• Anonym (Gråtfärdig)

Sömnproblem jag orkar inte...

... eller ja, orka måste jag ju men jag bryter snart ihop.

Har en snart 11 månaders som vägrar somna lugnt. Varje kväll och natt är en kamp, med barn som övertrött kryper över mig, skallar mig, stoppar fingrar i min näsa och öron, river håret i tinningarna. Det kan ta 2-3 h innan nån form av lugn uppstår och det gör faktiskt ont på riktigt med så mkt smällar och riv. Sen kan det bli någon eller ett par timmars sömn och sen är det en timme i taget sömn med barn som helt plötsligt illvrålar, skallar en från krypläge 30 cm upp, och absolut ingen sammanhängande sömn. Tror min djupsömn på natten är förvinnande liten. Det här har nu pågått 2 månader och jag är helt slut. Drömmer allt mer stressade mardrömmar och vaknar själv ofta med ett ryck och ångest.

Vi har testat att lägga en i taget så en av oss föräldrar skulle få sova men då vägrar barnet sova totalt. Testat egen säng, det går nån gång men sen är det fullt ös i den och illvrål.

Är helt slut. Min närhet till min sambo är borta, vi får noll egentid som vuxna. vi har testat att lägga tidigt, lägga sent, mata, inte mata.

Jag är bara helt gråtfärdig av brist på en endaste enda natt som inte är såhär.

Behöver bara en kram. Pepp. Vad som. Just nu känns det som det här aldrig kommer gå över.

• Svar på tråden Sömnproblem jag orkar inte...
  • Citronella

Sätt på barnet vantar som man använder till bebisar så barnet inte gör illa dig. Har du pratat med BVC? Jag tänker så det inte är något fysiskt t.ex allergier som gör att han får ont i magen. 

• Anonym (4 barns mamma)

Jag tror så här enligt min erfarenhet av fyra barn. Korta ner eller ta bort sovtiden på dagen markant. När barnet Är trött på tidiga kvällen så leker du med hen. busar på ordentlig. Mycket kvällsmat i form av helst gröt. Välling i sängen o lär barnet sova själv. När barnet kan somna själv kommer hem oxå kunna somna om själv på natten då hem vaknar. 

Det kan nog ta nån vecka med bråk men det är SÅ värt det.

Jag gjorde som du med mitt första barn o det var jobbigt. Så med de andra tre gjorde jag som jag beskrivit ovan.

Hoppas du håller ut. KRAM

• Anonym (Tretre)

Barnet är säkert bara i någon fas nu. Tänk att de inte vara för evigt.  

jag fick lära mig att ? sömn föder sömn? kanske behöver barnet en extra sovstund på dagen?  

eller blir mer aktiverat På dagen? 

• Anonym (Gråtfärdig)
    Anonym (4 barns mamma) skrev 2022-09-13 21:57:34 följande:

Jag tror så här enligt min erfarenhet av fyra barn. Korta ner eller ta bort sovtiden på dagen markant. När barnet Är trött på tidiga kvällen så leker du med hen. busar på ordentlig. Mycket kvällsmat i form av helst gröt. Välling i sängen o lär barnet sova själv. När barnet kan somna själv kommer hem oxå kunna somna om själv på natten då hem vaknar. 

Det kan nog ta nån vecka med bråk men det är SÅ värt det.

Jag gjorde som du med mitt första barn o det var jobbigt. Så med de andra tre gjorde jag som jag beskrivit ovan.

Hoppas du håller ut. KRAM

Barnet sover oftast en gång per dag, att minska ned ytterligare är ju ingen sömn dagtid. Vi har alltså testat att leka i kanske 2-3 h på kvällen tills barnet är så trött att han gnuggar sig i ögonen och inte orkar. Välling i babysitter bredvid säng så barnet somnar själv där. Men när vi sen lägger i egen säng är det ofta klarvaket igen och kryp runt och gråt till vi lyfter upp i vår säng och då är det övertrötthetskryp i timmar med konstant babbel och gnäll och gråtskrik.

Det är tydligt på ljud och kroppspråk att barnet är jättetrött men det blir noll lugn sömn. Jag har slut på ork just nu. Att aldrig kunna sova utan att veta att man kommer bli väckt att illvrål eller en smäll på huvudet och sen inte veta om man får somna om igen eller om det kommer ta 2 h till är okej ett tag men jag ser absolut ingen förbättring eller förändring dessa 2 månader.
  • Anonym (4 barns mamma)
    Anonym (Gråtfärdig) skrev 2022-09-13 22:07:08 följande:
    Barnet sover oftast en gång per dag, att minska ned ytterligare är ju ingen sömn dagtid. Vi har alltså testat att leka i kanske 2-3 h på kvällen tills barnet är så trött att han gnuggar sig i ögonen och inte orkar. Välling i babysitter bredvid säng så barnet somnar själv där. Men när vi sen lägger i egen säng är det ofta klarvaket igen och kryp runt och gråt till vi lyfter upp i vår säng och då är det övertrötthetskryp i timmar med konstant babbel och gnäll och gråtskrik.

Det är tydligt på ljud och kroppspråk att barnet är jättetrött men det blir noll lugn sömn. Jag har slut på ork just nu. Att aldrig kunna sova utan att veta att man kommer bli väckt att illvrål eller en smäll på huvudet och sen inte veta om man får somna om igen eller om det kommer ta 2 h till är okej ett tag men jag ser absolut ingen förbättring eller förändring dessa 2 månader.
    Jag menar minska ner på sovtiden så hen sover en kortare stund. Sen att barnet får lära sig att somna själv i sängen. Att hen känner sig trygg där. 
  • Anonym (Gråtfärdig)
    Anonym (Tretre) skrev 2022-09-13 22:01:25 följande:

Barnet är säkert bara i någon fas nu. Tänk att de inte vara för evigt.  

jag fick lära mig att ? sömn föder sömn? kanske behöver barnet en extra sovstund på dagen?  

eller blir mer aktiverat På dagen? 

Mer aktiviteter på dagen går inte. Vi promenerar, leker, går på öppen förskola, läser, övar kryp och gång. Ger barnet möjligheter att sova när han vill, men det är ofta bara en gång per dag nu. Äter regelbundet, har fasta rutiner. Leker lugnare på kvällen men ändå så barnet blir trött.

Faser i all ära men 2 mån av att detta sett exakt likadant ut är en lång, lång fas.
  • Anonym (Gråtfärdig)
    Anonym (4 barns mamma) skrev 2022-09-13 22:09:50 följande:
    Jag menar minska ner på sovtiden så hen sover en kortare stund. Sen att barnet får lära sig att somna själv i sängen. Att hen känner sig trygg där. 
    Väcka barnet dagtid när det väl sover?

Ger du vällingen liggande i spjälsängen då? Eller hur menar du?
  • Anonym (D)

Men självklart måste ni dela upp er. Förstår ni inte det själva? 

En får ta barnet och den andea får sova ostört i annat rum. Går det ej så får den personen övernatta på hotell eller annat. 

• Anonym (Gråtfärdig)
    Citronella skrev 2022-09-13 21:53:54 följande:

Sätt på barnet vantar som man använder till bebisar så barnet inte gör illa dig. Har du pratat med BVC? Jag tänker så det inte är något fysiskt t.ex allergier som gör att han får ont i magen. 

Vantar skulle sitta på händerna ca 1 sekund. 

Inget alls tyder på att det är magvärk. Magen funkar bra. Det är som att det bara helt enkelt inte finns nån ro med sömn. 

Jag trodde det var en fas när barnet precis började lära sig gå men nu går han och det har bara blivit värre.

• Anonym (Gråtfärdig)
    Anonym (D) skrev 2022-09-13 22:13:59 följande:

Men självklart måste ni dela upp er. Förstår ni inte det själva? 

En får ta barnet och den andea får sova ostört i annat rum. Går det ej så får den personen övernatta på hotell eller annat. 

Läste du mitt inlägg? När vi nattat själva har det slutat med ett barn som kryper fram och åter i sängen efter några h och inte hittar något lugn. Är vi två är det något lugnare men barnet sover någon h åt gången. 

Svar på tråden Sömnproblem jag orkar inte...