• Anonym (Förkrossad)

Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst

Hej. 
    Ja skäms otroligt mycket då jag tror att jag missuppfattat försäkringskassan. 
    Ja är föräldrarledig från mitt vanliga jobb mellan 7-16 och har då tagit ut fp. Eftersom jag inte kunnat jobba, pga allt blivit så mycket dyrare så blev jag tvungen att ta ett extra jobb nattetid och trodde då att jag hade rätt till att ta ut fp dagtid eftersom jag är hemma med barnet då. Men nu inser jag att jag har förmodligen förstått allt fel och är nu livrädd att "åka dit" på det . Jag har slutat tagit ut fp men är livrädd att dom ska kolla upp mig nästa år när min årsinkomst kommer va hög. Kan dom göra det ? Någon som har ett säkert svar, jag kan inte ens sova på nätterna längre för att jag är livrädd att jag ska hamna i fängelse.
    Mvh en helt förstörd mamma

• Svar på tråden Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst
  • Anonym (HR)

TS, det som gäller är att du inte kan få FP eller TFP för de timmar du arbetar under en dag (00-24). Så om du t.ex. arbetar 22-06 (och inget mer de två dagarna) kan du ta ut 3/4 FP första dagen och 1/4 FP andra dagen.

Du har redan fått rådet att kontakta Försäkringskassan och berätta att du gjort fel. Gör det så kommer inget hända mer än du får betala tillbaka det du har fått för mycket.

Tänk också på att om du är ledig dag innan eller efter helg kan du ta FP på SGI-nivå i samma omfattning fredag, lördag och söndag (om du var ledig fredagen) eller lördag, söndag, måndag (om du var ledig måndagen).

Exempel: du tar 50% FP på SGI-nivå fredag. Då får du även ta 50% FP på SGI-nivå lördag och söndag.

Man kan alltså ta hel FP på SGI-nivå lördag och söndag om man även tar hel FP på SGI-nivå fredag eller måndag.

Så gå igenom när du jobbat och hur många timmar respektive dag. Nattpass delas alltså upp på timmar för respektive dag.
    Som alltid gäller då för FP på SGI-nivå:
    0 timmar arbete - du får ta hel FP
    Har du arbetat högst 2 timmar får du ta 3/4 dag.
    Har du arbetat högst 4 timmar får du ta 1/2 dag.
    Har du arbetat högst 6 timmar får du ta 1/4 dag.
    Har du arbetat högst 7 timmar får du ta 1/8 dag.

Plus att du kan ta ut i samma omfattning på helgerna och röda dagar som du gjorde dagen innan eller dagen efter den helgen.

Lägstanivå-dagar får du alltid ta ut hela dagar om du arbetar högst 7 timmar en dag och även ta ut dessa dagar på helgerna utan krav på FP-uttag dagen innan eller efter helgen.

• Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (....) skrev 2022-10-05 22:16:17 följande:
    Enligt föräldraleidghetslagen som reglerar bla tillfällig föräldrapenning (vab) www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/foraldraledighetslag-1995584_sfs-1995-584
    Och Socialförsäkringslagen www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/socialforsakringsbalk-2010110_sfs-2010-110 blanda annat står det i 13.kap 5 §.
    Möjligtvis är kontentan av det som står där att man inte är berättigad VAB ersättning om man arbetar andra tiden på den dagen?

Det som påstods var att man inte fick arbeta.
    Anonym (Jobbar på FK) skrev 2022-10-05 22:19:14 följande:
    Mmh visst? Tycker du ska hälsa din löneansvarige att hon har fel trots sina 30 år i branschen och hädanefter följa dom regler som gäller så slipper du obehag med FK :) 
    Vi kan enas i att hon kanske gör fel enligt reglerna.

Om hon sen har fel eller inte blir en fråga om perspektiv och resonemang.

Risken att något skulle uppdagas är astronomiskt liten, så det är inget att ta hänsyn till.

Hur man än vrider på det så sover alla inblandade gott om natten.

Om jag har varit hemma dagtid med sjuka barn vid 2 tillfällen en månad och samma månad jobbat 4-8tim övertid på kvällen efter vanlig arbetstid vid 10 tillfällen så spelar det enligt mitt samvete inte någon roll just vilka dagar jag gjorde vad.
    Det ska stå samma kronor och ören på min lönepec ändå, det är det enda vettiga och sunda resonemanget.
  • Anonym (Mimmi)

Kontakta FK och säg att du gjort fel. På det sättet är det uppenbart att du inte begått något brott med flit. Jag hade varit mer orolig för min ordinarie arbetsgivare då man på flera jobb inte får ta ett extra jobb hur som helst särskilt inte då man tagit ut föräldraledigt. 

• Anonym (Jobbar på FK)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-05 23:13:29 följande:
    Vi kan enas i att hon kanske gör fel enligt reglerna.

Om hon sen har fel eller inte blir en fråga om perspektiv och resonemang.

Risken att något skulle uppdagas är astronomiskt liten, så det är inget att ta hänsyn till.

Hur man än vrider på det så sover alla inblandade gott om natten.

Om jag har varit hemma dagtid med sjuka barn vid 2 tillfällen en månad och samma månad jobbat 4-8tim övertid på kvällen efter vanlig arbetstid vid 10 tillfällen så spelar det enligt mitt samvete inte någon roll just vilka dagar jag gjorde vad.
    Det ska stå samma kronor och ören på min lönepec ändå, det är det enda vettiga och sunda resonemanget.

Inte kanske. Hon GÖR fel. Och det spelar egentligen ingen roll om risken för att åka dit är liten. Hon representerar din arbetsgivare och att då stå och säga till de anställda att det här är enligt regelverket och rätt är ingenting annat än väldigt illa.

Din personliga åsikt spelar faktiskt ingen roll eftersom det gäller statliga medel. Blir det ett stort glapp mellan det du skulle fått i lön för en hel dag och det du får i VAB? Ja. Betyder det att din egen åsikt om att det ändå är moraliskt rätt att göra såhär för att du tycker att ersättningen är för liten är rätt och spelar roll? Definitivt inte.

• Anonym (Blue)

Du tycker att vänster är ett skällsord men du själv är inget annat än en okunnig simpel bidragsfuskare. Fy fan. Tar skattepengar du inte har rätt till. Hycklare! 

• mammatill6
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-05 21:57:37 följande:
    Rent komiskt detta :) Snacka om stelbent och fyrkantig byråkrati.

VABen täcker tiden som jag stannat hemma och tagit hand om sjuka barn istället för att arbeta. Jag förlorar inkomst pga det och FK ersätter mig för det, precis som alla andra.
    Vad jag sen gör efter, eller före, de timmar som FK kompenserar med VAB har ingen med att göra.

Jag testade för skoj skull, bara för att se hur systemet skulle reagera. Jag skrev på FK "mina sidor" att jag VABat 8tim och att min arbetstid var 16tim, då tyckte systemet att jag skulle få halvdag vab...
    Anonym (Jobbar på FK) skrev 2022-10-05 21:11:33 följande:
    Och för att förtydliga gällande din tanke om att jag är fast i att man inte förlorar inkomst. Jo, du förlorar den inkomsten du skulle ha haft om du jobbat dina 8 timmar på dagen. MEN du får lön och du är på jobbet på kvällen oavsett om du jobbar övertid eller inte och det är där problemet uppstå eftersom du då får lön för den tiden = inte ett fullt löne/inkomstbortfall för hela den dagen. 
    Hade du bara stoppat vid ditt "MEN" så hade ditt resonemang och din logik varit sund.

Åter igen, de timmar jag faktiskt är på plats och arbetar begär jag ingen kompensation för.
    Det jag förväntar mig är att bli kompenserad för de 8tim som jag faktiskt avstår arbete och istället stannar hemma och tar hand om mina barn, precis som alla andra blir.
    Jag tänker inte acceptera att jag får ett urholkat "inkomstbortfalls-skydd" när mina barn är sjuka bara för att jag ibland jobbar dubbelt så mycket som alla andra.

Du har dock givetvis rätt i sak, reglerna är så här stelbenta och fyrkantiga.
    Mitt syfte med denna provokation var att "hänga ut" hur illa detta fungerar.

Det är ju som tur är mycket enkelt att komma runt, det är ju bara att lönekontoret redovisar ev övertid du jobbar efter VAB någon annan dag samma månad så blir ju kronorna och örena rätt och rättvist på sista raden.
    Vaddå begör ingen kompensation för de timmar du faktiskt arbetar? Du får ju lön. Och det får du inte ha samma dag du arbetar. 
    Anonym (Jobbar på FK) skrev 2022-10-06 16:15:47 följande:

Inte kanske. Hon GÖR fel. Och det spelar egentligen ingen roll om risken för att åka dit är liten. Hon representerar din arbetsgivare och att då stå och säga till de anställda att det här är enligt regelverket och rätt är ingenting annat än väldigt illa.

Det är ju givetvis ingen som blir förd bakom ljuset, allt sker i total öppenhet.

Vissa dagar har arbetsgivaren enormt stor behov av folk som jobbar övertid på kvällen och gör färdigt projektet för dagen.
    Då är de enormt tacksamma när någon som varit hemma med sjuka barn har möjlighet och är villig att komma in på kvällen.
    Ingen skulle vara intresserad av detta om det då skulle bli tal om någon förskjuten arbetstid så att det enda man "tjänade" på att komma in o köra 8tim efter 16 var de 20% som skiljer VAB från vanliga dagslönen, vilket i vårt fall är runt 300:-.
    Nu redovisar vi istället dessa övertidstimmar en annan dag då man har varit på jobbet och vips så blir dessa 300:- istället nästan 5000:-

Alla vinner, jag får skäligt betalt, arbetsgivaren har aldrig problem att få tag i folk som vill jobba.... Kunden är toknöjd som får bra service och sitt problem åtgärdat snabbt.

Ingen kan heller komma dragandes med att det skulle vara moraliskt fel, man är ju faktiskt hemma och tar hand om sina sjuka barn den tiden man ansöker om VAB.
    Anonym (Blue) skrev 2022-10-06 16:30:33 följande:

Du tycker att vänster är ett skällsord men du själv är inget annat än en okunnig simpel bidragsfuskare. Fy fan. Tar skattepengar du inte har rätt till. Hycklare! 

Detta är ett ganska vanligt upplägg för att komma runt denna byråkrati. Det praktiseras av ganska många arbetsgivare, ofta de lite mindre som har en mer familjär stämning.
    En arbetsgivare som är reko skulle skämmas ögonen ur sig att ens be någon komma in o köra 8tim övertid på en kväll utan att få ordentligt betalt, han skulle få ganska stor omsättning på personal och svårt att rekrytera nya då "snacket går" mycket fort inom branschen.

Att ens försöka vinkla det till skam över bidragsfusk lör du inte komma nån vart med, alla inblandade är som sagt vinnare. Ingen ber om ersättning för tid de faktiskt arbetar.

mammatill6 skrev 2022-10-06 16:37:45 följande:
    Vaddå begör ingen kompensation för de timmar du faktiskt arbetar? Du får ju lön. Och det får du inte ha samma dag du arbetar. 
    Nej, jag får inte min vanliga grundlön för timmarna jag skulle arbetat enligt schema.

Det jag får betalat av min arbetsgivare är tiden utöver min normala schemalagda arbetstid, då utgår övertidsersättning.

Helt otroligt att detta inte går in.....
  • Anonym (Lön)

Intressant denna diskussion som blivit gällande att vabba under dagen och sen gå in och arbeta övertid på kvällen.

Jag funderar mest på hur FK räknat med att få reda på om en person arbetat övertid?

Jag som jobbar med lön lämnar en hel del uppgifter på anställda och har jag en anställd som vabbat en dag 8 timmar (och fått löneavdrag) för det så är det 8 timmars vab jag kommer att uppge och en 8 timmars ordinarie arbetsdag enligt schemat. Det finns ingen ruta där man kan fylla i att personen arbetat övertid så vitt jag vet (var nyss in och tittade dessutom). Och dessutom klumpas övertiden ihop på lönebeskedet, specas inte upp per dag.

Förvisso skulle en grundligare utredning kunna påvisa övertidsarbete, men om vi på lön lämnar samma uppgifter som den anställde har rapporterat så lägger man väl inte mer tid på det?

Jag säger inget om vad som är rätt eller fel, jag påvisar bara hur FKs hemsida säger att man ska fylla i uppgifterna och då står det inget om övertid vilket heller inte rapporteras.

Svar på tråden Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst