Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-08-25 17:46:37 följande:
    Bra bild. Det är bra att regeringen agerar mot det vansinne som moderaterna är skyldiga till. 
    Våra järnvägar är att så sorgligt kapitel att t.o.m. den fd moderatledaren Ulf Adelsson kritiserade sitt eget parti under sin tid som SJ-chef.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2022-08-29 08:32:37 följande:
    Ägare räls och el-/signalanläggning: Statliga Trafikverket

    Ägare stations- och andra byggnader: Statliga Jernhusen 

    Ägare SJ: svenska staten

    Så, vad har bilden med "privatiseringar" att göra?

    Att statliga verk och företag inte sköter sitt jobb har kanske inte så mycket med "privatiseringar" att göra?! Det är inte "privatisering" att andra trafikbolag tillåts hyra in sig på Trafikverkets räls.
    Avregleringen av järnvägen med påföljande kaos har många steg, delar och ingående faktorer.

    Men är det verkligen SJ:s fel...? | SVT Nyheter

    Tågkaos - och det här är bara början ? Icakuriren (hemtrevligt.se)

    Analys av avregleringen av kollektivtrafiken Motion 2008/09:T540 av Lars Lilja (s) - Riksdagen

    Ulf Adelsohn: "Järnvägen - en lekstuga för okunniga politiker" - P1-morgon | Sveriges Radio

    Utredningen om järnvägens organisation (gov.se)
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2022-09-01 06:49:27 följande:
    Avreglering är inte privatisering.

    Det är fortfarande staten som äger och  styr och är 100% ansvariga. Gör de ett dåligt jobb med att handla upp och driva så är det de som ska ha skäll - inte "privatiseringar"

    Och med det sagt så är det offentliga ofta en väldigt dålig beställare.
    Avregleringen innebär till viss del privatisering.

    En del av problemen är många operatörer och otydlig ansvarsfördelning.

    Avregleringen har också ökat nyttjandet av dåligt underhållet järnvägsnät, vilket i sig orsakar problem.

    Sammantaget är avregleringen dåligt genomtänkt och genomfört från politiskt håll.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2022-09-01 15:03:10 följande:
    Den otydligheten står staten för, när det gäller järnvägen. Staten äger och styr över allt vad gäller järnvägen. Spår, trafikledning, stationer ...

    Problemet kan aldrig vara många operatörer om den som styr systemet har koll på vad de håller på med.

    Underhållet? Tja, lägg miljarderna som SMP vill satsa på "snabbtåg" på underhåll av befintligt istället så ska ni få se på f*n. Det finns många som förespråkar den lösningen.
    Jag har inte pekat ut partier, jag har pekat ut avregleringen som orsakande av problem.

    Storbritannien varnade oss för avreglering, då de fick stora problem genom avreglering.
  • Tom Araya
    Anonym (friday) skrev 2022-09-01 17:11:14 följande:
    Bevisligen inte eftersom högern verkar leda Rynkar på näsan

    Jag tror att sånt här går i cykler och Svenska folket helt enkelt är bortskämda med välfärd och humana arbetsvillkor och tar den för givet, som ett berg, något som alltid funnits där. Det är inte förrän det är borta och vi är tillbaka där vi var innan det som man kommer sakna det och då kommer hela processen med att återskapa det börja om... och så håller det ett tag tills nya bortskämda generationer tar det för givet igen och girighet och egennytta tar över igen och så går det runt runt...
    Men är det att vara bortskämd och girig när vi faktiskt betalar för det?

    Giriga borde väl de vara som har råd att betala själva och inte vill bidra till andras välstånd med skatt.
  • Tom Araya

    Transportstyrelseskandalen har också koppling till privatisering, där man ville uotsorca hanteringen av Transportstyrelsens register.

    Så jag länkar till en pod där ämnet tas upp av en jurist.


    Edgar Modin om tjänstemannaansvar och Transportstyrelseskandalen

    Hade premiär 23 aug. 2022


    Juristen Edgar Modin har skrivit en bok om statstjänstemannarätt. Tillsammans tar vi reda på vem som är ytterst ansvarig för Transportstyrelseskandalen.




  • Tom Araya

    Problemet med utförsäljningar på bostadsmarknaden....

    Sedan 2010 har ca 200 000 allmännyttanägda hyreslägenheter ombildats till bostadsrätter eller sålts till privata fastighetsbolag.

  • Tom Araya
    Anonym (Suck) skrev 2022-09-09 16:33:51 följande:

     


    Jag har också svårt att se hur man ska få privata utövare att vilja satsa och utveckla saker om man inte får ta ut vinst - men det kanske du (och andra) kan argumentera för. Dvs detta med att privata bolag är okej så länge de inte får vinna något på det - vem tar då risken att göra investeringar i bolag för att förbättra delar?


    Jag ser inte problemet med att vinstdrivande bolag inte vill driva offentlig verksamhet.
  • Tom Araya

    Vad det gäller skolor bedrivna av privata bolag så har vi inte bara vinstuttagen, utan även de sk "glädjebetygen"...
    För en vinstdrivande skola blir betygen en handelsvara med ett värde. De har således en ekonomisk drivkraft att sätta höga betyg, vilket skapar en snedvriden konkurrens om jobben och högre utbildningar samt att vi får en mängd elever som inte klara högskolestudier på den nivå de borde utefter sina grundskole- och gymnasiebetyg.

  • Tom Araya
    Tyra myra skrev 2023-09-19 19:01:32 följande:
    Då kommer vi till nästa fråga. Har vi de politiker vi förtjänar?  Samtidigt hoppar en rad mycket engagerade och kunniga politiker av på grund av hat, hot och politikerförakt.  

    Det verkar finnas en agenda där själva syftet är att späda på politikerföraktet. På mig verkar det som om någonting gror, ett invasivt ogräs som hotar vår mödosamt odlade demokrati

    Om vi någonsin ska få svar på vad privatiseringarna inneburit måste vi stödja de politiker som vill utreda detta 
    Det är svårt idag utan några vettiga partier etablerade. Antagligen är det bara vänstern som idag vill utreda detta, men det är ett parti som i övrigt inte har brytt sig om arbetarklassens behov på länge.
  • Tom Araya
    Anonym (Medb) skrev 2024-03-04 10:13:37 följande:

    Nu var det ju för det första inte det jag svarade på, utan påståendet att göra ?ekonomi och RESULTAT alltmer tillgängliga för granskning?.


    Då är det väl nästan lättare att granska ett företag än en stor kommun känner jag rent spontant. Där försvinner ju verkligen pengar som skulle gått till skolan iväg till en massa annat.


    För det andra så sätter det du nämner fingret på problemet med precis ALL annan verksamhet som det offentliga bekostar. Skolorna är väl ungefär det minsta bekymret i sammanhanget.. 

    Som ett exempel då, vad Skanska och NCC mfl gör med alla pengar Trafikverket eller infrastrukturministern skjuter till till olika vägbyggen m.m. kan man ju undra. Oj hoppsan det kostade visst 60 miljarder i stället för 30. Det blev dubbelt så dyrt, men vi måste bli klara så ge oss pengar.. Alla kommunala simhallsbyggen och multihallar mm som blir mycket dyrare än planerat. Sånt oroar mig. Inte att nån friskola går med en liten vinst.

    Bristen på proportioner debatten är ju absurd!

    Visst förbjud gärna vinstdrivande friskolor. Gärna för mig, men förbjud då också alla andra vinstdrivna företag som någon gång jobbat åt stat region eller kommun från att gå med vinst och ta konsekvensen sen när hela Sverige stannar.


    Du har rätt i ditt påpekande om liknande problem även på andra håll, men rimligen kan man bara komma framåt genom en konsekvent strategi.
Svar på tråden Privatiseringar - Vad kommer ut av det?