• Anonym (Gråtfärdig)

Sömnproblem jag orkar inte...

... eller ja, orka måste jag ju men jag bryter snart ihop.

Har en snart 11 månaders som vägrar somna lugnt. Varje kväll och natt är en kamp, med barn som övertrött kryper över mig, skallar mig, stoppar fingrar i min näsa och öron, river håret i tinningarna. Det kan ta 2-3 h innan nån form av lugn uppstår och det gör faktiskt ont på riktigt med så mkt smällar och riv. Sen kan det bli någon eller ett par timmars sömn och sen är det en timme i taget sömn med barn som helt plötsligt illvrålar, skallar en från krypläge 30 cm upp, och absolut ingen sammanhängande sömn. Tror min djupsömn på natten är förvinnande liten. Det här har nu pågått 2 månader och jag är helt slut. Drömmer allt mer stressade mardrömmar och vaknar själv ofta med ett ryck och ångest.

Vi har testat att lägga en i taget så en av oss föräldrar skulle få sova men då vägrar barnet sova totalt. Testat egen säng, det går nån gång men sen är det fullt ös i den och illvrål.

Är helt slut. Min närhet till min sambo är borta, vi får noll egentid som vuxna. vi har testat att lägga tidigt, lägga sent, mata, inte mata.

Jag är bara helt gråtfärdig av brist på en endaste enda natt som inte är såhär.

Behöver bara en kram. Pepp. Vad som. Just nu känns det som det här aldrig kommer gå över.

• Svar på tråden Sömnproblem jag orkar inte...
  • elin1989

Testa eget rum i egen säng? Många barn blir störda när de blir lite större, ljud etc. Ni måste dela upp er för att orka. Jag skulle lägga ner barnet i sängen och lämna rummet, gå in och ut och lägga ner igen om det blir för mycket kaos och skrik.  

• Anonym (4 barns mamma)
    Anonym (Gråtfärdig) skrev 2022-09-13 22:11:11 följande:
    Väcka barnet dagtid när det väl sover?

Ger du vällingen liggande i spjälsängen då? Eller hur menar du?

Ja precis. Låt inte barnet sova så länge kanske. 

Sen skapa en rutin efter leken där det varvas ner. Ge gröt o sen välling i spjälsängen. Nån liten nattlampa. Kanske nån saga eller lugn sovmusik. 

Det kommer ju ta ett tag, men jag lovar de kommer att funka. Gå in med jämna mellanrum och säg godnatt o lägg ner barnet igen då hen skriker till en början. 

• Anonym (4 barns mamma)

En till grej. När mina barn var så små ( redan från nyfödd) så hade jag alltid en extra spjälsäng i köket där barnet sov på dagen. Vande sig med andra ord med ljud oxå plus att man själv var i närheten. 

Toppentips tycker Jag

• Anonym (Gråtfärdig)
    elin1989 skrev 2022-09-13 22:22:14 följande:

Testa eget rum i egen säng? Många barn blir störda när de blir lite större, ljud etc. Ni måste dela upp er för att orka. Jag skulle lägga ner barnet i sängen och lämna rummet, gå in och ut och lägga ner igen om det blir för mycket kaos och skrik.  

Vi har testat. Dels verkar ljud inte störa dagtid med sömn, barnet sover  i vagn brevid massa ljud i kök och så utan något problem alls.

Det som händer kvällstid är att barnet inte helt enkelt kommer till ro kvällstid. Det är kryp direkt. Runt i spjälsängen. Ställa sig upp. Lägga sig ned. Gråt tills det hulkas. krypa på knä i mer stress till man slår huvudet i kanten på spjälsängen lite för hårt och gråter av det.

Det är som att det är något med just nattning på kvällen som inte går. Som att barnet är så himla besviket att det kämpar med allt han har för att inte behöva sova, och stressar upp sig själv så det blir blöjbyte av det hela.

Vi har inte haft en hel natts sömn på 11 månader nu snart. Inte ens en halv natt.

• Anonym (Gråtfärdig)
    Anonym (4 barns mamma) skrev 2022-09-13 22:24:11 följande:

Ja precis. Låt inte barnet sova så länge kanske. 

Sen skapa en rutin efter leken där det varvas ner. Ge gröt o sen välling i spjälsängen. Nån liten nattlampa. Kanske nån saga eller lugn sovmusik. 

Det kommer ju ta ett tag, men jag lovar de kommer att funka. Gå in med jämna mellanrum och säg godnatt o lägg ner barnet igen då hen skriker till en början. 

Jag önskar det skulle gå.

Men vi har haft dagar med totalt typ en timmes sömn och samma visa kvällstid. 

Vi har nedvarvning. Efter lek sitter vi i soffan och tittar i bok lugnt, lugnt. Sen har vi givit vällingen i babysitter för att inte barnet ska dricka liggandes platt. Men även om barnrt somnar är det ändå klarvaket när vi byter sovplats.

Vi har spjälsängen i vårt sovrum för att vi bor så vi inte har så många ?andra rum?. 

• Anonym (John Blund)

Skulle det funka att sova i vagn ett tag? Du skulle i alla fall veta att du inte skulle bli skallad under natten. 

Ett annat tips är att dela upp natten i två 5-timmars pass, 20-01 och 01-06 till exempel. Du tar ett och pappan tar ett. Helt värdelöst ur social synpunkt för de vuxna, men ibland får man prioritera sömnen. Det handlar bara om en kort tid.

Sovpåse? Begränsa barnets rörlighet en aning så att det inte blir en massa krypande och slående.

• Anonym (Humlan)

Jag/vi har aldrig legat bredvid något av våra barn.
    Läst saga med barnen i spjälsängen, juniorsängen. Läst 1 saga eller 2 korta.
    Sagt God natt sen gått ut från sovrummet.
    Inte haft någon nattlampa utan haft det mörkt, dock inte kolmörkt iom lyse i dörren då det stått på glänt.
    Barnen har alltid somnat direkt eller legat och lekt med nalle snutte och bara legat och babblat för sig själv.

Man har så mycket närhet på dagar och kvällar och hinner med det  då. Men sängen är deras egna har vi sagt och vår säng är vår säng.
    Vi har 5 barn idag stora 22, 20, 17,17,15 år. 
    22 åringen har en son på 14 månader och dom gör likadant hemma, läser säger god natt går ut.
    Det har dom gjort från början
    Nu om ni orkar så ge det 10 dagar benhårt somna själva i egna sängar, stötta varandra när orken är slut. Det kommer bli bra

• Anonym (Gråtfärdig)
    Anonym (John Blund) skrev 2022-09-13 22:44:33 följande:

Skulle det funka att sova i vagn ett tag? Du skulle i alla fall veta att du inte skulle bli skallad under natten. 

Ett annat tips är att dela upp natten i två 5-timmars pass, 20-01 och 01-06 till exempel. Du tar ett och pappan tar ett. Helt värdelöst ur social synpunkt för de vuxna, men ibland får man prioritera sömnen. Det handlar bara om en kort tid.

Sovpåse? Begränsa barnets rörlighet en aning så att det inte blir en massa krypande och slående.

Har testat vagn nattetid (det känns på riktigt som vi testat allt, vi har strukit bort allt vårt sociala liv totalt för detta bara för att kanske få sömnen att fungera) men barnet blir skitarg av att vakna med sele och utan sele lämnar jag inte barnet i vagn nu, då kommer det sluta med barn som ramlat ur vagnen.

Social synpunkt är ändå kört, jag är mest bara osäker hur vi skulle få till det när nattningen i sig tar sån tid. Här somnade barnet precis nu efter att vi till slut tog upp barnet och lekte ett varv till så jag ska sova nu. Inte hållbart att göra så men trötthetsdesperationen är vad den är just nu. 

Sovpåse? Funkar det? 

• Citronella
    Anonym (Gråtfärdig) skrev 2022-09-13 22:14:23 följande:

Vantar skulle sitta på händerna ca 1 sekund. 

Inget alls tyder på att det är magvärk. Magen funkar bra. Det är som att det bara helt enkelt inte finns nån ro med sömn. 

Jag trodde det var en fas när barnet precis började lära sig gå men nu går han och det har bara blivit värre.

Det finns vantar barnet inte kan ta av man kan också sy ihop ärmarna på en body. 
  • Anonym (John Blund)
    Anonym (Gråtfärdig) skrev 2022-09-13 23:27:48 följande:

Har testat vagn nattetid (det känns på riktigt som vi testat allt, vi har strukit bort allt vårt sociala liv totalt för detta bara för att kanske få sömnen att fungera) men barnet blir skitarg av att vakna med sele och utan sele lämnar jag inte barnet i vagn nu, då kommer det sluta med barn som ramlat ur vagnen.

Social synpunkt är ändå kört, jag är mest bara osäker hur vi skulle få till det när nattningen i sig tar sån tid. Här somnade barnet precis nu efter att vi till slut tog upp barnet och lekte ett varv till så jag ska sova nu. Inte hållbart att göra så men trötthetsdesperationen är vad den är just nu. 

Sovpåse? Funkar det? 

Usch stackare. Det är ju hopplöst att tänka klart med när man är helt utmattad.

En idé om ett upplägg: Pappan tar barnet i vagnen 20-01 och nattar utomhus eller om det går att göra tyst inne medan du får SOVA fem timmar i sträck. Sedan får pappan sova och du tar barnet resten av natten. Vi har fått sova i skift i perioder och att få flera timmars sömn i sträck är värt stora uppoffringar.

Sovpåse kan funka, men 11-månaders bebisar kan vara väldigt kluriga och rörliga. Jag tänkte att hen nog är för stor för att linda eller swaddla, men att man skulle få lite av den fördelen med en sovpåse. Eller så gör det bara bebisen förbannad och då har ni inte vunnit mycket.

Ett annat sätt, om ni har det ordentligt barnsäkrat, kan vara att ha en stor madrass på golvet bredvid din säng. Du ligger bredvid barnet på madrassen medan ni söver hen, men kan sedan smyga upp i din egen säng så att du inte behöver oroa dig för att bli slagen eller skallad. Det kanske skulle förbättra kvaliteten på den sömn du får något. Du kan lätt slinka ner igen om hen vaknar eller stoppa om från din säng.

Jag är rätt övertygad om att om du bara får mer sömn så kommer du att se massor av lösningar på det här problemet. Hoppas att ni alla får sova gott snart.
Svar på tråden Sömnproblem jag orkar inte...