• Anonym (Orolig)

Skyddsrum

I o m kriget i Ukraina  har skyddsrummen kommit på tapeten här i Sverige. För första gången besökte jag mitt närmaste skyddsum, och det var förråd där nu. Och skyddsrumsutrustning som såg ut att vara från 40-talet.
    Dessa skyddsrum ska ju röjas ur och vara användbara av fastighetsägaren inom 48 timmar vid kris, men hur ska vi alla få plats???
    Får panik av tanken att sitta instängda där med massa andra. 0,75 kvadratmeter per person är beräkningen.

En sak som slog mig, om det bombas ovanför en, hur sjutton kommer man ut ut skyddsrummet om hela trevåningshuset ovanför ligger i ruiner???

Ni som bor i stan, har ni koll på ert närmsta skyddsrum??

• Svar på tråden Skyddsrum
  • Anonym (Orolig)
    Glinda från Oz skrev 2022-03-06 20:53:37 följande:
    Polisen lär inte stå utanför skyddsrummet och haffa alla med djur. Tror det är många som kommer gå dit med sina husdjur fast det är emot reglerna, 
    Hoppas vid gud att folk är vettiga nog att stoppa alla som vill ta in husdjur!!!
    Det är ett tufft val men absolut nödvändigt anser jag att lämna djuren utanför.
  • Anonym (Jo)
    KittyK80 skrev 2022-03-06 20:43:21 följande:
    Hjärta Skulle aldrig lämna mina hundar heller.
    Förstår det, skulle inte lämna min katt
  • Anonym (Stina)
    Glinda från Oz skrev 2022-03-06 20:51:27 följande:

Om kriget väl kommer så släpper snart priviligierade tankar som att man inte vill trängas. Hamnar man under en rasmassa och bor så det finns andra hur i närheten hjälper folk till att gräva fram utgången. Det är viktigt att ha vattendunkar ifall det blir långvarigt. 

Jag bor i en förort till Stockholm och det är ett skyddsrum i min källare (där jag har förråd) Det känns tryggt att ha det så nära, vad som inte känns tryggt är att man inte får ha med husdjur. Jag hoppas folk struntar i det. Att låta djuret dö för att någon kanske, möjligen, eventuellt är allergiskt känns inte rimligt. Är någon superallergisk får man lösa det då. 

i mitt stora hyres hus bor åtminstone fyra hundar, flera  katter samt antagligen ett antal marsvin, kaniner, undulater och andra smådjur. 

jag kan se vissa problem med att trängas bortåt 100 pers i ett skyddsrum med massa panikslagna djur. 

• Anonym (om inte)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-06 21:43:15 följande:
    Förstår att det känns motigt att behöva lämna sina djur, men tänk lite längre... Det går inte att folk tar med husdjur i skyddsrummet. Det hoppas jag det verkligen inte kompromissas med.

Det är trångt som det är, 0,75 kvm per person. Ska det då trängas hundar, katter, marsvin, kaniner, burfåglar och sköldpaddor också? 
    Funkar inte!!! Inte för allergiker, inte för någon! Hur och var ska djuren uträtta sina behov? Man kan bli sittande i tre dygn där, det är tillräckligt krävande att ta hand om mänsklig avföring misstänker jag...
    Alla skyddsrum är inte så små. I vårt område är skyddsrummen, så klart, våra förråd. Varje hus inom en km radie har egna skyddsrum, inte så konstigt då husen är byggda på 40-50-talen. Förråden är väl ca 2*2 m ungefär, fast en del är avlånga, och varje lägenhet har ett motsvarande förråd. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (om inte) skrev 2022-03-06 22:18:29 följande:
    Alla skyddsrum är inte så små. I vårt område är skyddsrummen, så klart, våra förråd. Varje hus inom en km radie har egna skyddsrum, inte så konstigt då husen är byggda på 40-50-talen. Förråden är väl ca 2*2 m ungefär, fast en del är avlånga, och varje lägenhet har ett motsvarande förråd. 
    Så, vad är det du vill säga med det? 
    Tror du att man har ensamrätt på sin förrådsyta i skyddsrummet? 
    Alla har rätt till närmsta skyddsrum oavsett om man bor i närheten el inte, det packas nog så fullt det går om det är skarpt läge.
    Menar du att det är godtyckligt vilka skyddsrum folk får ta med sina husdjur i? Är de stora så går det bra, eller vadå? Vilka ska bestämma det, ska alla få göra som de vill?
    I brinnande krig finns det nog inte så mycket utrymme till diskussioner eller konsenus gällande vilka husdjur som får tas med, hur många etc. 
    Det jag kan läsa mig till på msb är att ledarhund kan tillåtas, thats it.
  • Anonym (Undrar)

Vad händer om en eller några hyresgäster går ner i skyddsrummet och låser dörren från insidan? Är det möjligt?

• Anonym (X)
    Glinda från Oz skrev 2022-03-06 20:53:37 följande:
    Polisen lär inte stå utanför skyddsrummet och haffa alla med djur. Tror det är många som kommer gå dit med sina husdjur fast det är emot reglerna, 
    Vad får dig att tro att andra människor vill dela utrymme med hundar och katter som tar upp plats och skiter på golvet? Djuren kommer inte kunna röra sig. Det är djurplågeri. 
  • Anonym (pfft)
    Anonym (X) skrev 2022-03-06 23:06:11 följande:
    Vad får dig att tro att andra människor vill dela utrymme med hundar och katter som tar upp plats och skiter på golvet? Djuren kommer inte kunna röra sig. Det är djurplågeri. 
    Tja jag vill inte dela skyddsrum med känslokalla idioter som dig men ibland får man stå ut med saker man inte gillar. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-03-06 22:59:04 följande:

Vad händer om en eller några hyresgäster går ner i skyddsrummet och låser dörren från insidan? Är det möjligt?

Borde inte vara möjligt men så är det säkert. Finns säkert idioter som skulle göra det.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (pfft) skrev 2022-03-06 23:19:00 följande:
    Tja jag vill inte dela skyddsrum med känslokalla idioter som dig men ibland får man stå ut med saker man inte gillar. 
    Vill du dela mindre än en kvm yta med två hundar som börjar slåss med varandra? Du förstår att husdjur inte kommer uppföra sig som vanligt i ett trångt utrymme tillsammans med massa vettskrämda människor och skrikande barn? 
Svar på tråden Skyddsrum