• Sven Erik Johansson

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Jag är aktiv troende i Svenska Kyrkan och vill avskaffa samfundens vigselrätt - o göra det som i andra länder i Europa, där den juridiskt giltiga vigseln sker i rådhuset, men sen kan par som så önskar gifta sig kyrkligt - men utan juridisk implikation. Detta kan ske antingen så att samfunden själva avsäger sig vigselrätten, eller så att staten fråntar dem den. Båda de alternativen är OK enligt mig. Skäl till det jag vill är bla att jag vill stärka Svenska Kyrkans profil och identitet som trossamfund, att den förknippas mer med tron på Jesus än med ceremonier, och att jag tycker det är hyckleri att gifta sig inför en Gud man inte tror på. Det som sker i kyrkan skall vara ärligt. Man ska mena det man säger och sjunger kan man säga. Kyrkan ska inte vare ett serviceorgan för ceremonier till de som inte tror. Alla ska vara välkomna på gudstjänster, men kyrkan ska inte få hantera myndighetsutövning. Jag hoppas också att en kyrka utan juridisk funktion blir mindre attraktiv förmakthungriga partipolitiker som vill styra och ställa, utan att själva vara troende. I praktiken består tyvärr statskyrkan, även om den formellt avskaffades år 2000. Jag vill ha en kyrka helt fri från partipolitik, med fokus på sitt kärnuppdrag som är av andlig art.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-19 17:52
    Det finns även ett annat skäl. I kyrkomötet i Sv K finns många partipolitiska ledamöter som är för att prästkandidater som inte är beredda att viga enkönade par inte ska få prästvigas. Visserligen äger biskoparna, inte kyrkomötet, den frågan , men jag är tvivlar på att biskoparna kommer att stå emot trycket i längden, om många ledamöter i kyrkomötet vill driva sin linje. Om förslaget blir verklighet blir det troligen slutet för klassiskt troende präster i Svenska Kyrkan - i alla frågor, alltså teologin i stort, hela tron. Då kommer det inte längre att finnas NÅGRA församlingar i Svenska Kyrkan där man kan få den andliga föda som klassisk kristen förkunnelse är. Svenska Kyrkan har idag en stor teologisk bredd. Om klassiskt troende präster inte får verka kan det bli en smalare kyrka, och vi troende har ingenstans att ta vägen, inga församlingar att gå till för att få höra klassisk kristen förkunnelse och delta i klassiskt kristet arbete. Nu är jag själv visserligen ekumen, för kristen enhet mellan samfunden, och går även på gudstjänster i andra kyrkor, bla den katolska, men min bas är i Svenska Kyrkan där jag är med, och jag vill fortsätta vara med i Sv K.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige
  • Anonym (XXX)
    Anonym (SvK) skrev 2022-01-19 16:54:24 följande:
    Ät troende och gifte mig så, först borgerligt och sen i svenska kyrkan. Har inge probelm med det. Anser att vi gifte oss på dagen i kyrkan, det andra är bara det jurisdiska.

Fast nu ljuger du ju. Man KAN inte gifta sig två gånger i Sverige. Man måste välja om man vill göra det borgerligt eller kyrkligt. 
  • Anonym (Q)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 20:18:12 följande:

För det 1:a är inte just frågan om enkönade vigslar det enda skälet till en sån här reform, utan flera andra finns som jag har tagit upp. Jag vill stärka Sv K:s identitet som trossamfund, att det ska förknippas mer med Jesus än med ceremonier, att han ska komma mer i fokus. Kyrkan ska inte vara ett serviceorgan för ceremonier åt icke troende - inte vara en festlig inramning till ett världsligt liv. En kyrka är ingen kyrka om inte tron är i centrum

För det 2:a : Vad gäller frågan om enkönade vigslar så skulle en sån här reform i stort ta udden av en debatt som kyrkan inte  alls behöver. Den har mycket viktigare saker att ta itu med. Naturligtvis finns det präster som skulle vara villiga att genomföra en akt med ett enkönat par efter den borgerliga akten, men jag tror att de flesta enkönade par som alls väljer vigsel skulle nöja sig med den borgerliga, om den var den juridiskt giltiga, och även många icke troende 2-köande par, som idag gifter sig kyrkligt.

För det 3:e :En sån här reform skulle inom överskådlig tid ta bort hotet om att prästkandidater med klassisk kristen tro inte längre kan prästvigas. En del vill nämligen att prästkandidater som inte är beredda att viga enkönade par inte ska kunna prästvigas i Sv K. Om det blev verklighet vore det förmodligen slutet på klassiskt troende präster i Sv K,, och då skulle vi troende vara andligt hemlösa i  Sv K. Vi skulle inte någonstans kunna hitta en församling med klassisk kristen förkunnelse. Idag går jag i konservativa församlingar inom Sv K, Och det tagäller alla teologiska frågor, hela tron, inte bara samlevnadsetiken, utan tron i alla dess delar. Om det bara kommer att finnas liberalteologiska präster i Sv K kan den stora teologiska bredd som finns idag (där alla kan hitta församlinar som "passar dem" ) kunna gå förlorad. Idag finns delar av Sv K med en som jag ser det synnerligen bra förkunnelse.

För det 4:e: Det som fungerar i andra europeiska länder kan fungera även på våra breddgrader.

Det låter inte så kristligt att inte vilja viga samkönade. Menar du att Svenska kyrkan inte är till för alla? Varför tror du att det inte finns samkönade par som tror på Gud?
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-19 20:22:27 följande:
    Fast ÄVEN om partipolitiken kommer bort. Tror du verkligen att SvK kommer att gå tillbaka till att vägra viga samkönade par? Det tror nämligen inte jag. Det är redan kört. 

Fast nu har du nog delvis missförstått vad jag är för. Frågan om enkönade vigslar är absolut inte enda skälet till en sådan reform jag föreslår i vigselfrågan..Det finns många andra.. Det finns också massor av skäl till att jag är emot partipolitiken i kyrkan, som inte har ett dugg med enkönade vigslar att göra.

Sen tror jag att om partipolitiken försvinner så kan rätt mycket hända, och mer levande kristendom få en mer central plats inom Sv K. Sen är jag ju för att vigsel av BÅDE 2- och 1-köande par (juridiskt) ska försvinna, så att den delen blir en icke-fråga både i Sv K o andra samfund.

• Anonym (XXX)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 17:35:05 följande:

Jag ser själv en poäng i vuxendop som man själv väljer, fastän jag själv är barndöpt, och tills vidare står kvar i det, men dopet är inte en familjeceremoni.

Hmmm... Jag tycker mig minnas från Bibeln att Jesus' föräldrar bar fram honom till barndop, och då även offrade att lamm... Men som "dopet inte är en familjeceremoni" så gjorde de säkert fel!
  • Anonym (LS)

Jag tänker att jag är en tämligen typisk medlem i Svenska kyrkan. Döpt, konfirmerad, gift och med plan att begravas i min församling. 
    Dock inte speciellt aktiv i kyrkan. Gudstjänst sporadiskt.

Personligen tycker jag inte det behövs ytterligare administration i samband med en vigsel och ser faktiskt inte någon poäng med att det skulle behövas två cermonier för att vissa blir stötta av vad de uppfattar som hyckleri.  

Själv reagerar faktiskt på att ett parti driver frågor och sen samtidigt uppger att de tycker att det inte ska drivas politik i kyrkan. Om nu det finns majoritet till en förändring inom kyrkan, eller inom staten kommer det ju bli en förändring. Som det är nu så tror jag många faktiskt uppskattar en ordentlig vigsel där man både lovar Gud och faktiskt får ett lagligt äktenskap.

• Anonym (Q)
    SweeneyToad skrev 2022-01-19 20:30:09 följande:
    Är du lika emot att frånskilda ska få vigas i kyrkan? Nej? Då hycklar du. För Jesus hade både ett och annat att säga om både skilsmässa och omgifte. 

Den största kristna kyrkan, nämligen den katolska kyrkan, viger inte frånskilda.  
    Nej, men de gillar småbarn. Som sagt, världens hycklare.
  • Jemp
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 15:53:06 följande:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-19 17:52
    Det finns även ett annat skäl. I kyrkomötet i Sv K finns många partipolitiska ledamöter som är för att prästkandidater som inte är beredda att viga enkönade par inte ska få prästvigas. Visserligen äger biskoparna, inte kyrkomötet, den frågan , men jag är tvivlar på att biskoparna kommer att stå emot trycket i längden, om många ledamöter i kyrkomötet vill driva sin linje. Om förslaget blir verklighet blir det troligen slutet för klassiskt troende präster i Svenska Kyrkan - i alla frågor, alltså teologin i stort, hela tron. Då kommer det inte längre att finnas NÅGRA församlingar i Svenska Kyrkan där man kan få den andliga föda som klassisk kristen förkunnelse är. Svenska Kyrkan har idag en stor teologisk bredd. Om klassiskt troende präster inte får verka kan det bli en smalare kyrka, och vi troende har ingenstans att ta vägen, inga församlingar att gå till för att få höra klassisk kristen förkunnelse och delta i klassiskt kristet arbete. Nu är jag själv visserligen ekumen, för kristen enhet mellan samfunden, och går även på gudstjänster i andra kyrkor, bla den katolska, men min bas är i Svenska Kyrkan där jag är med, och jag vill fortsätta vara med i Sv K.

Jaså det var det du var ute efter... 

Nej självklart hör inte homofobi hemma i kyrkan.
  • Anonym (LS)

Vill också tillägga att det faktiskt finns problem när vigslar faktiskt inte resulterar i att man är gift rent lagmässigt. För vissa blir det faktiskt ett sätt att kringgå de rättigheter ett äktenskap faktiskt medför.

Det förekommer ju faktiskt att folk som tillhör vissa grupper/församlingar "bara" är gifta inför Gud, men sambo i lagens mening. Man tycker inte det behövs mer. Innan man hamnar i situationer där det faktiskt har oerhörd betydelse.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (Q) skrev 2022-01-19 20:32:33 följande:
    Det låter inte så kristligt att inte vilja viga samkönade. Menar du att Svenska kyrkan inte är till för alla? Varför tror du att det inte finns samkönade par som tror på Gud?

Jag vill faktiskt att kyrkorna VARKEN ska viga 2- eller 1-köande par. Jag vill ju att alla vigslar skall vara borgerliga - som i andra länder i Europa. Jag vill att kyrkorna ska förknippas med Jesus och hans budskap , inte  med ceremonier, och inte stå för myndighetsutövning, vilket ju en vigsel faktiskt är.

Att leva som kristen medför att man har en radikal alternativ livsstil, snarare än lever  som världen lever.  Jag säger inte att det är lätt att leva som kristen, men vill man följa Jesus så innebär det ett annorlunda liv.

Ingen ska tvingas vara lärjunge. Vill man följa honom så innebär det dock att ens liv förändras.. Vissa av oss tror att livet förändras radikalt även på samlevnadsområdet när en person blir kristen. .Det  är logiskt att inte vara med i en församling vars tro man inte delar. Då kan man gå ur den, och gå med i en annan som man har mer gemensamt med - eller starta en egen  församling med en tro som "passar en". - eller inte vara med i någon alls.. En kyrka är en förening med helt frivilligt medlemskap.

Jag tror att en kyrka finns till för dem som verkligen är intresserade av Jesus och detta med att följa honom. En kyrka måste ju ändå få stå för något. Den måste väl ändå få ha en tro ? Precis som t.ex. ett politiskt parti måste få stå för något, även om inte alla gillar det. Jag tror att Jesus älskar och vill att alla ska följa honom, men ingen kan tvingas göra det. I den meningen är kyrkan till för alla, men det betyder inte att den ska anpassa sitt budskap efter allas önskemål. Man får hålla isär olika frågor där..

Det finns alla möjliga sorters tro, och skälen till varför en del homosexuella har en tro varierar såklart, hur mycket som helst. Alla har sin personliga historia. Jag blev själv troende vid 16 , och min historia är, precis som för alla andra, personligt unik,. Precis som skälen till att en del heterosexuella, bisexuella eller asexuella har en tro varierar varierar det för homosexuella.

• Sven Erik Johansson
    Jemp skrev 2022-01-19 20:51:29 följande:
    Jaså det var det du var ute efter... 

Nej självklart hör inte homofobi hemma i kyrkan.
    Nej, men ett av flera skäl är att det finns risk att det  inte kommer att finnas kvar några församlingar med klassiskt troende präster, om vissa ledamöter i kyrkomötet får som de vill. Och det gäller HELA tron, på alla områden, inte bara det som direkt har med samlevnad att göra.
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige