• Anonym (Trött på tröttheten)

Mitt ”utbrända” ex

För fyra år sedan blev mina barns pappa utbränd och sa upp sig från sitt jobb. Jag betvivlar inte att han mådde dåligt men han mår fortfarande dåligt och det går ut över mig och barnen. Han har barnen varannan vecka och de gör verkligen ingenting tillsammans, sitter i var sitt rum i hemmet och spelar dator. 

Under sommaren har de varit och badat en gång och varit på bio en gång. En vecka var de på hans familjs lantställe. Där skulle han kunna få inreda en byggnad till en liten lägenhet så de kan vara där mer men det gör han inte för han vill inte spendera så mycket tid med sina syskon.

De har inte varit på någon semester på fem år förutom till det där lantstället. De tar ibland korta promenader i en skog i närheten men är aldrig ute på längre utflykter.

Han har inte koll på barnens läxor och gör ingen lästräning med vårt barn som har dyslexi. Han har en reportoar på mindre än tio maträtter.  

När vi pratar om barnen och aktiviteter säger han bara att han inte får med dem ut. Eller så är det för stojigt så han själv inte orkar. Han säger att han är ljud, ljus och stresskänslig. Om han umgås med för mycket främmande människor måste han vila i flera dagar. Jag hade biljetter till en nöjespark som jag inte kunde utnyttja men han tackade nej för det var för jobbigt med allt stök.

Jag har hand om skolkontakter, inköp av ytterkläder, att barnen kommer till frisören och ev läkarbesök. Påminner honom om särskilda aktiviteter eller lediga dagar osv på hans veckor.

Jag börjar bli jäkligt less på detta. Att ensam ansvara för att barnen ska få i sig andra upplevelser än bara dator dator dator. Less på att aldrig kunna släppa kontrollen på hans veckor. Men framförallt less på att han inte gör något åt sin situation. Han går inte i terapi, tränar inte, tar ingen medicin. Han är så slö, grottar runt i sin lägenhet och jag får klaustrofobi av att bara höra hans röst ibland. 

Är det rimligt att vara så här påverkas fyra år efter en utbrändhet? Eller är han bara lat?

• Svar på tråden Mitt ”utbrända” ex
    Anonym (Mamma) skrev 2022-08-16 21:29:06 följande:
    Jo, jag såg till att byta jobb, att avlägsna mig från det som har förstört mig. Men du verkar inte förstå hur utbrändhet fungerar. Man blir inte "friskare" från sånt genom att ha hobbies, sociala kontakter eller på annat sätt uppfylla sitt liv med positiva upplevelser. Hjärnan behöver tid på sig för att läka, och man kan behöva träna på att se varningssignaler samt att vara vaksam på situationer som kan trigga igång stressreaktioner, innan de händer, så att man slipper återfall. Beroende på hur illa det har varit så blir en del faktiskt aldrig helt återställda, vad de än gör. Sådana är för alltid mer känsliga än vanliga personer som sluppit utbrändhet. Det bästa man kan göra är att se till att minska stressen i sitt liv i nuet och på lång sikt, men det är inte alla som har insikterna för att planera för det så klart.
    Jag förstår att det är komplext och att det kan lämna spår för livet. Det är därför jag inte sagt något trots att jag är ganska stressad och frustrerad över situationen. Hade han bara haft någon form av vårdkontakt och en plan hade jag nog haft mycket lättare att acceptera detta. 
    Tow2Mater skrev 2022-08-16 21:48:43 följande:

Har han fått och haft sjukpenning eller likande i 4 år är han ju sjuk och antar han fatt en behandlingsplan, om han inte har det är väl aktiehandeln det han lever på som ett deltidsjobb, så det måste han ju gora.

Hur gamla är barnen, eller missade jag det. Det är betydligt lättare att få med sig en typ 8-åring på saker än en 13+ åring..... Han kanske helt enkelt inte har energi att ta de striderna.

Han lever på kapital. Det är ett problem så klart. Hade han sjukskrivit sig i stället för att sagt upp sig hade ju arbetsgivaren haft ett ansvar.

Hur man kan vara utbränd och daytrada samtidigt är en av de sakerna jag inte förstår. Det måste ju vara väldigt stressigt att hela tiden ha ett öga på börsen. Han missar barnens simskola för han glömmer att ställa klockan på helgen men kan sitta uppe till tre på natten för att se ett tesla-event.

Barnen är 12 och 14.
  • mammatill6
    Anonym (Trött på tröttheten) skrev 2022-08-16 19:09:50 följande:

Men under de här nio åren - har du inte gjort saker för att må bättre? Hade jag bara sett att han försöker ta sig ut det hade jag inte alls varit lika frustrerad och jag fattar att det inte är en spikrak väg tillbaka. Men nu känner jag att han har resignerat och använder utbrändheten som en ursäkt. 

Jag har själv erfarenhet av psykisk ohälsa och vet att jag måste ta mig i kragen när de där känslorna kommer. Komma igång med träning, se till att mat och sömn funkar osv. Men han gör ingenting.

Toppen att det funkande dig. Andra behöver vila vila o lugn o ro.
  • Anonym (om)
    Anonym (Trött på tröttheten) skrev 2022-08-16 17:28:28 följande:
    Mitt ?utbrända? ex

För fyra år sedan blev mina barns pappa utbränd och sa upp sig från sitt jobb. Jag betvivlar inte att han mådde dåligt men han mår fortfarande dåligt och det går ut över mig och barnen. Han har barnen varannan vecka och de gör verkligen ingenting tillsammans, sitter i var sitt rum i hemmet och spelar dator. 

Under sommaren har de varit och badat en gång och varit på bio en gång. En vecka var de på hans familjs lantställe. Där skulle han kunna få inreda en byggnad till en liten lägenhet så de kan vara där mer men det gör han inte för han vill inte spendera så mycket tid med sina syskon.

De har inte varit på någon semester på fem år förutom till det där lantstället. De tar ibland korta promenader i en skog i närheten men är aldrig ute på längre utflykter.

Han har inte koll på barnens läxor och gör ingen lästräning med vårt barn som har dyslexi. Han har en reportoar på mindre än tio maträtter.  

När vi pratar om barnen och aktiviteter säger han bara att han inte får med dem ut. Eller så är det för stojigt så han själv inte orkar. Han säger att han är ljud, ljus och stresskänslig. Om han umgås med för mycket främmande människor måste han vila i flera dagar. Jag hade biljetter till en nöjespark som jag inte kunde utnyttja men han tackade nej för det var för jobbigt med allt stök.

Jag har hand om skolkontakter, inköp av ytterkläder, att barnen kommer till frisören och ev läkarbesök. Påminner honom om särskilda aktiviteter eller lediga dagar osv på hans veckor.

Jag börjar bli jäkligt less på detta. Att ensam ansvara för att barnen ska få i sig andra upplevelser än bara dator dator dator. Less på att aldrig kunna släppa kontrollen på hans veckor. Men framförallt less på att han inte gör något åt sin situation. Han går inte i terapi, tränar inte, tar ingen medicin. Han är så slö, grottar runt i sin lägenhet och jag får klaustrofobi av att bara höra hans röst ibland. 

Är det rimligt att vara så här påverkas fyra år efter en utbrändhet? Eller är han bara lat?

Om du upplever att dina barn far illa av att deras pappa inte förmår mer än han gör så kanske ni ska ändra i boendet så att du har dem mer? Des för att du ska kunna ge dem vad de behöver, men också att pappan kanske orkar varannan helg men inte varannan vecka? Tyvärr är det så att om en förälder inte fungerar så får den andra ta på mer av ansvaret, alternativet till det är att det blir på barnens bekostnad. 

Du är säkert skitirriterad på pappan för att han inte tar sin del av ansvaret, men det kommer inte att hjälpa situationen varken för dig eller barnen. Så släpp det och tänk såsom att han inte fanns i ekvationen alls, du är den enda föräldern och du får göra allt som krävs för att ge dina barn en vettig uppväxt. Du kan inte förändra honom och hans läge, men du kan förändra barnens situation, och det bör du göra om det här fortgår. 

Kanske kan han få tummen ur till nåt slags rehabilitering om han inser att han kan förlora barnen som läget ser ut nu. 
  • Anonym (om)
    Anonym (Trött på tröttheten) skrev 2022-08-16 22:25:34 följande:
    Han lever på kapital. Det är ett problem så klart. Hade han sjukskrivit sig i stället för att sagt upp sig hade ju arbetsgivaren haft ett ansvar.

Hur man kan vara utbränd och daytrada samtidigt är en av de sakerna jag inte förstår. Det måste ju vara väldigt stressigt att hela tiden ha ett öga på börsen. Han missar barnens simskola för han glömmer att ställa klockan på helgen men kan sitta uppe till tre på natten för att se ett tesla-event.

Barnen är 12 och 14.
    Orken räcker ju lättare till det man tycker är roligt och givande för en själv. Så är det för de flesta, men de flesta klarar också att kliva ur det och göra vad som behövs för livet och omgivningen. 

Men du behöver bortse från vad han orkar och inte, vad han gör eller itne gör. Och fokusera på dina barn och se till att de går så skadeslösa ur detta som bara möjligt. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Trött på tröttheten) skrev 2022-08-16 22:21:13 följande:
    Jag förstår att det är komplext och att det kan lämna spår för livet. Det är därför jag inte sagt något trots att jag är ganska stressad och frustrerad över situationen. Hade han bara haft någon form av vårdkontakt och en plan hade jag nog haft mycket lättare att acceptera detta. 
    Du får se till att acceptera i vilket fall att han lever sitt liv som han kan, orkar eller vill. Du får också acceptera hur han sköter sitt föräldraskap på sina veckor, så länge barnen inte far direkt illa (nej, skärmtid vs utevistelse räknas inte där).
  • Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-08-17 17:31:04 följande:
    Du får se till att acceptera i vilket fall att han lever sitt liv som han kan, orkar eller vill. Du får också acceptera hur han sköter sitt föräldraskap på sina veckor, så länge barnen inte far direkt illa (nej, skärmtid vs utevistelse räknas inte där).
    +1
  • Anonym (...)
    Anonym (Trött på tröttheten) skrev 2022-08-16 22:25:34 följande:

Barnen är 12 och 14.
    Är det 12-åringen som har simskola? Jag tänker att så stora barn behöver ju inte aktiveras av sin pappa hela tiden, de kan ju själva gå ut eller bestämma att träffa kompisar?
  • Spigger86
    Anonym (Trött på tröttheten) skrev 2022-08-16 17:28:28 följande:
    Mitt ?utbrända? ex

Du verkar ha svårt att sätta dig in i hur det är att gå I ditt ex skor. Du verkar även mest utgå utifrån dig själv. Att du led av psykisk ohälsa under en period men "tog dig i kragen." Du kan inte resonera på detta sätt. En del lider av depression en kortare period, och andra lider av det hela livet. Det låter ändå som ditt ex gör vad han kan utifrån sin förmåga. Det får väl vara lite lugnare för dina barn när de är hos honom. Så får du hitta på aktiviteter när de är hos dig. Det tror jag inte de dör av. Men har även märkt att folk i allmänhet har större förståelse för fysisk ohälsa än psykisk ohälsa. De som mår dåligt psykisk får ofta höra att de ska "ta sig i kragen."
    Anonym (...) skrev 2022-08-17 21:44:38 följande:
    Är det 12-åringen som har simskola? Jag tänker att så stora barn behöver ju inte aktiveras av sin pappa hela tiden, de kan ju själva gå ut eller bestämma att träffa kompisar?

Han gick på simskola förut, den är klar sen nån termin. Det var ett gammalt exempel, det här har ju pågått många år.

Man kan ju tycka att barnen skulle kunna aktivera sig själva men har man två datorspelande barn som får fri skärmtid så blir det inte av.

Svar på tråden Mitt ”utbrända” ex