• Anonym (Kassako)

Snatteri by proxy

Jag undrar om vi är fler som retar oss på att ungdomar tränger sig ut med oss vid självscanningen?
    Förr kunde folk tränga sig in bakom en i spärren för att åka med. 
    Detta beteende liknar. Två gånger i höst har jag varit med om att ungdomar spanar in mig och när jag går från kassan låtsas se scanna ett kvitto och går ut samtidigt som jag scannat mitt kvitto. 
    Tredje gången bad jag personalen om hjälp. Då vågade inte ungdomarna följa efter mig. Jag tror att de snattar på en ny nivå. 

• Svar på tråden Snatteri by proxy
  • Anonym (Mman)

I våra butiker stänger spärren så långsamt att det hinner gå både 2 och 4 personer utan att skanna kvitto. 
    Jag hade aldrig orkat stanna upp så längenär jag själv går ut och hade retat mig på om en person stod och blockerade min väg ut vara för att hen trodde att jag snattade. 

• Anonym (Kassako)
    Anonym (.) skrev 2022-10-31 13:51:17 följande:
    Jag trängs inte, jag går lugnt efter den som går före. 

Du ska kanske börja handla på tider när det är mindre folk i affären om du inte klarar av att folk är bakom dig. 
    Jag tror att jag har tänkt det är en kombination av att jag redan ogillar det och att folk gärna tränger sig runt just mig i kön av någon anledning. Jag tror att det är för att jag håller avstånd till den framför i kön och då ser folk det som en "gång" att gå rätt igenom. Så då började jag testa självscanning, men fick då detta nya problem med ungdomar, som just är i butiken på tider där andra inte är där, runt lunch eller tidig eftermiddag.
    Jag handlar redan helst i den lilla butiken, men ibland är man ju någon annanstans än hemma och ska ha något snabbt bara, väljer snabbkassa/självscanning och så har detta hänt. Men det är inte någon vuxen som gjort som ni säger, handlat själva och sen gått bakom mig. Det känner jag inte alls igen. 
  • Anonym (Kassako)
    Anonym (Mman) skrev 2022-10-31 13:55:05 följande:

I våra butiker stänger spärren så långsamt att det hinner gå både 2 och 4 personer utan att skanna kvitto. 
    Jag hade aldrig orkat stanna upp så längenär jag själv går ut och hade retat mig på om en person stod och blockerade min väg ut vara för att hen trodde att jag snattade. 

Det förstår jag. Jag skulle inte heller stå still där. Om en person går ut ur en butik utan att ha några varor på sig så har den kanske bara varit och fönstershoppat lite, vad vet jag, men inte skulle jag reagera om det var fullt med folk och redan öppet i spärren. Då hade jag också gått rätt igenom precis som du.

Jobbar du i butik? 
  • Anonym (Sutu)

Men alltså det gör jag själv då och då. Om jag följt med mina föräldrar eller en vän som handlat och jag inte vill stå och trängas vid kassan. Eller om jag varit inne och letat efter något som jag inte hittat, då går jag ofta efter någon ut. Går vid vanliga kassan ibland men ofta är det sinnessjukt trångt där

Varför har du fått för dig att dessa människor snattar? Gör deras utseende dig misstänksam?

• Anonym (Kassako)
    Anonym (Sutu) skrev 2022-10-31 15:29:13 följande:

Men alltså det gör jag själv då och då. Om jag följt med mina föräldrar eller en vän som handlat och jag inte vill stå och trängas vid kassan. Eller om jag varit inne och letat efter något som jag inte hittat, då går jag ofta efter någon ut. Går vid vanliga kassan ibland men ofta är det sinnessjukt trångt där

Varför har du fått för dig att dessa människor snattar? Gör deras utseende dig misstänksam?

Nej, det som gjort mig misstänksam är att de inte haft varor i händerna. De har varit i en stor grupp vänner båda gångerna, så inte som du, en enskild person som går ut. 
  • Anonym (Kassako)
    Anonym (Sutu) skrev 2022-10-31 15:29:13 följande:

Jag ska svara på det om utseende också. Om du berättar vad du menar med det. Jag kan tänka mig vad du menar och berättar på förhand att ungdomarna hade alla möjliga - naturliga-hårfärger. Om det var din fråga. Men du kan beskriva lite mer om du vill veta mer precisa signalement, keps, glasögon osv. 
  • me33

Du kan göra det enkelt också, skrik till "TJYV" bara halvhögt och peka så spaknar de ska du se.

• Anonym (Kassako)
    me33 skrev 2022-10-31 18:12:50 följande:

Du kan göra det enkelt också, skrik till "TJYV" bara halvhögt och peka så spaknar de ska du se.

Det är enklare att välja en trevlig butik med öppen kassalinje. Ville mest veta om andra varit med om samma, behöver inte tips. 
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Kassako) skrev 2022-10-31 18:30:25 följande:
    Det är enklare att välja en trevlig butik med öppen kassalinje. Ville mest veta om andra varit med om samma, behöver inte tips. 
    Tipset från mig blir att inte hänga upp dig på saker som andra gör om de inte beter sig uppenbart felaktigt. 
    Nej, jobbar inte i butik. 
  • Anonym (Kassako)
    Anonym (Mman) skrev 2022-10-31 18:33:37 följande:
    Tipset från mig blir att inte hänga upp dig på saker som andra gör om de inte beter sig uppenbart felaktigt. 
    Nej, jobbar inte i butik. 
    Jag behöver inte tips i frågan, och det här var bara drygt sagt, vilket jag inte heller behöver. Men jag antar att dina meddelanden fått dig att må lite bättre. En stund. 
Svar på tråden Snatteri by proxy