• Anonym (Trött på tröttheten)

Mitt ”utbrända” ex

För fyra år sedan blev mina barns pappa utbränd och sa upp sig från sitt jobb. Jag betvivlar inte att han mådde dåligt men han mår fortfarande dåligt och det går ut över mig och barnen. Han har barnen varannan vecka och de gör verkligen ingenting tillsammans, sitter i var sitt rum i hemmet och spelar dator. 

Under sommaren har de varit och badat en gång och varit på bio en gång. En vecka var de på hans familjs lantställe. Där skulle han kunna få inreda en byggnad till en liten lägenhet så de kan vara där mer men det gör han inte för han vill inte spendera så mycket tid med sina syskon.

De har inte varit på någon semester på fem år förutom till det där lantstället. De tar ibland korta promenader i en skog i närheten men är aldrig ute på längre utflykter.

Han har inte koll på barnens läxor och gör ingen lästräning med vårt barn som har dyslexi. Han har en reportoar på mindre än tio maträtter.  

När vi pratar om barnen och aktiviteter säger han bara att han inte får med dem ut. Eller så är det för stojigt så han själv inte orkar. Han säger att han är ljud, ljus och stresskänslig. Om han umgås med för mycket främmande människor måste han vila i flera dagar. Jag hade biljetter till en nöjespark som jag inte kunde utnyttja men han tackade nej för det var för jobbigt med allt stök.

Jag har hand om skolkontakter, inköp av ytterkläder, att barnen kommer till frisören och ev läkarbesök. Påminner honom om särskilda aktiviteter eller lediga dagar osv på hans veckor.

Jag börjar bli jäkligt less på detta. Att ensam ansvara för att barnen ska få i sig andra upplevelser än bara dator dator dator. Less på att aldrig kunna släppa kontrollen på hans veckor. Men framförallt less på att han inte gör något åt sin situation. Han går inte i terapi, tränar inte, tar ingen medicin. Han är så slö, grottar runt i sin lägenhet och jag får klaustrofobi av att bara höra hans röst ibland. 

Är det rimligt att vara så här påverkas fyra år efter en utbrändhet? Eller är han bara lat?

• Svar på tråden Mitt ”utbrända” ex
    Spigger86 skrev 2022-08-18 07:12:34 följande:
    Du verkar ha svårt att sätta dig in i hur det är att gå I ditt ex skor. Du verkar även mest utgå utifrån dig själv. Att du led av psykisk ohälsa under en period men "tog dig i kragen." Du kan inte resonera på detta sätt. En del lider av depression en kortare period, och andra lider av det hela livet. Det låter ändå som ditt ex gör vad han kan utifrån sin förmåga. Det får väl vara lite lugnare för dina barn när de är hos honom. Så får du hitta på aktiviteter när de är hos dig. Det tror jag inte de dör av. Men har även märkt att folk i allmänhet har större förståelse för fysisk ohälsa än psykisk ohälsa. De som mår dåligt psykisk får ofta höra att de ska "ta sig i kragen."
    Som jag skrivit i tråden så kräver jag inte av honom att bli frisk men jag tycker ändå att han borde försöka. Om han hade en regelbunden läkarkontakt t.ex. skulle jag ha mycket lättare att acceptera situationen. Och när jag ser vad han prioriterar (hänga på börsen och dejta t.ex) och sen inte prioriterar (läxläsning) så misstänker jag att han är mer bekväm än sjuk. Men det kanske är fel, jag är ingen expert på utbrändhet så det är därför jag frågar.
  • Jemp
    Anonym (Trött på tröttheten) skrev 2022-08-18 09:18:58 följande:
    Som jag skrivit i tråden så kräver jag inte av honom att bli frisk men jag tycker ändå att han borde försöka. Om han hade en regelbunden läkarkontakt t.ex. skulle jag ha mycket lättare att acceptera situationen. Och när jag ser vad han prioriterar (hänga på börsen och dejta t.ex) och sen inte prioriterar (läxläsning) så misstänker jag att han är mer bekväm än sjuk. Men det kanske är fel, jag är ingen expert på utbrändhet så det är därför jag frågar.
    "Hänga på börsen" verkar ju vara hans försörjning, precis som att du troligen prioriterar ditt jobb/inkomst rätt högt? 

Sen vill jag inte försvara att inte prioritera barnen, dock. 
  • Anonym (om)
    Du kan inte bestämma hur han ska vara, agera eller prioritera. Du kan bara bestämma det över dig själv. Däremot kan du som medförälder se till att dina barn har det bra, och om de far illa av pappans beteende så behöver du agera utifrån det. 
  • Spigger86
    Nej precis du är ingen expert på det. Men läs gärna på om ämnet. Googla på det och lyssna på och läs om andra som varit utbrända. Så får du kanske en större förståelse.
    Anonym (om) skrev 2022-08-18 09:37:08 följande:
    Du kan inte bestämma hur han ska vara, agera eller prioritera. Du kan bara bestämma det över dig själv. Däremot kan du som medförälder se till att dina barn har det bra, och om de far illa av pappans beteende så behöver du agera utifrån det. 
    Ja och det är ju det som är så svårt. Vad är att fara illa? Han super inte och han slår dem inte, men de blir skärmberoende, de rör sig inte tillräckligt och de får inte hjälp med skolarbetet. Visst, det finns massor av barn som har det så men är det okej? Och vad är rimligt att göra om det inte är? Att prata med honom, familjerådgivning, kräva mer umgänget och ensam vårdnad?

De flesta av svaren i den här tråden går ut på att jag inte fattar hur det är att vara utbränd och att jag ska skita i hur mitt ex sköter sitt föräldraskap. Det hjälper inte mig ett dugg.
  • Spigger86
    Anonym (Trött på tröttheten) skrev 2022-08-18 10:28:58 följande:
    Ja och det är ju det som är så svårt. Vad är att fara illa? Han super inte och han slår dem inte, men de blir skärmberoende, de rör sig inte tillräckligt och de får inte hjälp med skolarbetet. Visst, det finns massor av barn som har det så men är det okej? Och vad är rimligt att göra om det inte är? Att prata med honom, familjerådgivning, kräva mer umgänget och ensam vårdnad?

De flesta av svaren i den här tråden går ut på att jag inte fattar hur det är att vara utbränd och att jag ska skita i hur mitt ex sköter sitt föräldraskap. Det hjälper inte mig ett dugg.
    Vilka svar hade du förväntat dig? Att du har rätt och att ditt ex borde anstränga sig mer? 
  • Anonym (...)
    Anonym (Trött på tröttheten) skrev 2022-08-18 10:28:58 följande:

Det är nog inte att fara illa i socialtjänstens mening, nej. Att vara skild innebär ju faktiskt att släppa barnen när den andra föräldern har dom, vare sig man nu gillar föräldraskapet eller uppfostran de får där eller inte.

Har barnen någon sport eller idrott på fritiden? Om inte så kan du ju försöka få dom att intressera sig för något. Bra fritidsintressen engagerar och motverkar stillasittande.
    Jemp skrev 2022-08-18 09:22:21 följande:
    "Hänga på börsen" verkar ju vara hans försörjning, precis som att du troligen prioriterar ditt jobb/inkomst rätt högt? 

Sen vill jag inte försvara att inte prioritera barnen, dock. 

Självklart måste man ha försörjning men är aktiehandel verkligen det bästa valet när man ska återhämta sig efter utbrändhet?

Själv bytte jag jobb till ett lugnare när exet blev sjuk för att inte själv gå in i väggen. 

Spigger86 skrev 2022-08-18 12:33:28 följande:
    Vilka svar hade du förväntat dig? Att du har rätt och att ditt ex borde anstränga sig mer? 

Nyanser och resonemang. Inte bara att jag ska skita i det. Jag vi är inte säker på att de som skriver att jag inte förstår mig på utbrändhet verkligen läst det jag skriver att han orkar med (som inte rör barnen) eller om de bara talar utifrån sin egen situation. 

• Jemp
    Anonym (Trött på tröttheten) skrev 2022-08-18 14:10:05 följande:

Självklart måste man ha försörjning men är aktiehandel verkligen det bästa valet när man ska återhämta sig efter utbrändhet?

Själv bytte jag jobb till ett lugnare när exet blev sjuk för att inte själv gå in i väggen. 

Ingen aning. 

Jag tror du får de svar du får mycket för att du blandar högt och lågt. 

Finns läxhjälp på skolan? Har barnen några aktiviteter idag? Vänner? 
Svar på tråden Mitt ”utbrända” ex