• Anonym (Trött på tröttheten)

Mitt ”utbrända” ex

För fyra år sedan blev mina barns pappa utbränd och sa upp sig från sitt jobb. Jag betvivlar inte att han mådde dåligt men han mår fortfarande dåligt och det går ut över mig och barnen. Han har barnen varannan vecka och de gör verkligen ingenting tillsammans, sitter i var sitt rum i hemmet och spelar dator. 

Under sommaren har de varit och badat en gång och varit på bio en gång. En vecka var de på hans familjs lantställe. Där skulle han kunna få inreda en byggnad till en liten lägenhet så de kan vara där mer men det gör han inte för han vill inte spendera så mycket tid med sina syskon.

De har inte varit på någon semester på fem år förutom till det där lantstället. De tar ibland korta promenader i en skog i närheten men är aldrig ute på längre utflykter.

Han har inte koll på barnens läxor och gör ingen lästräning med vårt barn som har dyslexi. Han har en reportoar på mindre än tio maträtter.  

När vi pratar om barnen och aktiviteter säger han bara att han inte får med dem ut. Eller så är det för stojigt så han själv inte orkar. Han säger att han är ljud, ljus och stresskänslig. Om han umgås med för mycket främmande människor måste han vila i flera dagar. Jag hade biljetter till en nöjespark som jag inte kunde utnyttja men han tackade nej för det var för jobbigt med allt stök.

Jag har hand om skolkontakter, inköp av ytterkläder, att barnen kommer till frisören och ev läkarbesök. Påminner honom om särskilda aktiviteter eller lediga dagar osv på hans veckor.

Jag börjar bli jäkligt less på detta. Att ensam ansvara för att barnen ska få i sig andra upplevelser än bara dator dator dator. Less på att aldrig kunna släppa kontrollen på hans veckor. Men framförallt less på att han inte gör något åt sin situation. Han går inte i terapi, tränar inte, tar ingen medicin. Han är så slö, grottar runt i sin lägenhet och jag får klaustrofobi av att bara höra hans röst ibland. 

Är det rimligt att vara så här påverkas fyra år efter en utbrändhet? Eller är han bara lat?

• Svar på tråden Mitt ”utbrända” ex
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Trött på tröttheten) skrev 2022-08-16 19:09:50 följande:

Men under de här nio åren - har du inte gjort saker för att må bättre? Hade jag bara sett att han försöker ta sig ut det hade jag inte alls varit lika frustrerad och jag fattar att det inte är en spikrak väg tillbaka. Men nu känner jag att han har resignerat och använder utbrändheten som en ursäkt. 

Jag har själv erfarenhet av psykisk ohälsa och vet att jag måste ta mig i kragen när de där känslorna kommer. Komma igång med träning, se till att mat och sömn funkar osv. Men han gör ingenting.

Jo, jag såg till att byta jobb, att avlägsna mig från det som har förstört mig. Men du verkar inte förstå hur utbrändhet fungerar. Man blir inte "friskare" från sånt genom att ha hobbies, sociala kontakter eller på annat sätt uppfylla sitt liv med positiva upplevelser. Hjärnan behöver tid på sig för att läka, och man kan behöva träna på att se varningssignaler samt att vara vaksam på situationer som kan trigga igång stressreaktioner, innan de händer, så att man slipper återfall. Beroende på hur illa det har varit så blir en del faktiskt aldrig helt återställda, vad de än gör. Sådana är för alltid mer känsliga än vanliga personer som sluppit utbrändhet. Det bästa man kan göra är att se till att minska stressen i sitt liv i nuet och på lång sikt, men det är inte alla som har insikterna för att planera för det så klart.
  • Anonym (Mamma)

Faktiskt kan det vara så att sociala kontakter och de andra sakerna gör att man mår sämre, eftersom det tar energi, man kanske inte orkar med intrycken osv. Och det du skrev nyss om att "hade jag bara sett att han försöker ta sig ur det" - det funkar inte så. Man kan inte skynda på tillfrisknandet. Du skulle behöva jobba med acceptans kring det, då kanske du skulle känna dig mindre frustrerad.

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-08-16 21:29:06 följande:
    Jo, jag såg till att byta jobb, att avlägsna mig från det som har förstört mig. Men du verkar inte förstå hur utbrändhet fungerar. Man blir inte "friskare" från sånt genom att ha hobbies, sociala kontakter eller på annat sätt uppfylla sitt liv med positiva upplevelser. Hjärnan behöver tid på sig för att läka, och man kan behöva träna på att se varningssignaler samt att vara vaksam på situationer som kan trigga igång stressreaktioner, innan de händer, så att man slipper återfall. Beroende på hur illa det har varit så blir en del faktiskt aldrig helt återställda, vad de än gör. Sådana är för alltid mer känsliga än vanliga personer som sluppit utbrändhet. Det bästa man kan göra är att se till att minska stressen i sitt liv i nuet och på lång sikt, men det är inte alla som har insikterna för att planera för det så klart.
    Fast han verkar ju kunna göra massor med andra grejer 
  • Anonym (Trött på tröttheten)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-08-16 21:12:01 följande:
    Jo jag är betydligt bättre, men lite less ibland på att vara skör. Som ikväl.

Men ja, orkar man allt det där så funderar ju även jag faktiskt på varför man inte kan göra andra saker. Att hitta på något med barnen eller hjälpa med läxan behöver man ju göra.

Ursäkta att jag sa ifrån lite väl hårt men det blir väl helt enkelt så att man tar åt sig för mycket. trodde inte att han gjorde allt det. Utan att han bara satt vid datorn, ungefär. har bara snabbläst tråden. Missade säkert en hel del därför.

Det är absolut ingen fara. Jag vill inte trampa någon på tårna och har själv erfarenhet av depression vilket ju är liknande utbrändhet i vissa avseenden. Jag vet att det inte är något man fixar på nån vecka. Om han behöver tio år eller mer för att bli frisk så ska han så klart få det men då behöver jag se tecken på att han jobbar på det också. Inte bara använder utbrändheten för ett frikort mot föräldraskapets krav. 

Hoppas det fortsätter att gå åt rätt håll för dig.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-08-16 21:32:38 följande:
    Fast han verkar ju kunna göra massor med andra grejer 
    Ja vissa saker kanske tar mindre energi för honom. Alla har olika upplevelser och olika vad de orkar med.
  • Anonym (...)

Låter som psykisk ohälsa i alla fall. Har han diagnos utmattningsdepression eller har han flera diagnoser? Hur var han innan?

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-08-16 21:37:53 följande:
    Ja vissa saker kanske tar mindre energi för honom. Alla har olika upplevelser och olika vad de orkar med.
    Fast ta hand om sina barn, hjälpa med läxa? Ärligt. Det kan väl knappast vara mindre jobbigt än det hon beskrev att han gör. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-08-16 21:45:35 följande:
    Fast ta hand om sina barn, hjälpa med läxa? Ärligt. Det kan väl knappast vara mindre jobbigt än det hon beskrev att han gör. 
    Ja, så kan det vara. Barn kan vara otroligt krävande. Läxor kanske han struntar i av andra orsaker, det finns många föräldrar som brister där utan att ha egna problem.
  • Tow2Mater

Har han fått och haft sjukpenning eller likande i 4 år är han ju sjuk och antar han fatt en behandlingsplan, om han inte har det är väl aktiehandeln det han lever på som ett deltidsjobb, så det måste han ju gora.

Hur gamla är barnen, eller missade jag det. Det är betydligt lättare att få med sig en typ 8-åring på saker än en 13+ åring..... Han kanske helt enkelt inte har energi att ta de striderna.

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (Trött på tröttheten) skrev 2022-08-16 21:33:32 följande:

Det är absolut ingen fara. Jag vill inte trampa någon på tårna och har själv erfarenhet av depression vilket ju är liknande utbrändhet i vissa avseenden. Jag vet att det inte är något man fixar på nån vecka. Om han behöver tio år eller mer för att bli frisk så ska han så klart få det men då behöver jag se tecken på att han jobbar på det också. Inte bara använder utbrändheten för ett frikort mot föräldraskapets krav. 

Hoppas det fortsätter att gå åt rätt håll för dig.

Det är helt lugnt. Det var bara jag som överreagerade. Jag håller med dig helt! Sedan  tror jag ju inte att du kräver att han ska göra världens grejer med barnen heller. Utan bara, något. 

Tack. Kram! 

Svar på tråden Mitt ”utbrända” ex