• Anonym (Förkrossad)

Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst

Hej. 
    Ja skäms otroligt mycket då jag tror att jag missuppfattat försäkringskassan. 
    Ja är föräldrarledig från mitt vanliga jobb mellan 7-16 och har då tagit ut fp. Eftersom jag inte kunnat jobba, pga allt blivit så mycket dyrare så blev jag tvungen att ta ett extra jobb nattetid och trodde då att jag hade rätt till att ta ut fp dagtid eftersom jag är hemma med barnet då. Men nu inser jag att jag har förmodligen förstått allt fel och är nu livrädd att "åka dit" på det . Jag har slutat tagit ut fp men är livrädd att dom ska kolla upp mig nästa år när min årsinkomst kommer va hög. Kan dom göra det ? Någon som har ett säkert svar, jag kan inte ens sova på nätterna längre för att jag är livrädd att jag ska hamna i fängelse.
    Mvh en helt förstörd mamma

• Svar på tråden Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Jemp skrev 2022-10-03 18:03:22 följande:
    Nope, det är inte tillåtet enligt fk. 
    mammatill6 skrev 2022-10-03 18:09:57 följande:
    Ja då är det ju bara tragiskt att du inte har koll. Och oavsett bolagets storlek är det ju inte bolaget som bestämmer.  Du får inte arbeta något den dagen och få betalt förbdet . du får arbeta hur mycket du vill men vabbar du heltid avstår man från inkomst från arbetet hela den dagen.

Jag är rädd att vi fortfarande inte talar samma språk, det verkar inte gå in.

Har man schemalagd arbetstid så är det ditt ordinarie pass t.ex 07:00 till 16:00 som du avstår arbete från vid VAB eller föräldrapenning.
    Det går precis utmärkt att arbeta övertid andra tider på den dagen.
    Jag kan ta semester på dagen och jobba övertid på kvällen också.

Jag tror förvirringen uppstår pga att folk idag har så flytande arbetstider och diffusa arbetsbeskrivningar att de finner det fullt normalt att vara tillgängliga dygnet runt.
  • Anonym (Fel)

Alltså du har ju fel - man får inte tjäna på VAB - du kan inte arbeta med inkomst samma dag som du har tagit ut VAB hel dag. 

jag har precis frågat försäkringskassan om man får ta halv dag VAB och sedan flytta resten av dagen arbete till kvällen och då få OB - det fick man så länge man inte arbetade mer än 4 timmar.

• Anonvm
    du får arbeta hur mycket du vill men vabbar du heltid avstår man från inkomst från arbetet hela den dagen.
    Har ditt dygn bara 8tim?

Hur blir det för de som är lite arbetsamma och har flera jobb då?

Under vissa perioder på året hjälper jag min barndomsvän när han har extrema toppar i sin verksamhet.
    Jag jobbar då 07:00-15:30 på mitt vanliga jobb, sen börjar jag 16:00 på nästa jobb och jobbar till runt 22-23 ungefär..
    Min fru jobbar även hon vanlig dagtid och jobbar oftast hemifrån, hon kan stämpla ut runt 15 på eftermiddagarna..

Säg att jag vaknar med febriga barn på morgonen, då ringer jag mitt vanliga jobb och anmäler att jag kommer inte idag för mina barn är sjuka. Jag avstår då mina 8tim arbetstid för att stanna hemma och ta hand om mina sjuka barn, denna tid kompenserar FK mig för via VAB.
    När min fru sen stämplar ut runt 15 så tar hon över passandet av barnen och jag åker till mitt andra jobb, ska jag då inte få betalt för detta? Eller inte ha rätt till VAB under dagen?

Det spelar sen ingen som helst roll om personen i historien har 2 olika arbetsgivare, eller jobbar övertid hos sin vanliga arbetsgivare.

Inskränkta dumheter, använd det innaför pannbenen till att försöka se världen ur ett annat perspektiv än ert eget.
  • Anonym (Förkrossad)

Oj vilken disskusion det blev i tråden . Jag har ju fått svar på min fråga.
    Men samtidigt så tycker ja att det egentligen är konstigt eftersom jag avstår från mitt fasta arbete dagtid och är tillsammans med barnet för att sedan arbeta natt på mitt andra jobb. 
    Det måste ju bli jätte stor inkomstförlust  för dom som har så i vanliga fall. Det är ju inte så att du blir ersatt din arbetstid mellan 7-16 och sedan natten 21-06 . Hoppas ni förstår hur jag menar .

• mammatill6
    Anonvm skrev 2022-10-03 20:13:24 följande:
    Har ditt dygn bara 8tim?

Hur blir det för de som är lite arbetsamma och har flera jobb då?

Under vissa perioder på året hjälper jag min barndomsvän när han har extrema toppar i sin verksamhet.
    Jag jobbar då 07:00-15:30 på mitt vanliga jobb, sen börjar jag 16:00 på nästa jobb och jobbar till runt 22-23 ungefär..
    Min fru jobbar även hon vanlig dagtid och jobbar oftast hemifrån, hon kan stämpla ut runt 15 på eftermiddagarna..

Säg att jag vaknar med febriga barn på morgonen, då ringer jag mitt vanliga jobb och anmäler att jag kommer inte idag för mina barn är sjuka. Jag avstår då mina 8tim arbetstid för att stanna hemma och ta hand om mina sjuka barn, denna tid kompenserar FK mig för via VAB.
    När min fru sen stämplar ut runt 15 så tar hon över passandet av barnen och jag åker till mitt andra jobb, ska jag då inte få betalt för detta? Eller inte ha rätt till VAB under dagen?

Det spelar sen ingen som helst roll om personen i historien har 2 olika arbetsgivare, eller jobbar övertid hos sin vanliga arbetsgivare.

Inskränkta dumheter, använd det innaför pannbenen till att försöka se världen ur ett annat perspektiv än ert eget.
    Fast du kan tycka vad du vill att det borde vara så. 
    Det gör inte att det är så. För att vabba ska du avstå helt att arbeta den dagen om du vabbar heltid. Sen att det inte borde vara så är en annan sak. Har du två jobb får du anmäla vann från båda. Men det finns ju fortfarande ett maxtak per dag. Har man fler jobb o h tjänar mer per dag så förlorar man på det . Det är ju inte mitt pannben som sätter de reglerna men mitt pannben är väldigt påläst i reglerna. Jag har själv jobbat två jobb och blivit drabbad så jag håller med om att det är korkat. Men det är så det är.
    Anonym (Förkrossad) skrev 2022-10-03 20:56:44 följande:

Men samtidigt så tycker ja att det egentligen är konstigt eftersom jag avstår från mitt fasta arbete dagtid och är tillsammans med barnet för att sedan arbeta natt på mitt andra jobb. 
    Det måste ju bli jätte stor inkomstförlust  för dom som har så i vanliga fall. Det är ju inte så att du blir ersatt din arbetstid mellan 7-16 och sedan natten 21-06 . Hoppas ni förstår hur jag menar

• Anonym (Förkrossad)
    mammatill6 skrev 2022-10-03 21:07:24 följande:
    Fast du kan tycka vad du vill att det borde vara så. 
    Det gör inte att det är så. För att vabba ska du avstå helt att arbeta den dagen om du vabbar heltid. Sen att det inte borde vara så är en annan sak. Har du två jobb får du anmäla vann från båda. Men det finns ju fortfarande ett maxtak per dag. Har man fler jobb o h tjänar mer per dag så förlorar man på det . Det är ju inte mitt pannben som sätter de reglerna men mitt pannben är väldigt påläst i reglerna. Jag har själv jobbat två jobb och blivit drabbad så jag håller med om att det är korkat. Men det är så det är
    Anonym (Förkrossad) skrev 2022-10-03 20:56:44 följande:

Det måste ju bli jätte stor inkomstförlust  för dom som har så i vanliga fall. Det är ju inte så att du blir ersatt din arbetstid mellan 7-16 och sedan natten 21-06 . Hoppas ni förstår hur jag menar

Men jag har inte ens vabbat?
  • Anonym (Jobbar på FK)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-03 18:26:35 följande:
    Ja då är det ju bara tragiskt att du inte har koll. Och oavsett bolagets storlek är det ju inte bolaget som bestämmer.  Du får inte arbeta något den dagen och få betalt förbdet . du får arbeta hur mycket du vill men vabbar du heltid avstår man från inkomst från arbetet hela den dagen.

Jag är rädd att vi fortfarande inte talar samma språk, det verkar inte gå in.

Har man schemalagd arbetstid så är det ditt ordinarie pass t.ex 07:00 till 16:00 som du avstår arbete från vid VAB eller föräldrapenning.
    Det går precis utmärkt att arbeta övertid andra tider på den dagen.
    Jag kan ta semester på dagen och jobba övertid på kvällen också.

Jag tror förvirringen uppstår pga att folk idag har så flytande arbetstider och diffusa arbetsbeskrivningar att de finner det fullt normalt att vara tillgängliga dygnet runt.
    Jag jobbar på försäkringskassan och kan säga att nej nej nej. Du har helt fel! Det spelar ingen roll att det är övertid och att det inte är din ordinarie arbetstid. Vabbar du heldag så gäller det hela dygnet. Har du vabbat 7-16 så kan du inte åka iväg och jobba övertid sen på kvällen. Vab är en ersättning du får för tid du GÅR MISTE OM INKOMST pga att du måste vårda ditt barn. Jobbar du övertid på kvällen sen så har du inte gått
    miste om inkomst.  Tar man däremot ut säg 4 timmars vab på dagen och sen åker och jobbar 16-20 så är det helt okej. Det spelar ingen roll vad din personliga åsikt är. Såhär ser regelverket ut. 
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Jobbar på FK) skrev 2022-10-03 21:18:36 följande:
    Har du vabbat 7-16 så kan du inte åka iväg och jobba övertid sen på kvällen. Vab är en ersättning du får för tid du GÅR MISTE OM INKOMST pga att du måste vårda ditt barn. Jobbar du övertid på kvällen sen så har du inte gått
    miste om inkomst. 
    Jag går ju självklart minste om min vanliga lön för min vanliga arbetstid.

Hade jag jobbat som vanligt alltså 07:00-16:00 så har jag runt 1500:- brutto för det. Sen kör jag ett övertidspass efter det på 8tim så tjänar jag runt 4500:- på det.
    Alltså totalt 6000:- den dagen.
    Nu jobbar jag inte ordinarie tid eftersom jag är hemma och tar hand om mina sjuka barn, då drar arbetsgivaren av dagslönen på 1500, som FK istället betalar ut genom VAB.

Detta är så självklart att det blir löjligt.

Det gäller inte bara VAB som jag förklarade tidigare, det funkar att vara föräldraledig eller ha semester på dagen också.

Mitt stora barn är 6år nu, jag har gjort detta säkert 10-15gånger om året. Har även runt 10 kollegor som fått barn under dessa år jag haft det, de flesta gör så här lite då o då.
  • mammatill6
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-03 21:37:16 följande:
    Jag går ju självklart minste om min vanliga lön för min vanliga arbetstid.

Hade jag jobbat som vanligt alltså 07:00-16:00 så har jag runt 1500:- brutto för det. Sen kör jag ett övertidspass efter det på 8tim så tjänar jag runt 4500:- på det.
    Alltså totalt 6000:- den dagen.
    Nu jobbar jag inte ordinarie tid eftersom jag är hemma och tar hand om mina sjuka barn, då drar arbetsgivaren av dagslönen på 1500, som FK istället betalar ut genom VAB.

Detta är så självklart att det blir löjligt.

Det gäller inte bara VAB som jag förklarade tidigare, det funkar att vara föräldraledig eller ha semester på dagen också.

Mitt stora barn är 6år nu, jag har gjort detta säkert 10-15gånger om året. Har även runt 10 kollegor som fått barn under dessa år jag haft det, de flesta gör så här lite då o då.
    grattis att du haft tur att de aldrig gjort nån ordentlig koll på dig. Semester skiter ju fk i så det lägger de sig inte i. Men vab är reglerat i lagen och den bryr sig inte om vad som borde vara rätt. Du ska helt avstå från arbete för att få vabba helt.
  • mammatill6

Direkt kopierat från lagen

§   Tillfällig föräldrapenning lämnas enligt följande förmånsnivåer:
       1. Hel tillfällig föräldrapenning lämnas för dag när en förälder helt avstått från förvärvsarbete.

Hur tolkar du detta?

Svar på tråden Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst