• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • broderbob
    broderbob skrev 2022-01-10 01:12:37 följande:

Kan man inte diskutera när Stålmannen smittades av Coronavirus Covid-19 istället för riklig menstruation och HPV han blev ju smittad ????????????

Skrattar så jag vrider mig
  • broderbob

Kan man inte diskutera när Stålmannen smittades av Coronavirus Covid-19 istället för riklig menstruation och HPV han blev ju smittad ????????????

• vcent
    AndreaBD skrev 2022-01-02 11:01:45 följande:

Nästan fem och en halv miljon människor har dött i sjukdomen - hur kan man då säga att den inte är farlig? 

Framför allt är den farlig för gamla människor som inte ens kan skydda sig ordentligt, för att man inte konsekvent kräver att all hemtjänstpersonal och all vårdpersonal överhuvudtaget, är vaccinerade. Hos gamla människor har dessutom vaccinen ofta sämre effekt för att deras immunsystem fungerar sämre. Det är de yngre som borde vaccinera sig, just för att skydda dem gamla.

Det är verkligen skitsnack att påstå att det inte skulle vara någon större belastning av vården. Vården har visserligen varit högt belastad hela tiden, men det är ju förstås ännu mer riskabelt då att ta risken att man inte klarar ta hand om alla sjuka alls. Och det har redan varit ganska illa. Och nej, du kan inte jämföra med överviktiga, för där kan du inte vara säker att det skulle vara så lätt att åtgärda. Det brukar inte vara det. Här är det bara att ta en spruta - hur lätt som helst. 

Som en person som hängt med i nyhetsflödet sedan pandemin startade samt har insikt i sjukvårds- och forskningsarbetet kring sjukdomen kan ju inflika lite fint här.

Helt korrekt att många har lämnat oss under pandemin till följd av viruset.

Dock är den stora majoriteten av dessa äldre personer. Att säga att de har dött av covid är inte heller helt sant då det inte är just covid som dödar (utom i ett fåtal kraftiga fall). De allra flesta har dött i följdsjukdomar som exempelvis lunginflammation vilket denna gruppen människor även i vanliga fall ofta avlider av till följd av säsongsinfluensa eller en seg förkylning. I väldigt många fall har de som avlidit med covid redan innan haft andra sjukdomar eller nedsättningar som gjort att kroppen tagits hårt av viruset (speciellt på de yngre som dött).

Att tillägga är att siffrorna som presenteras i media, både smittoantal och dödsantal, inte är riktigt tillförlitliga. Olika länder har tillämpat olika metoder när man räknat smittotal och dödsfall. Vissa länder testar fortfarande inte alls folk som inte har vissa specifika symptom och smittspårning utförs sparsamt eller inte alls. Härifrån kan vi vänta oss lägre tal än de faktiska talen.

Andra länder uppmanar till regelbunden testning av alla.

Vissa länder gör skillnad på smittade och sjuka, medan andra som till exempel Sverige presenterar hur många som är smittade och hur många som ligger på sjukhus men vi presenterar inte hur många som är sjuka.

Bland dödstalen finns en del osäkerheter också. Som jag nämnde dör i stort sett alla av de som dör av följdsjukdom. En följdsjukdom kan pågå samtidigt som man fortfarande ligger i covid men kan också komma efteråt. Där har olika länder räknat olika. Vi fick otroligt låga dödstal från ett antal länder som alltså inte räknade det som ett coviddödsfall om patienten inte hade pågående covid vid dödsfallet. I kontrast till detta rapporterades många dödsfall som inte hade med covid att göra som coviddödsfall eftersom personen hade eller nyligen hade haft covid.

Att tillägga är att man nu räknar (eller iaf ska räkna) på samma sätt över nästan hela världen. Så nya siffror vi hör i media är relativt pålitliga (visserligen missvisande, men korrekta) men helhetssiffror för hela pandemin är inte pålitliga och kommer aldrig att bli eftersom man räknat så olika en lång tid i början.

Man jobbar hårt med forskning kring detta virus. Det är väldigt snårigt i varifrån det kommer, när, hur osv? vi vet så mycket som att nånting hände i kina i slutet av 2019 och tidigt i 2020 var det spritt över hela världen? men vi vet samtidigt att samma virus fanns i europeiska och amerikanska blodprover från sommaren 2019, alltså ganska långt före utbrottet i Kina. Detta finns det många frågetecken om.

En annan sak som det ligger mycket frågetecken kring är hur viruset verkar attackera vissa människor mer än andra, eller hur man nu ska beskriva det enkelt. Det finns nu människor som testats positivt för så mycket som 4e gången trots att dessa (åtminstone enligt egen uppgift) följer alla rekommendationer, är försiktiga osv? medan det samtidigt finns så otroligt många människor som inte bryr sig ett skvatt om att vara försiktiga osv? men antingen aldrig ens ha testat sig eller har testat sig många gånger utan att ha varit smittade. Vi försöker koppla det till blodgrupper, speciella dna-uppsättningar osv?

Covid är väldigt smittsamt, men inte särskilt dödligt. Det som till största del ger oss höga dödstal är smittosamheten som gör det lättare för viruset att nå de sköra personerna. Detta i kombination med bristande sjukvård och/eller bristande kapacitet i vården (vilket det sistnämnda också till slut leder till bristande vård)
  • EnAnonumius
    klyban skrev 2022-01-09 17:45:51 följande:
    EnAnonumius skrev 2022-01-09 17:18:55 följande:
    Du har inget underlag att säga åt mig att jag skall ta vaccinet.  Så varför sitter du och INDIREKT sprider lögner om att jag inte tagit vaccinet? 

Du hävdade ju att du inte hade behov av att ljuga., Nu sitter du och just ljuger här när du uppmanar mig att ta vaccinet.
    Jag har skrivit det i andra vaccinations-trådar att jag har tagit dem, fast då var det två doser som gällde vid de tillfällena.  Samma trådar som du har deltagit i.

Nu i samband med denna tråden så är det tre doser som gäller.

Jag har tagit alla tre doserna till och med...
    Vill du ha datumen med. Här har du dem. 

27/5-2021 Dos 1
    8/7-2021   Dos 2
    3/1 2022   Dos 3

Hur ska jag kunna ljuga om nått du nu först berättade?(eller ja, min första gång jag såg detta.)
    Jag också tagit tredje dosen i fredags.

Men vad bra för dig att du tagit vaccinet.

Fast det spelar ingen roll om du såg "först nu" att jag tagit vaccinet.

Du hare INGEN, absolut INGEN rätt,när du SAKNAR vetskapen om huruvida en person (jag i detta fall) har tagit vaccinet eller inte, att då BEORDRA (kräva) att en person att ta vaccinet så som du gjorde mot mig.
    Att dra slutsatser om en person baserat på "noll fata" är just att sitta och dra en lögn.  Du hävdar ju själv att du "inte sett det förs nu".

Hade du haft någon som helst tankeverksamhet  (något att tänka med innan för pannbenet), så hade du val att FRÅGA personen, "Har du tagit vaccinet"? Men nu gjorde du INTE det. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Wow) skrev 2022-01-09 18:57:57 följande:
    Har aldrig sagt att det ena motsätter sig det andra. Men har men riklig mens så är rubbningen en bisak då man har problem med just RIKLIG MENS.
    Det hör i allra högsta grad hit. Då diskussionen handlar om inrapporterade mensrubbningar i samband med covid-vaccinet. 

Då "riklig mens" är just en mensrubbning".
    Om en kvinna får plötsligt riklig mens som inte har haft det innan hon vaccinering, och hon får det efter vaccinerat sig, så har denna kvinna fått just en mensrubbning.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • AndreaBD
    vcent skrev 2022-01-10 01:50:18 följande:
    Som en person som hängt med i nyhetsflödet sedan pandemin startade samt har insikt i sjukvårds- och forskningsarbetet kring sjukdomen kan ju inflika lite fint här.

Dock är den stora majoriteten av dessa äldre personer. Att säga att de har dött av covid är inte heller helt sant då det inte är just covid som dödar (utom i ett fåtal kraftiga fall). De allra flesta har dött i följdsjukdomar som exempelvis lunginflammation vilket denna gruppen människor även i vanliga fall ofta avlider av till följd av säsongsinfluensa eller en seg förkylning. I väldigt många fall har de som avlidit med covid redan innan haft andra sjukdomar eller nedsättningar som gjort att kroppen tagits hårt av viruset (speciellt på de yngre som dött).

Att tillägga är att siffrorna som presenteras i media, både smittoantal och dödsantal, inte är riktigt tillförlitliga. Olika länder har tillämpat olika metoder när man räknat smittotal och dödsfall. Vissa länder testar fortfarande inte alls folk som inte har vissa specifika symptom och smittspårning utförs sparsamt eller inte alls. Härifrån kan vi vänta oss lägre tal än de faktiska talen.

Vissa länder gör skillnad på smittade och sjuka, medan andra som till exempel Sverige presenterar hur många som är smittade och hur många som ligger på sjukhus men vi presenterar inte hur många som är sjuka.

Bland dödstalen finns en del osäkerheter också. Som jag nämnde dör i stort sett alla av de som dör av följdsjukdom. En följdsjukdom kan pågå samtidigt som man fortfarande ligger i covid men kan också komma efteråt. Där har olika länder räknat olika. Vi fick otroligt låga dödstal från ett antal länder som alltså inte räknade det som ett coviddödsfall om patienten inte hade pågående covid vid dödsfallet. I kontrast till detta rapporterades många dödsfall som inte hade med covid att göra som coviddödsfall eftersom personen hade eller nyligen hade haft covid.

Att tillägga är att man nu räknar (eller iaf ska räkna) på samma sätt över nästan hela världen. Så nya siffror vi hör i media är relativt pålitliga (visserligen missvisande, men korrekta) men helhetssiffror för hela pandemin är inte pålitliga och kommer aldrig att bli eftersom man räknat så olika en lång tid i början.

Man jobbar hårt med forskning kring detta virus. Det är väldigt snårigt i varifrån det kommer, när, hur osv? vi vet så mycket som att nånting hände i kina i slutet av 2019 och tidigt i 2020 var det spritt över hela världen? men vi vet samtidigt att samma virus fanns i europeiska och amerikanska blodprover från sommaren 2019, alltså ganska långt före utbrottet i Kina. Detta finns det många frågetecken om.

En annan sak som det ligger mycket frågetecken kring är hur viruset verkar attackera vissa människor mer än andra, eller hur man nu ska beskriva det enkelt. Det finns nu människor som testats positivt för så mycket som 4e gången trots att dessa (åtminstone enligt egen uppgift) följer alla rekommendationer, är försiktiga osv? medan det samtidigt finns så otroligt många människor som inte bryr sig ett skvatt om att vara försiktiga osv? men antingen aldrig ens ha testat sig eller har testat sig många gånger utan att ha varit smittade. Vi försöker koppla det till blodgrupper, speciella dna-uppsättningar osv?

Covid är väldigt smittsamt, men inte särskilt dödligt. Det som till största del ger oss höga dödstal är smittosamheten som gör det lättare för viruset att nå de sköra personerna. Detta i kombination med bristande sjukvård och/eller bristande kapacitet i vården (vilket det sistnämnda också till slut leder till bristande vård)
    Jo, jag håller med dig, det låter som en realistisk syn på läget. Det är otroligt smittsamt numera och jag har inga höga förhoppningar heller att slippa bli smittad igen. Jag har mask på kollektivtrafiken, men det är inte många som har. Skulle gärna ha tredje sprutan först, men det verkar inte vara min tur än. 

Visserligen är det mest de äldre och folk som har andra sjukdomar, men jag har varit med om att folk i min omgivning har blivit svårt sjuka, en har dött - utan att vara gamla eller ha riskfaktorer. Visst, en är akutläkare - de lär ju få i sig allt för mycket virus. Virusmängden verkar spela roll.

Det där med blodgrupper är intressant. Jag har själv grupp 0, och det ska vara bäst. Uppenbarligen har man då lite antikroppar mot A och B? A ska vara värst, men jag förstår inte varför just A och inte B. När vi hade covid, så hade min man det lite värre, och han har A. Men vem vet om det var därför....
  • EpicF
    broderbob skrev 2022-01-09 23:12:44 följande:

JAG HAR TIDIGARE SKRIVIT ATT NI SOM PRATAR OM HPV OCH RIKLIGMENSTRUATTION KAN STARTA ER EGEN GRUPP (TRÅD) OCH DÖP DEN DÅ TILL RIKLIG MENSTRUATRIONER OCH HPV 

GRUPPENS / TRÅDENS NAMN HANDLAR OM VARFÖR TAR NI INTE VACCINET? - UPPLYSNINGSVIS GÄLLER DET SOM NI PRATAR OM KVINNOR OCH GYNEKOLOGISKA PROBLEM - OCH VAD HAR DET ATT GÖRA MED VARFÖR TAR NI INTE VACCINET ????

HÅLL ER TILL ÄMNET ELLER SKAPPA ETT NYTT FORUM / GRUPP

Mensrubbningar tillhör tråden då det är en inrapporterad biverkning av covid-19 vaccinet. Att du har svårt att acceptera det får stå för dig.

Eftersom man kan få mensrubbningar av vaccinet (eller man håller på att undersöka om det är ett samband) så finns det de som väljer att inte ta vaccinet pga mensrubbningarna många har drabbats av. Helt till till trådens ämne.
  • EpicF
    broderbob skrev 2022-01-10 01:03:10 följande:

Gynekologiska problem? När det gäller varför man inte tar vaccinet- det är långsökt för mig- men det verkar vara viktigare än än vaccin mot covid-19, du har rätt

Långsökt? Hur? Det är en av biverk ingarna som 5139 personer har rapporterat in (kan vara något fler idag).
  • EpicF
    vcent skrev 2022-01-10 01:50:18 följande:

Det rätta är att säga att de dött med covid-19.
  • Anonym (L)

Efter dagens presskonferens: två sprutor är otillräckligt för att stoppa smittspridningen. Det är effektivt mot allvarlig sjukdom, men inte för att stoppa smittspridningen.

Vaccinpass är ett otillräckligt verktyg för att stoppa smittspridningen (bra att de insett det). (Mitt vaccinpass går ut i maj, trots att jag i februari kommer att ha 25% skydd om jag inte fått spruta 3.) Införs därför bara på mässor också i nuläget.

Spruta 3 tycks hjälpa rätt bra mot omikron och bidra till att minska smittspridningen.

Kan folk bara hålla avstånd och hålla sig hemma, tack? Använda munskydd, inte träffa folk? Inte vara ute och resa, gå på krogen, handla i affärer?

Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?