• Anonym (4barnsmamma)

Spara barnbidraget?

Hur gör ni med barnbidraget + flerbarnstillägget varje månad? Lägger ni det på sparkonton som barnen får när de fyllt 18? Så gör nämligen alla i vår vänskapskrets inklusive oss. Nu väntar vi vårt 5e barn och vi får då alltså 9240 kr i månaden som går direkt till barnens sparkonton (1848kr per barn i mån). Vårt yngsta barn kommer därför få ca 400.000kr när hen fyllt 18 år plus annat sparande som ska gå till första lägenheten och körkort. Tänker ni likadant eller använder ni upp barnbidraget till annat varje månad? Sparar ni mer utöver detta och i så fall hur mycket? Vi har även funderat på att börja spara i fonder till barnen utöver detta. Alla tips mottages gärna hur ni andra lägger upp sparandet för barnen månadsvis. 

• Svar på tråden Spara barnbidraget?
  • Anonym (Signe)

Tar man att barnbidraget har diskuterat i snart 13 år huruvida den ska inkomst beprövas eller inte gör saken lite rolig, men såg att centern hade lite annorlunda tänk 2008, där vill man dra en gräns redan vid 240000 kr per år i inkomst, dvs det blir inte många kvar som får barnbidrag.

Kanske den linjen man ska gå på, sätt en låg gräns.

Nu är det många som har 30-45k månaden före skatt dvs familjens disponibla inkomst före skatt snittar 60-70k, lägger man då en gräns på 40 eller 50k månaden för två föräldrar, tjänar man över inget barnbidrag.
    Har man över 70k tillsamman så spelar inte någon tusenlapp per månad någon roll, man kan spara ändå åt barn, eller många kan spara till sina barn även utan barnbidrag.

• riversnroads

Jag jobbar i socialtjänsten och nära ekonomiskt bistånd. jag ser och har följt familjer under ett antal år som lever på minimum och vars barn växt upp med en helt annan kämparglöd där skola och framtid stått i centrum för dem. många av dessa barn har ?lyckats? med både körkort och lägenhet trots att de inte fått gigantsummor på en halv miljon. jag är också tacksam över att jag har en bra inkomst så att 
    jag har utrymme till att skänka lite pengar till bland annat majblomman.

• FuckGoggleAskMe
    riversnroads skrev 2022-08-01 20:53:59 följande:

Jag jobbar i socialtjänsten och nära ekonomiskt bistånd. jag ser och har följt familjer under ett antal år som lever på minimum och vars barn växt upp med en helt annan kämparglöd där skola och framtid stått i centrum för dem. många av dessa barn har ?lyckats? med både körkort och lägenhet trots att de inte fått gigantsummor på en halv miljon. jag är också tacksam över att jag har en bra inkomst så att 
    jag har utrymme till att skänka lite pengar till bland annat majblomman.

Väldigt bra.
    Men nu är det ju också så att det finns många barn som vuxit upp utan kontakt med socialtjänsten, som har skola och framtid i fokus, och som inte fått några pengar men lyckats med körkort, boende etc.
    Naturligtvis är det extra starkt gjort av barn som kommer från problematiska förhållanden, men vill bara säga att det finns ju inte bara ytterligheter, barn som får 500k när de blir 18, och de som har kontakt med socialtjänsten och inte får ett öre. Det är med andra ord inget mirakel att lyckas skaffa körkort, utbildning och bostad om man startar vuxenlivet utan besparingar, det är väldigt vanligt. Kommer man från en besvärlig bakgrund är det ju svårare förstås.  
  • fluu

Japp, vi sparar barnbidraget. Vi bosparar även lite i hsb, mindre summor sätts in då och då och jag tror att dotterns morfar fortfarande sparar åt henne. 

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • riversnroads
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-08-01 20:32:34 följande:

Jag tycker att inkomstbeprövat barnbidrag vore bra i princip men administrationen för att kontrollera behovet skulle säkert bara sluka pengar och vara dyrare än att ge till alla. Bättre att sänka skatter i stället för att staten tar och ger. 

Jag skulle för övrigt inte få BB om jag bodde i Sverige. För länge sedan, när jag blev myndig, fick varken jag eller någon kompis en stor summa pengar. Många föräldrar hade väl något litet sparande åt barnen, men inte mycket. Jag sparar en massa pengar åt mitt barn för det kommer att behövas till studier. Han kommer inte att ha möjlighet att låna till de studier han vill göra.  

sparar från min lön också till mina 3 barn men de är med i diskussioner kring ekonomi och mitt mål
    är inte att de ska få allt gratis tills de fyller 18 (har satt det till 20
    för övrigt). hade en kompis i gymnasiet som fick
    sitt sparkonto på 200 000 kr när hon fyllde 18 år. Hon drog över sommarlovet till ibiza och festade upp varenda liten krona. Kommer också ihåg ångesten och skammen hon bar när vi träffades igen vid höstterminen. 
  • riversnroads
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-08-01 21:07:51 följande:
    Väldigt bra.
    Men nu är det ju också så att det finns många barn som vuxit upp utan kontakt med socialtjänsten, som har skola och framtid i fokus, och som inte fått några pengar men lyckats med körkort, boende etc.
    Naturligtvis är det extra starkt gjort av barn som kommer från problematiska förhållanden, men vill bara säga att det finns ju inte bara ytterligheter, barn som får 500k när de blir 18, och de som har kontakt med socialtjänsten och inte får ett öre. Det är med andra ord inget mirakel att lyckas skaffa körkort, utbildning och bostad om man startar vuxenlivet utan besparingar, det är väldigt vanligt. Kommer man från en besvärlig bakgrund är det ju svårare förstås.  
    Absolut. Dessa ovan är bara solskenshistorier i det stora hela :)
  • Anonym (4barnsmamma)
    fluu skrev 2022-08-01 21:09:36 följande:

Japp, vi sparar barnbidraget. Vi bosparar även lite i hsb, mindre summor sätts in då och då och jag tror att dotterns morfar fortfarande sparar åt henne. 

Ja det är nog väldigt vanligt att man gör så. Våra barns morföräldrar och farföräldrar sparar också i fonder till våra barn utöver det vi sparar. 
  • Anonym (4barnsmamma)
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-01 18:53:14 följande:
    Håller helt med. Stötta barnen om man kan med körkort, och kötid, så de har en utgångspunkt. Peppa dem att hitta son grej, antingen via studier eller jobb där man jobbar sig till kunskapen.

Men detta att barnen får många hundra tusen när de är 18 som föräldrar placerat bidraget för? Vansinne och något som kommer skapa klyftor. Det ska inte staten sponsra.
    Anonym (Oxå 4) skrev 2022-08-01 10:18:00 följande:
    Du svarar ju ändå inte på frågan varför du ska få ett bidrag du inte behöver. 
    Vill du ha bostadsbidrag och socialbidrag också? 
    Att du börjar surna till och använda svordomar är inte till din fördel direkt. 

Kan bara hålla med, ts kan inte svara på detta.
    Vänta va? Så att spara undan barnbidraget för att barnet ska kunna ta körkort och köpa en bil som du håller med om här ovan är okej men inte till att kunna köpa en bostad? 
  • Anonym (4barnsmamma)
    riversnroads skrev 2022-08-01 21:09:40 följande:
    sparar från min lön också till mina 3 barn men de är med i diskussioner kring ekonomi och mitt mål
    är inte att de ska få allt gratis tills de fyller 18 (har satt det till 20
    för övrigt). hade en kompis i gymnasiet som fick
    sitt sparkonto på 200 000 kr när hon fyllde 18 år. Hon drog över sommarlovet till ibiza och festade upp varenda liten krona. Kommer också ihåg ångesten och skammen hon bar när vi träffades igen vid höstterminen. 
    Hur menar du med att du sparar från din lön till dina barn? Får du inte barnbidrag för dina 3 barn? 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-08-01 23:34:28 följande:
    Hur menar du med att du sparar från din lön till dina barn? Får du inte barnbidrag för dina 3 barn? 
    Hon målar nog en lite prick på varje tjuga  som hon spar från lönen. Så att det är rätt pengar som sparas. Så köper hon liljekonvaljer för barnbidraget.
Svar på tråden Spara barnbidraget?