• Anonym (Orolig)

Skyddsrum

I o m kriget i Ukraina  har skyddsrummen kommit på tapeten här i Sverige. För första gången besökte jag mitt närmaste skyddsum, och det var förråd där nu. Och skyddsrumsutrustning som såg ut att vara från 40-talet.
    Dessa skyddsrum ska ju röjas ur och vara användbara av fastighetsägaren inom 48 timmar vid kris, men hur ska vi alla få plats???
    Får panik av tanken att sitta instängda där med massa andra. 0,75 kvadratmeter per person är beräkningen.

En sak som slog mig, om det bombas ovanför en, hur sjutton kommer man ut ut skyddsrummet om hela trevåningshuset ovanför ligger i ruiner???

Ni som bor i stan, har ni koll på ert närmsta skyddsrum??

• Svar på tråden Skyddsrum
  • flygrl
    Friger skrev 2022-03-06 18:31:17 följande:
    Så kan det absolut vara.

Dom skyddsrum jag varit med och byggt har alla varit ersättare för skyddsrum som rivits. Utom nu ett på slutet, det tror jag är helt nytt... Men säker är jag inte.

Är inte så involverad i tillståndsprocesserna så där vet jag mindre.
    Ok, du har byggt fler skyddsrum än jag så jag litar på dig. :P
    Men som sagt intressant det där med reservutgång för har jag verkligen funderat över.
  • Friger
    flygrl skrev 2022-03-06 19:23:58 följande:
    Ok, du har byggt fler skyddsrum än jag så jag litar på dig. :P
    Men som sagt intressant det där med reservutgång för har jag verkligen funderat över.
    Haha, akta dig! Farligt att lita på mig! Jag orsakar ofta huvudvärk! :D

Ahhh, det kan ju vara bra att känna till att det finns en reservutgång! Fast blir man instängd så skulle nog de flesta hitta den efter ett tag om det krisade! 
  • flygrl
    Friger skrev 2022-03-06 19:37:00 följande:
    Haha, akta dig! Farligt att lita på mig! Jag orsakar ofta huvudvärk! :D

Ahhh, det kan ju vara bra att känna till att det finns en reservutgång! Fast blir man instängd så skulle nog de flesta hitta den efter ett tag om det krisade! 
    Hur orsakar du huvudvärk? Slägga?

Man kanske hittar reservutgången ändå men bättre och lugnare veta i förväg att den finns. Så slipper man oroa sig när man märker att höghuset ovanför rasat samman ovanpå skyddsrummet. Fast om inte uppstigningsbrunnen ligger en bra bit från huset är det ju risk den med är täckt av rasmassor. Ähh, ska sluta oroa mig nu. :/
  • Anonym (om inte)

Om ingen ändrig i reglerna görs så skippar jag skyddsrummet. Jag riskerar död hellre med mina husdjur i så fall. Ingen ska säga att jag kommer göra annorlunda när det väl kommer till kritan, jag har gjort samma val flera gånger förr, fast pga väder istället för bomber.

• Friger
    flygrl skrev 2022-03-06 20:32:59 följande:
    Hur orsakar du huvudvärk? Slägga?

Man kanske hittar reservutgången ändå men bättre och lugnare veta i förväg att den finns. Så slipper man oroa sig när man märker att höghuset ovanför rasat samman ovanpå skyddsrummet. Fast om inte uppstigningsbrunnen ligger en bra bit från huset är det ju risk den med är täckt av rasmassor. Ähh, ska sluta oroa mig nu. :/
    Haha, nä. Mina galna upptåg! :D

Nä, uppstigningsbrunnen ligger nära inpå. I vart fall dom jag sett. Tror bara kravet är att det ska vara två separata utgångar.

Tror du ska ha rätt otur om huset ska rasa även om huset blir lite bombat.

Men jag är inte säker på att du ska springa ner i skyddsrummet ändå. Jag brukar inventera skyddsrum inför renoveringar. De flesta skyddsrum brukar ha betydande brister. Då är det sådana som jag ser. En sakkunnig på skyddsrum skulle förmodligen hitta mer ändå! :P
  • KittyK80
    flygrl skrev 2022-03-06 18:17:56 följande:

Jag har kollat upp skyddsrum i mitt område och hittat flera ganska stora. Fast skulle det bli aktuellt lär jag förmodligen ändå få stanna utanför då jag inte skulle kunna tänka mig överge min katt. :/

Här kan man hitta sitt närmaste skyddsrum: msbgis.maps.arcgis.com/apps/instant/nearby/in...

Info om skyddsrum:

www.msb.se/skyddsrum

Intressant för precis som TS har jag också funderat över hur man ska ta sig ut om huset ovanför rasat samman. Särskilt som jag bor i ett höghusområde. Nu vet jag lite mer. smile1.gif

Har förresten för mig jag läst på MSB:s sidor att man efter 2002 inte längre va tvungen bygga skyddsrum.
    Hjärta Skulle aldrig lämna mina hundar heller.
  • Glinda från Oz

Om kriget väl kommer så släpper snart priviligierade tankar som att man inte vill trängas. Hamnar man under en rasmassa och bor så det finns andra hur i närheten hjälper folk till att gräva fram utgången. Det är viktigt att ha vattendunkar ifall det blir långvarigt. 

Jag bor i en förort till Stockholm och det är ett skyddsrum i min källare (där jag har förråd) Det känns tryggt att ha det så nära, vad som inte känns tryggt är att man inte får ha med husdjur. Jag hoppas folk struntar i det. Att låta djuret dö för att någon kanske, möjligen, eventuellt är allergiskt känns inte rimligt. Är någon superallergisk får man lösa det då. 

• Glinda från Oz
    Anonym (om inte) skrev 2022-03-06 20:35:30 följande:

Om ingen ändrig i reglerna görs så skippar jag skyddsrummet. Jag riskerar död hellre med mina husdjur i så fall. Ingen ska säga att jag kommer göra annorlunda när det väl kommer till kritan, jag har gjort samma val flera gånger förr, fast pga väder istället för bomber.

Polisen lär inte stå utanför skyddsrummet och haffa alla med djur. Tror det är många som kommer gå dit med sina husdjur fast det är emot reglerna, 
  • Anonym (Trötter)
    Glinda från Oz skrev 2022-03-06 20:53:37 följande:
    Polisen lär inte stå utanför skyddsrummet och haffa alla med djur. Tror det är många som kommer gå dit med sina husdjur fast det är emot reglerna, 
    Ja de kanske går att tillaga om det blir en långvarig vistelse i skyddsrummet.
  • Anonym (Orolig)
    Glinda från Oz skrev 2022-03-06 20:51:27 följande:

vad som inte känns tryggt är att man inte får ha med husdjur. Jag hoppas folk struntar i det. Att låta djuret dö för att någon kanske, möjligen, eventuellt är allergiskt känns inte rimligt. Är någon superallergisk får man lösa det då. 

Förstår att det känns motigt att behöva lämna sina djur, men tänk lite längre... Det går inte att folk tar med husdjur i skyddsrummet. Det hoppas jag det verkligen inte kompromissas med.

Det är trångt som det är, 0,75 kvm per person. Ska det då trängas hundar, katter, marsvin, kaniner, burfåglar och sköldpaddor också? 
    Funkar inte!!! Inte för allergiker, inte för någon! Hur och var ska djuren uträtta sina behov? Man kan bli sittande i tre dygn där, det är tillräckligt krävande att ta hand om mänsklig avföring misstänker jag...
Svar på tråden Skyddsrum