• Sven Erik Johansson

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Jag är aktiv troende i Svenska Kyrkan och vill avskaffa samfundens vigselrätt - o göra det som i andra länder i Europa, där den juridiskt giltiga vigseln sker i rådhuset, men sen kan par som så önskar gifta sig kyrkligt - men utan juridisk implikation. Detta kan ske antingen så att samfunden själva avsäger sig vigselrätten, eller så att staten fråntar dem den. Båda de alternativen är OK enligt mig. Skäl till det jag vill är bla att jag vill stärka Svenska Kyrkans profil och identitet som trossamfund, att den förknippas mer med tron på Jesus än med ceremonier, och att jag tycker det är hyckleri att gifta sig inför en Gud man inte tror på. Det som sker i kyrkan skall vara ärligt. Man ska mena det man säger och sjunger kan man säga. Kyrkan ska inte vare ett serviceorgan för ceremonier till de som inte tror. Alla ska vara välkomna på gudstjänster, men kyrkan ska inte få hantera myndighetsutövning. Jag hoppas också att en kyrka utan juridisk funktion blir mindre attraktiv förmakthungriga partipolitiker som vill styra och ställa, utan att själva vara troende. I praktiken består tyvärr statskyrkan, även om den formellt avskaffades år 2000. Jag vill ha en kyrka helt fri från partipolitik, med fokus på sitt kärnuppdrag som är av andlig art.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-19 17:52
    Det finns även ett annat skäl. I kyrkomötet i Sv K finns många partipolitiska ledamöter som är för att prästkandidater som inte är beredda att viga enkönade par inte ska få prästvigas. Visserligen äger biskoparna, inte kyrkomötet, den frågan , men jag är tvivlar på att biskoparna kommer att stå emot trycket i längden, om många ledamöter i kyrkomötet vill driva sin linje. Om förslaget blir verklighet blir det troligen slutet för klassiskt troende präster i Svenska Kyrkan - i alla frågor, alltså teologin i stort, hela tron. Då kommer det inte längre att finnas NÅGRA församlingar i Svenska Kyrkan där man kan få den andliga föda som klassisk kristen förkunnelse är. Svenska Kyrkan har idag en stor teologisk bredd. Om klassiskt troende präster inte får verka kan det bli en smalare kyrka, och vi troende har ingenstans att ta vägen, inga församlingar att gå till för att få höra klassisk kristen förkunnelse och delta i klassiskt kristet arbete. Nu är jag själv visserligen ekumen, för kristen enhet mellan samfunden, och går även på gudstjänster i andra kyrkor, bla den katolska, men min bas är i Svenska Kyrkan där jag är med, och jag vill fortsätta vara med i Sv K.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Q) skrev 2022-01-19 21:03:27 följande:
    Du skrev att man ska vigas borgerligt och sedan ha en ceremoni i kyrkan. Menar du att kyrkan ska kunna säga nej om ett samkönat par vill ha en kyrklig ceremoni efter den juridiska vigseln?

Nej. Det skrev jag inte. DÄREMOT skrev jag att den borgerliga vigseln ska vara den juridiskt giltiga - som i andra länder i Europa. Sedan är det inte obligatoriskt med en vigsel i något samfund, men vissa par väljer det. En del par i andra länder går först till rådhuset o dan efter till kyrkan. Men det senare är inte obligatoriskt.

Självklart får en kyrka själv bestämma vad den gör eller inte. En kyrka är nämligen inget annat än en förening med frivilligt medlemskap, och den bestämmer såklart själv vad den gör eller ej, precis som en fotbollsförening, eller en förening med frimärkssamling.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (Q) skrev 2022-01-19 21:16:37 följande:
    Du tror på allvar att de skulle berätta för dig?
    Jag vet vad som sker i St Franciskus katolska församling i Jönköping, och skulle brott ske som jag vet om polisanmäler jag såklart, även om inte brotsligen erkänt för mig.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-19 20:45:52 följande:
    Hmmm... Jag tycker mig minnas från Bibeln att Jesus' föräldrar bar fram honom till barndop, och då även offrade att lamm... Men som "dopet inte är en familjeceremoni" så gjorde de säkert fel!
    Då får du nog läsa lite bättre. Första dopet är när Johannes Döparen döper, och han döper också Jesus som vuxen.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Jag med) skrev 2022-01-19 19:33:29 följande:

Jag är också troende och medlem i svenska kyrkan och håller helt med TS. Har många gånger undrat över varför uttalade ateister väljer att gifta sig i kyrkan. Jo, för att lokalen är fin, man får ha finare kläder i kyrkan, det känns mer högtidligt ?  tycker de. Men det är hyckleri helt klart Och det vet alla som är med på bröllopet. Måste vara trist för prästen? (Eller är brudparet kristna i hemlighet som låtsas vara ateister för att det känns mer modernt?) 

Jag tycker att Statens fastighetsförvaltning ska ta över ansvaret för alla kyrkor som har någon form av k-märkning eller liknande. Det är viktigt att de bevaras som vårt kulturarv. Det får inte bli som i England där kyrkan har lämnat ifrån sig kyrkor av ekonomiska skäl till vem som helst. 

Jo, men det är ju så mycket annat idag som OCKSÅ är ett hyckleri i SvK. Homovigslar, öppet homosexuella präster, kvinnliga präster, präster som helt öppet lever som sambos, och till och med har barn på byn. Så vad spelar det för roll? 
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-19 21:27:45 följande:
    Jo, men det är ju så mycket annat idag som OCKSÅ är ett hyckleri i SvK. Homovigslar, öppet homosexuella präster, kvinnliga präster, präster som helt öppet lever som sambos, och till och med har barn på byn. Så vad spelar det för roll? 

Att det finns andra hycklerier är väl  inte skäl för att ett hyckleri ska vara bra. Två fel gör inte ett rätt. Sen är det olika i olika församlingar. Det finns församlingar iSv K som jag tycker i alla fall är mycket bra. 

• Sven Erik Johansson
    Fast jag kan tillägga att  jag inte generellt är emot kvinnliga präster. Några av de präster som modigast har försvarat klassisk kristen tro de senare åren har varit kvinnliga.
  • SweeneyToad
    Ironiskt att du klagar på hyckleri, när du själv hycklar.

Inte ett ord från dig om att svenska kyrkan viger frånskilda.

Svara gärna på mitt inlägg #60. 
  • Anonym (XXX)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 20:18:12 följande:

För det 4:e: Det som fungerar i andra europeiska länder kan fungera även på våra breddgrader.

Ja, men då har det ju antingen alltid varit så, eller så har förändringen skett i och med en mycket omfattande folkunderstödd reformation av kyrkans tidigare privilegier. I Sverige är det inte så, och" typ ingen" skulle förstå varför de plötsligt skulle fråntas möjligheten att viga sig i kyrkan...
  • Anonym (LS)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 21:10:52 följande:

För det 1:a så säger jag inte att det behövs 2 ceremonier. Ute i länder i Europa är det bara den borgerliga som är obligatorisk. De som sen vill kan ha en kyrklig akt också. Det finns flera skäl att jag vill ha det som i andra länder än att  jag tycker det är hyckleri att gifta sig kyrkligt bara av tradition. Det som fungerar i andra länder borde väl fungera här?

För det 2:a : Med parti menar jag de allmänpolitiska partierna, inte en rent kyrklig nomineringsgrupp som står utanför de vanliga politiska partierna, och bara finns inom kyrkan och bara arbetar med de kyrkliga frågorna. I vanliga politiska val röstar jag på vanliga partiers kandidater, men inte inom kyrkan dock. Felet är när partiapparater utanför kyrkan nominerar och påverkar inom kyrkan.

För det 3:e är det ju just förändring jag arbetar för. Den kommer inte automatiskt. Frågorna måste ju drivas om något ska ske..

1) Självklart blir det två cermonier för de par som faktiskt vill ha en kyrklig välsignelse. Bara för att det fungerar på ett visst sätt i andra länder så betyder det inte att det sätt som det fungerar i Sverige är sämre. Du tänker att kyrkan inte ska ägna sig åt myndighetsutövning, personligen tycker jag det går alldeles utmärkt och att de sköter sitt uppdrag.

2) Självklart tänker du som företrädare ur en grupp att den är bättre. Själv tycker jag att det inte är ett dugg konstigt att stora partier också är aktiva i kyrkan. Så länge som de är tydligt vad gruppen vill och företräder tycker jag att gruppen faktiskt får lägga upp sitt sätt att driva politik på ett sätt som passar dem. 

3) Självklart behöver förändring komma någonstans ifrån. Men kyrkans medlemmar vill ju olika. Personligen tycker jag att detta inte är en högprioriterad fråga.
  • Anonym (XXX)
    SweeneyToad skrev 2022-01-19 20:30:09 följande:
    Är du lika emot att frånskilda ska få vigas i kyrkan? Nej? Då hycklar du. För Jesus hade både ett och annat att säga om både skilsmässa och omgifte. 

Den största kristna kyrkan, nämligen den katolska kyrkan, viger inte frånskilda.  
    Att äktenskapet är för man och en kvinna, är dock mycket mer grundläggande än att varje man och varje kvinna, bara ska få vara gift med en person under en period i livet. Även den Katolska kyrkan medger ju en hel del undantag och dispenser, och har alltid gjort. (Förutom att det alltid varit tillåtet att gifta om sig efter dödsfall.) Särskilt när det gäller mäktiga personer. Tänk Henrik VIII. Och närmare i tiden Letitia av Spanien, när man hittade någon långsökt grund för att ogiltigförklara hennes tidigare äktenskap, så att hon skulle kunna vigas vid Felip - den blivande kungen. 

För mig personligen spelar den frågan mindre roll. Det är OK för mig, att har man gjort ett misstag - oavsett vems fel det var - så får man nöja sig med en borgerlig ceremoni nästa gång.

Fast någonstans tycker jag ändå, att det borde finnas något slags utredningsmöjlighet i det enskilda fallet. Tänk en ung flicka som tvingats in i ett äktenskap t.ex.. Och blivit misshandlad, förtryckt och förnedrad i en massa år. Och så möter hon av en slump en fin man, som tar henne därifrån. Hon älskar honom och han älskar henne. Jag kan inte se att Gud - om han finns - skulle önska att de inte skulle få vigas i hans kyrka...

Men möjligheten att göra ett undantag, får förstås inte missbrukas. Som helt säkert skulle ske, om dagens liberalteologer skulle ha makten över sådana utredningar. "AAAAALLT ÄR KÄÄÄÄRLEEEEK."
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige