• Sven Erik Johansson

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Jag är aktiv troende i Svenska Kyrkan och vill avskaffa samfundens vigselrätt - o göra det som i andra länder i Europa, där den juridiskt giltiga vigseln sker i rådhuset, men sen kan par som så önskar gifta sig kyrkligt - men utan juridisk implikation. Detta kan ske antingen så att samfunden själva avsäger sig vigselrätten, eller så att staten fråntar dem den. Båda de alternativen är OK enligt mig. Skäl till det jag vill är bla att jag vill stärka Svenska Kyrkans profil och identitet som trossamfund, att den förknippas mer med tron på Jesus än med ceremonier, och att jag tycker det är hyckleri att gifta sig inför en Gud man inte tror på. Det som sker i kyrkan skall vara ärligt. Man ska mena det man säger och sjunger kan man säga. Kyrkan ska inte vare ett serviceorgan för ceremonier till de som inte tror. Alla ska vara välkomna på gudstjänster, men kyrkan ska inte få hantera myndighetsutövning. Jag hoppas också att en kyrka utan juridisk funktion blir mindre attraktiv förmakthungriga partipolitiker som vill styra och ställa, utan att själva vara troende. I praktiken består tyvärr statskyrkan, även om den formellt avskaffades år 2000. Jag vill ha en kyrka helt fri från partipolitik, med fokus på sitt kärnuppdrag som är av andlig art.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-19 17:52
    Det finns även ett annat skäl. I kyrkomötet i Sv K finns många partipolitiska ledamöter som är för att prästkandidater som inte är beredda att viga enkönade par inte ska få prästvigas. Visserligen äger biskoparna, inte kyrkomötet, den frågan , men jag är tvivlar på att biskoparna kommer att stå emot trycket i längden, om många ledamöter i kyrkomötet vill driva sin linje. Om förslaget blir verklighet blir det troligen slutet för klassiskt troende präster i Svenska Kyrkan - i alla frågor, alltså teologin i stort, hela tron. Då kommer det inte längre att finnas NÅGRA församlingar i Svenska Kyrkan där man kan få den andliga föda som klassisk kristen förkunnelse är. Svenska Kyrkan har idag en stor teologisk bredd. Om klassiskt troende präster inte får verka kan det bli en smalare kyrka, och vi troende har ingenstans att ta vägen, inga församlingar att gå till för att få höra klassisk kristen förkunnelse och delta i klassiskt kristet arbete. Nu är jag själv visserligen ekumen, för kristen enhet mellan samfunden, och går även på gudstjänster i andra kyrkor, bla den katolska, men min bas är i Svenska Kyrkan där jag är med, och jag vill fortsätta vara med i Sv K.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige
  • sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-02 15:31:42 följande:

Man kan inte rycka ut et bibelställe ur sitt sammanhang. Det citatet är väl i ett av församlingsbreven, och adresserat till en församling där det faktiskt VAR problem, församlingen i Korint väl, med en grupp kvinnor som faktiskt störde gudstjänsterna ? Så innan man pratar om att ta russinen ur kakan och kör bibelreferenser tycker jag man ska känna till sammanhangen för bibelreferenserna.

Förut var jag tveksam till kvinnliga präster, men jag har ändrat mig på den punkten. DÄREMOT är jag emot både sådana manliga och sådan kvinnliga präster som har en liberalteologisk förkunnelse. De är värre än uttalade ateister enligt min fundering.

Du har absolut rätt till din önskan och din tolkning hur du vill att ett samfund ska vara. Men du anser uppenbarligen att din tolkning är den enda rätta.
    Du kan väl fundera på varför det finns så många olika samfund. Det kan helt enkelt vara så att det inte finns en enda tolkning som är rätt för alla. Jag upplever ditt sätt att resonera smått fundamentalistiskt. Min väg och allt annat är fel. 
    Efter denna tråd, så är jag fullt nöjd med att jag röstade i kyrkovalet och det var ett parti som är representerat i riksdagen som fick min röst.
  • Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-02-02 15:38:15 följande:
    Du har absolut rätt till din önskan och din tolkning hur du vill att ett samfund ska vara. Men du anser uppenbarligen att din tolkning är den enda rätta.
    Du kan väl fundera på varför det finns så många olika samfund. Det kan helt enkelt vara så att det inte finns en enda tolkning som är rätt för alla. Jag upplever ditt sätt att resonera smått fundamentalistiskt. Min väg och allt annat är fel. 
    Efter denna tråd, så är jag fullt nöjd med att jag röstade i kyrkovalet och det var ett parti som är representerat i riksdagen som fick min röst.

Nu vill jag redan ut det här. Jag är  definitivt INTE "fundamentalist". Långt Långt därifrån. T.ex. är jag inte kreationist. Jag har inte heller använt frasen "ända rätta". DÄREMOT tycker jag det är rimligt att en kyrka värd namnet faktiskt har fokus i tron. Är det verkligen så hemskt ? Är det verkligen en så orimlig önskan?

Jag vet varför det finns olika samfund, och jag är aktiv i flera samfund själv, eftersom jag vill att vi kristna ska vara ett, och eftersom jag har sett att skillnaderna ofta är större INOM samfunden än MELLAN dem. Som jag t.ex. nämnde att katolske kyrkoherden här i stan predikar mer lutherskt än vissa präster i in egen  formellt "lutherska" kyrka.

Naturligtvis finns det olika uppfattningar i en del frågor, men likheten är större. Bara det att jag är aktiv i flera kyrkor visar väl tydligt att jag inte är så noga med "min väg är den enda rätta" ? Jag är svenskkyrklig, men jag deltar med glädje i andra kyrkors gudstjänster.

Jag tänker inte ge upp, och jag tänker inte sluta arbeta mot partipolitik i kyrkan. Sv K är den ende "kyrkan" i världen med ett sånt system. Jag tycker inte alls att det är så jäkla hemskt med att hålla på att kyrkans fokus ska vara tron. En kyrka är ett trossamfund.

Du har fel om mig, om var jag står.

• sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-02 16:01:28 följande:

Nu vill jag redan ut det här. Jag är  definitivt INTE "fundamentalist". Långt Långt därifrån. T.ex. är jag inte kreationist. Jag har inte heller använt frasen "ända rätta". DÄREMOT tycker jag det är rimligt att en kyrka värd namnet faktiskt har fokus i tron. Är det verkligen så hemskt ? Är det verkligen en så orimlig önskan?

Jag vet varför det finns olika samfund, och jag är aktiv i flera samfund själv, eftersom jag vill att vi kristna ska vara ett, och eftersom jag har sett att skillnaderna ofta är större INOM samfunden än MELLAN dem. Som jag t.ex. nämnde att katolske kyrkoherden här i stan predikar mer lutherskt än vissa präster i in egen  formellt "lutherska" kyrka.

Naturligtvis finns det olika uppfattningar i en del frågor, men likheten är större. Bara det att jag är aktiv i flera kyrkor visar väl tydligt att jag inte är så noga med "min väg är den enda rätta" ? Jag är svenskkyrklig, men jag deltar med glädje i andra kyrkors gudstjänster.

Jag tänker inte ge upp, och jag tänker inte sluta arbeta mot partipolitik i kyrkan. Sv K är den ende "kyrkan" i världen med ett sånt system. Jag tycker inte alls att det är så jäkla hemskt med att hålla på att kyrkans fokus ska vara tron. En kyrka är ett trossamfund.

Du har fel om mig, om var jag står.

För mig, som medlem i Svenska Kyrkan, är det värdegrunden, demokratin, och öppenheten som är det som jag värderar. Jag värderar att alla är välkomna, att alla kan nyttja den, att det inte finns något hinder att en person som är homosexuell eller transsexuell att bli präst.

Det är det som är unikt med den Svenska Kyrkan, som jag anser att man slå vakt om. 

• Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-02-02 16:08:12 följande:

För mig, som medlem i Svenska Kyrkan, är det värdegrunden, demokratin, och öppenheten som är det som jag värderar. Jag värderar att alla är välkomna, att alla kan nyttja den, att det inte finns något hinder att en person som är homosexuell eller transsexuell att bli präst.

Det är det som är unikt med den Svenska Kyrkan, som jag anser att man slå vakt om. 

Det tänker jag inte hjälpa dig med. Förresten: Två personliga frågor; Går du på gudstjänster regelbundet ? Ber du ?
  • Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-02-02 16:08:12 följande:

Men vad skall kyrkans syfte vara då ? Varför ska den finnas till över huvud taget ?  Skall den som faktiskt har  en klassisk kristen tro kunna bli präst enligt dig? Har vi troende över huvud taget någon plats i "din kyrka" ? har Jesus någon plats i "din kyrka" ?

Vaddå "homosexuell eller transsexuell att bli präst"? Den frågan har väl inte varit uppe i kyrkliga sammanhang ? Jag har aldrig sett någon lägga några förslag gällande sådant. Den debatten har jag aldrig sett föras. Det är väl inte DE prästerna som är "utrotningshotade". Det är väl snarare de klassiskt troende.

Om det ska vara en VERKLIG MÅNGFALD, så har de klassiskt troende också en plats de med. Då får sådana församlingar som de jag går i fortsätta finnas, så kan de som vill ha något annat välja andra församlingar.

Det finns en bredd idag i Sv K, där olika personer kan hitta det de söker. PÅ bara en spårvagnshållplats avstånd kan förkunnelsen i olika församlingar av Sv K vara väldigt olika.

• Anonym (här)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-02 16:29:33 följande:

Men vad skall kyrkans syfte vara då ? Varför ska den finnas till över huvud taget ?  Skall den som faktiskt har  en klassisk kristen tro kunna bli präst enligt dig? Har vi troende över huvud taget någon plats i "din kyrka" ? har Jesus någon plats i "din kyrka" ?

Vaddå "homosexuell eller transsexuell att bli präst"? Den frågan har väl inte varit uppe i kyrkliga sammanhang ? Jag har aldrig sett någon lägga några förslag gällande sådant. Den debatten har jag aldrig sett föras. Det är väl inte DE prästerna som är "utrotningshotade". Det är väl snarare de klassiskt troende.

Om det ska vara en VERKLIG MÅNGFALD, så har de klassiskt troende också en plats de med. Då får sådana församlingar som de jag går i fortsätta finnas, så kan de som vill ha något annat välja andra församlingar.

Det finns en bredd idag i Sv K, där olika personer kan hitta det de söker. PÅ bara en spårvagnshållplats avstånd kan förkunnelsen i olika församlingar av Sv K vara väldigt olika.

Jag tror, att i vårt upplysta sekulära samhälle så har kyrkan endast en ceremoniell roll. De som vill ha mer av den "äkta" tron med kristus och gud i centrum kommer att få söka sig till andra samfund. I och med kyrkans täta samröre med staten så kan inte svenska kyrkan få avvika alltför mycket från de värderingar som råder i samhället i stort. 
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (här) skrev 2022-02-03 08:11:50 följande:
    Jag tror, att i vårt upplysta sekulära samhälle så har kyrkan endast en ceremoniell roll. De som vill ha mer av den "äkta" tron med kristus och gud i centrum kommer att få söka sig till andra samfund. I och med kyrkans täta samröre med staten så kan inte svenska kyrkan få avvika alltför mycket från de värderingar som råder i samhället i stort. 
    Du har fel på båda punkterna. Sedan 1/1 år 2000 är Sv K formellt inte längre en statskyrka, även om det återstår en del innan den är fri i verkligheten. Sedan är det också så att det finns församlingar inom Sv K med ett mycket starkt andligt liv - som jag ser det mycket bra församlingar, t.ex. St Pauli vid Redbergsplatsen i Götet. Här i Jönköping finns det också utmärkt förkunnelse inom Svenska Kyrkans ram. Ceremonier ger jag rent ut sagt blanka fan i som troende. Glad
  • sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-03 10:52:16 följande:
    Du har fel på båda punkterna. Sedan 1/1 år 2000 är Sv K formellt inte längre en statskyrka, även om det återstår en del innan den är fri i verkligheten. Sedan är det också så att det finns församlingar inom Sv K med ett mycket starkt andligt liv - som jag ser det mycket bra församlingar, t.ex. St Pauli vid Redbergsplatsen i Götet. Här i Jönköping finns det också utmärkt förkunnelse inom Svenska Kyrkans ram. Ceremonier ger jag rent ut sagt blanka fan i som troende. Glad
    För människan, så har cermonier varit viktiga i årtusenden, är nästan säker på att använda cermonier är äldre än religionen
  • Anonym (här)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-03 10:52:16 följande:
    Formellt sett ja, men fortfarande är banden ganska starka och organisationen med kyrkofullmäktige, kyrkopolitiker etc liknar ju den struktur som resten av samhället har. Och bara namnet antyder en koppling till staten som andra samfund saknar. 

vad du personligen ger fan i har ju inte så stor betydelse, Jag beskriver hur jag tror att många i vårt land ser på kyrkans roll i Sverige och hur det påverkar hur kyrkan ser ut i dagens samhälle. Jag ger blanka fan i svenska kyrkan överhuvudtaget, men jag tycker det är intressant att diskutera. 
  • Anonym (Ateisten)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-02 13:48:53 följande:
    Nu missförstod du mitt inlägg. Jag skrev INTE att det var rätt att avsätta biskopen. TVÄRTOM är jag kritisk/tveksam till det, DÄREMOT så ur ett arbetsrättsligt perspektiv så måste ju prästlöftena gälla som en del av ett avtal, så det lär inte finnas någon domstol som underkänner ansvarsnämndens beslut.

Ok. Såg på ett annat hmmm, lite större forum där saken diskuterats mer i detalj att problemet bottnar i att han brutit mot sina löften, och löftena är grunden i yrket, och med brutna löften kan han inte utföra yrket, och måste därför sparkas.

Ungefär så förklarades det. Tycker ändå det blir konstigt, var dras gränsen mellan privatliv /arbetsliv? Hur hanteras en prälle som är sambo /ogift, lever i öppen relation, swinger? Är dom per automatik blockade från yrket? 

Även människor med mindre traditonell syn på relation och samliv kan ju ha en stark tro. Vad sänder avskedandet för signaler till dom? Att dom som avviker från mallen inte är välkomna?

Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige