• Anonym (Förkrossad)

Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst

Hej. 
    Ja skäms otroligt mycket då jag tror att jag missuppfattat försäkringskassan. 
    Ja är föräldrarledig från mitt vanliga jobb mellan 7-16 och har då tagit ut fp. Eftersom jag inte kunnat jobba, pga allt blivit så mycket dyrare så blev jag tvungen att ta ett extra jobb nattetid och trodde då att jag hade rätt till att ta ut fp dagtid eftersom jag är hemma med barnet då. Men nu inser jag att jag har förmodligen förstått allt fel och är nu livrädd att "åka dit" på det . Jag har slutat tagit ut fp men är livrädd att dom ska kolla upp mig nästa år när min årsinkomst kommer va hög. Kan dom göra det ? Någon som har ett säkert svar, jag kan inte ens sova på nätterna längre för att jag är livrädd att jag ska hamna i fängelse.
    Mvh en helt förstörd mamma

• Svar på tråden Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst
  • Anonym (Jobbar på FK)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-06 16:54:11 följande:
    Det är ju givetvis ingen som blir förd bakom ljuset, allt sker i total öppenhet.

Vissa dagar har arbetsgivaren enormt stor behov av folk som jobbar övertid på kvällen och gör färdigt projektet för dagen.
    Då är de enormt tacksamma när någon som varit hemma med sjuka barn har möjlighet och är villig att komma in på kvällen.
    Ingen skulle vara intresserad av detta om det då skulle bli tal om någon förskjuten arbetstid så att det enda man "tjänade" på att komma in o köra 8tim efter 16 var de 20% som skiljer VAB från vanliga dagslönen, vilket i vårt fall är runt 300:-.
    Nu redovisar vi istället dessa övertidstimmar en annan dag då man har varit på jobbet och vips så blir dessa 300:- istället nästan 5000:-

Alla vinner, jag får skäligt betalt, arbetsgivaren har aldrig problem att få tag i folk som vill jobba.... Kunden är toknöjd som får bra service och sitt problem åtgärdat snabbt.

Ingen kan heller komma dragandes med att det skulle vara moraliskt fel, man är ju faktiskt hemma och tar hand om sina sjuka barn den tiden man ansöker om VAB.
    Anonym (Blue) skrev 2022-10-06 16:30:33 följande:

Du tycker att vänster är ett skällsord men du själv är inget annat än en okunnig simpel bidragsfuskare. Fy fan. Tar skattepengar du inte har rätt till. Hycklare! 

Detta är ett ganska vanligt upplägg för att komma runt denna byråkrati. Det praktiseras av ganska många arbetsgivare, ofta de lite mindre som har en mer familjär stämning.
    En arbetsgivare som är reko skulle skämmas ögonen ur sig att ens be någon komma in o köra 8tim övertid på en kväll utan att få ordentligt betalt, han skulle få ganska stor omsättning på personal och svårt att rekrytera nya då "snacket går" mycket fort inom branschen.

Att ens försöka vinkla det till skam över bidragsfusk lör du inte komma nån vart med, alla inblandade är som sagt vinnare. Ingen ber om ersättning för tid de faktiskt arbetar.

Ja du skriver det ju själv. Det är ett sätt att komma runt de regler som gäller. Alltså er egen lösning som passar företaget bäst och inte enligt de regler som staten sagt ska gälla. Alla vinner utom FK och alltså skattebetalarna som får betala ut skattepengar till folk som inte har rätt till de. Jag förstår ditt resonemang och att ingen skulle vilja ställa upp på övertid mm MEN FORTFARANDE så spelar det ingen roll. Det spelar ingen roll vad som är smidigast för företaget eller vad du som anställd tycker att reglerna BORDE vara. Det är inte så reglerna ser ut och nu gör fel som går runt det. Tänk att DET inte går in! 
  • mammatill6
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-06 16:56:44 följande:
    Nej, jag får inte min vanliga grundlön för timmarna jag skulle arbetat enligt schema.

Det jag får betalat av min arbetsgivare är tiden utöver min normala schemalagda arbetstid, då utgår övertidsersättning.

Helt otroligt att detta inte går in.....
    Mer otroligt att det inte går in på dig att det inte spelar nån roll vilken tid på dygnet du tjänar de pengarna. Samma dag du vabbar får du inte arbeta. Varken övertid, ordinarie, före efter eller nåt?.
  • mammatill6
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-06 16:54:11 följande:
    Det är ju givetvis ingen som blir förd bakom ljuset, allt sker i total öppenhet.

Vissa dagar har arbetsgivaren enormt stor behov av folk som jobbar övertid på kvällen och gör färdigt projektet för dagen.
    Då är de enormt tacksamma när någon som varit hemma med sjuka barn har möjlighet och är villig att komma in på kvällen.
    Ingen skulle vara intresserad av detta om det då skulle bli tal om någon förskjuten arbetstid så att det enda man "tjänade" på att komma in o köra 8tim efter 16 var de 20% som skiljer VAB från vanliga dagslönen, vilket i vårt fall är runt 300:-.
    Nu redovisar vi istället dessa övertidstimmar en annan dag då man har varit på jobbet och vips så blir dessa 300:- istället nästan 5000:-

Alla vinner, jag får skäligt betalt, arbetsgivaren har aldrig problem att få tag i folk som vill jobba.... Kunden är toknöjd som får bra service och sitt problem åtgärdat snabbt.

Ingen kan heller komma dragandes med att det skulle vara moraliskt fel, man är ju faktiskt hemma och tar hand om sina sjuka barn den tiden man ansöker om VAB.
    Anonym (Blue) skrev 2022-10-06 16:30:33 följande:

Du tycker att vänster är ett skällsord men du själv är inget annat än en okunnig simpel bidragsfuskare. Fy fan. Tar skattepengar du inte har rätt till. Hycklare! 

Detta är ett ganska vanligt upplägg för att komma runt denna byråkrati. Det praktiseras av ganska många arbetsgivare, ofta de lite mindre som har en mer familjär stämning.
    En arbetsgivare som är reko skulle skämmas ögonen ur sig att ens be någon komma in o köra 8tim övertid på en kväll utan att få ordentligt betalt, han skulle få ganska stor omsättning på personal och svårt att rekrytera nya då "snacket går" mycket fort inom branschen.

Att ens försöka vinkla det till skam över bidragsfusk lör du inte komma nån vart med, alla inblandade är som sagt vinnare. Ingen ber om ersättning för tid de faktiskt arbetar.

Alla är vinnare utom fk som betalar ut vab som du inte har rätt till. 
  • Anonym (Jobbar på FK)
    Anonym (Lön) skrev 2022-10-06 17:40:44 följande:

Intressant denna diskussion som blivit gällande att vabba under dagen och sen gå in och arbeta övertid på kvällen.

Jag funderar mest på hur FK räknat med att få reda på om en person arbetat övertid?

Jag som jobbar med lön lämnar en hel del uppgifter på anställda och har jag en anställd som vabbat en dag 8 timmar (och fått löneavdrag) för det så är det 8 timmars vab jag kommer att uppge och en 8 timmars ordinarie arbetsdag enligt schemat. Det finns ingen ruta där man kan fylla i att personen arbetat övertid så vitt jag vet (var nyss in och tittade dessutom). Och dessutom klumpas övertiden ihop på lönebeskedet, specas inte upp per dag.

Förvisso skulle en grundligare utredning kunna påvisa övertidsarbete, men om vi på lön lämnar samma uppgifter som den anställde har rapporterat så lägger man väl inte mer tid på det?

Jag säger inget om vad som är rätt eller fel, jag påvisar bara hur FKs hemsida säger att man ska fylla i uppgifterna och då står det inget om övertid vilket heller inte rapporteras.

När du ansöker om vab så ska du fylla i om du arbetat delar eller hela dagen. Innan du skickar in så försäkrar du även att uppgifterna stämmer på heder och samvete och att du ska anmäla till FK om ändringar sker. Så kort sagt - FK förväntar sig att du fyller i korrekta uppgifter i din ansökan om vab. Hur mycket tid som läggs på att utreda ev fusk beror på hur starka misstankar FK har om att fusk pågår konstant och är satt i system. Om den misstanken finns så kommer en grundligare utredning att göras och då samlar man in uppgifter från både arbetsgivare, fsk/fritids mm
  • Anonym (Lön)
    Anonym (Jobbar på FK) skrev 2022-10-06 19:39:06 följande:
    När du ansöker om vab så ska du fylla i om du arbetat delar eller hela dagen. Innan du skickar in så försäkrar du även att uppgifterna stämmer på heder och samvete och att du ska anmäla till FK om ändringar sker. Så kort sagt - FK förväntar sig att du fyller i korrekta uppgifter i din ansökan om vab. Hur mycket tid som läggs på att utreda ev fusk beror på hur starka misstankar FK har om att fusk pågår konstant och är satt i system. Om den misstanken finns så kommer en grundligare utredning att göras och då samlar man in uppgifter från både arbetsgivare, fsk/fritids mm
    Fast nu svarade du utifrån den som ansöker om vab. Jag skrev mitt inlägg utifrån arbetsgivarens perspektiv.
    Dvs har arbetstagaren en schematid på 8 timmar och rapporterat vab 8 timmar så är de ju det jag kommer att uppge till er. Att personen sen har arbetat övertid är ju utanför det som efterfrågas och kommer aldrig till er kännedom så. Just saying?
  • Anonym (Jobbar på FK)
    Anonym (Lön) skrev 2022-10-07 16:45:44 följande:
    Fast nu svarade du utifrån den som ansöker om vab. Jag skrev mitt inlägg utifrån arbetsgivarens perspektiv.
    Dvs har arbetstagaren en schematid på 8 timmar och rapporterat vab 8 timmar så är de ju det jag kommer att uppge till er. Att personen sen har arbetat övertid är ju utanför det som efterfrågas och kommer aldrig till er kännedom så. Just saying?
    Ja och det var det jag svarade på. Att det kan FK inte veta utan de förlitar sig på att man uppger rätt uppgifter. 
  • Anonvm

Detta behöver vi som samhälle tänka en gång till på....

Tänker man steget längre så innebär FKs fyrkantiga byråkrati att samhället via socialförsäkringssystemen anser att det är "fritid" och avkoppling att vara hemma i 8tim och ta hand om sjuka barn.
    Det måste det ju bli om man då ska skjuta sin arbetstid och utföra sitt förvärvsarbete efter att man varit hemma med sjuka barn en hel dag.

Blir inte detta otroligt motsägelsefullt mot mycket som det läggs stor energi på att reformera i samhället och attitydsförändringar mot det "obetalda hemarbetet" som orsakar ojämlikhet enligt många högljudda debattörer?

Jag anser helt och fullt att "vänster är ett skällsord" har rätt i sak och kan sova med hedern i behåll efter att ha utfört detta "bidragsfusk".

• Anonym (Lön)
    Anonym (Jobbar på FK) skrev 2022-10-07 21:53:28 följande:
    Ja och det var det jag svarade på. Att det kan FK inte veta utan de förlitar sig på att man uppger rätt uppgifter. 
    Snacka om kontraproduktivt då när FK vill hitta fuskare, ni kommer aldrig fånga dessa eftersom vi arbetsgivare inte har ett korrekt verktyg att rapportera dessa.

Jag backar till min första mening, intressant diskussion som sagt. Här har FK något att jobba på då det garanterat faller många ?syndare? mellan stolarna.
  • Anonym (HR)
    Anonym (Lön) skrev 2022-10-09 21:25:50 följande:
    Snacka om kontraproduktivt då när FK vill hitta fuskare, ni kommer aldrig fånga dessa eftersom vi arbetsgivare inte har ett korrekt verktyg att rapportera dessa.

Jag backar till min första mening, intressant diskussion som sagt. Här har FK något att jobba på då det garanterat faller många ?syndare? mellan stolarna.
    Det är ett korrekt verktyg, det är du som gör fel.

Ordinarie arbetstid innebär all tid som skulle ha arbetats den dagen. Det är inte samma som det inom HR kallas för ordinarie arbetstid. Olika begrepp har olika definitioner i olika sammanhang och det måste man som HR ha koll på.

Om en anställd där jag arbetar skulle arbetat 8 timmar och sedan får 2 timmar övertid på kvällen anges ordinarie arbetstid 10 timmar. Personen har då varit frånvarande 80% och kan ta ut 3/4 dag FP/TFP. Att de arbetade 2 timmarna är övertid enligt kollektivavtal spelar ingen roll för rapportering till FK.

På motsvarande sätt om personen bara skulle arbetat 2 timmar en viss dag och varit frånvarande dessa 2 timmar har den rätt till hel dag FP/TFP, men går personen in och jobbar 2 timmar senare har de  rätt till 1/2 dag FP/TFP eftersom arbetstiden dkulle varit totalt 4 timmar. Kommer man däremot överens om att förskjuta passet på 2 timmar så blir arbetstiden fortfarande 2 timmar och eftersom personen även arbetat 2 timmar har den då inte rätt till FP/TFP.

Effekten kan faktiskt bli att en familj kan ta ut över en hel dag FP/TFP tillsammans. Finns även prejudikat på detta. Den ena personen arbetar 8 timmar och är ledig 6 timmar med FP/TFP. Kan då ta ut 3/4 dag.

Den andra föräldern skulle arbetat 4 timmar och är ledig 2 timmar. Kan ta ut 1/2 dag FP/TFP. Totalt för 8 timmar får de alltså ut 1,25 dag med FP/TFP.
  • Anonym (Jobbar på FK)
    Anonym (HR) skrev 2022-10-10 08:11:05 följande:
    Det är ett korrekt verktyg, det är du som gör fel.

Ordinarie arbetstid innebär all tid som skulle ha arbetats den dagen. Det är inte samma som det inom HR kallas för ordinarie arbetstid. Olika begrepp har olika definitioner i olika sammanhang och det måste man som HR ha koll på.

Om en anställd där jag arbetar skulle arbetat 8 timmar och sedan får 2 timmar övertid på kvällen anges ordinarie arbetstid 10 timmar. Personen har då varit frånvarande 80% och kan ta ut 3/4 dag FP/TFP. Att de arbetade 2 timmarna är övertid enligt kollektivavtal spelar ingen roll för rapportering till FK.

På motsvarande sätt om personen bara skulle arbetat 2 timmar en viss dag och varit frånvarande dessa 2 timmar har den rätt till hel dag FP/TFP, men går personen in och jobbar 2 timmar senare har de  rätt till 1/2 dag FP/TFP eftersom arbetstiden dkulle varit totalt 4 timmar. Kommer man däremot överens om att förskjuta passet på 2 timmar så blir arbetstiden fortfarande 2 timmar och eftersom personen även arbetat 2 timmar har den då inte rätt till FP/TFP.

Effekten kan faktiskt bli att en familj kan ta ut över en hel dag FP/TFP tillsammans. Finns även prejudikat på detta. Den ena personen arbetar 8 timmar och är ledig 6 timmar med FP/TFP. Kan då ta ut 3/4 dag.

Den andra föräldern skulle arbetat 4 timmar och är ledig 2 timmar. Kan ta ut 1/2 dag FP/TFP. Totalt för 8 timmar får de alltså ut 1,25 dag med FP/TFP.
    Men tack snälla! Äntligen nån som förstår hur det funkar och kan förklara bra!!! TACK!! :)
Svar på tråden Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst