• Jonnis

    Amningshysteri - varför kämpar vissa trots att de mår dåligt?

    Tänkte att jag kanske kan få svar på det här. Jag har valt att inte amma mitt barn för att jag helt enkelt inte vill.

    Jag förstår däremot att det är det bästa om man vill, kan och mår bra.

    Men överallt ser jag hur kvinnor kämpar med amningen trots att de mår fruktansvärt dåligt, varför? Hur kommer det sig att de har sån ångest över att inte amma?

    Som de flesta redan känner till så har vi en lag i Sverige som reglerar bland annat marknadsföringen av ersättning, den får inte framställas som lika bra eller bättre än bröstmjölk. Sjukvården får heller inte prata om fördelar med flaska utan endast nämna fördelarna med amning.

    Det finns många studier om amning men man kan inte se någon skillnad på barn som fått ersättning vs bröstmjölk. I Sverige. (I många länder runt om i världen så kan en fungerande amning vara helt avgörande).

    Ja de får ett bättre immunförsvar under tiden som de ammas men har ett mindre aktivt immunförsvar när de slutar t ex.

    Ett annat exempel på studie som man hänvisar till är att barn som flaskmatas har högre BMI. Det som inte nämns är att mammorna som flaskmatade sina barn hade högre BMI också. Vilket påverkar barnets BMI. En mamma med högre BMI löper större risk att få ett barn med högre BMI pga livsstil osv.

    Så varför hetsas mammor till att amma sina barn till varje pris och är det så bra egentligen?

  • Svar på tråden Amningshysteri - varför kämpar vissa trots att de mår dåligt?
  • ElaineBenes
    Jonnis skrev 2022-01-06 10:18:37 följande:

    Okej men då ska jag förklara hela situationen och vad jag egentligen försöker förstå så kanske ni kan hjälpa mig. :)

    Jag har 3 vänner som har fått barn under sommaren/hösten, precis som jag. De 3 ammar och jag ger ersättning.

    2 av dem är det inga konstigheter för, förutom att den ena klagar på sömnen men så är det ju med en liten.

    Nummer 3 fick barn 1 månad innan mig och jag orkar knappt prata med henne längre. Hon skyller på sömnen och att hon lidit av sömnbrist väldigt länge. Hon orkar ingenting och hon är otrevlig mot allt och alla.

    Vad gäller barnet så känner hon att hon inte gör något annat än att amma och gör hon inte det så lämnar hon barnet i babysittern själv för att gå ut och röka.

    De tränar knappt nacke, leker osv och är heller nästan aldrig ute och går med barnvagnen. (Skulle tippa på Max 1 gång i veckan)

    Hon och hennes sambo har börjat bråka väldigt mycket också. För att beskriva situationen kort.

    Jag har föreslagit att hon kanske skulle testa att ge ersättning/pumpa för att kunna få lite ensamtid ibland eller att hennes sambo ska kunna hjälpa till och ge mat så hon får vila. Men hon är livrädd för flaskpreferens och vill absolut inte detta.

    Självklart blir det ju att jag jämför med min egna situation där min pojke alltid är glad och nöjd, vi har massa tid till att ut och gå, leka och aktivera honom på olika sätt. Samtidigt som jag alltid är utvilad och pigg och jag och min sambo har det hur bra som helst.

    Det känns så känsligt med amning så därför har jag heller inte vågar ifrågasätta varför det är så viktigt.

    Vad tror ni? Är detta verkligen det bästa för barnet eller handlar det om något annat?


    Men jisses. Det där kan jag inte tänka mig har med amningen att göra.

    Hon verkar ju prioritera rökning och sig själv framför sitt barn.
  • BuoBä
    Jonnis skrev 2022-01-06 10:18:37 följande:

    Okej men då ska jag förklara hela situationen och vad jag egentligen försöker förstå så kanske ni kan hjälpa mig. :)

    Jag har 3 vänner som har fått barn under sommaren/hösten, precis som jag. De 3 ammar och jag ger ersättning.

    2 av dem är det inga konstigheter för, förutom att den ena klagar på sömnen men så är det ju med en liten.

    Nummer 3 fick barn 1 månad innan mig och jag orkar knappt prata med henne längre. Hon skyller på sömnen och att hon lidit av sömnbrist väldigt länge. Hon orkar ingenting och hon är otrevlig mot allt och alla.

    Vad gäller barnet så känner hon att hon inte gör något annat än att amma och gör hon inte det så lämnar hon barnet i babysittern själv för att gå ut och röka.

    De tränar knappt nacke, leker osv och är heller nästan aldrig ute och går med barnvagnen. (Skulle tippa på Max 1 gång i veckan)

    Hon och hennes sambo har börjat bråka väldigt mycket också. För att beskriva situationen kort.

    Jag har föreslagit att hon kanske skulle testa att ge ersättning/pumpa för att kunna få lite ensamtid ibland eller att hennes sambo ska kunna hjälpa till och ge mat så hon får vila. Men hon är livrädd för flaskpreferens och vill absolut inte detta.

    Självklart blir det ju att jag jämför med min egna situation där min pojke alltid är glad och nöjd, vi har massa tid till att ut och gå, leka och aktivera honom på olika sätt. Samtidigt som jag alltid är utvilad och pigg och jag och min sambo har det hur bra som helst.

    Det känns så känsligt med amning så därför har jag heller inte vågar ifrågasätta varför det är så viktigt.

    Vad tror ni? Är detta verkligen det bästa för barnet eller handlar det om något annat?


    Det låter mer som någon form av förlossningsdepression faktiskt. Plus att de som par kanske borde få prata med någon om barns behov, vilka förväntningar man kan ha på varandra under bebistiden etc.
  • Jonnis
    ElaineBenes skrev 2022-01-06 10:28:33 följande:

    Men jisses. Det där kan jag inte tänka mig har med amningen att göra.

    Hon verkar ju prioritera rökning och sig själv framför sitt barn.


    Anledningen till varför jag tror det är för att hon säger att barnet verkligen älskar tutten, hon vill snutta hela natten, även om hon inte är hungrig eller äter, och det leder till att min vän inte får sova något knappt. Kanske ett par timmar totalt under varje natt. Hon sover dessutom väldigt lätt då de samsovning.

    Barnet vägrar napp och skriker varje gång hon tappar bröstet på natten.

    Jag tror vem som helst hade blivit lite knäpp om man bara fick sova ett par timmar varje natt under flera månaders tid.
  • fjanten
    Jonnis skrev 2022-01-06 10:20:16 följande:

    Skrev en lite längre fråga som svar på senaste inlägget. Uppskattar din åsikt också om du vill ta dig tiden. :)


    Menar du din fråga om man fortsätter varför man mår psykiskt dåligt?

    Med första gick det inte alls, då gav jag upp direkt och pumpade ur och gav på flaska, för att sedan helt gå över till ersättning när mjölken sinade efter några månader. Gillade att pumpa, för då slapp jag känna mig bunden på samma sätt, plus att det var billigare än att köpa ersättning Så där är frågan inte aktuell.

    Inför andra barnet ville jag amma OM det gick klockrent från start. Var 0 % beredd att försöka kämpa om det inte gick plättlätt direkt. Det gick plättlätt direkt, men jag avskydde det. Varför jag fortsatte? För att hon VÄGRADE flaska. Fanns som inget val... Vissa barn får flaskpreferens, andra får bröstpreferens, vissa fixar båda. Dottern fixade bara bröst.

    Trean ville jag INTE amma alldeles oavsett, p.g.a. hur jag ogillat amningen med andra barnet. Gjorde istället som med första och pumpade ett tag och övergick sedan till ersättning.

    Fjärde barnet föddes prematurt i vecka 33+3. Hade inte planerat att amma, men inne på förlossningen när det stod klart att det skulle bli en prematur bebis så bestämde jag mig för att försöka amma. Just prematura bebisar är bl.a. extra infektionskänsliga, så det där tillfälliga immunförsvaret de kan få via mjölken är viktigare för dem än för spädbarn generellt. Var inte så svårt att få till amningen, man pumpade och sondade i början. Att pumpa var jag ju väldigt van vid. När hon blivit några veckor gammal hade hon full koll på amningstekniken så det var inte något direkt kämpande där. Däremot var det varken mysigt eller angenämnt att amma henne heller. Mest besvärligt (så jag slutade amma så tidigt det gick i och med att matätandet ökade bra snabbt). Så där var amningen 100 % för att hon var prematur, annars hade det blivit flaska. Definitivt.
  • fjanten
    Jonnis skrev 2022-01-06 10:18:37 följande:

    Okej men då ska jag förklara hela situationen och vad jag egentligen försöker förstå så kanske ni kan hjälpa mig. :)

    Jag har 3 vänner som har fått barn under sommaren/hösten, precis som jag. De 3 ammar och jag ger ersättning.

    2 av dem är det inga konstigheter för, förutom att den ena klagar på sömnen men så är det ju med en liten.

    Nummer 3 fick barn 1 månad innan mig och jag orkar knappt prata med henne längre. Hon skyller på sömnen och att hon lidit av sömnbrist väldigt länge. Hon orkar ingenting och hon är otrevlig mot allt och alla.

    Vad gäller barnet så känner hon att hon inte gör något annat än att amma och gör hon inte det så lämnar hon barnet i babysittern själv för att gå ut och röka.

    De tränar knappt nacke, leker osv och är heller nästan aldrig ute och går med barnvagnen. (Skulle tippa på Max 1 gång i veckan)

    Hon och hennes sambo har börjat bråka väldigt mycket också. För att beskriva situationen kort.

    Jag har föreslagit att hon kanske skulle testa att ge ersättning/pumpa för att kunna få lite ensamtid ibland eller att hennes sambo ska kunna hjälpa till och ge mat så hon får vila. Men hon är livrädd för flaskpreferens och vill absolut inte detta.

    Självklart blir det ju att jag jämför med min egna situation där min pojke alltid är glad och nöjd, vi har massa tid till att ut och gå, leka och aktivera honom på olika sätt. Samtidigt som jag alltid är utvilad och pigg och jag och min sambo har det hur bra som helst.

    Det känns så känsligt med amning så därför har jag heller inte vågar ifrågasätta varför det är så viktigt.

    Vad tror ni? Är detta verkligen det bästa för barnet eller handlar det om något annat?


    Fast det där beror inte alls nödvändigtvis på amningen i sig. Vissa bebisar är skitkrävande oavsett om de får flaska eller bröst. Mitt tredje barn har aldrig sovit bra. Han är 2 år nu. Trots flaska fick vi ca 3-4 timmars sömn som maximalt per dygn med honom de första 6 månaderna. Vi var som zombies båda två. Det hade varit JÄTTETUFT om han hade varit vårt första barn! Med två äldre barn hade man ju ändå vana av att ta hand om en bebis, så det upplevdes inte som lika påfrestande som det säkert upplevs som för din kompis.
  • Baggan201
    nernu skrev 2022-01-05 16:46:30 följande:

    Vet inte hur man ska uttrycka sig utan att det låter illa så jag ber om ursäkt i förväg. Har man inte ammat ett barn (när man har kommit förbi krånglet i början) så vet man inte riktigt vad man missar. Det går inte riktigt att beskriva känslan av kroppskontakt och att barnet får mat genom dig. Det borde vara den största anledningen.

    Sen har jag alltid tyckt hemskt synd om mina vänner som kladdar med termos och pulver och elände när jag snabbt och smidigt kan mata mitt barn var som helst utan krångel.


    Och jag har alltid tyckt så synd om mina vänner som måste ta fram brösten för att barnet ska kunna sova, klä av sig när det är svinkallt, inte kunna få avlastning. Mitt barn har fått mängder av kroppskontakt liggandes i famnen med flaska. Hud mot hud funkar även om barnet inte ammar så vet inte vad du har för föreställningar om flaskmatning?
  • LaFontaine

    Jag tycker att det här är ganska intressant. Jag har inte ammat mina barn, eftersom jag står på mediciner som är mycket icke-kompatibla med amning. Det hela har varit mycket odramatiskt för mig. Min sjukdom har funnits med i 20 år och vetskapen om att jag inte skulle amma, har funnits ungefär lika länge.

    För mig är det alltså helt odramatiskt. För min omgivning har det inte alls varit det. När min första föddes, la samtliga mammor i mammagruppen, utom en, huvudet på sned och beklagade att jag inte kunde amma. Alla barnmorskor jag stött på har också de beklagat i olika grad. Barnmorskor har för övrigt också ljugit om att jag kunde få stoppande tabletter efter förlossningen.

    Eftersom min sjukdom gjort att jag haft mycket kontakt med vården under graviditeterna, har jag också träffat många olika läkare. Där har bemötandet varit ett helt annat. Jag har fått tabletter utskrivna utan att ens be om det själv. När min yngste föddes slutade han andas och fick därför avnavlas mycket snabbt. Efteråt kom läkaren in och berättade att det nu var bra att han fick ersättning, eftersom han då skulle få en hög och konstant nivå av järn. Andra läkare har konstaterat att, särskilt mycket går ju barnen inte miste om.

    Jag förespråkar absolut amning för de som vill, men ännu mer förespråkar jag kunskap och vetenskap före löst tyckande och egna åsikter.

  • Jempa840

    sluta Jämföra med andra. Om du nu är så övertygad om att amning inte är det bästa för ditt barn, eller andras barn heller för den delen (pga alla nämnda orsaker du nämnt i tråden) så tycker jag du ska undvika att amma ditt barn. Och fortsättningsvis så slutar du lägga värderingar huruvida andra mammor gör. Precis som du vill att andra ska göra mot dig! Jag har min övertygelse. min känsla . Du din. Låt det förbli så. Problemet är att vi jämför hela tiden. Vi vill all våra barns bästa. Eller hur? du har en oerhört negativ och anklagande ton som bara förstärker din egen negativa känsla kring amning. 

  • Guldnovan
    Jonnis skrev 2022-01-06 10:18:37 följande:
    Okej men då ska jag förklara hela situationen och vad jag egentligen försöker förstå så kanske ni kan hjälpa mig. :)

    Jag har 3 vänner som har fått barn under sommaren/hösten, precis som jag. De 3 ammar och jag ger ersättning.

    2 av dem är det inga konstigheter för, förutom att den ena klagar på sömnen men så är det ju med en liten.

    Nummer 3 fick barn 1 månad innan mig och jag orkar knappt prata med henne längre. Hon skyller på sömnen och att hon lidit av sömnbrist väldigt länge. Hon orkar ingenting och hon är otrevlig mot allt och alla.

    Vad gäller barnet så känner hon att hon inte gör något annat än att amma och gör hon inte det så lämnar hon barnet i babysittern själv för att gå ut och röka.

    De tränar knappt nacke, leker osv och är heller nästan aldrig ute och går med barnvagnen. (Skulle tippa på Max 1 gång i veckan)

    Hon och hennes sambo har börjat bråka väldigt mycket också. För att beskriva situationen kort.

    Jag har föreslagit att hon kanske skulle testa att ge ersättning/pumpa för att kunna få lite ensamtid ibland eller att hennes sambo ska kunna hjälpa till och ge mat så hon får vila. Men hon är livrädd för flaskpreferens och vill absolut inte detta.

    Självklart blir det ju att jag jämför med min egna situation där min pojke alltid är glad och nöjd, vi har massa tid till att ut och gå, leka och aktivera honom på olika sätt. Samtidigt som jag alltid är utvilad och pigg och jag och min sambo har det hur bra som helst.

    Det känns så känsligt med amning så därför har jag heller inte vågar ifrågasätta varför det är så viktigt.

    Vad tror ni? Är detta verkligen det bästa för barnet eller handlar det om något annat?
     Hon är " livrädd för flaska" men röker och ammar? 
  • Guldnovan

    Jag har erfarenhet av båda. 
    Barn 1.4050 gr.  Katastrof med amning. Kämpade och grät. Hyrde pump och stökade innan jag gav upp efter 6 månader. Inga sjukdomar senare. 
    Barn 2. 3600 gr endast 14 m senare. Klockren amning, hon bara tog bröstet och sen hade vi en guldamning i 14 månader. Astma och matallergi. Atopiskt eksem. 
    Barn 3. Samma storlek och katastrof med amning. Inga besvär senare. 
    Barn 4. Samma storlek och katastrof med amning. Inga problem senare. 

    Jag är glad jag fick uppleva en bra amning. Fördelarna var många. 
    Avskydde att hålla på med termos och pulver när de andra bara knäppte upp och ammade. 
    Jag kände mig värdelös som mamma fast jag visste att det inte hängde på det. 

  • Mimosa86

    jag fattade ingenting när min väninna var ledsen över att inte kunna amma. Hallå? Det är väl bara att köra ersättning? Problem solved.

    så fick jag barn och drabbades av kraftig infektion i båda brösten vilket gjorde amningen till ett H E L V E T E.
    Rent logiskt Var det ju bara att använda ersättning. Men det var som att instinktiva röster malde i mig: -jag kan inte ge mitt barn mat, mitt barn är hungrig och jag kan inte mata-. liknande kände jag när min man en gång när jag var ledsen tog upp vårt barn och jag fick panik där instinktiva röster malde - någon tar mitt barn! Mitt barn är ledsen, jag måste trösta mitt barn-. Helt emot vad jag rationellt tänker men så kändes det i hela kroppen.

    Jag fick medicin tillslut för brösten och kunde sedan amma smärtfritt. Men det gav mig helt klart en tankeställare och jag förstod plötsligt hur min väninna måste ha känt.

  • JooCee

    Jag fick mitt första barn som ung, blott 21 år gammal. Slet och kämpade med amningen. Fick till den men hatade varje sekund. Det var aldrig mysigt. Det förstörde hela bebistiden med min son. Så varför fortsatte jag? 100% pga samhällets förväntningar. Särskilt eftersom jag var ung förälder kände jag krav att vara ?perfekt?. 


     

Svar på tråden Amningshysteri - varför kämpar vissa trots att de mår dåligt?