Anonym (Lön) skrev 2022-10-09 21:25:50 följande:
Snacka om kontraproduktivt då när FK vill hitta fuskare, ni kommer aldrig fånga dessa eftersom vi arbetsgivare inte har ett korrekt verktyg att rapportera dessa.
Jag backar till min första mening, intressant diskussion som sagt. Här har FK något att jobba på då det garanterat faller många ?syndare? mellan stolarna.
Det är ett korrekt verktyg, det är du som gör fel.
Ordinarie arbetstid innebär all tid som skulle ha arbetats den dagen. Det är inte samma som det inom HR kallas för ordinarie arbetstid. Olika begrepp har olika definitioner i olika sammanhang och det måste man som HR ha koll på.
Om en anställd där jag arbetar skulle arbetat 8 timmar och sedan får 2 timmar övertid på kvällen anges ordinarie arbetstid 10 timmar. Personen har då varit frånvarande 80% och kan ta ut 3/4 dag FP/TFP. Att de arbetade 2 timmarna är övertid enligt kollektivavtal spelar ingen roll för rapportering till FK.
På motsvarande sätt om personen bara skulle arbetat 2 timmar en viss dag och varit frånvarande dessa 2 timmar har den rätt till hel dag FP/TFP, men går personen in och jobbar 2 timmar senare har de rätt till 1/2 dag FP/TFP eftersom arbetstiden dkulle varit totalt 4 timmar. Kommer man däremot överens om att förskjuta passet på 2 timmar så blir arbetstiden fortfarande 2 timmar och eftersom personen även arbetat 2 timmar har den då inte rätt till FP/TFP.
Effekten kan faktiskt bli att en familj kan ta ut över en hel dag FP/TFP tillsammans. Finns även prejudikat på detta. Den ena personen arbetar 8 timmar och är ledig 6 timmar med FP/TFP. Kan då ta ut 3/4 dag.
Den andra föräldern skulle arbetat 4 timmar och är ledig 2 timmar. Kan ta ut 1/2 dag FP/TFP. Totalt för 8 timmar får de alltså ut 1,25 dag med FP/TFP.