Anonym (Jobbar på FK) skrev 2022-10-05 21:09:33 följande:
Det är väl rena fakta att du får in pengar på konto för den tid du jobbar övertid på kvällen? Och det är just det som gör att du inte har rätt till vab. Det spelar ingen roll att du avstått att arbeta 8 timmar då din ordinarie arbetstid skulle ha varit.
Rent komiskt detta :) Snacka om stelbent och fyrkantig byråkrati.
VABen täcker tiden som jag stannat hemma och tagit hand om sjuka barn istället för att arbeta. Jag förlorar inkomst pga det och FK ersätter mig för det, precis som alla andra.
Vad jag sen gör efter, eller före, de timmar som FK kompenserar med VAB har ingen med att göra.
Jag testade för skoj skull, bara för att se hur systemet skulle reagera. Jag skrev på FK "mina sidor" att jag VABat 8tim och att min arbetstid var 16tim, då tyckte systemet att jag skulle få halvdag vab...
Anonym (Jobbar på FK) skrev 2022-10-05 21:11:33 följande:
Och för att förtydliga gällande din tanke om att jag är fast i att man inte förlorar inkomst. Jo, du förlorar den inkomsten du skulle ha haft om du jobbat dina 8 timmar på dagen. MEN du får lön och du är på jobbet på kvällen oavsett om du jobbar övertid eller inte och det är där problemet uppstå eftersom du då får lön för den tiden = inte ett fullt löne/inkomstbortfall för hela den dagen.
Hade du bara stoppat vid ditt "MEN" så hade ditt resonemang och din logik varit sund.
Åter igen, de timmar jag faktiskt är på plats och arbetar begär jag ingen kompensation för.
Det jag förväntar mig är att bli kompenserad för de 8tim som jag faktiskt avstår arbete och istället stannar hemma och tar hand om mina barn, precis som alla andra blir.
Jag tänker inte acceptera att jag får ett urholkat "inkomstbortfalls-skydd" när mina barn är sjuka bara för att jag ibland jobbar dubbelt så mycket som alla andra.
Du har dock givetvis rätt i sak, reglerna är så här stelbenta och fyrkantiga.
Mitt syfte med denna provokation var att "hänga ut" hur illa detta fungerar.
Det är ju som tur är mycket enkelt att komma runt, det är ju bara att lönekontoret redovisar ev övertid du jobbar efter VAB någon annan dag samma månad så blir ju kronorna och örena rätt och rättvist på sista raden.