Anonym (Stina) skrev 2022-07-31 14:42:37 följande:
Men jag står inte utan pengar! Jag har en bra inkomst och en högskoleutbildning i ryggen. :) Jag är verkligen inget offer:
jag har fått en gratis utbildning. Jag har fått studielån under tiden. Jag har fått sjukvård, barnomsorg och barnbidrag. Jag har fått betalt för föräldraledighet och vab. Jag har dessutom ett bra och stort boende som kostar mig mindre än 8000 i månaden inkluderat parkering, driftskostnader etc. Hur ekonomin än utvecklas kommer jag alltid ha råd med min lägenhet. Jag trivs i hyresrätt.
Jag är helt ok att andra vill äga sin bostad. Det jag vänder mig emot är just den åsikt du ger uttryck för:
Bor man i hyresrätt har man inte jobbat tillräckligt hårt.
Det faller ju på dessa enkla punkter:
1. Alla vill inte äga sitt boende.
2. Alla kan inte äga sitt boende.
3. Alla som jobbar hårt kan inte äga sitt boende.
Jag tycker (som jag skrivit flera gånger) att man ska vara glad om man har det bra och fått det liv man strävat efter. Man behöver INTE börja se ner på andra för det. Vi lever i världens bästa land. Vi har haft utjämnande bidrag i många många år. Vissa bidrag är inte ens inkomstprövade, som barnbidraget och därför kan vissa använda det till sparande. Det betyder INTE att de som inte kan spara är sämre människor.
Så nej, ingen offerkofta här. Jag är fullt medveten om hur mycket jag har fått gratis. Det tycker jag fler borde vara.
Ett mycket klokt inlägg! Det dryper av människor som slår sig själva för bröstet om hur fantastiska just de varit, och hur usla de krakar som inte gjort precis som de själva, är.
Och jo, jag har också universitetsutbildning, ett välbetalt jobb och gott om pengar på banken. Vi sparar hela barnens barnbidrag till dem och vi anser båda att det är ett privilegium både för oss och för barnen. Jag sparade ihop till min första kontantinsats, som låg på hisnande 76 000 kronor, i en förort till Stockholm. Jag slet med jobb och studier, men är inte ett dugg bättre än någon som valde att fokusera helt på studierna istället. Jag hade inte tid eller ork att leva studentliv och idag kan jag tycka att det är lite tråkigt att jag faktiskt missat en del av mina tidiga vuxenår.
För övrigt bor vi också i hyresrätt nu. Vi träffades sent i livet och ville inte flytta ihop i en bostad för flera miljoner, som första bostad. Så vi hittade en fantastisk lägenhet, i ett underbart område. Nu, när barnen ska börja skolan, känner vi att vi vill röra på oss, och letar därför efter hus i en närkommun. Under åren har folk både insinuerat och direkt talat om för oss hur korkade vi är som bor i hyresrätt och hur lurade vi är. Vi är varken korkade eller lurade. Vi har haft en underbar bostad i ett underbart område. Vi valde både lägenhet och område med omsorg. Vi har gjort ett val och trivts alldeles utmärkt med det valet!
Jag har absolut slitit genom åren, men jag har också turen att komma från ett hem där det funnits pengar, där det funnits möjlighet att bo hemma under tiden jag sparade till egen bostad, där det funnits kunskap och intresse för investering och sparande och där det alltid varit självklart att ställa upp för varandra och finnas för varandra.