• Anonym (Orolig)

Skyddsrum

I o m kriget i Ukraina  har skyddsrummen kommit på tapeten här i Sverige. För första gången besökte jag mitt närmaste skyddsum, och det var förråd där nu. Och skyddsrumsutrustning som såg ut att vara från 40-talet.
    Dessa skyddsrum ska ju röjas ur och vara användbara av fastighetsägaren inom 48 timmar vid kris, men hur ska vi alla få plats???
    Får panik av tanken att sitta instängda där med massa andra. 0,75 kvadratmeter per person är beräkningen.

En sak som slog mig, om det bombas ovanför en, hur sjutton kommer man ut ut skyddsrummet om hela trevåningshuset ovanför ligger i ruiner???

Ni som bor i stan, har ni koll på ert närmsta skyddsrum??

• Svar på tråden Skyddsrum
  • Anonym (Jadu)
    Kexsmula skrev 2022-03-07 08:13:38 följande:

Varför är det så svårt för dig att bara tugga i dig att folk kommer ta med sina husdjur och att regeln inte kommer att kunna upprätthållas i en krigssituation? 

Dessutom får man ha med sig ett emotional support pet, det går under samma regler som ledhundar för blinda.

Därför att jag blir förbannad på alla ni som inte vill följa krigsregler. De är där av ett skäl. Ska folk ta ned sina ponnys i rummen med? Sina ormar? Kanske ett gäng undulater? Vakthundarna? 

Jag blir så himla arg på såna som dig som vill böja och tweaka regler så de passar dig utan hänsyn till varför reglerna kommit en gång. Du har skaffat djur, läs på vad som gäller istället för att försöka bryta mot allt.

I krig gäller annat än i fred. 

• Kexsmula
    Anonym (...) skrev 2022-03-07 08:19:50 följande:

Jag hade inte velat ha det på mitt samvete när någon får andnöd pga allvarlig allergi eller att någon blir skadad för att det råkar vara 4 hundägare och 2 kattägare som prompt ska ha med sig djuren.  

Någon kan få andnöd av min parfym, jag gillar lite djärvare dofter och har alltid dyr parfym på mig. Någon annan kanske har tagit med lite nötter som han käkar och någon annan är superallergisk för. Sånt är livet och i en krigssituation är folks allergier inget man nojar över.
  • mari123
    Kexsmula skrev 2022-03-07 08:24:56 följande:
    Någon kan få andnöd av min parfym, jag gillar lite djärvare dofter och har alltid dyr parfym på mig. Någon annan kanske har tagit med lite nötter som han käkar och någon annan är superallergisk för. Sånt är livet och i en krigssituation är folks allergier inget man nojar över.
    ELLER så är det? OM man nu tänker att krig 2022 ser likadant ut som under WW2.Bombplan, mörkläggning och Anne Frank....
  • Friger

Lägger mig inte hund-debatten på så sätt. Men det är inte tillåtet med hund/katt i skyddsrum i dagens läge.

Jag har själv både hund och katter. Vette fåglarna om det skulle gå så bra att ha dom i ett skyddsrum tillsammans med en massa människor på det sättet ärligt talat.

Jag tror många har svårt att förstå hur trångt det är tänkt att vara i ett skyddsrum...

www.tv4play.se/program/nyheterna/f%C3%B6rbjudet-med-husdjur-i-skyddsrum-hund%C3%A4gare-oroas/13751497

• Anonym (Jadu)
    Men nu finns det vissa regler. Varför har du så sjukt svårt att följa dem?

Jag bor på landet och har inte ens ett skyddsrum i närheten. Mitt hus är byggt utan källare. Jag har absolut ingenting att tillgå i händelse av krig för mina barn. Jag måste därför hitta en lösning.

Sluta klaga. 
  • Anonym (...)
    Tragiskt att folk är så själviska. Parfymen mattas snabbt av och jag hoppas verkligen att den där personen med nötterna inte skrattar den allergiske i ansiktet samtidigt som hen mumsar i sig nötterna utan har vett nog att inte packa upp dom. Ryker djuren ihop så blir det ju i värsta fall bråk tills något av dom skadas allvarligt och rätt många personer skulle också kunna bli allvarligt skadade. 
  • mari123
    Friger skrev 2022-03-07 08:36:50 följande:

Lägger mig inte hund-debatten på så sätt. Men det är inte tillåtet med hund/katt i skyddsrum i dagens läge.

Jag har själv både hund och katter. Vette fåglarna om det skulle gå så bra att ha dom i ett skyddsrum tillsammans med en massa människor på det sättet ärligt talat.

Jag tror många har svårt att förstå hur trångt det är tänkt att vara i ett skyddsrum...

www.tv4play.se/program/nyheterna/f%C3%B6rbjudet-med-husdjur-i-skyddsrum-hund%C3%A4gare-oroas/13751497

Och hur gör Du i ett utsatt läge?
  • Anonym (Jadu)
    Friger skrev 2022-03-07 08:36:50 följande:

Vad är det sagt, 0,75 kvm per person. Skulle råda alla att mäta upp det hemma och tänka efter.

I dagsläget är det ing djur förutom ledarhund som tillåts. Är det inte bättre som djurägare att ha tänkt igenom en annan plan i förväg. Vad gör man annars i skarpt läge om man står där med kattburen eller hunden i koppel och 20 personer tvärvägrar att man får komma in?
  • Anonym (Jadu)
    Ok. Din granne tar med en katthatande hund. När ni sover sliter sig hunden av stress och skadar din katt allvarligt. Vad gör du då? Du kan inte bara ta den till en veterinär.
  • Anonym (X)
    Ja, detta inlägget visar ju verkligen vad du står för. Att i en krigssituation stänka på dig parfym bara för att reta andra människor säger ju allt. 

Men det är ju ändå sött att du tror du blir insläppt med din katt. För som du säger, i krig gäller inte vanliga regler, så risken är stor att du får sitta i din lägenhet istället för i skyddsrummet. 

För du tror väl inte att du kan tvinga dig in där?
Svar på tråden Skyddsrum