• Kommie

    Feminister som klagar över spel och fiktion

    Varför är det så att feminister ska klaga på innehåll i spel och fiktion? Borde inte folk kunna skilja på fantasier och verklighet, och varför ska feminister in och styra vilka fantasier som ska vara godkända och inte?

    Jag tänker framför allt på alla debatter inom spelvärlden där feminister hela tiden försöker få företag att designa sina karaktärer på "rätt" sätt. Om de inte designas "rätt" så uppmanas det till massbojkott.

    Varför kan inte feminister vara öppnare och mer inkluderande?

  • Svar på tråden Feminister som klagar över spel och fiktion
  • Kommie
    Anonym (Pua) skrev 2021-12-24 13:50:16 följande:
    Jag är inte insatt i just spelproduktionsvärlden, men om vi jämför med filmvärlden, som förmodligen är liknande, så kan man se hur en manlig dominans i produktionen har gett filmer som visar världen ur mäns synvinkel. Detta har ju även gällt bildkonst.

    Efterfrågan på bildkonst och film som speglar kvinnors liv har alltid funnits, men utbildningar och produktionsmedel har inte varit tillgängliga för kvinnor. I takt med att de som producerar kultur blir en mer varierad grupp har också produkterna (filmerna, tavlorna, böckerna) blivit det. Det gäller inte bara kvinnor utan även tex folk med funktionshinder.

    Vad jag har förstått är spelproduktionsvärlden lite på efterkälken vad gäller hur blandad gruppen producenter ser ut. Jämför med tex vissa musikgengrer där kvinnor också har en lite undanskymd roll. Det bildas manliga sällskap där män stöttar män och det är svårt för kvinnor att tex få ett företag att vilja satsa på deras produkt. De satsar på sina (manliga) kompisar istället. Personer de känner och som de vet gör bra grejer.

    Det är med andra ord inte så att efterfrågan avspeglas i produktionen. Halva världens befolkning har alltid bestått av kvinnor. Men konsten har under lång, lång tid till största delen producerats av män och för män.

    Det är absolut inte så att kultur bara är givande om någon av samma kön har producerat den. Men vardagen ter sig fortfarande olika för kvinnor och män (och folk som normalfunkar och s.k. funkisar). En blandad grupp producenter ger med andra ord en mer blandad kultur som passar en mer blandad konsumentgrupp.
    "Inte varit tillgängliga". Det handlar ju om att kvinnor arbetat med andra saker. Vad du pratar om är kvotering och tvång, vad jag pratar om är att skapandekonsten ska vara fri, och vill kvinnor ha material för sig själva får de själva skapa det. Män ska inte tvingas skapa material mot sin vilja bara för att kvinnor vill ha det.

    För övrigt är det precis samma sak med kvinnliga sällskap.

    Och att halva befolkningen består av kvinnor betyder inte att män och kvinnor tycker likadant om allting, eller att det finns en naturlig 50/50-fördelning på alla plan. Som jag skrev tidigare är det fortfarande män som spenderar mest pengar och tid på spel, och naturligtvis blir det då männen spelen anpassas för.

    Pokémon-spelen är ett bra exempel på vad jag menar. I de första spelen kunde man bara spela som en kille, men efter 3-4 år såg producenterna att många tjejer gillade Pokémon också, och då stoppade man in ett alternativ som gjorde att man kunde spela som tjej. Tillgång och efterfrågan, inte ideologiskt baserad tvångskvotering som du förespråkar.
  • Anonym (Pua)
    Kommie skrev 2021-12-24 14:03:39 följande:

    "Inte varit tillgängliga". Det handlar ju om att kvinnor arbetat med andra saker. Vad du pratar om är kvotering och tvång, vad jag pratar om är att skapandekonsten ska vara fri, och vill kvinnor ha material för sig själva får de själva skapa det. Män ska inte tvingas skapa material mot sin vilja bara för att kvinnor vill ha det.

    För övrigt är det precis samma sak med kvinnliga sällskap.

    Och att halva befolkningen består av kvinnor betyder inte att män och kvinnor tycker likadant om allting, eller att det finns en naturlig 50/50-fördelning på alla plan. Som jag skrev tidigare är det fortfarande män som spenderar mest pengar och tid på spel, och naturligtvis blir det då männen spelen anpassas för.

    Pokémon-spelen är ett bra exempel på vad jag menar. I de första spelen kunde man bara spela som en kille, men efter 3-4 år såg producenterna att många tjejer gillade Pokémon också, och då stoppade man in ett alternativ som gjorde att man kunde spela som tjej. Tillgång och efterfrågan, inte ideologiskt baserad tvångskvotering som du förespråkar.


    Att utbildningar inte varit tillgängliga betyder exakt det jag skriver. Kvinnor har varit förbjudna att ägna sig åt högre studier. Och lång tid efter att det blev tillåtet var det socialt bekymmersamt. (Och fortfarande kan det vara socialt svårt för kvinnor att både göra karriär och vara förälder, även om det är mycket bättre än för bara 40 år sedan.)

    Idag är det tillåtet att studera tex filmkonst och spelutveckling och otillgänglighet handlar istället om att inte bjudas in i gänget. Det finns en massa studiecirklar/läger för tjejer som spelar rockmusik. Det beror på att om dessa kurser är öppna för alla finns det många tjejer som inte söker sig dit, för deras erfarenhet är att killarna tar över. (Varför tror du att man pratar om tjejband men inte killband?)

    Samma gäller de spontanidrottsarenor som nu byggs här och där. Det är nästan bara män/pojkar där och undersökningar har visat att flickor/kvinnor generellt inte känner sig välkomna.

    Det finns inget förbud för kvinnor att delta i läger för rockband eller spela basket bakom skolan. Men mycket tydliga normer säger att de inte är välkomna där. Jag kan som sagt inte spelbranchen men har fått uppfattningen att samma fenomen finns där.

    Det finns absolut kvinnodominerade sällskap där män inte bjuds in. Men kan du komma på något sådant som sitter på makt och stora summor pengar och därmed kan styra över dels vilka som får jobba med vad och hur landets kulturutbud ser ut?

    Att kvinnor skulle spela mindre än män är inte sant. Unga män spelar mer än unga kvinnor. Men i medelåldern vänder det och kvinnor spelar mer än män.

    Problemet ligger inte i att män skapar spel som andra män skan spegla sig i. Problemet är att producentgruppen är så homogen. Hittade en doktorand från Blekinge tekniska högskola. Hon verkar ha fördjupat sig inom detta.

    Här finns en artikel:

    www.tidningencurie.se/nyheter/2015/03/11/sa-ska-spelbranschen-bli-mer-jamstalld/
  • Anonym (Feminister gillar att påverka)

    För att feminister (liksom de flesta andra åsiktsriktningar) gillar att påverka och förändra sin omvärld efter vad de anser är bra.

    Har man då en chans att påverka något, även om det är något litet så vill man ta den. tex. mindre sexig kvinnlig spelkaraktär.

    Varför? Givetvis finns det en ideologisk orsak men också för att man KAN. Kan man påverka något och detta hjälper eller drabbar andra har man åstadkommit något, åstadkommit en förändring och det vill de flesta människor (oavsett ideologi) göra, påverka sin omvärld.

    Om det är att göra Mileenas tuttar i mortal kombat lite mindre så är det alltid något. Man har åstadkommit något.

    Är absolut inte feminist, tvärtom, antifeminist, men man måste förstå den mänskliga driften att vilja kunna påverka sin omvärld, göra en skillnad. Hur futtig och liten den skillnaden än är så ha har man åstadkommit något om man får till den.

  • Anonym (Anonyyym)

    The Sims! Där kan man designa simmarna hur normaktiga eller icke normaktiga man vill oavsett kön. Och alla simmar kan bli kära/attraheras av vilken annan sim som helst oavsett utseende och kön. Så befriande faktiskt. :)

    Personligheter och beteenden är inte heller könsstereotypa i The Sims, utan går att forma endel till varje individ medan andra beteenden är universala.

    The Sims är gjort för att pleasa ALLA spelares perspektiv, inte bara män. Faktiskt ett väldigt revolutionerande spel! Jag klarar knappt av att spela spel/se filmer där allt utgår från män. Det ska finnas flera subjekt!

  • Anonym (Pua)
    Anonym (Feminister gillar att påverka) skrev 2021-12-25 08:39:27 följande:

    För att feminister (liksom de flesta andra åsiktsriktningar) gillar att påverka och förändra sin omvärld efter vad de anser är bra.

    Har man då en chans att påverka något, även om det är något litet så vill man ta den. tex. mindre sexig kvinnlig spelkaraktär.

    Varför? Givetvis finns det en ideologisk orsak men också för att man KAN. Kan man påverka något och detta hjälper eller drabbar andra har man åstadkommit något, åstadkommit en förändring och det vill de flesta människor (oavsett ideologi) göra, påverka sin omvärld.

    Om det är att göra Mileenas tuttar i mortal kombat lite mindre så är det alltid något. Man har åstadkommit något.

    Är absolut inte feminist, tvärtom, antifeminist, men man måste förstå den mänskliga driften att vilja kunna påverka sin omvärld, göra en skillnad. Hur futtig och liten den skillnaden än är så ha har man åstadkommit något om man får till den.


    Jag tror att du har delvis rätt. Självklart vill alla påverka världen till det som de själva tycker är bättre. Kan man inte se hur man själv ska kunna ändra ett patriarkalt samhällssystem så kanske man i alla fall kan göra något, som att påverka en speltillverkare att ändra utseendet på en karaktär. Det minskar känslan av maktlöshet.

    När det kommer till ogenomtänkta klagomål på sexiga karaktärer tror jag det beror på en stark känsla av att något är fel.

    Jag tror att många som bekänner sig till en ideologi börjar där. Något känns väldigt fel, men när man är opåläst är det svårt att sätta fingret på exakt vad som är fel och även varför man tycker att det är fel. Det är i det läget man kanske skriver rätt onyanserade inlägg som angriper enskilda problem (tjejerna i spelet har stora bröst, min pappa fick betala massa vinstskatt, min syster har låg sjukpenning etc).

    Sätter man sig sen in i frågan ser man den detalj som man irriterat sig på som en del i ett större perspektiv. Man upptäcker att man är missnöjd med hela fördelningspolitiken, eller maktfördelningen mellan män och kvinnor, tex.

    Först då blir diskussionen, i mitt tycke, intressant. Att diskutera ett par bröst i ett spel eller en enskild persons vinstskatt är ointressant och blir sällan utbecklande. Därmed inte sagt att de här personerna inte ska få uttrycka sitt missnöje. Men ska man nå längre i diskussionen måste man se problemet i ett vidare perspektiv. I en ideologisk strävan behövs både de symboliska segrarna (bröstminskningen, minskade vinstskatten) och de större, mer övergripande, diskussionerna. Att bara diskutera stora bröst blir meningslöst om inte alla i diskussionen förstår vad brösten i fråga är ett symptom på.
  • Anonym (Feminister gillar att påverka)
    Anonym (Pua) skrev 2021-12-25 10:23:53 följande:
    Jag tror att du har delvis rätt. Självklart vill alla påverka världen till det som de själva tycker är bättre. Kan man inte se hur man själv ska kunna ändra ett patriarkalt samhällssystem så kanske man i alla fall kan göra något, som att påverka en speltillverkare att ändra utseendet på en karaktär. Det minskar känslan av maktlöshet.

    När det kommer till ogenomtänkta klagomål på sexiga karaktärer tror jag det beror på en stark känsla av att något är fel.

    Jag tror att många som bekänner sig till en ideologi börjar där. Något känns väldigt fel, men när man är opåläst är det svårt att sätta fingret på exakt vad som är fel och även varför man tycker att det är fel. Det är i det läget man kanske skriver rätt onyanserade inlägg som angriper enskilda problem (tjejerna i spelet har stora bröst, min pappa fick betala massa vinstskatt, min syster har låg sjukpenning etc).

    Sätter man sig sen in i frågan ser man den detalj som man irriterat sig på som en del i ett större perspektiv. Man upptäcker att man är missnöjd med hela fördelningspolitiken, eller maktfördelningen mellan män och kvinnor, tex.

    Först då blir diskussionen, i mitt tycke, intressant. Att diskutera ett par bröst i ett spel eller en enskild persons vinstskatt är ointressant och blir sällan utbecklande. Därmed inte sagt att de här personerna inte ska få uttrycka sitt missnöje. Men ska man nå längre i diskussionen måste man se problemet i ett vidare perspektiv. I en ideologisk strävan behövs både de symboliska segrarna (bröstminskningen, minskade vinstskatten) och de större, mer övergripande, diskussionerna. Att bara diskutera stora bröst blir meningslöst om inte alla i diskussionen förstår vad brösten i fråga är ett symptom på.
    Är enig med dig där. Att förminska diskussionen till ett par datoranimerade brösts storlek eller exponering är futtigt och en tråkig diskussion. Men arbetet att förminska dem kräver en hel del.

    Nu är jag som sagt absolut inte feminist, men att ta sig in i den branschen, ta sig an en hel drös män/killar (och kvinnor/tjejer, tv-spelsspelande kvinnor har ofta precis samma smak och tycke som män/killar. De gillar spelkaraktärer som är gjorda för att tilltala män/killar de med) och genomföra en till synes futtig förändring är en svår uppgift, närmast ett Herkuliskt stordåd vill jag påstå.

    Nu gillar jag det inte alls, men nånstans ändå är jag väldigt imponerad av att man lyckas. (jag kan ändå bli imponerad av saker jag ogillar) Även om det till synes är en futtig förändring så är det ett bestiga mount Everest-arbete i just den branschen. Något man inte bara blir ogillad för (vilket är förtjänt) utan hatad och hotad för (vilket är oförtjänt)
  • Ignoramus

    Nja. Folk fattar att det är fiktion, men blir man matad av samma sorts fiktion hela tiden så är det klart att man blir påverkad.

    För min del när jag växte upp så kunde jag inte identifiera mig med en enda kvinnlig karaktär någonsin. Inte bara i spel (men där var det förstås extremt) utan i alla typer av medier, så var typ 98% där som ett sexobjekt för att behaga mannen. Ingen personlighet. Ingen humor. Inga intressen. CV:et bestod av vacker eller snygg eller sexig, och sen var det slut. Det var så uppenbart att mannen var huvudrollen, och även om/när jag inte kunde relatera till honom personligen så var han så uppenbart, i alla lägen, protagonisten och den mänskliga. Kvinnor får lära sig att identifiera sig med män eftersom de i princip uteslutande tar del av den manliga berättelsen. Män får inte lära sig ett pillekvitt av kvinnors historier, utan tvärtom att de inte har några.

    För mig fick det effekten att jag tydligt tog avstånd från allt kvinnligt när jag växte upp; det blev ett skällsord. Jag hade så tydligt valt sida, och jag hade gått emot mitt egna kön för det var (ständigt porträtterat som) svagt. Bland manliga karaktärer fanns det en enorm uppsjö att välja bland - kvinnorna hade bara en enda (väldigt illasittande) form.

    Därför tycker jag det är enormt viktigt att vara med och påverka berättandet i alla medier. För jag kan definitivt se att det är ett problem att framförallt pojkar och män bara matas med det manliga perspektivet, och konstant i all media får se att kvinnors främsta (och ibland enda) tillgång är hennes sexighet.

  • Anonym (Sexism)

    Jag spelar och anser att det finns en del sexism och normer kring karaktärer i spel. Det finns ofta manliga karaktärer i spel i alla former, vältränade som tjocka. Medans kvinnliga karaktärer nästan alltid är pinnsmala med stora bröst och rumpa. Sedan beror det ju på en del olika spel också, vissa har mer varierande karaktärer och vissa inte.

    Spelvärlden är ju mestadels sexistisk mot kvinnor, det märker man om man själv är kvinna. Bara att se på communityt till spelen, 90% av alla jag möter i onlinespel säger åt mig att gå till köket och göra en macka till dem.

  • Anonym (Anonyyym)
    Anonym (Sexism) skrev 2021-12-25 12:47:02 följande:

    Jag spelar och anser att det finns en del sexism och normer kring karaktärer i spel. Det finns ofta manliga karaktärer i spel i alla former, vältränade som tjocka. Medans kvinnliga karaktärer nästan alltid är pinnsmala med stora bröst och rumpa. Sedan beror det ju på en del olika spel också, vissa har mer varierande karaktärer och vissa inte.

    Spelvärlden är ju mestadels sexistisk mot kvinnor, det märker man om man själv är kvinna. Bara att se på communityt till spelen, 90% av alla jag möter i onlinespel säger åt mig att gå till köket och göra en macka till dem.


    Jepp. Mäns ständiga nedvärderande och objektifieriande av kvinnor är så vidrigt. 
  • Kommie
    Anonym (Pua) skrev 2021-12-25 08:28:56 följande:
    Att utbildningar inte varit tillgängliga betyder exakt det jag skriver. Kvinnor har varit förbjudna att ägna sig åt högre studier. Och lång tid efter att det blev tillåtet var det socialt bekymmersamt. (Och fortfarande kan det vara socialt svårt för kvinnor att både göra karriär och vara förälder, även om det är mycket bättre än för bara 40 år sedan.)

    Idag är det tillåtet att studera tex filmkonst och spelutveckling och otillgänglighet handlar istället om att inte bjudas in i gänget. Det finns en massa studiecirklar/läger för tjejer som spelar rockmusik. Det beror på att om dessa kurser är öppna för alla finns det många tjejer som inte söker sig dit, för deras erfarenhet är att killarna tar över. (Varför tror du att man pratar om tjejband men inte killband?)

    Samma gäller de spontanidrottsarenor som nu byggs här och där. Det är nästan bara män/pojkar där och undersökningar har visat att flickor/kvinnor generellt inte känner sig välkomna.

    Det finns inget förbud för kvinnor att delta i läger för rockband eller spela basket bakom skolan. Men mycket tydliga normer säger att de inte är välkomna där. Jag kan som sagt inte spelbranchen men har fått uppfattningen att samma fenomen finns där.

    Det finns absolut kvinnodominerade sällskap där män inte bjuds in. Men kan du komma på något sådant som sitter på makt och stora summor pengar och därmed kan styra över dels vilka som får jobba med vad och hur landets kulturutbud ser ut?

    Att kvinnor skulle spela mindre än män är inte sant. Unga män spelar mer än unga kvinnor. Men i medelåldern vänder det och kvinnor spelar mer än män.

    Problemet ligger inte i att män skapar spel som andra män skan spegla sig i. Problemet är att producentgruppen är så homogen. Hittade en doktorand från Blekinge tekniska högskola. Hon verkar ha fördjupat sig inom detta.

    Här finns en artikel:

    www.tidningencurie.se/nyheter/2015/03/11/sa-ska-spelbranschen-bli-mer-jamstalld/
    Anonym (Pua) skrev 2021-12-25 08:32:46 följande:

    ?Det är ont om tjejer i spel ? trots att nästan hälften av alla gamers i världen är kvinnor.?

    spela.aftonbladet.se/2020/08/bara-1-av-10-spel-som-slappts-i-ar-har-kvinnliga-huvudkaraktarer/


    Jag skrev ett väldigt långt svar till dig, och sedan när jag postar blir det "guru meditation" hos detta skitforum, och allt jag skrivit försvinner, och det går inte ens att klicka sig bakåt för att kopiera texten.

    Men jag kan sammanfatta genom att säga så här:

    De länkar du hänvisar till är ren feministpropaganda, och jag ska kort förklara varför. När man säger att män och kvinnor spelar lika mycket tar man inte hänsyn till vare sig tid eller pengar. Det vill säga, en tjej som lägger 50 kr i månaden på mobilspel som hon spelar 5 timmar per månad klassas som samma "gamer" som en kille som lägger 1 000 kr och 50 timmar per månad på spel.

    Jämförelsen blir alltså helt skev eftersom man plockar bort relevanta faktorer. Och ja, tyvärr är forskarvärlden idag fullkomligt nedlusad av aktivister som driver agenda istället för att vara sakliga och objektiva.

  • Ignoramus

    Och om killarna vuxit upp med bara kvinnliga karaktärer under alla år tror jag inte de hade varit gamers överhuvudtaget?


    Kommie skrev 2021-12-25 18:22:07 följande:

    Jag skrev ett väldigt långt svar till dig, och sedan när jag postar blir det "guru meditation" hos detta skitforum, och allt jag skrivit försvinner, och det går inte ens att klicka sig bakåt för att kopiera texten.

    Men jag kan sammanfatta genom att säga så här:

    De länkar du hänvisar till är ren feministpropaganda, och jag ska kort förklara varför. När man säger att män och kvinnor spelar lika mycket tar man inte hänsyn till vare sig tid eller pengar. Det vill säga, en tjej som lägger 50 kr i månaden på mobilspel som hon spelar 5 timmar per månad klassas som samma "gamer" som en kille som lägger 1 000 kr och 50 timmar per månad på spel.

    Jämförelsen blir alltså helt skev eftersom man plockar bort relevanta faktorer. Och ja, tyvärr är forskarvärlden idag fullkomligt nedlusad av aktivister som driver agenda istället för att vara sakliga och objektiva.


  • Ignoramus

    Det syns ju så tydligt överallt i samhället att vi påverkas av sånt här, både som barn och vuxna. Män vill inte läsa kvinnliga författares verk om kvinnor, eller se filmer av och med kvinnor osv? de tar för givet att dessa verk inte kommer säga dem NÅGONTING. Många män hade blivit fullständigt galna om vi skulle leka med tanken att allt skulle vara av och med kvinnor från och med nu. Samtidigt har väl i princip varenda kvinna över 30 som du möter vuxit upp i den motsatta världen.

    Det handlar inte om att kunna identifiera sig med en tjock rörmokare med mustasch när man är sju. Det handlar om att vara hjälten eller damsel in distress. Hade du velat att alla män blev hjälplösa våp och att kvinnorna räddade dagen i allt du spelade? Och även om du hade velat det så är det kanske bara för att det hade känts som en frisk fläkt. Men att som liten pojke växa upp i en värld där alla pojkar alltid var hjälplösa och utan någon som helst personlighet är inte lika roligt.

    Som sagt, fler tjejer hade säkert spelat om spelvärlden varit mer välkomnande - både spelen i sig och utövarna. Bara när min favoritspelstudio lägger upp sin logo i regnbågsfärger så tappar männen det full-ständ-igt i kommentarsfälten. 2021. Det är så konservativt att man svimmar, och ingen community jag vill vara en del av även om jag älskar att spela.


    Kommie skrev 2021-12-25 19:30:47 följande:

    Ja, jag tror också det beror på ideologiska, närmast religiösa drivkrafter.The Sims kanske inte är världens bästa exempel då man som du säger skapar sin egen karaktär. Det kan man göra i många spel.Det beror ju på vilka som håller med om den grundsynen. Varför ska en minoritet som ändå inte spelar särskilt mycket ha så mycket att säga till om? Sedan är det också stor skillnad på missnöje och att det är som idag, där enorma feministmobbar driver runt på Twitter och hotar spelutvecklare att de måste designa sina karaktärer på ett visst sätt, inte får använda begrepp som "man" och "kvinna" med mera.Är det klart? Kolla här:

    //

    Ser det här ut som en riktig människa eller en fantasikaraktär? Barn kanske inte kan skilja på verklighet och fantasi, men det bör vuxna klara av. Och klarar inte vuxna av det är det inte spelens fel, utan de vuxna individernas.

    Man behöver inte identifiera sig med karaktärer. Hur många killar tror du identifierade sig med en fet rörmokare när 40 miljoner människor spelade Super Mario Bros. på 80-talet? Det där med identifiering är inte viktigt i alla spel, utan främst i spel med karaktärsutveckling, som exempelvis rollspel.

    Misstaget du gör är att skylla dina egna tillkortakommanden på spelen. Att du fick problem beror på DIG, inte på den underhållning du konsumerat.

    Och om vi ska prata om kroppsideal har jag kritik där också. Kolla tjejens rumpa på bilden ovanför. Hon är väldigt känd för den, och spelet är typ bara känt för hennes skinkor. Tycker du att det finns något problem med själva utseendet på hennes rumpa, eller ligger problemet, ur ditt perspektiv, endast på hur hon klär sig? Om du svarar på det går jag vidare baserat på dina svar.


  • Anonym (Kvinna)

    Ingen hindrar feministerna från att skapa egna spel. Men istället för att göra det klagar dom på hur andra skapar sina spel.

    Hur jävla lat får man vara. Patetiskt...

  • Ignoramus

    Ja fast anledningen till den uppdelningen kan ju också vara att kvinnor då får möjligheten att skapa de karaktärer och relationer som inte existerar i spelvärldens scriptade alternativ. Män och kvinnor är inte heller svartvita - jag föredrar action, utmaningar och tävlingsmoment och det gör majoriteten av mina kvinnliga gamervänner också.

    Så ingen brydde sig? Då kan vi väl införa en regel nu som säger att alla spel som släpps framöver ska vara av tjejer, om tjejer. Och ingen kommer protestera säger du?

    Det finns en liknande jargong även mot kvinnor. Spelvärlden är inte välkomnande och inkluderande, det är min poäng. Som kvinna blir man verkligen inte en i gänget, utan antingen ska man återvända till köket, eller så är man fake eller så är man ett objekt.

    Tja, eftersom jag vill ha kvinnliga karaktärer med humor och intellekt med något annat mål i livet än att attrahera män, så tycker jag den där karaktären känns extremt förutsägbar och trist och sunkig, enbart baserat på de där bilderna. Jag vill se något nytt och fräscht, jag vill att spelvärlden ska överraska mig. Och det där känns så förutsägbart och blasé som det bara kan bli.


    Kommie skrev 2021-12-25 21:19:42 följande:

    Nu tycker jag du svamlar i nattmössan lite väl mycket. Män och kvinnor är inte lika, och uppskattar olika saker. Som jag redan sagt tidigare är manliga spel mer fyllda med action, utmaningar och tävlingsmoment, medan spel för tjejer handlar mer om karaktärsutveckling och att prata med andra spelare snarare än att tävla mot dem.

    Man växer inte upp i en värld där alla tjejer är hjälplösa, för nu glömmer du bort att vi pratar om spel och inte verkligheten. Det fanns en känd kopia på Super Mario Bros. på 80-talet som hette Giana Sisters, det var inga killar som hade problem med att huvudrollsinnehavarna var tjejer. Det var ingen som brydde sig, vilket är poängen jag försöker förmedla till dig.

    Det är inte männen som tappar fattning av politiska regnbågsloggor, det är folk som avskyr identitetspolitiken och godhetssignalering. Detta är en helt annan fråga.

    Dessutom missade du att svara på mina frågor om rumpan på bilden jag postade. Vill gärna höra dina synpunkter där också.


  • Anonym (Förklara)
    Kommie skrev 2021-12-23 09:36:21 följande:

    Men är det verkligen det? För det förutsätter ju att man inte kan skilja på verklighet och fantasi.


    Varför är det viktigt att ha avklädda kvinnor som man kan skändas bara för att det är fiktion? VARFÖR är det viktigt att ha en frizon att kunna sexualisera och minimera en kvinna? Förklara gärna..

    När man spelats är väl det väsentliga själva karaktären? Dess styrkor? Vad kan en hjältinna med stora pattar och minikjol erbjuda? Ska hon skjutas bröstmjölk på fienden för annars är ju stora bröst bara ett stort hinder (tillskickande från stora muskler tex).
  • Ignoramus

    Nej det gjorde jag inte (enbart), jag gav dig framförallt en alternativ förklaring.

    Då kan ju dessa gamers tänka tanken att det kanske är för att nå ut till homosexuella som de satsar på marknadsföringen, inte för att vara några ?godhetsapostlar?. Jag hade själv gärna tagit del av spel som skulle kunna tilltala mig, istället för att tvingas testa alla för att snubbla över ett enstaka.

    Och jag håller verkligen inte med dig. Det skulle ta hus i helvete.

    Det handlar ju inte om att vara jättekänslig, alla är vi ju produkter av detta. Även om du inte reflekterar över det på samma sätt som de drabbade gör. Det är ju först när jag insåg att kvinnor är precis som män som jag blev upprörd - innan dess var jag ju i fas med min världsbild. Kvinnor var tysta objekt, och det var ju okej, för jag var inte en sån kvinna.

    Det är ju lätt att vara nöjd när allt man vill ha är sexiga pixlar, för det är ju vad mycket av utbudet fortfarande består av. Precis som det är lätt att fortfarande vara nöjd med dagens filmutbud, eftersom majoriteten av historierna fortfarande berättas av vita män.

    Jag tycker både rumpan och klädseln är sexualiserad. Hade rumpan varit dold under tio lager kläder så hade den kanske inte varit problematisk nej, men kontexten den visas i har ju en enorm betydelse. Men ja, eftersom det är den typ av rumpa som eftertraktas just nu så tycker jag den är sexualiserad i sig.


    Kommie skrev 2021-12-25 22:00:20 följande:

    Men inte majoriteten av tjejer som spelar. Nu är du återigen och plockar körsbär istället för att titta på gruppnivå och generalisera.

    Jo, folk kommer protestera om de märker att politiska krafter börjar styra innehållet i spelen. Jag ska ge dig ett exempel på detta:

    Västerländska utvecklare skryter i sin marknadsföring att de har en homosexuell karaktär i spelet. Många gamers avskyr sådant, inte för att karaktären är bög, utan för sättet som företaget använder hans bögighet på.

    Dragon Quest XI, som är ett japanskt rollspel, har också en homosexuell karaktär. Men han marknadsfördes inte någonting, han bara fanns där. Ingen klagade.

    Så ja, om massor av tjejer skulle dyka upp skulle ingen klaga, men om det märktes att de dök upp på grund av kvotering och tvång skulle folk skapa skitstormar på sociala medier.

    Då är min motpoäng att det är ditt problem om du känner så. Varför ska utvecklarna ta extra hänsyn till folk som är jättekänsliga för inkludering? Då är det ju de jättekänsliga som kommer få styra allting, eftersom mer möda måste läggas på att göra dem nöjda än folk som inte klagar så mycket.

    Och angående dina kommentarer om rumpan så undrar jag om förutsägbarheten och sunkigheten baseras på hennes klädsel? För det var egentligen en separat fråga. Eller tycker det rumpans utseende är förutsägbart och sunkigt också?


  • Kommie
    Ignoramus skrev 2021-12-25 22:55:04 följande:

    Nej det gjorde jag inte (enbart), jag gav dig framförallt en alternativ förklaring.

    Då kan ju dessa gamers tänka tanken att det kanske är för att nå ut till homosexuella som de satsar på marknadsföringen, inte för att vara några ?godhetsapostlar?. Jag hade själv gärna tagit del av spel som skulle kunna tilltala mig, istället för att tvingas testa alla för att snubbla över ett enstaka.

    Och jag håller verkligen inte med dig. Det skulle ta hus i helvete.

    Det handlar ju inte om att vara jättekänslig, alla är vi ju produkter av detta. Även om du inte reflekterar över det på samma sätt som de drabbade gör. Det är ju först när jag insåg att kvinnor är precis som män som jag blev upprörd - innan dess var jag ju i fas med min världsbild. Kvinnor var tysta objekt, och det var ju okej, för jag var inte en sån kvinna.

    Det är ju lätt att vara nöjd när allt man vill ha är sexiga pixlar, för det är ju vad mycket av utbudet fortfarande består av. Precis som det är lätt att fortfarande vara nöjd med dagens filmutbud, eftersom majoriteten av historierna fortfarande berättas av vita män.

    Jag tycker både rumpan och klädseln är sexualiserad. Hade rumpan varit dold under tio lager kläder så hade den kanske inte varit problematisk nej, men kontexten den visas i har ju en enorm betydelse. Men ja, eftersom det är den typ av rumpa som eftertraktas just nu så tycker jag den är sexualiserad i sig.


    Nej, det är det inte. Det handlar enbart om att västerländska företag vet hur västerländsk media fungerar, och vilka typer av människor som är journalister idag. Företagen är fullt medvetna om vilken positiv publicitet spelet får om de går ut med regnbågsfärger och frontat bögar och transor.

    Där skiljer våra uppfattningar. Jag menar att kvinnor, eller kanske snarare feminister, gnäller sig till makt. Ju mer du gnäller, klagar och känner sig kränkta, desto mer blir de lyssnade på. Idag har vi en situation där företagen är livrädda för att göra feministerna upprörda, men männen (eller den andra sidan) bryr de sig inte om, just för att de vet att de inte är lika känsliga och att de inte manar till bojkott om de inte får precis som de vill.

    Det där är inte ens i närheten av att vara sant. Det finns en otrolig variation av spel idag, ingen kan klaga på att det inte finns ett spel för dem. Däremot ser jag ofta feminister klaga på spel som de ändå inte skulle spela, bara för att de helt enkelt inte tål spelens blotta existens.

    OK, så själva rumpan är sexualiserad också. Då undrar jag på vilket sätt? Vad är "en rumpa som eftertraktas nu"?

    Sedan när det gäller klädseln kan vi nog hålla med varandra att den är tydligt sexualiserad.
  • Anonym (rumpa)
    Kommie skrev 2021-12-25 19:30:47 följande:
    Tycker du att det finns något problem med själva utseendet på hennes rumpa


    Den är förvånansvärt fläskig. Hon kommer nog ha väldigt svårt att hitta jeans som passar, om man säger så.

  • Kommie
    Anonym (rumpa) skrev 2021-12-26 08:09:38 följande:
    Den är förvånansvärt fläskig. Hon kommer nog ha väldigt svårt att hitta jeans som passar, om man säger så.
    Ja, den är fläskig. Men på vilket sätt är det ett problem i sammanhanget?
Svar på tråden Feminister som klagar över spel och fiktion