• Wed 16 Feb 2022 11:53
    2977 visningar
    14 svar
    14
    2977

    Blir som sjuk

    Min man blir som sjuk efter varje träningspass. 
    Sist han va på gymmet lega han i flera dagar. Blek, kall och svara knappt på tilltal. 
    Nu åkte han skidor och blev som risig. 
    Vill bara sova. Energilös. Huvudvärk, blek. Sjuk känsla. 
    Han dricker vätske ersättning och vatten innan passet och fyller på efter. 
    Varför blir det så här? 
    Han är en soffpotatis och inte i sveriges bästa skick. Men detta gör ju inte suget att träna mer. 
    Försöker rycka upp sig och så blir det så här. Varje gång. Han säger att han tagit det lugnt på gymmet och så. 
    Vad ska han göra? 

  • Svar på tråden Blir som sjuk
  • Anonym (Cardi­o)
    Wed 16 Feb 2022 16:29
    #1

    har inga svar på vad det kan bero på men jag reagerar likadant fast bara på all cardio träning 
    styrketräning fyngerar utan problem men kör jag nåt cardio så blir jag jättekass

  • Anonym (gissa­r)
    Wed 16 Feb 2022 16:55
    #2

    En gissning bara - han tar ut sig mer än hans kondition tillåter. Han bör börja lugnare med sin träning? 

  • Fri 18 Feb 2022 22:55
    #3

    Han säger att jan tar det lugnt.. men lika risig varje gång. Kanske måste hålla sig till promenader ett tag...?

  • Fri 18 Feb 2022 23:03
    #4
    +1

    Tycker det låter som klassiskt värmeslag. Vätskebrist alltså. 
    Kroppen kan inte tillgodogöra sig vätskan om den intas för snabbt utan då kissar man ut den. 
    Har han provat att fylla på löpande under hela dagen innan träningspasset och likaså efter. Om samma mängd vätska intas under ett spann av två timmar mot att man bälgar i sig allt på en gång så tar kroppen upp betydligt mer i första exemplet

  • Sat 19 Feb 2022 01:35
    #5

    Tror han druckit en del innan. Men han kanske måste börja dricka flera timmar innan. 
    Ska be honom testa det. 
    Han kanske är sjukt känslig för vätskebrist då.

  • Anonym (Samma här)
    Sun 20 Feb 2022 04:55
    #6
    +1

    Jag får samma vid träning. Blir verkligen sjuk i ca 3 dagar efteråt. Har inte med vätskebrist att göra enligt mig. Det där med att vara soffpotatis.. man blir lättare soffpotatis när ens kropp reagerar på det här viset vid träning. Jag tror att det har att göra med inflammatoriska processer i kroppen som triggas av den fysiska aktiviteten.

    Min slutsats är att träning inte är för alla. Jag går istället promenader för att hålla mig i form.

  • Anonym (Cardi­o)
    Sun 20 Feb 2022 14:24
    #7
    +2
    Anonym (Samma här) skrev 2022-02-20 04:55:07 följande:

    Jag får samma vid träning. Blir verkligen sjuk i ca 3 dagar efteråt. Har inte med vätskebrist att göra enligt mig. Det där med att vara soffpotatis.. man blir lättare soffpotatis när ens kropp reagerar på det här viset vid träning. Jag tror att det har att göra med inflammatoriska processer i kroppen som triggas av den fysiska aktiviteten.

    Min slutsats är att träning inte är för alla. Jag går istället promenader för att hålla mig i form.


    Tror du kan ha rätt i det där med inflammationer
    jag har en del autoimmuna sjukdomar som gör att jag blir inflammerad i organ och leder, har även kronisk feber som också är autoimmu. Tror det är sensommar triggas när jag kör nån form av cardio. Vanlig styrketräning går bra varför vet jag inte
  • Thu 24 Feb 2022 18:52
    #8
    Anonym (Cardio) skrev 2022-02-20 14:24:10 följande:
    Tror du kan ha rätt i det där med inflammationer
    jag har en del autoimmuna sjukdomar som gör att jag blir inflammerad i organ och leder, har även kronisk feber som också är autoimmu. Tror det är sensommar triggas när jag kör nån form av cardio. Vanlig styrketräning går bra varför vet jag inte
    Nu blev detta intressant. 
    Till något helt annat.
    Kronisk feber? Autoimmun? 
    Nya ord för mig. Vad betyder detta? 
  • Thu 24 Feb 2022 18:59
    #9

    Det är för att han är otränad och har dålig kondition. Det kommer försvinna om han fortsätter, blir mer vältränad och får bättre kondition. Efter varje pass vila och återhämta sig i 3 dagar, sedan träna igen! Upprepa tills konditionen är såpass bra att kroppen inte blir sjuk av lite träning! Räkna med ett år.

    Att han blir sjuk efter träning betyder att han är otroligt otränad och farligt ohälsosamt stillasittande och bör därför fortsätta träna så att han inte blir sjuk i kärlsjukdomar, diabetes m.m.

  • Anonym (Cardi­o)
    Thu 24 Feb 2022 23:44
    #10
    +2
    Calmmu skrev 2022-02-24 18:52:13 följande:
    Nu blev detta intressant. 
    Till något helt annat.
    Kronisk feber? Autoimmun? 
    Nya ord för mig. Vad betyder detta? 
    Autoimmuna sjukdomar enkelt förklarat är när immunförsvaret attackerar den egna kroppen, för mig är det främst lever och leder som är inflammerade. Kronisk feber är precis som det låter, jag har feber varje dag. Ligger oftast mellan 38,5 och 39. feber varje dag med allt vad de innebär sjukdomskänsla och trötthet. Jag har inte den där ont i huden känslan som man får med sjuksjuk feber
  • Anonym (Samma här)
    Fri 25 Feb 2022 00:05
    #11
    +1
    Anonym (Cardio) skrev 2022-02-24 23:44:03 följande:
    Autoimmuna sjukdomar enkelt förklarat är när immunförsvaret attackerar den egna kroppen, för mig är det främst lever och leder som är inflammerade. Kronisk feber är precis som det låter, jag har feber varje dag. Ligger oftast mellan 38,5 och 39. feber varje dag med allt vad de innebär sjukdomskänsla och trötthet. Jag har inte den där ont i huden känslan som man får med sjuksjuk feber
    Vad kämpigt att dessutom ha lätt feber.. jag har också problem med kroniskt inflammerad lever + kronisk inflammation vid lederna. På utsidan ser jag helt normal och frisk ut. Det här med inflammation syns i regel inte utanpå en människa, men det får desto större påverkan på en människas funktionsnivå.

    Så många människor det finns där ute som inte har koll på detta med inflammatoriska processer i kroppen... man kan inte ha koll på allt, men att tro att det är kondisen det är fel på om en människa blir sjuk i tre dagar efter träning... då är man ute och cyklar, enligt mig.

    Ts, ta din sambos ord på allvar, det är inte bara kvinnor som får problem med inflammationer i kroppen. Han behöver hitta en nivå av aktivitet som funkar för honom, och då kanske just promenader är bättre.
  • Anonym (Idiot­)
    Fri 25 Feb 2022 03:48
    #12

    Han är idiot eller inser hur enkelt livet blir när man lider ååååhhh så mycket och nån annan gör jobbet.

    För ärligt vem vill gör hushållssysslor om man kan få nån godtrogen idiot att göra dom medans man lider med telefonen i handen. Och snälla en extra kopp choklad i nappflaska känns uuuunderbart.

  • Anonym (Försi­ktigt)
    Fri 25 Feb 2022 04:25
    #13
    +1

    Hrm...
    Låter lite som typ PEM (ansträngsutlöst försämring) som de som har ME/CFS får. 

    Jag säger inte att han har ME men manar till lite försiktighet kring att ta ut sig själv för mycket.
    För OM det är symtom på någon autoimmun sjukdom så kan det bli kroniskt.

    Min bästa vän har ME/CFS och kan idag enbart gå 10 minuters promenad med hunden. Sen vilar hon hela dagen och får feber/sjukdomskänsla vid minsta överansträngning. Hon jobbar inte längre.

    Hon har succesivt försämrats. Tidigare kunde hon göra mycket mer innan symtomen kom.
    Nu behöver kroppen så mycket mindre ansträngning innan hon går över gränsen för vad den klarar.

    När började detta? 
    Kom det nyligen eller har han haft så länge?
    Kan han se något samband med första gången av "träningsutmattning" och att ha varit sjuk, t.ex i Covid eller annan virussjukdom.

    Jag vill dock inte oroa er men samtidigt ge er chansen att inte bara tänka i termer som "otränad" och "soffpotatis" för det kan göra att man köttar på, inte lyssnar på kroppen och tar ut sig mer än vad kroppen sedan klarar av att återhämta sig ifrån.

  • Fri 25 Feb 2022 14:06
    #14
    +1
    Anonym (Försiktigt) skrev 2022-02-25 04:25:21 följande:

    Hrm...
    Låter lite som typ PEM (ansträngsutlöst försämring) som de som har ME/CFS får. 

    Jag säger inte att han har ME men manar till lite försiktighet kring att ta ut sig själv för mycket.
    För OM det är symtom på någon autoimmun sjukdom så kan det bli kroniskt.

    Min bästa vän har ME/CFS och kan idag enbart gå 10 minuters promenad med hunden. Sen vilar hon hela dagen och får feber/sjukdomskänsla vid minsta överansträngning. Hon jobbar inte längre.

    Hon har succesivt försämrats. Tidigare kunde hon göra mycket mer innan symtomen kom.
    Nu behöver kroppen så mycket mindre ansträngning innan hon går över gränsen för vad den klarar.

    När började detta? 
    Kom det nyligen eller har han haft så länge?
    Kan han se något samband med första gången av "träningsutmattning" och att ha varit sjuk, t.ex i Covid eller annan virussjukdom.

    Jag vill dock inte oroa er men samtidigt ge er chansen att inte bara tänka i termer som "otränad" och "soffpotatis" för det kan göra att man köttar på, inte lyssnar på kroppen och tar ut sig mer än vad kroppen sedan klarar av att återhämta sig ifrån.


    Han har haft detta sen han vart 14 år ungefär. Så det känns som underligt. Kan inte bara vara "soffpotatisen" som är orsaken. 
    Få nog googla på pem och me. Inte insatt i detta med autoimmuna sjukdomar.
Svar på tråden Blir som sjuk