• Tom Araya

    Privatiseringar - Vad kommer ut av det?

    Vad har resultatet blivit av genomförda privatiseringar och hur kan det bli av privatiseringar som är på gång?

    Positivt/negativt?

    Fritt diskuterande i ämnet, ge oss dina exempel och dina åsikter.

    Länka till artiklar och rapporter om privatiseringarnas konsekvenser och resultat.

  • Svar på tråden Privatiseringar - Vad kommer ut av det?
  • Anonym (friday)
    Anonym (Suck) skrev 2022-09-09 16:33:51 följande:

    Jag tror ju inte att de behöver vara det per se. 


    Vad anledningen är spekulerar jag inte i, att manär ensam om ett system kan ju bero på att man gör fel och är sist på bollen att fatta, eller att man hittat något nytt som kommer följas av andra när det funkar. 

    Jag har ibland bara svårt att förstå att man kan vara emot vinster på ett vis men inte vara upprörd på att privata konsulter utför jobb och får betalt på annat håll i andra offentliga verksamheter, där man absolut gör vinstuttag. Eller det kanske man är?

    Jag har också svårt att se hur man ska få privata utövare att vilja satsa och utveckla saker om man inte får ta ut vinst - men det kanske du (och andra) kan argumentera för. Dvs detta med att privata bolag är okej så länge de inte får vinna något på det - vem tar då risken att göra investeringar i bolag för att förbättra delar?


    Behöver man spekulera för att dra slutsatsen att ett system som i stort sett ALLA andra länder undviker och som vi själva ser nackdelarna med inte är ett bra system?

    Vem säger att man inte kan vinna på att bedriva företag UTAN att ta ut vinster i skattemedel? Det finns väl gott om väldigt kända helt privata skolor i världen som drivs utan skattemedel utan bekostas helt privat? Jag menar om man nu vill starta företag och ta ut vinster så är man fri att göra det, men varför ska skattebetalarna bekosta det?
  • KillBill

    Med SD, M och KD vid makten kan skolprofitörerna casha hem mer vinster på bekostnad av landets skolbarn..


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (friday)
    KillBill skrev 2022-09-12 17:33:48 följande:

    Med SD, M och KD vid makten kan skolprofitörerna casha hem mer vinster på bekostnad av landets skolbarn..


    Man skulle ju nästan kunna säga att SD, M och KD är deras representanter i politiken Flört
  • Anonym (friday)
    KillBill skrev 2022-09-12 17:33:48 följande:

    Med SD, M och KD vid makten kan skolprofitörerna casha hem mer vinster på bekostnad av landets skolbarn..


    Anonym (friday) skrev 2022-09-12 17:37:54 följande:
    Man skulle ju nästan kunna säga att SD, M och KD är deras representanter i politiken Flört
    Jag tippar på en lysande framtid för Åkesson; Bush och Kristensson inom den sektorn efter att deras tid i politiken är över Cool

  • Anonym (friday)

    Det skulle även vara intressant att veta hur många av dessa som har investeringar inom den branschen? Jag menar, inte kan man väl profitera på samma saker man bara råkar förorda? Det skulle ju vara ren korruption ju...

  • Tom Araya

    Vad det gäller skolor bedrivna av privata bolag så har vi inte bara vinstuttagen, utan även de sk "glädjebetygen"...
    För en vinstdrivande skola blir betygen en handelsvara med ett värde. De har således en ekonomisk drivkraft att sätta höga betyg, vilket skapar en snedvriden konkurrens om jobben och högre utbildningar samt att vi får en mängd elever som inte klara högskolestudier på den nivå de borde utefter sina grundskole- och gymnasiebetyg.

  • Anonym (Konservativ)
    Anonym (friday) skrev 2022-09-12 17:47:07 följande:

    Det skulle även vara intressant att veta hur många av dessa som har investeringar inom den branschen? Jag menar, inte kan man väl profitera på samma saker man bara råkar förorda? Det skulle ju vara ren korruption ju...


    Ja det har ju säkert aldrig någonsin funnits någon aktiv centerpartist som drivit jordbruk.
  • Anonym (friday)
    Anonym (Konservativ) skrev 2022-09-13 22:31:10 följande:
    Ja det har ju säkert aldrig någonsin funnits någon aktiv centerpartist som drivit jordbruk.
    Tja, centerpartister är ju oxå höger. Bara för att resten av högern nu hatar dem för att de gjorde samma sak som moderaterna nu gör och gick i säng med fienden så betyder ju inte det att de inte för samma gamla nyliberala politik som resten av högernFlört
  • KillBill

    Ett vittnesmål från vinstjakten i en av Sverige's alla marknadsskolor. Det är absurt att partier som Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna agerar för natt Sverige ska behålla detta vansinne!

    www.gp.se/debatt/jag-har-sett-med-egna-%C3%B6gon-hur-vinstjakten-utarmar-skolan-1.81095839


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Privatiseringar - Vad kommer ut av det?