• Anonym (Vad gör jag)

Varit otrogen, vad bör jag göra

Har varit Ihop med min nuvarande sedan tonåren, 17 år i år och har 3 barn. Har aldrig tidigare varit otrogen men nu skedde det tyvärr. Känner mig som ett svin vilket jag kanske också är i detta. Jag har aldrig tidigare varit otrogen men denna kvinna tog mig med storm och sen var det kört. Mina känslor för min sambo är jag osäker på. Det går upp och ner som allt annat men det som verkligen skrämmer mig är att riva upp barnens vardag om jag berättar vad jag gjort. Jag är Inte kär i den andra kvinnan men vet att hon har känslor för mig Vilket blir jobbigt. Kommer inte träffa henne fler gånger. Mitt samvete äter upp mig efter vad jag gjort och jag har svikit både min sambo och mina barn. Vad anser ni, är det värt att berätta sanningen eller ska jag tiga om det för att mitt jävla misstag inte ska påverka barnens liv? Någon med liknande erfarenhet?

och moralpoliser undanbedes. jag vet att jag gjort fel .

• Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra
  • Anonym (?)
    Anonym (jaha) skrev 2022-10-07 16:52:54 följande:
    Det är ju inte till dig att avgöra utan din partner.

Jag menar det är väl klart att du kan förlåta dig själv rakt av för vad du gör mot andra, men egentligen borde väl det vara något de borde få avgöra själva, eller hur?

Och att låta bli att tala om för dem vad du gjort mot dem så de inte ska få en chans att själva välja är ju faktiskt jävligt fegt.

Varför är det upp till någon annan? Vad är det "de" ska avgöra? Jag vet väl vad jag gjort och hur jag tänker kring det.

Varför svarar du inte på den initiala frågan, som inte ens var ställd till dig, när du ändå svarar på inlägg till andra?

"Vad är det som är modigt? Är mod och ärlighet viktigare än allt annat man skapat? Är det bättre att vara ärlig om något man ser som ett misstag och engångsgrej med risk att rasera precis allt annat?

Så om det resulterar i uppbrott etc. sitter du i din ensamhet och gratulerar dig själv för att du var ärlig även om det kostade dig allt du byggt upp? 
    Det är verkligen att forcera den mänskliga naturen. "

Det tror jag inte en enda sekund på. Jag har nog aldrig stött på en så egocentrerad person som vill att omgivningen ska bete sig så att du inte blir stött. 

• Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-07 17:00:53 följande:

Jaha. Att vara 100% ärlig, öppen och stå för sina handlingar handlar bara om när det är otrohet mot en partner. Jag förstår. 
    I andra lägen är det inte dygden. Då är det inte alls viktigt att stå för sina handlingar.

Då har jag missuppfattat alla dina rants. Och jämförelser. Och liknelser. 

Den stora skillnaden är att på FL så har du inte lovat någon att inte vara anonym  och du missbrukar därmed ingens förtroende genom att vara anonym vilket du däremot gör när du är otrogen mot din partner.

Så ja din jämförelse suger....
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-07 17:06:56 följande:

Varför är det upp till någon annan? Vad är det "de" ska avgöra? Jag vet väl vad jag gjort och hur jag tänker kring det.

Varför svarar du inte på den initiala frågan, som inte ens var ställd till dig, när du ändå svarar på inlägg till andra?

"Vad är det som är modigt? Är mod och ärlighet viktigare än allt annat man skapat? Är det bättre att vara ärlig om något man ser som ett misstag och engångsgrej med risk att rasera precis allt annat?

Så om det resulterar i uppbrott etc. sitter du i din ensamhet och gratulerar dig själv för att du var ärlig även om det kostade dig allt du byggt upp? 

Det tror jag inte en enda sekund på. Jag har nog aldrig stött på en så egocentrerad person som vill att omgivningen ska bete sig så att du inte blir stött. 

Det är ALLTID upp till den du gör något mot att avgöra om personen är ok med det. Det är inte upp till dig att avgöra vad andra människor ska vara ok med eller inte.

Och det ÄR ett svar på din fråga, det är inte upp till dig att avgöra vad som är bäst för andra. Det är upp till din partner att avgöra om hen vill fortsätta ha en relation med dig eller inte efter din otrohet, inte dig.
  • Anonym (?)
    Anonym (jaha) skrev 2022-10-07 17:11:51 följande:
    Den stora skillnaden är att på FL så har du inte lovat någon att inte vara anonym  och du missbrukar därmed ingens förtroende genom att vara anonym vilket du däremot gör när du är otrogen mot din partner.

Så ja din jämförelse suger....
    Du står inte för dina förolämpningar och resonemang som anonym. Du är inte "öppen" med ditt beteende som anonym. Det är inte rakryggat och ärligt. Rent fegt. 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-07 17:21:46 följande:
    Du står inte för dina förolämpningar och resonemang som anonym. Du är inte "öppen" med ditt beteende som anonym. Det är inte rakryggat och ärligt. Rent fegt. 
    *facepalm
  • Anonym (?)
    Anonym (jaha) skrev 2022-10-07 17:16:05 följande:
    Det är ALLTID upp till den du gör något mot att avgöra om personen är ok med det. Det är inte upp till dig att avgöra vad andra människor ska vara ok med eller inte.

Och det ÄR ett svar på din fråga, det är inte upp till dig att avgöra vad som är bäst för andra. Det är upp till din partner att avgöra om hen vill fortsätta ha en relation med dig eller inte efter din otrohet, inte dig.

Nej, det blir inte ett svar för att du använder kapitäler. Du bara repeterar samma harang. 

Det handlar om att du tar ställning till vad som är bäst för dig. Och kanske även din partner. Precis som med alla handlingar. 

Du sätter dig hela tiden i sisten som bedragen och tänker att det är bäst för dig att din partner är ärlig. Vad som är bäst för dig. Nu ber jag dig vända på situationen. Vad blir bäst för dig då?
    Är ärlighet det optimala valet som sätts framför ett liv tillsammans?

""Vad är det som är modigt? Är mod och ärlighet viktigare än allt annat man skapat? Är det bättre att vara ärlig om något man ser som ett misstag och engångsgrej med risk att rasera precis allt annat?

• Anonym (Morsan)
    Anonym (jaha) skrev 2022-10-07 16:48:55 följande:
    Frågan är bara vad du är för din partner eller rättare sagt vad du kommer vara när personen får reda på vem du verkligen är Flört
    Du fortsätter leva i fablernas värld på din vita springare. Jag kan bjuda på det. Det är ändå helg Cool
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-07 17:31:23 följande:

Nej, det blir inte ett svar för att du använder kapitäler. Du bara repeterar samma harang. 

Det handlar om att du tar ställning till vad som är bäst för dig. Och kanske även din partner. Precis som med alla handlingar. 

Du sätter dig hela tiden i sisten som bedragen och tänker att det är bäst för dig att din partner är ärlig. Vad som är bäst för dig. Nu ber jag dig vända på situationen. Vad blir bäst för dig då?
    Är ärlighet det optimala valet som sätts framför ett liv tillsammans?

""Vad är det som är modigt? Är mod och ärlighet viktigare än allt annat man skapat? Är det bättre att vara ärlig om något man ser som ett misstag och engångsgrej med risk att rasera precis allt annat?

Klart jag repeterar för du påstår att jag inte svarat på din fråga när jag faktiskt gjort det.

Om Kalle är otrogen mot Eva så är det inte upp till Kalle att avgöra om Eva ska fortsätta ha ett förhållande med honom, det är det upp till Eva själv att avgöra. Därmed är din fråga "är det bättre att...ditten och datten" helt irrelevant för det spelar ingen roll vad du, jag eller Kalle tycker  Den enda som kan avgöra det är den som blivit bedragen, dvs Eva.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Morsan) skrev 2022-10-07 17:46:26 följande:
    Du fortsätter leva i fablernas värld på din vita springare. Jag kan bjuda på det. Det är ändå helg Cool
    Tja, det kan du lätt ta reda på genom att fråga din partner. Flört
  • Anonym (?)
    Anonym (jaha) skrev 2022-10-07 17:50:37 följande:
    Klart jag repeterar för du påstår att jag inte svarat på din fråga när jag faktiskt gjort det.

Om Kalle är otrogen mot Eva så är det inte upp till Kalle att avgöra om Eva ska fortsätta ha ett förhållande med honom, det är det upp till Eva själv att avgöra. Därmed är din fråga "är det bättre att...ditten och datten" helt irrelevant för det spelar ingen roll vad du, jag eller Kalle tycker  Den enda som kan avgöra det är den som blivit bedragen, dvs Eva.

Jag frågar dig, personligen, inte om hypotetiska resonemang med okända personer. Att vara hypotetiskt altruistisk eller sätta ideal framför allt är ju busenkelt. Historiskt vet vi ju att det aldrig existerat, att det i alla kända fall handlat om att rättfärdiga sitt eget, oftast onda, beteende. 

Scenariot är ju att du gjort som du själv förespråkar, d.v.s. berättat för din partner och denne skevat ur likt dig, och ert liv tillsammans är över. Det visste du på förhand. 
    Då frågar jag dig om du skulle känna att du gjorde det rätta? Om din förpliktelse att vara 100% ärlig gör att du mår prima och klappar dig själv på ryggen trots att allt du älskade och håller kärt raserats? 

Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra