• Anonym (Orolig)

Skyddsrum

I o m kriget i Ukraina  har skyddsrummen kommit på tapeten här i Sverige. För första gången besökte jag mitt närmaste skyddsum, och det var förråd där nu. Och skyddsrumsutrustning som såg ut att vara från 40-talet.
    Dessa skyddsrum ska ju röjas ur och vara användbara av fastighetsägaren inom 48 timmar vid kris, men hur ska vi alla få plats???
    Får panik av tanken att sitta instängda där med massa andra. 0,75 kvadratmeter per person är beräkningen.

En sak som slog mig, om det bombas ovanför en, hur sjutton kommer man ut ut skyddsrummet om hela trevåningshuset ovanför ligger i ruiner???

Ni som bor i stan, har ni koll på ert närmsta skyddsrum??

• Svar på tråden Skyddsrum
  • Kexsmula
    Anonym (Jadu) skrev 2022-03-07 08:41:03 följande:
    Vad är det sagt, 0,75 kvm per person. Skulle råda alla att mäta upp det hemma och tänka efter.

I dagsläget är det ing djur förutom ledarhund som tillåts. Är det inte bättre som djurägare att ha tänkt igenom en annan plan i förväg. Vad gör man annars i skarpt läge om man står där med kattburen eller hunden i koppel och 20 personer tvärvägrar att man får komma in?
    Man får ha med sig ett emotional support pet eftersom de går under samma regler som ledarhundar, som sagt. Man kan säga att ens katt/hund/tamråtta är ett ESP till paragrafryttarna och då är det helt okej och får inte ifrågasättas.
  • Anonym (Jadu)
    Kexsmula skrev 2022-03-07 08:45:47 följande:
    Man får ha med sig ett emotional support pet eftersom de går under samma regler som ledarhundar, som sagt. Man kan säga att ens katt/hund/tamråtta är ett ESP till paragrafryttarna och då är det helt okej och får inte ifrågasättas.
    Har du ett utlåtande på detta du kan visa upp? Kommer du kunna hävda det när kvarterets män vägrar dig access till skyddsrummet rent fysiskt om du inte ställer ifrån dig kattburen?

I krig kommer folk inte vara snälla mot dig.
  • Anonym (X)
    Kexsmula skrev 2022-03-07 08:45:47 följande:
    Nej, det kommer inte att gå. Du tror att du kan tvinga dig in där? Du tror på allvar att alla andra bara kommer tillåta det? 

Om du inte klarar dig utan din katt i en krissituation, så fixa det istället. Det är djurplågeri att använda sin hund som känslomässigt stöd. Dina inlägg visar ju verkligen att du inte agerar för djurets bästa utan bara sin egen egoism. 
  • Kexsmula
    Anonym (X) skrev 2022-03-07 08:50:44 följande:
    Nej, det kommer inte att gå. Du tror att du kan tvinga dig in där? Du tror på allvar att alla andra bara kommer tillåta det? 

Om du inte klarar dig utan din katt i en krissituation, så fixa det istället. Det är djurplågeri att använda sin hund som känslomässigt stöd. Dina inlägg visar ju verkligen att du inte agerar för djurets bästa utan bara sin egen egoism. 
    Jo, det kommer att gå och jag lovar dig att kvarterets alla djurälskare kommer gå ihop - inklusive de anabolastinna killarna med sina amstaffblandningar. Vi kommer knappast tillåta att några slälvutnämnda moralens väktare står vid entrén och frågar efter intyg mitt i en krigssituation. Det kommer liksom aldrig hända, sorry.
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (X) skrev 2022-03-07 08:50:44 följande:

Jag tänker samma som dig. I krisläge som kräver skyddsrum kommer folk inte vara lika förstående som i fredstid. Ett djur kommer ta plats. En man vars fru är gravid kommer inte uppskatta att hon sätts 0,75 m från katt som kan sprida toxoplasmos. 

Kommer du med djur till skyddsrum kommer du högst sannolikt få vända i dörren för att där finns MASSOR av folk, eftersom alla skyddsrum är för alla människor och vi har fler människor än skyddsrum.

Att i det läget göra sig besvärlig kommer få en bortkörd från området av stressade, arga, rädda människor.

Bättre då att ha letat upp en alternativ plats i förväg. Kanskw pratat ihop sig med andra kattägare? Nån kanske har en källare på landet? 

• Anonym (Jadu)
    Kexsmula skrev 2022-03-07 08:55:06 följande:
    Jo, det kommer att gå och jag lovar dig att kvarterets alla djurälskare kommer gå ihop - inklusive de anabolastinna killarna med sina amstaffblandningar. Vi kommer knappast tillåta att några slälvutnämnda moralens väktare står vid entrén och frågar efter intyg mitt i en krigssituation. Det kommer liksom aldrig hända, sorry.

Nej. Det kommer inte att gå. Ledsen. Du kommer få välja på att lämna din katt utanför dörren eller vända med den. 

Svara gärna på min fråga med, vad gör du när en lös hund biter din katt mitt i natten när hunden är stressad och ser din katt som ett bytesdjur?

• Anonym (X)
    Kexsmula skrev 2022-03-07 08:55:06 följande:
    Dream on...

Du tror på allvar att killarna kommer att vara kvar? De kommer att vara inkallade. Du har verkligen ingen aning om hur det fungerar om det blir krig. Din katt står inte högst på någons lista. Inte ens din egen eftersom du inte kan ta den till ett säkert ställe. Sök hjälp för din rädsla att vara utan din katt istället för att plåga katten. 
  • Friger
    mari123 skrev 2022-03-07 08:39:25 följande:
    Och hur gör Du i ett utsatt läge?
    Blir väldigt hypotetiskt. Bor ute på landet där det inte finns några skyddsrum. Sen tillhör jag gruppen som får åka ut och kriga.

Min största oro skulle inte vara djuren utan barnen jag lämnar. Visserligen i trygga händer. Men ändå.

Men hypotetiskt skulle jag lämna djuret med mat och vatten i lägenheten. Det är inte optimalt men bättre än alternativet nere i skyddsrummet.

Om djuret inte vänjer sig vid fyrverkeri på steroider så skulle jag avliva djuret. Tror du blir tvungen till det realistiskt sett.
  • Anonym (...)

Det ÄR skitjobbigt med krig och man kommer få ta beslut som man inte vill. Som djurägare bör man verkligen sätta sig in i det och fundera över vad bästa alternativet faktiskt är. Ska man fly med sitt djur? Vad händer om dom stoppar en när man tänk gå på tåget för att man inte får ta med onödig packning/djur eller vad som? Lämna djuret till sitt öde på perrongen? Vad händer om man själv blir skadad och djuret irrar runt i ett krig? 

Jag har katt och min första tanke var att katten så klart ska vara med oss. Men så insåg jag det orimliga med att vara ensam med två små barn, äldsta ca 2 år, med allt vad det innebär och sedan en katt på det. Oavsett om vi kommer stanna på något säkert ställe/skyddsrum eller fly. Det kommer inte gå. En human avlivning kommer bli det enda hållbara här, och det är ett SKITJOBBIGT beslut.   

• Aniiee
    Friger skrev 2022-03-07 08:00:12 följande:
    Kallas för passersystem.

När strömmen försvinner så finns batteri för att upprätthålla funktionen på passersystemet ytterligare en tid. Någon dag eller så lite beroende på.

Sen kan en av två saker hända.
    1. Dörren låses upp.
    2. Dörren förblir låst.

Dörren ska alltid gå att öppna inifrån via ett låsvred.

Hur fastighetsägare löser med tillträde i händelse av krig har jag ingen aning om... En ytterdörr går ju att forcera med en gatsten eller så. Men en robust källardörr av modernare typ... Inte fullt lika enkelt utan riktiga verktyg.
    Vet faktiskt inte hur det är med källardörren, porten verkar i alla fall hållas låst om problemet inte a hjälps på ett dygn. Jag har nog aldrig varit med om att ytterdörren tii cykelförrådet and ch porten lagt av samtidigt så osäker på den...

Ja, nej, dessa bunkerdörrar tar man sig inte igenom med mindre än en blåslampa och dynamit om de är låsta. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
Svar på tråden Skyddsrum