och hur de påverkar unga killars självförtroende och självkänsla negativt. Att de inte klagar har också en hel del att göra med just problemet med den manliga könsrollen att det inte är "tillåtet" att erkänna att det får en att känna sig otillräcklig, att någon inte klagar betyder inte automatiskt att problemet inte finns där. 
    I princip inget inom spelvärlden har syftet att sexuellt attrahera kvinnor, däremot har de visat att även kvinnor väljer att spela de karaktärer som uppfyller de könsstereotypa kvinnliga könsrollerna. Problemet med detta är alltså detsamma som med de manliga, det bidrar helt enkelt till en allmänt snäv bild av könsstereotyphet som både män och kvinnor mår dåligt av - en del av bidragandet av pressen av "hur man måste vara" för båda könen. Problemet är inte ett specifikt spel isolerat utan en del av en helhet som unga präglas på när man växer upp. En ouppfyllbar bild av förväntan på sig själv och omgivningen. Spelvärden kan naturligtvis inte lösa det problemet själv, men ett medvetandegörande och breddande av alternativ kan bidra i en positiv riktning istället för att bidra i en negativ. 

    På senare tid själv spelat ett spel som är både bra och dåligt ur dessa synvinklar, BDO där du har enorma friheter att ändra hur din karaktär ska se ut så ur kroppsmässiga ideal är det inte särskilt låst, det är ett känt "waifu" spel så tillvida att de flesta män skapar sig en karaktär de önskar de var ihop med. Det lite roliga där är att om du ser dig omkring så är det inte i närheten av vad som man kan tro önskas om man tittar på modeller eller vad som väljs i andra spel där det är låst hur de ser ut utan de flesta spelar karaktärer med väldig väldigt rejäla lår och rumpor framförallt, en hel del stora bröst också naturligtvis men förekomsten av "thick thighs saves lives" är förvånansvärt stort. Det är nästan bara kvinnor som spelar karaktärer som faller inom "normen" (igen den där ängslan att "duga" genom att uppfylla könstereotypa normer. Men det är också extremt könstereotypt och mitt i all den där valfriheten finns absolut ingen möjlighet att t ex klä sin kvinnliga karaktär i liknande kläder som de manliga och tvärt om och vill du som man spela något som du känner dig "som dig själv" i är det mycket små möjligheter att få till något mer realistiskt, något som jag personligen tror är mer problematiskt än det fåniga i att alla de kvinnliga tvingas slåss i opraktiska höga klackar. Dessutom är kön låst till klass vilket ytterligare bidrar till den könsstereotypa inlåsningen med vad det innebär. 

    Fick googla på den där 2B - hittade inte någon bild som tydde på att den var särskilt fet rumpa- icke-mager visst men haha tycker du den är fet skulle du få en chock av vad folk väljer i BDO. Det orealistiska där är ju snarare resten av karaktären i så fall. Skulle ju eventuellt kunna lite lätt påpeka att du i så fall snarare bekräftar vad de tar upp snarare än att du kan skilja på verklighet och fantasi. Det kan vara värt att tänka på. 

    Är inte särskilt mycket för maning till bojkott av saker, men skulle nog inte heller kalla mig feminist så räknas väl kanske inte in ändå. Däremot är det absolut viktigt att medvetandegöra strukturer, det är nämligen svårt att göra ett informerat val om man inte är medveten om dem och den eventuella påverkan de gör. Sen kan man göra sitt val utifrån det. 

  • Anonym (Professor)

    Könsstereotyp skildrar verkligen inte hur majoriteten män/kvinnor ser ut eller beter sig. HAHAHA 
    Hur många män är över 185 och väger över 80 kg muskler? Dessa är väldigt få kan jag säga. Speciellt inte de som sitter och spelar dataspel nätterna i ända. 

    Hur många kvinnor väger 55 kilo med långa ben, stora tuttar och rumpa? Den kroppen är en enorm minoritet kan jag lova. 

    Det är just det som är problemet - Att avbilda kvinnor i spel är som män vill att de ser ut.  Idealkroppen är ett mode och vad vi tycker om är inget vi själva valt, utan det vi fått lära oss är attraktivt på en man/kvinna. Spelen bidrar till att extremgöra kvinnokroppsidealet till något som inte är naturligt hos de flesta. 

    på 60talet var idealet på en kvinna - Twiggy - en smal pojkkropp
    80-90 talet skulle kvinnor vara smala med platt röv och stora bröst. Inte många killar som gillade stora rumpor på den tiden. Helt plötsligt var det även snyggt att vara brun.
    Nu har ju stora rumpor kommit på modet- kvinnor åker till Turkiet och opererar sig för att behaga männen och det är inte ovanligt att de dör på kuppen av den typen av ingrepp. 

    Så hur mycket du än vägrar inse det så är även du en produkt av samhället - Ett samhälle som formas av bland annat dataspelbranchen. 


    Kommie skrev 2021-12-24 07:10:13 följande:
    Mycket av det du säger är ren feministisk propaganda som inte är grundad på verkligheten, och blir därför svår att bemöta. Till exempel:

    "Män i spel är inte gjorda för att attrahera kvinnor, utan för att uppfylla en manlig önskan."

    Detta är rent skitsnack, och någonting feminister använder för att behålla offerkoftan att det bara är kvinnor som sexualiseras. Finns hur många spel som helst som sexualiserar män för kvinnor.

    "Könsstereotyp"
    På vilket sätt är detta något dåligt? Det handlar alltså om att skildra hur majoriteten män eller kvinnor beter sig eller ser ut. En stereotyp bild fokuserar på majoriteten, inte på det körsbärsplockade undantagsfallet.

    Och när det gäller fantasier i spel handlar det om att designa kvinnor så som män vill att de ska se ut, och det är väl det feministerna inte klarar av.

    "2B har inte fet rumpa"


    Hon har en ganska fläskig rumpa, sedan är inte det samma sak som en amerikansk McDonalds-rumpa.
  • Kommie
    Anonym (Professor) skrev 2021-12-24 07:43:53 följande:

    Könsstereotyp skildrar verkligen inte hur majoriteten män/kvinnor ser ut eller beter sig. HAHAHA 
    Hur många män är över 185 och väger över 80 kg muskler? Dessa är väldigt få kan jag säga. Speciellt inte de som sitter och spelar dataspel nätterna i ända. 

    Hur många kvinnor väger 55 kilo med långa ben, stora tuttar och rumpa? Den kroppen är en enorm minoritet kan jag lova. 

    Det är just det som är problemet - Att avbilda kvinnor i spel är som män vill att de ser ut.  Idealkroppen är ett mode och vad vi tycker om är inget vi själva valt, utan det vi fått lära oss är attraktivt på en man/kvinna. Spelen bidrar till att extremgöra kvinnokroppsidealet till något som inte är naturligt hos de flesta. 

    på 60talet var idealet på en kvinna - Twiggy - en smal pojkkropp
    80-90 talet skulle kvinnor vara smala med platt röv och stora bröst. Inte många killar som gillade stora rumpor på den tiden. Helt plötsligt var det även snyggt att vara brun.
    Nu har ju stora rumpor kommit på modet- kvinnor åker till Turkiet och opererar sig för att behaga männen och det är inte ovanligt att de dör på kuppen av den typen av ingrepp. 

    Så hur mycket du än vägrar inse det så är även du en produkt av samhället - Ett samhälle som formas av bland annat dataspelbranchen. 


    Jo det gör det. Stereotypa bilder är samma sak som generalisering. Sedan har naturligtvis långt ifrån alla kvinnor i spel stereotypa kroppar. Att skapa drömkroppar har ingenting med "stereotypa könsroller" att göra, det är två helt olika saker.

    Det där med att idealkroppen är ett mode stämmer till viss del, men inte som du beskriver det. Det har alltid funnits vissa drag som varit populära, till exempel symmetriska ansikten. Sedan är det helt korrekt att det finns trender, men trender har alltid funnits inom alla områden.

    Man är inte enbart en produkt av samhället, man föds med förutsättningar också. Det är en kombination.

    När du sedan problematiserar män som vill skapa perfekta kvinnokroppar i spel så utgår du från att folk inte kan skilja på verklighet och fantasi, vilket också är fel. Framför allt japanska spelkaraktärer (där har inte feminismen brett ut sig som i väst) är designade för att se så vackra ut som möjligt, men de flesta fattar att majoriteten kvinnor inte ser ut som 2B eller andra tjejer som är slanka fast med störa tuttar och fet rumpa.
  • Anonym (Pua)
    Kommie skrev 2021-12-23 09:53:23 följande:

    Jodå, men det finns ju alla möjliga spel idag. Och spel med sexiga tjejer avspeglar killars fantasier. På vilket sätt är det ett problem?Där håller jag inte alls med dig. Spel är fantasier, och där ska ideologer inte in och styra. Du eller någon annan ska inte styra vilka sorts fantasier som folk ska få ge uttryck för, genom att försöka få fiktiva karaktärers utseende till att bli någon sorts samhällsdebatt.

    Om jag ser en sexig tjej i ett spel vet jag att hon inte finns på riktigt, och jag går jämför inte en potentiell flickvän med henne eftersom jag vet att speltjejen är på låtsas.Vad är problemet med stereotypa könsroller? De finns ju där av en anledning, stereotypbilden baseras på majoriteten, inte på fantasier.

    Tyvärr så är även forskning idag väldigt ideologiskt styrd, men jag tar gärna en diskussion med dig i denna tråd!


    Majoriteten av männen jag känner är inte ständigt orädda, de kastar sig inte utan tvekan in i faror osv. Majoriteten av kvinnorna jag känner är inte stillasittande våp som väntar på att någon annan ska lösa deras problem. Så hur tex Mario skulle spegla verkligheten kan jag inte alls se.

    Jag ser snarare att det speglar vissa personers drömbild av hur de skulle vilja att det var.

    Det finns inget problematiskt i modiga män, sexiga eller rädda kvinnor i fiktion. Problemet är när majoriteten av människoskildringarna ser ut så. Då behöver konstnärskollektivet (ja, jag ser speltillverkare som konstnärer) som grupp se över vilken bild av människor de förmedlar.

    Det ser otroligt mycket bättre ut idag än för tex 20 år sedan. Konsten/kulturen erbjuder en betydligt större variation numera än förr. Och det är faktiskt viktigt för alla att kunna hitta karaktärer i fiktionen att spegla sig i, i synnerhet för unga människor. Är bilden av kvinnor respektive män väldigt ensidig förstärker det känslan av utanförskap hos de som inte känner igen sig i den traditionella bilden av hur en man eller kvinna ska vara.

    Hur många 40- och 50-talistkvinnor har man inte hört som älskade karaktären George i femböckerna? Äntligen hittade de en flicka som inte eftersträvade att alltid vara söt och fin! På den tiden fanns det inte så många fler än just George. Och hon var väldigt efterlängtad. Idag finns många fler. Och det är medvetna beslut från konstnärer/artister som insett vikten av att visa en mindre stereotyp bild av människor. Det viktiga är alltså inte att sluta visa bilder av sexiga kvinnor. Det viktiga är att det finns en variation.
  • Kommie
    Anonym (Pua) skrev 2021-12-24 11:18:28 följande:
    Majoriteten av männen jag känner är inte ständigt orädda, de kastar sig inte utan tvekan in i faror osv. Majoriteten av kvinnorna jag känner är inte stillasittande våp som väntar på att någon annan ska lösa deras problem. Så hur tex Mario skulle spegla verkligheten kan jag inte alls se.

    Jag ser snarare att det speglar vissa personers drömbild av hur de skulle vilja att det var.

    Det finns inget problematiskt i modiga män, sexiga eller rädda kvinnor i fiktion. Problemet är när majoriteten av människoskildringarna ser ut så. Då behöver konstnärskollektivet (ja, jag ser speltillverkare som konstnärer) som grupp se över vilken bild av människor de förmedlar.

    Det ser otroligt mycket bättre ut idag än för tex 20 år sedan. Konsten/kulturen erbjuder en betydligt större variation numera än förr. Och det är faktiskt viktigt för alla att kunna hitta karaktärer i fiktionen att spegla sig i, i synnerhet för unga människor. Är bilden av kvinnor respektive män väldigt ensidig förstärker det känslan av utanförskap hos de som inte känner igen sig i den traditionella bilden av hur en man eller kvinna ska vara.

    Hur många 40- och 50-talistkvinnor har man inte hört som älskade karaktären George i femböckerna? Äntligen hittade de en flicka som inte eftersträvade att alltid vara söt och fin! På den tiden fanns det inte så många fler än just George. Och hon var väldigt efterlängtad. Idag finns många fler. Och det är medvetna beslut från konstnärer/artister som insett vikten av att visa en mindre stereotyp bild av människor. Det viktiga är alltså inte att sluta visa bilder av sexiga kvinnor. Det viktiga är att det finns en variation.
    Majoriteten av männen du känner är irrelevanta, man måste kolla på gruppnivå (inte "jag känner folk som inte är så").

    Någonting ser ut på ett visst sätt för att en efterfrågan finns. På 80-talet och större delen av 90-talet var det i princip bara killar som spelade, och man ska också komma ihåg att tjejer på den tiden ofta gjorde narr av nördarna i klassen.

    Idag är det precis som du säger en större variation, vilket är ett direkt resultat av att marknaden har ökat otroligt mycket. Alla spelar idag, även om det är tydlig skillnad på vilka spel killar och tjejer spelar, och även om killar fortfarande lägger ned betydligt mer tid och pengar på spel än vad tjejer gör.

    Det du pratar om är snarare en missnöjd och högljudd minoritet som har svårt att acceptera att spel visar populära utseenden. Enstaka känner sig då utfrysta och börjar gnälla. Men i takt med att antalet spelare har växt har variationen gjort likadant. Det är helt naturligt.

    Det jag vänder mig emot är det tvång som feminister försöker utöva på spelskapare. Om någon vill göra spel som riktar sig till, med sexiga tjejer som måste räddas, ska ingen på moralisk grund säga att de inte får göra så. Om det finns en efterfrågan på "George" i ett spel kommer ett sådant spel att skapas, svårare än så är det inte.
  • Anonym (Pua)
    Kommie skrev 2021-12-24 11:27:30 följande:

    Majoriteten av männen du känner är irrelevanta, man måste kolla på gruppnivå (inte "jag känner folk som inte är så").

    Någonting ser ut på ett visst sätt för att en efterfrågan finns. På 80-talet och större delen av 90-talet var det i princip bara killar som spelade, och man ska också komma ihåg att tjejer på den tiden ofta gjorde narr av nördarna i klassen.

    Idag är det precis som du säger en större variation, vilket är ett direkt resultat av att marknaden har ökat otroligt mycket. Alla spelar idag, även om det är tydlig skillnad på vilka spel killar och tjejer spelar, och även om killar fortfarande lägger ned betydligt mer tid och pengar på spel än vad tjejer gör.

    Det du pratar om är snarare en missnöjd och högljudd minoritet som har svårt att acceptera att spel visar populära utseenden. Enstaka känner sig då utfrysta och börjar gnälla. Men i takt med att antalet spelare har växt har variationen gjort likadant. Det är helt naturligt.

    Det jag vänder mig emot är det tvång som feminister försöker utöva på spelskapare. Om någon vill göra spel som riktar sig till, med sexiga tjejer som måste räddas, ska ingen på moralisk grund säga att de inte får göra så. Om det finns en efterfrågan på "George" i ett spel kommer ett sådant spel att skapas, svårare än så är det inte.


    Jag är inte insatt i just spelproduktionsvärlden, men om vi jämför med filmvärlden, som förmodligen är liknande, så kan man se hur en manlig dominans i produktionen har gett filmer som visar världen ur mäns synvinkel. Detta har ju även gällt bildkonst.

    Efterfrågan på bildkonst och film som speglar kvinnors liv har alltid funnits, men utbildningar och produktionsmedel har inte varit tillgängliga för kvinnor. I takt med att de som producerar kultur blir en mer varierad grupp har också produkterna (filmerna, tavlorna, böckerna) blivit det. Det gäller inte bara kvinnor utan även tex folk med funktionshinder.

    Vad jag har förstått är spelproduktionsvärlden lite på efterkälken vad gäller hur blandad gruppen producenter ser ut. Jämför med tex vissa musikgengrer där kvinnor också har en lite undanskymd roll. Det bildas manliga sällskap där män stöttar män och det är svårt för kvinnor att tex få ett företag att vilja satsa på deras produkt. De satsar på sina (manliga) kompisar istället. Personer de känner och som de vet gör bra grejer.

    Det är med andra ord inte så att efterfrågan avspeglas i produktionen. Halva världens befolkning har alltid bestått av kvinnor. Men konsten har under lång, lång tid till största delen producerats av män och för män.

    Det är absolut inte så att kultur bara är givande om någon av samma kön har producerat den. Men vardagen ter sig fortfarande olika för kvinnor och män (och folk som normalfunkar och s.k. funkisar). En blandad grupp producenter ger med andra ord en mer blandad kultur som passar en mer blandad konsumentgrupp.
Svar på tråden Feminister som klagar över spel och fiktion