Du kommer övervägande få svar att du ska berätta här på FL.
Kanske kommer du fram till att det är det bästa utifrån din situation.
Jag har en viss erfarenhet och resonerar som några andra i tråden.
Fundera först över vad DU vill. Det kan vara så att otroheten är resultatet av nån slags kris som du har, i så fall behöver du förstå den och reda ut den. Gå gärna och prata med någon terapeut om detta så får du hjälp att förstå dig själv.
Ni träffades tidigt och det är ganska vanligt att man växer ifrån varandra, att äktenskap inte håller då. Det är mänskligt och naturligt, kanske är otroheten ett slags sökande och början på att du vill något annat med ditt liv.
Om du verkligen inte kommer träffa den andra kvinnan mer och känner dig trygg med detta så har du inte så bråttom, då kan du ta reda på lite mer om vad du vill först.
Utifrån hur du känner dig själv och din fru så behöver du komma till ett beslut om vad du ska göra och hur. I ett liknande läge som ditt skulle jag välja att fokusera på barnens bästa. Ni har tre barn och behöver kunna fungera som föräldrar oavsett vad som händer.
Det är oerhört lätt att bitterheten i och av en otrohet förstör möjligheten till ett fungerande samarbete som skilda. Detta påverkar barnen i 10-tals år framöver.
Om jag var i ett sånt läge och kom fram till att jag nog vill skiljas, att otroheten var ett tecken på att jag inte vill fortsätta i äktenskapet, då skulle jag behålla otroheten för mig själv. Detta är inte den enkla vägen (som vissa tror) om man är en bra person i grunden.
Lyfta frågan och prata om att du är osäker på relationen och vill separera för att känna efter. Det blir kaos och elände men ni kan hantera det över tid.
Ska ni fortsätta leva ihop kommer saken i ett annat läge, det blir en lögn och kommer påverka relationen även om du inte berättar. I värsta fall kommer det fram på annat sätt och då är det verkligen illa för alla, särskilt barnen.
Lyssna inte för mycket på moraliserande råd från oss här.
Det är många som projicerar sin egen bitterhet eller sina dåliga erfarenheter på dig och din situation. Det är inte säkert att läget är likadant.
Och straffa inte dig själv mer än nödvändigt för otroheten. Ja det var fel men det är mänskligt att fela. (men räkna med att ganska många här är beredda att kasta första stenen).
Lycka till