• Anonym (4barnsmamma)

Spara barnbidraget?

Hur gör ni med barnbidraget + flerbarnstillägget varje månad? Lägger ni det på sparkonton som barnen får när de fyllt 18? Så gör nämligen alla i vår vänskapskrets inklusive oss. Nu väntar vi vårt 5e barn och vi får då alltså 9240 kr i månaden som går direkt till barnens sparkonton (1848kr per barn i mån). Vårt yngsta barn kommer därför få ca 400.000kr när hen fyllt 18 år plus annat sparande som ska gå till första lägenheten och körkort. Tänker ni likadant eller använder ni upp barnbidraget till annat varje månad? Sparar ni mer utöver detta och i så fall hur mycket? Vi har även funderat på att börja spara i fonder till barnen utöver detta. Alla tips mottages gärna hur ni andra lägger upp sparandet för barnen månadsvis. 

• Svar på tråden Spara barnbidraget?
  • Anonym (Signe)
    CyniskOptimist skrev 2022-08-01 09:06:51 följande:

Nu har jag inte barn själv. Men jag förstår inte det här "nya" tänket med att det blivit mer eller mindre standard att spara ihop ett 6-siffrigt belopp till sina barn som de ska få när de fyller 18. De riskerar att helt missa att lära sig värdet av pengar eftersom att dessa bara "serveras" på deras 18-årsdag. Det känns inte sunt alls.

Att hjälpa dem med finansiering av körkort och en billigare bil känns ju vettigt, eftersom att båda dessa behövs för att komma in på arbetsmarknaden. Men en bostadsrätt är ju på sätt och vis en form av "lyxkapitalvara" som man aldrig förr har kunnat pynta som 18-åring, utan man har fått jobba sig till det. 

Sätt upp ungarna i ett par bostadsköer så att kö-tiden börjar ticka, i övrigt så är det nog klokt att de skyndsamt lär sig att ingenting är gratis, och ingenting blir serverat. DET vill jag påstå är det bästa en förälder kan göra för sina barn, oavsett ekonomisk situation. 

Det handlar mer om signaler, tar du välutbildade föräldrar får oftast välutbildade barn, barnen ser och läser sina föräldrar, detta sker oftast omedvetet, men det är dokumenterat att det oftast blir så.

Samma om du har välbärgade föräldrar fortsätter barnen att ha god ekonomi igenom livet, detta sker just igenom gåvor från föräldrar, som köpt bostad osv. Barnen får en bra start, dom behöver inte börja från scratch, dom kan direkt fokusera på nästa nivå.

Därför lever du på gamla myter.
  • TeresB
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-01 07:13:56 följande:
    Jag har röstat åt det liberala/borgeliga hållet och vill behovspröva det. 
    Det är väl bättre att bara slopa bidraget helt då och istället öka andra ev bidrag typ bostadsbidraget som dessa behövande troligtvis får?
  • Anonym (Oxå 4)
    Anonym (Jämtlänning) skrev 2022-08-01 11:17:24 följande:

Fast det här håller inte jag med om. Jag bor också i Jämtland och de huspriserna du pratar om gäller ju bara hus som ligger ordentligt ute på vischan. Ett fräscht hus för 300 000:- hittar du inte i Östersund, Krokom, Brunflo, Lit och liknande samhällen runt Östersund. Där ligger huspriserna snarare mellan 2-4 miljoner. För att hitta ett hus i den prisklassen du nämner snackar vi väl snarare om samhällen som Bräcke, Offerdal, Strömsund eller andra småbyar långt ut på vischan. 

Vi köpte vårt hus för 1.5 miljon för 10 år sen. I våras fick vi det omvärderat till 2.7 miljoner så nog sjutton kan man gå
    med vinst på hus även här och de senaste åren sdet har det definitivt inte varit svårsålt, vet inte vart du fått det ifrån? 

Du bekräftar ju exakt det jag skriver. I Östersund med omnejd  vet jag att prisbilden är högre. För att inte tala om Åre och Funäsdalen. Nu bor ju inte alla där. 
    De orter du räknar upp som exempel har en annan.  Det är många människor som bor där och i ännu mindre byar. Många svårsålda hus även om de är billiga. 
    Det blir missvisande att hävda att hus i Jämtland kostar miljoner och är lättsålda. 
    Jag skrev om mitt hus i ett samhälle där begreppet bostadskarriär är okänt oavsett det gäller  kåk eller bostadsrätt. 
    Ett samhälle jag f.ö trivs bra i och det är skönt att vara hemma igen. Barnen lär inte stanna. Möjligen kommer de också tillbaks när de har egna barn. 
  • TeresB

Nu har jag inte barn själv. Men jag förstår inte det här "nya" tänket med att det blivit mer eller mindre standard att spara ihop ett 6-siffrigt belopp till sina barn som de ska få när de fyller 18. De riskerar att helt missa att lära sig värdet av pengar eftersom att dessa bara "serveras" på deras 18-årsdag. Det känns inte sunt alls.

Att hjälpa dem med finansiering av körkort och en billigare bil känns ju vettigt, eftersom att båda dessa behövs för att komma in på arbetsmarknaden. Men en bostadsrätt är ju på sätt och vis en form av "lyxkapitalvara" som man aldrig förr har kunnat pynta som 18-åring, utan man har fått jobba sig till det. 

Sätt upp ungarna i ett par bostadsköer så att kö-tiden börjar ticka, i övrigt så är det nog klokt att de skyndsamt lär sig att ingenting är gratis, och ingenting blir serverat. DET vill jag påstå är det bästa en förälder kan göra för sina barn, oavsett ekonomisk situation. 

Tillskillnad ifrån förr så är bostäder dyra. jag spar ordentligt till mina barn men de kommer inte få pengar som 18 åringar utan när de behöver köpa bostad kan jag kanske ge dem till kontantinsatsen. 

Man kan både hjälpa sina barn OCH ställa krav på att de skall arbeta. 

det är så mycket bättre att ha en borätt än att hyra.

• Anonym (Fel)

Håller helt med. Stötta barnen om man kan med körkort, och kötid, så de har en utgångspunkt. Peppa dem att hitta son grej, antingen via studier eller jobb där man jobbar sig till kunskapen.

Men detta att barnen får många hundra tusen när de är 18 som föräldrar placerat bidraget för? Vansinne och något som kommer skapa klyftor. Det ska inte staten sponsra.
    Anonym (Oxå 4) skrev 2022-08-01 10:18:00 följande:
    Du svarar ju ändå inte på frågan varför du ska få ett bidrag du inte behöver. 
    Vill du ha bostadsbidrag och socialbidrag också? 
    Att du börjar surna till och använda svordomar är inte till din fördel direkt. 

Kan bara hålla med, ts kan inte svara på detta.
  • Anonym (Fel)
    TeresB skrev 2022-08-01 11:56:58 följande:
    Det är väl bättre att bara slopa bidraget helt då och istället öka andra ev bidrag typ bostadsbidraget som dessa behövande troligtvis får?
    Hur det ska gå till har jag inte funderat på - men att ge bidrag utan att det finns en tanke på om den som får dem behöver dem; och där bidragen faktiskt kan skapa mer klyftor och göra de som behöver bidragen mest ännu mer efter i möjligheterna när de är 18 är totalt fel.
  • Anonym (Lite ot men)

Mina föräldrar sparade 50 kronor i månaden till mig, mest för att använda till större inköp t ex cyklar (alltid begagnade). När jag skaffade kontaktlinser i tonåren fick mitt lilla sparkapital finansiera detta, vilket innebar att kontot var tomt lagom till studenten. Jag fick alltså inget som start i livet och hade inte en tanke på att jag borde fått det heller. Det gick jättebra för mig ändå. Det fanns studiemedel och det fanns extrajobb. Jag kunde resa, se världen, jobba utomlands, plugga, så småningom bli höginkomsttagare och (efter diverse olika boendeformer) skaffa min drömbostad. Jag är faktiskt rätt stolt över att jag gjorde allt utan hjälp från mina föräldrar. Inga kontakter, inga räkmackor. Stödet och kärleken från dem har däremot betytt allt.

Så ni som inte kan spara åt barnen ska inte oroa er och framförallt inte känna er det minsta dåliga. Om ni lyckas se till att era barn har det de behöver i vardagen och dessutom är kärleksfulla, är ert föräldraskap värt mer än alla pengar i världen. Bättre än så kan ingen förälder vara.

Idén att man ska fixa bostad till sitt vuxna är ganska absurd och leder bara till att priserna för små lägenheter ökar ännu mer. Och vad skapar det för vuxna?
     Att behöva kämpa lite och lära sig bli självständig har inget barn mått dåligt av, tvärtom. 

• riversnroads

Förstår att moderaterna vill börja inkomstbepröva dessa bidrag. Bidraget syftar till att hjälpa familjens levnadsnivå på traven och inte betala dina barns framtida lägenhet och bil. Är ni så fullsketna av pengar så kanske ni kan dela med er till de mindre bemedlade. 

• FuckGoggleAskMe
    riversnroads skrev 2022-08-01 20:08:05 följande:

Förstår att moderaterna vill börja inkomstbepröva dessa bidrag. Bidraget syftar till att hjälpa familjens levnadsnivå på traven och inte betala dina barns framtida lägenhet och bil. Är ni så fullsketna av pengar så kanske ni kan dela med er till de mindre bemedlade. 

Jag tycker att inkomstbeprövat barnbidrag vore bra i princip men administrationen för att kontrollera behovet skulle säkert bara sluka pengar och vara dyrare än att ge till alla. Bättre att sänka skatter i stället för att staten tar och ger. 

Jag skulle för övrigt inte få BB om jag bodde i Sverige. För länge sedan, när jag blev myndig, fick varken jag eller någon kompis en stor summa pengar. Många föräldrar hade väl något litet sparande åt barnen, men inte mycket. Jag sparar en massa pengar åt mitt barn för det kommer att behövas till studier. Han kommer inte att ha möjlighet att låna till de studier han vill göra.  

• Anonym (Sert)

Jag förstår argumenten för behovsprövning, men om man ser det som bidrag Kontra en procentuellt bidrag så blir det ju att folk med lägre inkomst får mer i kassan. 

Svar på tråden Spara barnbidraget?