• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • klyban
    AndreaBD skrev 2022-01-10 13:24:18 följande:
    Ja, jag undrar också varför folk åker kommunalt som om vi inte hade en pandemi! Jag kan inte jobba hemifrån, men många måste väl kunna göra det?  Och vi var bara 3 eller 4 på hela tåget med mask. 

Vad var det för presskonferens förresten, måste kolla....
    Utökade restriktioner var det, mer än så vet jag inte, då jag missade det också, ska titta lite senare.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EnAnonumius
    klyban skrev 2022-01-10 12:29:13 följande:

Du har berättat du tagit vaccinet, jag bara antar att du är som mig och aldrig ljuger.

Anonym (L) skrev 2022-01-10 12:19:57 följande:
    Efter dagens presskonferens: två sprutor är otillräckligt för att stoppa smittspridningen. Det är effektivt mot allvarlig sjukdom, men inte för att stoppa smittspridningen.

Vaccinpass är ett otillräckligt verktyg för att stoppa smittspridningen (bra att de insett det). (Mitt vaccinpass går ut i maj, trots att jag i februari kommer att ha 25% skydd om jag inte fått spruta 3.) Införs därför bara på mässor också i nuläget.

Spruta 3 tycks hjälpa rätt bra mot omikron och bidra till att minska smittspridningen.

Kan folk bara hålla avstånd och hålla sig hemma, tack? Använda munskydd, inte träffa folk? Inte vara ute och resa, gå på krogen, handla i affärer
    DU vägra att begripa, är det medvetet eller är det för att du intellektuell svag?

Ditt inlägg #713,
    så hade du citerat mig (som den sista i det inlägget) och avslutat ditt svar till mig med "Gå och ta vaccinet".

Mitt inlägg #722,
    så hade jag citera DINA ord "Gå och ta vaccinet". Och det var i det inlägget jag skrev till dig att att du saknar underlag att säga åt mig att ta vaccinet. Att du saknar rättighet att skriva något sådant.

Ditt inlägg #727,
    så hade du b.la citerat mitt inlägg #722, och skrivit och frågat om hur du kan ljuga om nått som du hävdar är första gången du ser. 

I mitt inlägg #772,
    så förklarade jag för dig att det är FEL att bara anta att folk inte tagit vaccinet OCH sedan BEORDRA folk att de skall gå och ta vaccinet, om man saknar fakta om huruvida någon tagit vaccinet eller inte.

Och Nu som kommer du med detta total IQ-befriade svar som "du har ju berättat...."
    Du har ju från början (#713), BEORDRAT mig att ta vaccinet. Det är just din iq-befriade beteende jag vänder mig emot. Har du så svårt att fatta detta?

Ditt totalt pantade tilltag om "Gå och ta vaccinet", som du BEORDRADE mig att göra blir ju knappast "mindre" eller mer rättfärdigat bara för att du skriver ett sådant här dumt svar på det hela "Du har ju berättat att du tagit vaccinet".

Oavsett hur du väljer att försöka släta över det, så har du fortfarande INGEN rätt och INGEN skyldighet heller att säga åt folk "Gå och ta vaccinet". 
    Det spelar ingen roll om "du inte visste" och/eller om det är en antivaxxare du diskuterar med. Så har du INGEN rättighet och/eller att BEORDRA att de skall vaccinera sig.

Och att dra förhastade slutsatser om folk, UTAN som vetskap, (i detta fall huruvida jag var vaccinerad eller inte) är i sig att föra fram en lögn om en annan.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EpicF
    klyban skrev 2022-01-10 13:22:32 följande:

Procentsatsen är inte 0%, det berättar att det ger ett skydd.

Men bara mindre än innan, men man ska uppdatera vaccinen, då får man en ny procentsats.

Du vet du syftet med HPV

Bra, då är det avgjort.

Ja, och att vi får vänta på fakta, samma jag sagt hela tiden.

Var påstod jag att procentsatsen var 0%?

Varför skulle jag inte veta syftet med HPV-vaccinet?

Det jag undrar över är vad kopplingen till covid-19-vaccinet är och varför du tar upp HPV gång på gång i tråden? Det är min fråga till dig.
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2022-01-10 13:24:18 följande:

Ja, jag undrar också varför folk åker kommunalt som om vi inte hade en pandemi! Jag kan inte jobba hemifrån, men många måste väl kunna göra det?  Och vi var bara 3 eller 4 på hela tåget med mask. 

Vad var det för presskonferens förresten, måste kolla....

Folk åker kommunalt för att de inte kan ta sig till sina jobb annars. Jobb de INTE kan utgör hemifrån. Arbetsgivare sponsrar normalt sätt inte taxi eller köper bilar till sina arbetstagaren, inte ens i en pandemi.

Finns otroligt många jobb där man INTE kan jobba hemifrån. Fler jobb än de man kan jobba hemifrån.
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2022-01-10 13:29:08 följande:
    Folk åker kommunalt för att de inte kan ta sig till sina jobb annars. Jobb de INTE kan utgör hemifrån. Arbetsgivare sponsrar normalt sätt inte taxi eller köper bilar till sina arbetstagaren, inte ens i en pandemi.

Finns otroligt många jobb där man INTE kan jobba hemifrån. Fler jobb än de man kan jobba hemifrån.
    Varför var det då högst hälften så många då förra gången när vi hade rekommendationen att man skulle jobba hemma? Hade de andra jobb då? Tror inte det. 
  • klyban
    EpicF skrev 2022-01-10 13:27:00 följande:
    Var påstod jag att procentsatsen var 0%?

Varför skulle jag inte veta syftet med HPV-vaccinet?
    Det jag undrar över är vad kopplingen till covid-19-vaccinet är och varför du tar upp HPV gång på gång i tråden? Det är min fråga till dig.

Vaccinen kommer DE FAKTO stoppa en del smitta, du ifrågasatte detta.
    Men nu inte, varför  höll du då inte med?

Syftet med HPV är att hindra cancer, visste du inte om det?
    Och irrelevanta diskussioner om att HPV är inte cancer, no kidding.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • molly50
    Anonym (L) skrev 2022-01-10 12:19:57 följande:

Efter dagens presskonferens: två sprutor är otillräckligt för att stoppa smittspridningen. Det är effektivt mot allvarlig sjukdom, men inte för att stoppa smittspridningen.

Vaccinpass är ett otillräckligt verktyg för att stoppa smittspridningen (bra att de insett det). (Mitt vaccinpass går ut i maj, trots att jag i februari kommer att ha 25% skydd om jag inte fått spruta 3.) Införs därför bara på mässor också i nuläget.

Spruta 3 tycks hjälpa rätt bra mot omikron och bidra till att minska smittspridningen.

Kan folk bara hålla avstånd och hålla sig hemma, tack? Använda munskydd, inte träffa folk? Inte vara ute och resa, gå på krogen, handla i affärer?

Jag förstår inte heller varför folk måste åka kollektivt,resa utomlands,gå på krogen och springa på köpcenter osv nu.
    Många håller inte ens avstånd till andra.
    Det är som om folk har glömt bort att vi  fortfarande har en pandemi.
  • klyban
    EnAnonumius skrev 2022-01-10 13:25:46 följande:
    DU vägra att begripa, är det medvetet eller är det för att du intellektuell svag?

Ditt inlägg #713,
    så hade du citerat mig (som den sista i det inlägget) och avslutat ditt svar till mig med "Gå och ta vaccinet".

Mitt inlägg #722,
    så hade jag citera DINA ord "Gå och ta vaccinet". Och det var i det inlägget jag skrev till dig att att du saknar underlag att säga åt mig att ta vaccinet. Att du saknar rättighet att skriva något sådant.

Ditt inlägg #727,
    så hade du b.la citerat mitt inlägg #722, och skrivit och frågat om hur du kan ljuga om nått som du hävdar är första gången du ser. 

I mitt inlägg #772,
    så förklarade jag för dig att det är FEL att bara anta att folk inte tagit vaccinet OCH sedan BEORDRA folk att de skall gå och ta vaccinet, om man saknar fakta om huruvida någon tagit vaccinet eller inte.

Och Nu som kommer du med detta total IQ-befriade svar som "du har ju berättat...."
    Du har ju från början (#713), BEORDRAT mig att ta vaccinet. Det är just din iq-befriade beteende jag vänder mig emot. Har du så svårt att fatta detta?

Ditt totalt pantade tilltag om "Gå och ta vaccinet", som du BEORDRADE mig att göra blir ju knappast "mindre" eller mer rättfärdigat bara för att du skriver ett sådant här dumt svar på det hela "Du har ju berättat att du tagit vaccinet".

Oavsett hur du väljer att försöka släta över det, så har du fortfarande INGEN rätt och INGEN skyldighet heller att säga åt folk "Gå och ta vaccinet". 
    Det spelar ingen roll om "du inte visste" och/eller om det är en antivaxxare du diskuterar med. Så har du INGEN rättighet och/eller att BEORDRA att de skall vaccinera sig.

Och att dra förhastade slutsatser om folk, UTAN som vetskap, (i detta fall huruvida jag var vaccinerad eller inte) är i sig att föra fram en lögn om en annan.

Folk ska gå ta vaccinen man tyckte detta tom på Presskonferensen.
    Och du har svarat att du har tre och det går jag på, för jag antar du är som jag och aldrig ljuger.
    Och det har jag tre också sedan fredags (Y)

Jag kan säga gå ta vaccinen hur många ggr jag vill, för du vet väl om det är frivilligt att vaccinera sig?

• EpicF
    klyban skrev 2022-01-10 13:37:02 följande:

Vaccinen kommer DE FAKTO stoppa en del smitta, du ifrågasatte detta.

Men nu inte, varför  höll du då inte med?

Syftet med HPV är att hindra cancer, visste du inte om det?

Och irrelevanta diskussioner om att HPV är inte cancer, no kidding.

Nej, jag har inte ifrågasatt att vaccinet kan stopp endel smitta. Men jag skrev att det inte enbart kan stoppa smittspridningen.

Nu missade du mina frågor igen. Det jag undrar över är vad kopplingen till covid-19-vaccinet är och varför du tar upp HPV gång på gång i tråden?
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2022-01-10 13:33:24 följande:

Varför var det då högst hälften så många då förra gången när vi hade rekommendationen att man skulle jobba hemma? Hade de andra jobb då? Tror inte det. 

Alla kan inte jobba hemifrån. Varför är det så svårt för sig att acceptera?

Vissa arbrbetsplatser fick tillfälligt en lösning på att jobba hemma under den värsta tiden, något de nu inte har möjlighet till.

Där jobbar fick alla vi som inte har patientnära uppgifter jobba hemifrån under värsta tiden, som en tillfällig lösning. Detta var en relativt dålig lösning som man nu gått bort ifrån. Nu jobbar vi enbart hemma vid syntomer i den mån man orkar, för att minska sjukfrånvaron.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?