Inlägg från: Anonym (Skitstövel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skitstövel)

    Berättade att jag var otrogen.

    Jag är en 35 åring kvinna som har varit tillsammans med min man i 15 år, varav 8 år som gift. Tillsammans har vi två barn, 8 år och 11 år. 


    Som rubriken, jag har gjort mitt livs största misstag och låg med min arbetskollega en gång och vi hade pratat med varandra i ett par veckor. Saker och ting ledde till ett dåligt ligg. 


    Berättade det för min man i söndags och av självklara skäl vill han skiljas. Jag mår förfärligt dåligt av det här och ångrar mig sinnessjukt mycket. Önskar mest av allt att han förlåter mig och att vi tar oss igenom det här tillsammans. Men jag förstår samtidigt att jag kan inte begära det från honom. 


    Har jag rätt till att må dåligt? Kan jag förlåta mig? Hur går vi vidare? 


     

  • Svar på tråden Berättade att jag var otrogen.
  • Anonym (Skitstövel)

    Jag berättade för att jag kunde inte låta honom leva i en lögn och jag har alltid varit öppen & ärlig gentemot honom. 


    Kände att han förtjänade den respekten och få veta vad jag gjort mot honom.

  • Anonym (Skitstövel)

    (Jag vet inte exakt hur jag citerar enskilda inlägg)

    Jag har varit ärlig hela tiden och svarat på hans frågor och funderingar. Är ytterst mjuk men ärlig. Förstår fullständigt hans äckelkänslor och hans mående. Jag förstår även att det inte finns någon annan utväg egentligen. 


    Arbetskollegan var en god vän från början och vi har likadana synsätt, intressen och jag kände mig bekräftad och sedd. Någonstans längs vägen vaknade jag och insåg att jag inte var den jag är egentligen. Jag tänkte mycket på min man och mig själv. 


    På ett sätt känns det som att jag är förändrad och jag har insett att det är min man jag vill ha. Alltid velat ha honom och även om jag har börjat utvecklas och rannsakat mig själv vill jag verkligen fortsätta utvecklas med honom, bara honom. Det låter fånigt kanske. 

    Han vill inte gå och prata med någon. Han vill inte prata med mig eller se mig. Som person är han ganska sluten. 

  • Anonym (Skitstövel)

    Ja, vi har ett hus. 


    Men det är inte väsentligt nu för att vi har inte hunnit med att prata om praktiska detaljer ännu. Hur marknaden ser ut bryr han sig inte om. 


    Jag har inte vågat att fråga honom om hur han har tänkt sig med allting. Vi har skickat in en gemensam skilsmässoansökan och han har sedan inte sagt något mer om vad vi gör härnäst. 


    Jag är beredd på att vänta på honom och även beredd på att flytta in till en lägenhet och bli ensamstående mor. Oavsett vad som händer måste jag acceptera att jag gjorde ett val som ger ödesdigra konsekvenser. 

  • Anonym (Skitstövel)

    Jag avser att vänta in honom och höra vad han vill egentligen. Jag tror att han behöver smälta nyheten och resonera med sig själv i ett par dagar eller veckor. 


    Utgången kan likväl bli en skilsmässa och att vi säljer huset. Först då får jag försöka gå vidare och börja om på nytt. 

    Tycker ni att jag ska försöka prata med honom när han kommer hem ikväll? Hur ska jag förhålla mig till honom härhemma? 

  • Anonym (Skitstövel)

    Ja, du har rätt. 


    Som sagt, han är sluten och resonerar oftast med sig själv. Är rädd att det spårar ur inuti hans huvud men jag måste backa och ge honom allt utrymme som behövs.

    Jag får försöka hålla mig lugn. 

  • Anonym (Skitstövel)

    Våndas litegrann över mannens sinnesstämning när han kommer hem. Ungefär 90 minuter kvar. Det gör så ont att se honom i det här skicket. 


    Bäddat sängen så att han kan gå och lägga sig direkt. Snart ska barnen få kvällsmat och lägga sig. Allting ska alltså vara förberett och klart så att han kan välja att gå och sova om så önskas. 


    Jag vet knappt vad jag gör med mig själv. Jag vill bara gå och krama honom men kommer att stålsätta mig och funderar på att jag ska gå ut i trädgården under tiden han borstar tänderna och säger god natt till sina barn.

    Han har planterat om våra blommor idag, såg jag.. 

  • Anonym (Skitstövel)

    Det är klart att jag vet att jag har mig själv att skylla på. Jag skulle ge mycket för att kunna vrida tillbaka tiden och göra det rätta. 


    Nu går det inte att göra så och jag tar fullt ansvar för mina handlingar och konsekvenser som kommer efteråt. Jag vet knappt varför det har blivit så. Allting har varit så ångestfullt och chockartat. 

    Har ett behov av att prata med honom lugnt och sansat men jag förstår givetvis att det går inte att göra det nu. 


    Tids nog, kanske? 

  • Anonym (Skitstövel)

    Nej precis, det hände såklart inte helt plötsligt. 


    Jag får rannsaka mig själv och fundera på mina tankegångar då det här hände. Jag är beredd på hans frågor och funderingar. Men han har inte riktigt kommit till mig och frågat. Han har varit mestadels förbannad och efterfrågat detaljer kring hur det här började och vad vi gjorde. 

  • Anonym (Skitstövel)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-07-19 23:45:13 följande:
    Hur definierar du "har alltid varit öppen & ärlig"? Hade du varit det hade du väl inte varit otrogen?

    Sen, jag vet inte om ni kan lappa ihop ert förhållande igen.. Men är du intresserad av att göra det, så måste du ha bättre koll på vad det innebär att vara ärlig och att sedan också vara det.

    Hur menar du här?


    Ja, innan otroheten har jag alltid varit ärlig och öppen. Under tiden jag pratade med arbetskollegan och ligget var jag givetvis inte ärlig. Det blev några veckors oärlighet och smygande. 


    Berättade för min man i söndags och sexet hände i fredags. Sedan dess är jag återigen ärlig och öppen. 


    Men jag kanske missförstår dig på något sätt, och jag ber om ursäkt i så fall? 

  • Anonym (Skitstövel)
    Anonym (...) skrev 2022-07-20 00:38:15 följande:
    Det är bättre att ni skiljer er. Varför ska du försöka övertala honom att vara kvar? Om du verkligen hade älskat honom hade du inte kommit på att du vill ha honom efteråt. 

    Det valet är hans. 


    Jag kan bara vänta och se vad som händer de närmaste veckorn. 

    Och ja, jag älskar honom verkligen. Det låter nog sjukt för dig med tanke på mitt agerande men jag älskar honom. 

  • Anonym (Skitstövel)
    Anonym (Anonym@) skrev 2022-07-20 00:43:14 följande:
    Nej, men det är det som är underligt. Du är ärlig och uppriktig i, förmodar jag, i en hel massa år.
    Så pratar du med kollegan i ett par veckor innan du hoppar i säng med honom.
    Hur gick tankarna när du säger att du vill göra allt bra med din man...NU?
    Var det bara ett akut kli. Och varför fortsätter du inte med kollegan istället?

    Kollegan har funnits i mitt liv sedan några år och jag tror att jag har nämnt tidigare att han och jag är lika på många sätt. Vi blev goda vänner och tyckte om varandra. 


    Med ett par veckor menar jag att vi passerade linjen vad gäller vårt vänskapliga snack, och det blev mer sexsnack och likadant. Det ledde till ett ligg i slutändan.

    Jag har inte varit intresserad av arbetskollegan på det sättet att jag föredrar att fortsätta med honom framför min man.

  • Anonym (Skitstövel)
    Anonym (...) skrev 2022-07-20 00:51:52 följande:
    Hade du älskat honom hade du inte valt att vara otrogen. Det som har hänt nu är att du ångrat dig för att gräset inte var grönare, dåligt ligg osv.

    Kanske var det så, fast det är jag som befinner mig i denna situation och jag känner mig trygg med att jag vet var och när jag började ångra mig. Hade det varit ett fantastiskt ligg hade jag ångrat mig iallafall.

  • Anonym (Skitstövel)
    Anonym (Anonym@) skrev 2022-07-20 01:15:27 följande:
    Ja då förstår jag din man. Jag hade "sparkat ut dig" omgående.

    Det förstår jag. 


    Vi får se hur det går med allting och vad utgången blir. 

  • Anonym (Skitstövel)
    Anonym (Anonym@) skrev 2022-07-20 01:21:23 följande:

    Jag menar.. Det går ju inte ens att se som ett misstag om man nu kan rubricera otrohet som misstag. Din otrohet var planerad och genomförd.
    Sen sög tydligen sexet, och då började du älska din man istället. 


    Nej, det är inte misstag på samma sätt som när man ligger med någon på efterfesten eftersom vi snackade och planerade. Likväl var det mitt livs största misstag och din definition ser annorlunda ut jämfört med min. 


    Jag har alltid älskat min man och jag står fast vid det. 


     

  • Anonym (Skitstövel)

    (Har fortfarande inte klurat ut hur jag citerar på ett bra sätt då det inkommit flera inlägg) 

    Jag vet att det var ytterst oärligt och vidrigt av mig och mitt agerande kring kollegan. Jag önskar att jag gick och pratade med honom istället men nu är det gjort och min man får välja hur han vill göra. Han blev väldigt chockad för att han kunde verkligen inte tro det med tanke på hur jag har varit som hans fru under vårt äktenskap. 


    Jag tycker att det är bra att ni ifrågasätter mig, mitt agerande och mina skrivelser kring det här. Ni gör så att jag vågar tänka och fundera. Jag kan uppleva stundtals att jag förnekar det faktum att jag verkligen har gjort det värsta man kan göra mot sin partner men när ni är raka och ifrågasätter mig tvingar ni mig att se som det verkligen är. 


    Jag har ingen önskan om att han stannar kvar för barnens skull eller andra omständigheter. Jag vill givetvis mest av allt att vi fortsätter men respekterar samtidigt att han inte kan göra det här och väljer att avsluta.

  • Anonym (Skitstövel)
    Anonym (Ough) skrev 2022-07-20 10:53:28 följande:
    Du gjorde en poäng av att nämna i trådstarten att det var ett dåligt ligg. Vadå, hade det gjort nån skillnad om sexet varit bra? Vad är det som säger att du inte hade fortsatt med otroheten om sexet varit helt fantastiskt?

    För att det var det. Det hade inte gjort någon skillnad om ligget var helt fantastiskt, och jag vet med mig att oavsett hur ligget var hade jag ångrat mig förfärligt mycket. 

    Egentligen är det inte väsentligt med hur ligget var. Det väsentliga är att jag svek min man på det värsta sättet och att jag var sjukt vidrig. 


     

  • Anonym (Skitstövel)
    Anonym (Anonym@) skrev 2022-07-20 11:23:54 följande:
    På något sätt (kan inte riktigt sätta fingret på vad) ser det ut som du är iskall när man läser din text. Känns lite som att du inte ångrar ditt svek alls. Men texten säger något annat..Typ acceptans..Som att du fått leka lite och det var ju kul. Nu är det upp till din man att gilla läget.
    Vad säger din man om att du träffar din älskare varje dag på jobbet? Eller var det så att du liggfirade att du gick på semester.
    Eller har han bara gett upp och skiter i allt
    Anonym (Man) skrev 2022-07-20 09:21:16 följande:

    Jag är man och har funderat runt otrohet och hur jag skulle agera om min fru var otrogen. När vi nyligen blivit ett par såg jag henne kyssa en annan man hon inte kände sen tidigare. Det var ingen vänskaplig puss om man säger så. Hon var onykter, jag var nykter och kom på dem i en restaurang. Jag gick fram och avbröt deras hångel. Hon ångrade sig djupt och bad om ursäkt på alla vis under en lång tid. Jag tog beslutet att förlåta och vi är ff tillsammans 15 år senare. Men den händelsen satte djupa spår som jag jobbat med sen dess. Det har gått ganska bra att komma vidare. Men jag kan inte frigöra mig från tanken hur vårt förhållande skulle varit utan den där förbannade kyssen på fyllan. Så om min fru skulle vara otrogen på riktigt är jag helt på det klara med att jag inte skulle kunna förlåta henne och gå vidare i vår relation. Det skulle vara slut där och då. Jag skulle inte klara ens en hångelkyss på fyllan från hennes sida. Jag skulle ju aldrig kunna släppa tanken på hennes svek eftersom jag vet vilket jobb jag haft med det förra sveket. Om TS man ska kunna förlåta och gå vidare kommer det krävas väldigt mycket av honom, den saken är klar. Jag skulle inte orka. Det spelar liksom ingen roll vad han förlorar i form av hus och annat. Det handlar inte om sånt. Möjligen kan små barn få en människa att vilja stanna kvar. Men det blir jävligt plågsamt. Jag förstår honom. 


    Jag förlät aldrig mitt ex otrohet för många år sedan, men det satte sig ändå som en tagg i själen och har tyvärr gjort att jag inte kan lita på någon till 100% sedan dess. Något förstördes för all framtid.
    Det är därför jag undrar hur man ser ut i hjärnan när man planerar (som ts) att förstöra tilliten för all framtid för den som man säger sig älska.

    Jag förstår att mitt sätt att skriva framstår som att jag inte ångrar mig alls. Jag är rationell och saklig som person och kan resonera vettigt (i normala fall) Jag kan se på det här ur ett helhetsperspektiv och förstå hur min man mår. Dessutom förstår jag även att min otrohet var sjukt vidrig gentemot min familj och att jag inte kan komma med bortförklaringar.


    Jag är ångestfull och har ej haft möjlighet till att äta ordentligt på flera veckor. Allt jag tänker på är den här skiten. Jag vill bara gå och krama min man. Säga upp mig. Visa för honom hur mycket jag ångrar mig. 

    På den andra sidan förstår jag att ingenting jag säger är trovärdigt och att jag förtjänar all ångest. Känner också att jag har egentligen ingen rätt till att må dåligt. Mina tankar som dyker upp upplever jag att jag har ingen rätt till att uttrycka för att det är jag som är skitstöveln i det här. 


    Ibland kan jag hata min egenskap. Jag vill agera panikartat, bryta ihop och allt det där. Men jag förstår samtidigt vidden av det här.


     

  • Anonym (Skitstövel)

    Jag tänker att det börjar bli lite fånigt att skärskåda det jag skrivit härinne och det är ett faktum att jag tycker att jag har gjort mitt livs misstag. Det är så klart helt OK att ni tycker annorlunda. Tror att vi kanske kan lämna det där?

    Det är svårt att komma ihåg allting ni skrivit men jag vill betona att det är helt och hållet mitt fel, mitt ansvar och min skuld. Ömsesidig respekt betyder ju att vi båda respekterar varandra men jag har inte visat denna respekt gentemot min man de senaste veckorna. Det är jobbigt att tänka på det. 

    Jag får be om ursäkt för att jag inte lämnar ut detaljer kring kollegan eller otroheten. Jag tycker att det räcker gott med att min man vet detta. Jag vill egentligen fokusera på mig och min man, inte arbetskollegan.

    Men jag tror inte att jag kommer att skriva något mer i den här tråden. Jag tror att jag kan reflektera och få inputs någon annanstans ifall behovet dyker upp. 


    Men jag vill i alla fall tacka er alla för era inputs. 

Svar på tråden Berättade att jag var otrogen.