• Anonym (Trött på tröttheten)

Mitt ”utbrända” ex

För fyra år sedan blev mina barns pappa utbränd och sa upp sig från sitt jobb. Jag betvivlar inte att han mådde dåligt men han mår fortfarande dåligt och det går ut över mig och barnen. Han har barnen varannan vecka och de gör verkligen ingenting tillsammans, sitter i var sitt rum i hemmet och spelar dator. 

Under sommaren har de varit och badat en gång och varit på bio en gång. En vecka var de på hans familjs lantställe. Där skulle han kunna få inreda en byggnad till en liten lägenhet så de kan vara där mer men det gör han inte för han vill inte spendera så mycket tid med sina syskon.

De har inte varit på någon semester på fem år förutom till det där lantstället. De tar ibland korta promenader i en skog i närheten men är aldrig ute på längre utflykter.

Han har inte koll på barnens läxor och gör ingen lästräning med vårt barn som har dyslexi. Han har en reportoar på mindre än tio maträtter.  

När vi pratar om barnen och aktiviteter säger han bara att han inte får med dem ut. Eller så är det för stojigt så han själv inte orkar. Han säger att han är ljud, ljus och stresskänslig. Om han umgås med för mycket främmande människor måste han vila i flera dagar. Jag hade biljetter till en nöjespark som jag inte kunde utnyttja men han tackade nej för det var för jobbigt med allt stök.

Jag har hand om skolkontakter, inköp av ytterkläder, att barnen kommer till frisören och ev läkarbesök. Påminner honom om särskilda aktiviteter eller lediga dagar osv på hans veckor.

Jag börjar bli jäkligt less på detta. Att ensam ansvara för att barnen ska få i sig andra upplevelser än bara dator dator dator. Less på att aldrig kunna släppa kontrollen på hans veckor. Men framförallt less på att han inte gör något åt sin situation. Han går inte i terapi, tränar inte, tar ingen medicin. Han är så slö, grottar runt i sin lägenhet och jag får klaustrofobi av att bara höra hans röst ibland. 

Är det rimligt att vara så här påverkas fyra år efter en utbrändhet? Eller är han bara lat?

• Svar på tråden Mitt ”utbrända” ex
    Tow2Mater skrev 2022-08-16 18:50:29 följande:

Du hade biljetter till en nöjespark som du inte kunde utnyttja med barnen på hela sommaren? Hur kommer det sig?

Det var till en viss dag och då var jag bortrest.
    Jemp skrev 2022-08-16 19:10:26 följande:
    Vad du räknar i aktiviterer (dit räknas tydligen inte skogspromenader, biobesök eller semester på familjens lantställe), vad han lagar för mat (10 maträtter innebär alltså upprepning var 4-6e vecka om jag räknar rätt?) och huruvida han inreder ett hus på landstället. 

Ni verkar vilja (eller tvingas om det är så för hans del) leva på olika sätt och det kan vara helt ok. 

Visst kan träning och jobb i vissa fall hjälpa måendet men det är som sagt inte nåt du behöver ta ställning till. 

Det är inget fel på de aktiviteterna i sig, om man gör det hyfsat regelbundet. Under sommarlovets fem veckor då barnen varit hos honom har de suttit inomhus HELA dagen över tre veckor. Är det en rimlig aktivitetsnivå enligt dig?

Om han inte försöker må bättre måste jag fortsätta täcka upp för det han inte gör. 

Anonym (Stina) skrev 2022-08-16 18:52:03 följande:

Instämmer i detta! Vissa saker är bara att acceptera och där kanske du kan tänka att det för någon generation sen inte alls var ovanligt att mest vara hemma på semestern. Det kan ha sin charm det med och kan verkligen behövas i vår stressade tillvaro. Att han dessutom har tillgång till ett lantställe är ju trots allt rätt lyxigt, det blir miljöombyte också. Du kanske får se det som att du får fixa de upplevelser du tycker är viktig och roliga att göra. Men du kan inte ha en enda lång radda av upplevelser på dina veckor utan får också ha lugna perioder där barnen inte gör så mycket. Detta mår de inte dåligt av. Jag tänker att det finns en ekonomisk aspekt också. Är han sjukskriven (?) så lär han ju inte ha så mycket pengar att röra sig med. Det är nog bara att acceptera. 

Men detta med läxorna är ju problematiskt och det låter helt klart som att du fått ta ett väldigt stort ansvar. Är det värt det så att barnen ändå har en nära relation med sin pappa? Vad tycker barnen själva? Om du utgår från att detta inte kommer förändras utan så här lever han, så tror jag det blir lite lättare att se klart på situationen. För då finns det bara två alternativ: ta det goda med det onda och acceptera att du gör mest. Eller kanske gå över till att de ses varannan helg istället. 

Jag har varit i en liknande situation och stångade mig blodig för att det skulle funka på pappans veckor. Men det gick inte. Efter många år började barnen istället bo hos mig på heltid. De har idag en fin relation till sin pappa och träffar honom varannan helg. Då kan han vara den pappan han vill vara och hans brister påverkar inte deras skolgång etc. Men detta är ju inte en lätt fråga - det handlar om att se vad som är nödvändigt i barnens liv, hur detta kan tillgodoses och hur alla ställer sig till en annat uppdelning av boende. Mina barn var väldigt oroliga för att tappa kontakten med pappa, och det är ju inte konstigt eftersom de av naturliga skäl inte kunde se honom styra upp situationen. Pappan var också rädd för precis samma sak. Men som sagt, det blev mycket bra för alla inblandade. 

Kanske kan ni prata med någon utomstående om detta? Familjerådgivning t ex? 

Jag försöker hitta en lagom nivå på mina veckor men det är stressigt när jag vet att de bara varit inne och häckat framför datorerna en hel vecka. Jag vill ju ge barnen mer av livet än så. Plus att barnen tappar förmågan att roa sig på egen hand utan skärmar, vänder på dygnet osv.

Han har avsevärt mer pengar än jag så det är inte där skon klämmer. 

Jag skulle verkligen vilja att det funkar med varannan vecka men ser jag inte någon vilja till förändring hos honom vet jag inte vad jag ska göra. Det är därför jag behöver förstå om hans mående är normalt eller om jag har rätt att ha högre förväntningar på honom.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Trött på tröttheten) skrev 2022-08-16 19:20:45 följande:

Jag försöker hitta en lagom nivå på mina veckor men det är stressigt när jag vet att de bara varit inne och häckat framför datorerna en hel vecka. Jag vill ju ge barnen mer av livet än så. Plus att barnen tappar förmågan att roa sig på egen hand utan skärmar, vänder på dygnet osv.

Han har avsevärt mer pengar än jag så det är inte där skon klämmer. 

Jag skulle verkligen vilja att det funkar med varannan vecka men ser jag inte någon vilja till förändring hos honom vet jag inte vad jag ska göra. Det är därför jag behöver förstå om hans mående är normalt eller om jag har rätt att ha högre förväntningar på honom.

Nej det är inte normalt, alltså i bemärkelsen inte friskt. Men det är säkert inte något han aktivt väljer utan han mår antagligen så här dåligt. Så jag tycker du ska utgå från det. Om du fick reda på att han har en bestående funktionsnedsättning och inte kommer klara allt du önskar - hur skulle du göra då? Utgå från det du sett (ingen förändring, klarar vissa saker men itne andra, har barnen varannan vecka) och fundera utifrån det. Det kommer inte hjälpa att bråka eller pressa (även om jag förstår att det känns för jävligt) utan hans förändring måste han själva komma fram till att han önskar. Du kan bara fatta ett beslut baserat på vad du ser. Och verkligen: kolla tid för familjeråd . Det är guld värt att få en utomståendes syn på det hela. 
  • Jemp
    Anonym (Trött på tröttheten) skrev 2022-08-16 19:15:06 följande:

Det är inget fel på de aktiviteterna i sig, om man gör det hyfsat regelbundet. Under sommarlovets fem veckor då barnen varit hos honom har de suttit inomhus HELA dagen över tre veckor. Är det en rimlig aktivitetsnivå enligt dig?

Om han inte försöker må bättre måste jag fortsätta täcka upp för det han inte gör. 

Om de på riktigt inte kommer utanför dörren på hela veckor är det såklart inte rimligt, nej. Men välj dina fokusområden om du ska klaga. 

Att barnen inte kommer ut och att läxor inte blir gjorda är en brist. 
    Var man spenderar semestern, huruvida man tränar eller (fullt rimlig) variation på mat är inget du ens ska ta med i nån slags "feedback". 

Jag förstår tanken kring att du undrar om han försöker må bättre, men ha också i åtanke att ansträngningar kan vara betydligt fler än du ser som (någolunda) utomstående. 

Hur gamla är barnen? De är inte på fritids eller hos vänner heller?
  • Anonym (Camilla)

Har du försökt prata med honom om hans föräldraskap? Är det din nivå som gäller eller finns det något mittemellan? Vad han gör annars har du inte löngre med att göra. Barn behlber heller inte aktivera dygnet runt. Ingen har dött av att ha det lite långtråkigt, faktiskt vila och ha egentid med dem själva. Behöver inte vara latjolajban lådan hela tiden. Om du upplevt psykisk ohälsa skulle dununge säga att rycka upp sig, ta sig i kragen mm. Han behöver stöd och push från vården eller annat håll för att ta sig ur sitt mående. Set ör bara upp till honom. Du får vara hur frustrerad du vill men dunharbinre med det att göra. Tycker du att det barkar iväg kan du göra en orosanmälan på honom. Visst det ligger mycket ansvar på dig. Det brukar bli det på mammorna. Låter du honom ta eget ansvar eller dikterar du villkoren. Kan ni samarbeta kring barnen. Du får nog ta ett par steg bakåt och låta honom greja. Du måste vänta in honom. Stötta och inte stjälpa på de områden ni har gemensamt nu. Du gör ditt och han sitt. 

Anonym (Stina) skrev 2022-08-16 19:31:04 följande:
    Nej det är inte normalt, alltså i bemärkelsen inte friskt. Men det är säkert inte något han aktivt väljer utan han mår antagligen så här dåligt. Så jag tycker du ska utgå från det. Om du fick reda på att han har en bestående funktionsnedsättning och inte kommer klara allt du önskar - hur skulle du göra då? Utgå från det du sett (ingen förändring, klarar vissa saker men itne andra, har barnen varannan vecka) och fundera utifrån det. Det kommer inte hjälpa att bråka eller pressa (även om jag förstår att det känns för jävligt) utan hans förändring måste han själva komma fram till att han önskar. Du kan bara fatta ett beslut baserat på vad du ser. Och verkligen: kolla tid för familjeråd . Det är guld värt att få en utomståendes syn på det hela. 

Jag har accepterat situationen i flera år och skulle fortsätta acceptera det om det blev synligt att han försöker göra sitt bästa. Men han verkar ha resignerat. Han gick i terapi men slutade då han inte gillade henne. Han pratade med VC om npf-utredning (efter kommentarer om det från terapeuten) men fick ingen remiss och då söker han inte privat utan skiter i det. Det är det som stör mig, skulle han vara sjuk men få behandling, medicin, träningsprogram eller vadsom och hålla sig till det skulle jag gärna fortsätta hålla honom under armarna men det känns så tröstlöst och otacksamt som han håller på nu. Jag har försökt uppmuntra honom, bland annat hjälpa honom att söka npf-remiss men allt är bara för jobbigt eller allmänt skit. 

Han är säkert deprimerad och kanske även har en funktionsnedsättning men det kan ju inte ursäkta precis vad som helst.

Jag vet inte om jag kan få honom till en rådgivare. Men ska tänka på det.

Anonym (Camilla) skrev 2022-08-16 19:43:31 följande:

Har du försökt prata med honom om hans föräldraskap? Är det din nivå som gäller eller finns det något mittemellan? Vad han gör annars har du inte löngre med att göra. Barn behlber heller inte aktivera dygnet runt. Ingen har dött av att ha det lite långtråkigt, faktiskt vila och ha egentid med dem själva. Behöver inte vara latjolajban lådan hela tiden. Om du upplevt psykisk ohälsa skulle dununge säga att rycka upp sig, ta sig i kragen mm. Han behöver stöd och push från vården eller annat håll för att ta sig ur sitt mående. Set ör bara upp till honom. Du får vara hur frustrerad du vill men dunharbinre med det att göra. Tycker du att det barkar iväg kan du göra en orosanmälan på honom. Visst det ligger mycket ansvar på dig. Det brukar bli det på mammorna. Låter du honom ta eget ansvar eller dikterar du villkoren. Kan ni samarbeta kring barnen. Du får nog ta ett par steg bakåt och låta honom greja. Du måste vänta in honom. Stötta och inte stjälpa på de områden ni har gemensamt nu. Du gör ditt och han sitt. 

Jag försöker ibland komma med idéer på vad de kan göra. När de satt inne hela höstlovet sa jag att han gärna får höra av sig om han inte orkar aktivera barnen för då kan jag ta några extra dagar. När han pratade om att få en npf-remiss sa jag att jag gärna hjälper honom om han vill. Men för det mesta säger jag ingenting och lägger mig inte i. Han har nog ingen aning om hur frustrerande jag upplever det här. 

Om han visade att han försöker komma på fötter igen skulle jag bara stötta honom. Men nu börjar jag känna mig utnyttjad.

Jag ringde kommunen för ett tag sedan efter en incident och frågade om orosanmälan men som andra förälder är mitt ansvar att ta hand om barnen om de far illa. Finns det en fungerande föräldrar gör inte kommunen någonting.

• Anonym (psyk)
    Anonym (Trött på tröttheten) skrev 2022-08-16 19:46:27 följande:

Jag har accepterat situationen i flera år och skulle fortsätta acceptera det om det blev synligt att han försöker göra sitt bästa. Men han verkar ha resignerat. Han gick i terapi men slutade då han inte gillade henne. Han pratade med VC om npf-utredning (efter kommentarer om det från terapeuten) men fick ingen remiss och då söker han inte privat utan skiter i det. Det är det som stör mig, skulle han vara sjuk men få behandling, medicin, träningsprogram eller vadsom och hålla sig till det skulle jag gärna fortsätta hålla honom under armarna men det känns så tröstlöst och otacksamt som han håller på nu. Jag har försökt uppmuntra honom, bland annat hjälpa honom att söka npf-remiss men allt är bara för jobbigt eller allmänt skit. 

Han är säkert deprimerad och kanske även har en funktionsnedsättning men det kan ju inte ursäkta precis vad som helst.

Jag vet inte om jag kan få honom till en rådgivare. Men ska tänka på det.

Det du beskriver kan ju betyda att han blivit sämre. Hans uppgivenhet och passivitet kan innebära både depression och funktionsnedsättming. Naturligtvis är det jobbigt för dig, men du kan liksom inte förvänta dig att han bara ska ta sig i kragen och uppföra sig som om han vore frisk.
    Han gör ju lite (jag säger inte att det är tillräckligt), men han kanske blir så totalt slut av det att hans passivitet tilltar?
  • Mrs Moneybags

Jag har förståelse för att han mår dåligt, men jag hade aldrig accepterat att mina barn är hos en zombie halva uppväxten. Jag hade försökt få hela boendet så fick han träffa barnen när han orkar. 

Svar på tråden Mitt ”utbrända” ex