• Anonym (Trött på tröttheten)

Mitt ”utbrända” ex

För fyra år sedan blev mina barns pappa utbränd och sa upp sig från sitt jobb. Jag betvivlar inte att han mådde dåligt men han mår fortfarande dåligt och det går ut över mig och barnen. Han har barnen varannan vecka och de gör verkligen ingenting tillsammans, sitter i var sitt rum i hemmet och spelar dator. 

Under sommaren har de varit och badat en gång och varit på bio en gång. En vecka var de på hans familjs lantställe. Där skulle han kunna få inreda en byggnad till en liten lägenhet så de kan vara där mer men det gör han inte för han vill inte spendera så mycket tid med sina syskon.

De har inte varit på någon semester på fem år förutom till det där lantstället. De tar ibland korta promenader i en skog i närheten men är aldrig ute på längre utflykter.

Han har inte koll på barnens läxor och gör ingen lästräning med vårt barn som har dyslexi. Han har en reportoar på mindre än tio maträtter.  

När vi pratar om barnen och aktiviteter säger han bara att han inte får med dem ut. Eller så är det för stojigt så han själv inte orkar. Han säger att han är ljud, ljus och stresskänslig. Om han umgås med för mycket främmande människor måste han vila i flera dagar. Jag hade biljetter till en nöjespark som jag inte kunde utnyttja men han tackade nej för det var för jobbigt med allt stök.

Jag har hand om skolkontakter, inköp av ytterkläder, att barnen kommer till frisören och ev läkarbesök. Påminner honom om särskilda aktiviteter eller lediga dagar osv på hans veckor.

Jag börjar bli jäkligt less på detta. Att ensam ansvara för att barnen ska få i sig andra upplevelser än bara dator dator dator. Less på att aldrig kunna släppa kontrollen på hans veckor. Men framförallt less på att han inte gör något åt sin situation. Han går inte i terapi, tränar inte, tar ingen medicin. Han är så slö, grottar runt i sin lägenhet och jag får klaustrofobi av att bara höra hans röst ibland. 

Är det rimligt att vara så här påverkas fyra år efter en utbrändhet? Eller är han bara lat?

• Svar på tråden Mitt ”utbrända” ex
    Jemp skrev 2022-08-18 14:25:12 följande:
    Ingen aning. 

Jag tror du får de svar du får mycket för att du blandar högt och lågt. 

Finns läxhjälp på skolan? Har barnen några aktiviteter idag? Vänner? 
    Jo, det kanske jag gör men det är ju den vardag jag lever i. Många små saker som skaver och bygger upp till en känsla av att situationen inte är bra för mina barn och att jag blir utnyttjad.
  • Anonym (psyk)
    Anonym (Trött på tröttheten) skrev 2022-08-18 14:18:46 följande:

Nyanser och resonemang. Inte bara att jag ska skita i det. Jag vi är inte säker på att de som skriver att jag inte förstår mig på utbrändhet verkligen läst det jag skriver att han orkar med (som inte rör barnen) eller om de bara talar utifrån sin egen situation. 

Nja, att förutsätta att de som kritiserar ditt resonemang inte förstått vad du skriver är en rätt arrogant inställning.
    Dessutom ger det en del signaler att du valde att skriva " utmattad" inom citationstecken i rubriken.
  • Anonym (...)

Nyanser och resonemang. Inte bara att jag ska skita i det. Jag vi är inte säker på att de som skriver att jag inte förstår mig på utbrändhet verkligen läst det jag skriver att han orkar med (som inte rör barnen) eller om de bara talar utifrån sin egen situation. 

Anonym (Trött på tröttheten) skrev 2022-08-18 14:33:49 följande:
    Jo, det kanske jag gör men det är ju den vardag jag lever i. Många små saker som skaver och bygger upp till en känsla av att situationen inte är bra för mina barn och att jag blir utnyttjad.

Men egentligen spelar det ju ingen roll om han är utbränd, lat eller lider av psykisk ohälsa. Om ena föräldern fallerar, oavsett orsak, så får den andra föräldern steppa upp. Det gäller ju även par som fortfarande är gifta. Som förälder är du ansvarig för dina barn. Det är inte att bli utnyttjad. Det är att ta sitt föräldraansvar.

Om han var ansvarstagande och initiativrik till att hitta på saker före utbrändheten så har han kanske fått det så illa att det lett till permanent ändring av personlighet. Tråkigt, men du kan antagligen inte göra så mycket för att påverka honom.

Försök få barnen att intressera sig för en sport, något fritidsintresse, det är mitt bästa råd till dig. Träning o häng med kompisar kan absolut aktivera barnen när pappan inte gör det.
  • Waterproof
    Jag undrar hur han var i sitt föräldraskap innan han blev utbränd? Om han var lika frånvarande och ointresserad då så kan man ju börja fundera om det inte bara är lathet nu också.

• Spigger86

Fast nu är vi rätt många som tycker att du gör en höna utav en fjäder. Du verkar ju även inse själv att detta inte är tillräckligt att ta till socialen. Så jag tror du får gilla läget helt enkelt.
    Anonym (...) skrev 2022-08-18 14:49:05 följande:

Men egentligen spelar det ju ingen roll om han är utbränd, lat eller lider av psykisk ohälsa. Om ena föräldern fallerar, oavsett orsak, så får den andra föräldern steppa upp. Det gäller ju även par som fortfarande är gifta. Som förälder är du ansvarig för dina barn. Det är inte att bli utnyttjad. Det är att ta sitt föräldraansvar.

Om han var ansvarstagande och initiativrik till att hitta på saker före utbrändheten så har han kanske fått det så illa att det lett till permanent ändring av personlighet. Tråkigt, men du kan antagligen inte göra så mycket för att påverka honom.

Försök få barnen att intressera sig för en sport, något fritidsintresse, det är mitt bästa råd till dig. Träning o häng med kompisar kan absolut aktivera barnen när pappan inte gör det.
    Har har väl alltid uppskattat att ta det lugnt emellanåt men han var ändå betydligt mer aktiv och mindre gnällig före utbrändheten. Jag upplever att han är en annan människa nu. Har funderat på om han har depression snarare än utbrändhet men det spelar ju ingen roll, han söker ju ändå inte vård.

Kanske måste jag försöka gilla läget. Det kommer nog kännas bättre när skolan är igång och barnens aktiviteter har startat. Det är ju just under loven som det är katastrof. Sitta och häcka i en lägenhet en hel vecka när det är sol och badväder ute. Det gör ont i mig att tänka på.
    Spigger86 skrev 2022-08-18 14:52:34 följande:
    Fast nu är vi rätt många som tycker att du gör en höna utav en fjäder. Du verkar ju även inse själv att detta inte är tillräckligt att ta till socialen. Så jag tror du får gilla läget helt enkelt.
    Är socialen ribban man ska lägga för sina barn? Om de inte kommer ingripa så är allt okej?
  • Anonym (Herregud)

Så du menar på allvar att du är beredd att dra igång en vårdnadstvist för detta och blanda in soc?

Hur mår du?

Anonym (psyk) skrev 2022-08-18 14:41:27 följande:
    Nja, att förutsätta att de som kritiserar ditt resonemang inte förstått vad du skriver är en rätt arrogant inställning.
    Dessutom ger det en del signaler att du valde att skriva " utmattad" inom citationstecken i rubriken.

Att jag skrev det inom citationstecken beror ju på att jag tvivlar på att han är sjuk. Det är ju det hela frågan går ut på. 

Och de som kritiserar gör det i väldigt svepande ordalag och utan att bemöta att han faktiskt orkar göra ganska många saker, så länge barnen inte är involverade. Det är jättelätt att bara läsa en inledning, bilda sig en uppfattning och sen kritisera i tron att man fattat vad det handlat om. Det händer att jag gör den missen också. Därför hade jag önskat mer utvecklade resonemang än bara sköt ditt och skit i andra. Det är trots allt mina barn det handlar om. 

Anonym (Herregud) skrev 2022-08-18 16:34:12 följande:

Så du menar på allvar att du är beredd att dra igång en vårdnadstvist för detta och blanda in soc?

Hur mår du?

Herregud! Var var jag skrivit det!?!?
Svar på tråden Mitt ”utbrända” ex