• Anonym (Stödmamman)

    Egna barn går inte ihop med extrabarnet

    Hej..

    Har ett problem nu.
    Vi är stödfamilj till ett barn varannan helg och har så varit i ca ett halvår.
    Hen är några år yngre än våra 2 egna, och de är av samma kön.

    Våra egna var jättetaggade i början när vi tog på oss ?uppdraget? som det heter. De skulle ju som ?få ett småsyskon? tänkte de.

    Men ju mer tiden gått och hen varit hos oss; desto mindre vill våra egna barn vara hemma när hen är här och vi kan märka på dem att de inte tycker de är kul.
    Vi har inte frågat dem så mycket om det, men tidigare i veckan sa de rakt ut att ?de vill inte vara hemma om hen är här, än mindre sova hemma?
    De tycker helt enkelt hen är alldeles för på och jobbig och jag kan definitivt ha förståelse över detta. 


    Våra barn är i yngre tonåren och ni med barn i den åldern, eller har haft.. Vet att det krävs en del från föräldrarna vid den åldern. Det är mycket som händer för barnen och man måste känna att man har tid och engagemang för dem.
    Vilket jag knappt har nu när hen är hos oss eftersom de är rätt påfrestande.

    Vi föräldrar känner oss dock rätt kassa om vi ska avbryta ?uppdraget? nu. Då detta extrabarn behöver oss (eller andra stabila vuxna) Men jag känner också att jag måste prioritera våra egna barn.
    Om de inte ens vill vara hemma när hen är här känns det inte alls bra i magen.

    Snälla kloka människor.. Ge mig stöd. Hur skulle ni gjort  och tänkt?

  • Svar på tråden Egna barn går inte ihop med extrabarnet
  • Cox Orange
    Anonym (Var ärlig) skrev 2022-07-08 19:37:18 följande:

    Jag tror på ärlighet.
    Berätta för barnen att barnet kommer hem till er för att må bättre. Berätta även att ni föräldrar förstår att barnen tycker att det är jobbigt. Om era barn får reda på att ni förstår hur de mår och tänker så har ni kommit en bit på vägen.

    Om ni bor i en villa så kan ni tex ha en husvagn på gården som era barn kan bara i. De kan även umgås med sina vänner utan att bli störda och de kan gå iväg om det blir för mycket.


    Eh, va? Så att TS barn verkligen ska känna sig bortprioriteras? Och vem har råd att lägg ut pengar på en husvagn ståendes på gården??
  • Anonym (Stina)
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-10 18:30:57 följande:
    Nu är jag inte TS, men jag tror också att detta kan vara pudelns kärna. Många som tar foster- eller stödbarn, är lite naiva. De tänker att de ska hjälpa ett olyckligt barn. Men saken är den, att bara för att ett barn har problem i sin hemmiljö, så gör inte det barnet till en förtjusande, trevlig och skojig liten individ. Utan ofta är det tvärtom - dessa barn kan upplevas som väldigt jobbiga. Att man förstår att det har sina orsaker hjälper kanske inte när det blir verklighet, i praktiken. Inte i längden. Och att familjens egna barn ska ha förståelse, är nog att förvänta sig för mycket av dem.

    Jag skulle nog börja med att rådgöra med era kontaktpersoner på soc.. Berätta precis hur det är. De ska ha kunskap om sådant här.

    Instämmer. Att de egna barnen slår lite bakut kan man förstå men det känns faktiskt lite märkligt att ni vuxna inte pratat igenom hur ni gör om barnet ni tar emot kräver mycket uppmärksamhet. Det handlar om så få dagar i månaden att jag nog tycker att ni borde kunna lösa det. Sen gäller det ju att ni är raka och ärliga mot era barn. Ni får säga att JA kontaktbarnet kräver mycket uppmärksamhet och ni förstår att det ibland är jobbigt för dem men att ni älskar dem på ett alldeles eget sätt och de är era barn. Naturligtvis ska ni inte säga detta inför ert kontaktbarn men det kan faktiskt vara bra att göra klart att era egna barn kommer först. Låt också era barn berätta öppet vad de känner och vad som är jobbigt och döm dem inte. Återigen, en självklarhet att detta sker när ni är själva. Ni har kanske gjort barnen en otjänst genom att låta dem tro att det blir kul med ett småsyskon. Det handlade ju inte om det. Det är inte ett syskon och han är inte där för att det är kul. Ni borde kanske varit tydligare med att detta inte handlade om att det skulle vara roligt. Men gjort är gjort. 

    Jag tänker att det kan vara så att det finns massa känslor runt det här som är tabu att säga högt. T ex han är jobbig, han kräver uppmärksamhet, han har en gnällig röst osv osv. Hade det varit ett syskon hade de inte dragit sig för att säga det men det här är en helt annan situation och de kan inte uttrycka detta. Det ni måste klargöra är att ni har ett uppdrag och att detta är som ett jobb. Fråga vad era barn tänker skulle vara en bra lösning - de har ofta bra tankar om man låter dem prata fritt. De kanske kommer fram till något jätteenkelt och bra för alla som ni inte ens tänkt på. 


    Sen är det ju så att även  syskon i perioder kan tycka att de är pest och pina och hellre dra till kompisar än ha ett småsyskon i hasorna. Jag tror det hela blir känsligt för att ni så gärna vill att barnet ska känna sig som en i familjen. Men han är ju inte en del av er familj och det är skillnad. Bättre att prata öppet om det inom familjen än att hänga upp samvaron på att alla ska känna en plikt. 


    Sen är ni ju två vuxna så dela upp er! Ena av er åker iväg med barnet när han kommer och gör något roligt. Styr upp dagarna och förvänta er inte att alla ska hänga tillsammans som en stor glad familj. Jag tror ni kan fixa det här, men ni behöver nog lite stöd. 


     

  • Glinda från Oz
    Cox Orange skrev 2022-07-10 18:50:10 följande:

    Självklart måste man prioritera sina egna barn. Men man kanske kan försöka ha ett snack innan och ge barnet en chans att bättra sig? Det blir ju lätt så att det är svårt att säga till andras ungar. Ta ett snack och fortsätter det så avsluta direkt.


    Att be jourbarnet dölja sina känslor annars blir han av med sin trygga punkt i tillvaron är elakare än att avsluta direkt. Barnet kommer komma ihåg det resten av sitt liv. 
  • Anonym (Svårt val)
    Cox Orange skrev 2022-07-10 18:50:10 följande:

    Självklart måste man prioritera sina egna barn. Men man kanske kan försöka ha ett snack innan och ge barnet en chans att bättra sig? Det blir ju lätt så att det är svårt att säga till andras ungar. Ta ett snack och fortsätter det så avsluta direkt.


    Barnet beter sig inte illa av det man läser i TS. Det blir svårt för barnet att bättre sig om det inte gör något fel. Barnet behöver troligtvis bara mer uppmärksamhet än vad biobarnen hanterar.
  • Cox Orange
    Anonym (Svårt val) skrev 2022-07-11 16:37:53 följande:
    Barnet beter sig inte illa av det man läser i TS. Det blir svårt för barnet att bättre sig om det inte gör något fel. Barnet behöver troligtvis bara mer uppmärksamhet än vad biobarnen hanterar.

    ? hen är alldeles för på och jobbig och jag kan definitivt ha förståelse över detta. ? 
    ?man måste känna att man har tid och engagemang för dem.
    Vilket jag knappt har nu när hen är hos oss eftersom de är rätt påfrestande.?


    Jag tolkar det som att barnet är intensivt och kräver mycket av hela familjen. Har en grannunge som är likadan och jag skulle aldrig klara av mer än några timmar. Grundproblemet där är att barnet aldrig fått lära sig sociala regler dvs är dåligt uppfostrat.

  • Cox Orange
    Anonym (Svårt val) skrev 2022-07-11 16:37:53 följande:
    Barnet beter sig inte illa av det man läser i TS. Det blir svårt för barnet att bättre sig om det inte gör något fel. Barnet behöver troligtvis bara mer uppmärksamhet än vad biobarnen hanterar.
    Det är väl inget svårt val? Man prioriterar alltid sina egna barn först!
  • Anonym (Stina)
    Cox Orange skrev 2022-07-12 15:04:54 följande:

    ? hen är alldeles för på och jobbig och jag kan definitivt ha förståelse över detta. ? 
    ?man måste känna att man har tid och engagemang för dem.
    Vilket jag knappt har nu när hen är hos oss eftersom de är rätt påfrestande.?


    Jag tolkar det som att barnet är intensivt och kräver mycket av hela familjen. Har en grannunge som är likadan och jag skulle aldrig klara av mer än några timmar. Grundproblemet där är att barnet aldrig fått lära sig sociala regler dvs är dåligt uppfostrat.


    Men det här är normala reaktioner från försummade barn. Det löser man med jättemycket kärlek och omtanke. Inte genom att ge en åthutning och om han inte ändrar sig åker han ut. Om man är kontaktfamilj ska man vara förberedd på detta. Det är inte en grannunge som du säger. 


    Sen ställer jag mig frågande till hur du vet att barnet inte fått lära sig social koder. Sociala koder lär man sig av sig själv, medan man lever. Om barnet inte lärt sig Det är omgivningen exakt likadan eller så har barnet svårigheter. 

    Men hur som helst; försummade barn blir oerhört uppmärksamhetstörstande. Det är närmast en regel. Finns inte mer gulliga, krypa upp i knäet och krama främlingar-stilen, barn än de som bott på barnhem. Det är jävligt tragiskt. Inget man fördömer som en sund vuxen som åtagit sig att ta hand om ett barn i nöd. 

  • Anonym (Olika)
    fornminne skrev 2022-07-09 09:58:04 följande:

    Rätta mig om jag har fel, men jag tror att det är skillnad på att vara stödfamilj och familjehem. Bor barnen på heltid kan det nog ofta vara barn eller ungdomar med problematik, men lika ofta barn som bara behöver ett nytt hem. Problematiken ligger kanske hos föräldrarna, inte hos barnet. 

    Stödfamilj eller avlastningsfamilj är väl vanligare för barn med egen problematik? Ofta ganska omfattande sådan. De kan ha fungerande hem men föräldrarna behöver stöd och vila emellanåt.


    Det finns olika anledningar..det kan vara att barnet själv har någon form av problematik / fysiks eller psykisk funktionsnedsättning som gör att föräldrarna behöver en helg ( oftast) för att få lite återhämtning själva / kunna göra saker med syskon  som normala familjer gör men som pga barnets funktionsnedsättning inte fungerar så bra  för just det barnet.
    Det kan också vara föräldern som har en funktionsnedsättning fysisk eller psykisk som gör att föräldern fixar att vara förälder men inte riktigt fullt ut..barnet behöver få se o uppleva hur en riktig familj lever..

    det kan vara en ensamstående förälder där den andra föräldern inte alls finns med i bilden och det inte finns släkt som kan avlasta …tänker på ett barn jag hade i min barngrupp för några år sedan..inga funktionsnedsättningar hos vare sig barnet eller mamman men där barnets pappa valt att inte finnas där för sitt barn övh. Barnet hade en mormor o morfar som ställde upp ofta som barnvakt o hämtade på förskolan de dagar då mamman pga sitt jobb inte kunde.. eftersom de ställde upp så ofta när hon behövde hjälp för att hon jobbade ville hon inte be dem ställa upp bara för att hon skulle få vila/ hitta på något med en kompis på helgen etc..hon ansökte och fick stödfamilj till sitt barn..en fredag i månaden kom stödfamiljen o hämtade på förskolan o så var barnet där till söndag em/kväll .
  • fornminne

    Cox Orange, du kan inte jämföra ett placerat försummat barn med en grannunge!
    Som flera redan har skrivit, TS och hennes man har tagit på sig det här uppdraget, de har ett ansvar. Dessutom låter det som ungen mest är uppmärksamhetstörstande, inte bråkig eller svår på andra sätt. Vad detta barn behöver är tålmodiga vuxna som har tid med barnet, inte lära sig veta hut.

    Men som någon påpekade, det placerade barnet är egentligen inte tonåringarnas ansvar. Det är att lägga för mycket på dem. De bör kunna anpassa sig till viss del, särskilt som det bara är några dagar i månaden. Men det är viktigt att man lyssnar på dem, är tydlig med vad uppdraget innebär samt försöker göra det så bra som möjligt för alla inblandade. 

    Om barnet allvarligt försummas hemma, låter det dessutom som en heltidsplacering skulle vara bättre. Fast kanske inte hos TS familj då, jag förstår om det skulle bli för mycket.

  • fornminne
    Anonym (Olika) skrev 2022-07-12 17:01:17 följande:
    Det finns olika anledningar..det kan vara att barnet själv har någon form av problematik / fysiks eller psykisk funktionsnedsättning som gör att föräldrarna behöver en helg ( oftast) för att få lite återhämtning själva / kunna göra saker med syskon  som normala familjer gör men som pga barnets funktionsnedsättning inte fungerar så bra  för just det barnet.
    Det kan också vara föräldern som har en funktionsnedsättning fysisk eller psykisk som gör att föräldern fixar att vara förälder men inte riktigt fullt ut..barnet behöver få se o uppleva hur en riktig familj lever..

    det kan vara en ensamstående förälder där den andra föräldern inte alls finns med i bilden och det inte finns släkt som kan avlasta ?tänker på ett barn jag hade i min barngrupp för några år sedan..inga funktionsnedsättningar hos vare sig barnet eller mamman men där barnets pappa valt att inte finnas där för sitt barn övh. Barnet hade en mormor o morfar som ställde upp ofta som barnvakt o hämtade på förskolan de dagar då mamman pga sitt jobb inte kunde.. eftersom de ställde upp så ofta när hon behövde hjälp för att hon jobbade ville hon inte be dem ställa upp bara för att hon skulle få vila/ hitta på något med en kompis på helgen etc..hon ansökte och fick stödfamilj till sitt barn..en fredag i månaden kom stödfamiljen o hämtade på förskolan o så var barnet där till söndag em/kväll .
    Absolut, det finns många olika orsaker till att barn placeras eller får stödfamilj, därmed också väldigt olika bagage samt olika grad av problematik hos barnet. Ibland nästan inget alls, ibland mycket, och allt däremellan.
Svar på tråden Egna barn går inte ihop med extrabarnet