• Anonym (Kassako)

Snatteri by proxy

Jag undrar om vi är fler som retar oss på att ungdomar tränger sig ut med oss vid självscanningen?
    Förr kunde folk tränga sig in bakom en i spärren för att åka med. 
    Detta beteende liknar. Två gånger i höst har jag varit med om att ungdomar spanar in mig och när jag går från kassan låtsas se scanna ett kvitto och går ut samtidigt som jag scannat mitt kvitto. 
    Tredje gången bad jag personalen om hjälp. Då vågade inte ungdomarna följa efter mig. Jag tror att de snattar på en ny nivå. 

• Svar på tråden Snatteri by proxy
  • me33

Armbåga när du går med de bakom dig, något som jag har gjort.

• Mrs Moneybags

Har aldrig varit med om det, men jag är rätt så rak och tydlig, så jag skulle bara stanna till och omöjliggöra att någon gick efter mig. Så har jag gjort i spärren i tunnelbanan. Gå lagom långsamt så hinner de helt enkelt inte igenom bakom dig. 

• Anonym (Japp)
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-31 10:02:05 följande:

Har aldrig varit med om det, men jag är rätt så rak och tydlig, så jag skulle bara stanna till och omöjliggöra att någon gick efter mig. Så har jag gjort i spärren i tunnelbanan. Gå lagom långsamt så hinner de helt enkelt inte igenom bakom dig. 

Så brukar jag också göra, men ibland blir man knuffad. En gång bara brast det för mig och jag skrek åt killen att jag inte ville att han skulle tränga sig med mig och skule ge ** i att knuffas. Då stirrade alla på mig som om jag var galen, en tjej släppte igenom killen. Han tackade henne och tittade på mig och såg jätterädd ut. Han var ca 25 år och lång, jag är 50 år, kort vanlig kvinna...efter det försöker jag hålla mig lugn. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Japp) skrev 2022-10-31 10:08:12 följande:
    Så brukar jag också göra, men ibland blir man knuffad. En gång bara brast det för mig och jag skrek åt killen att jag inte ville att han skulle tränga sig med mig och skule ge ** i att knuffas. Då stirrade alla på mig som om jag var galen, en tjej släppte igenom killen. Han tackade henne och tittade på mig och såg jätterädd ut. Han var ca 25 år och lång, jag är 50 år, kort vanlig kvinna...efter det försöker jag hålla mig lugn. 
    Han kanske blev rädd, men jag skulle ha blivit rädd om jag var du för det är ju inte kul att bli knuffad av en främling. Folk är så knäppa ibland! 
  • Anonym (Kassako)
    me33 skrev 2022-10-31 09:53:56 följande:

Armbåga när du går med de bakom dig, något som jag har gjort.

Anonym (Japp) skrev 2022-10-31 10:08:12 följande:

Jag vill inte armbåga. Det brast för mig också en gång. Efter det har jag i möjligaste mån undvikit självscanning men en del butiker har bara det har jag märkt. Det är väl också därför ungdomar hänger där.

Jag får be personal att vara med eller välja en annan butik. Kommer inte att gå tillbaka till de två butiker där det hände då det i den första finns flera andra matbutiker att välja på (där jag bor) och i det andra fallet är det ett skäl att inte vilja flytta till orten i fråga, att de inte kan bekosta kassapersonal. 
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-31 10:02:05 följande:

Skönt för dig att ha hittat ett sätt. Det har inte hänt i spärren på många år, men just i butik, och jag var inte beredd den första gången. Den andra gången såg jag vad som var på väg att hända och var nyfiken på hur utbrett det ärm
  • Anonym (.)
    Anonym (Kassako) skrev 2022-10-31 09:25:10 följande:
    Snatteri by proxy

Jag undrar om vi är fler som retar oss på att ungdomar tränger sig ut med oss vid självscanningen?
    Förr kunde folk tränga sig in bakom en i spärren för att åka med. 
    Detta beteende liknar. Två gånger i höst har jag varit med om att ungdomar spanar in mig och när jag går från kassan låtsas se scanna ett kvitto och går ut samtidigt som jag scannat mitt kvitto. 
    Tredje gången bad jag personalen om hjälp. Då vågade inte ungdomarna följa efter mig. Jag tror att de snattar på en ny nivå. 

Har aldrig varit med om detta, inte vad jag märkt i alla fall. Jag kan själv passa på att gå ut bakom någon annan, men naturligtvis har jag ett eget kvitto. 
  • Anonym (Kassako)
    Anonym (.) skrev 2022-10-31 10:24:01 följande:
    Har aldrig varit med om detta, inte vad jag märkt i alla fall. Jag kan själv passa på att gå ut bakom någon annan, men naturligtvis har jag ett eget kvitto. 
    I de här fallen såg jag i ögonvrån att de inte scannat in något själva. Hade jag sett dig vid kassan scannande dina varor hade jag nog ändå upplevt det som stressande att du trängde dig efter mig. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Jag har gått ut bakom andra många gånger då jag inte haft kvittot framme eller glömt var jag stoppat det Nu har jag börjat lära mig.

Men jag skulle aldrig trängas och har heller aldrig märkt att en del försöker göra det för att kunna stjäla och sedan gå ut på nån annans kvitto.

Men det skulle inte förvåna mig, det händer ju som sagt i tunnelbanespärren ibland. Jag har aldrig blivit knuffad, men min mamma blev en gång knuffad när en tonårskille försökte tränga sig förbi på hennes kort, så att hon var nära att ramla omkull. Jag var med den gången och killen fick en rejäl utskällning av mig. Inte för att han plankade (även om jag inte säger att det är rätt), utan pga hur han betedde sig.

• Anonym (.)
    Anonym (Kassako) skrev 2022-10-31 12:18:30 följande:
    I de här fallen såg jag i ögonvrån att de inte scannat in något själva. Hade jag sett dig vid kassan scannande dina varor hade jag nog ändå upplevt det som stressande att du trängde dig efter mig. 
    Jag trängs inte, jag går lugnt efter den som går före. 

Du ska kanske börja handla på tider när det är mindre folk i affären om du inte klarar av att folk är bakom dig. 
  • Anonym (Kassako)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-10-31 13:47:34 följande:

Jag har gått ut bakom andra många gånger då jag inte haft kvittot framme eller glömt var jag stoppat det Nu har jag börjat lära mig.

Men jag skulle aldrig trängas och har heller aldrig märkt att en del försöker göra det för att kunna stjäla och sedan gå ut på nån annans kvitto.

Men det skulle inte förvåna mig, det händer ju som sagt i tunnelbanespärren ibland. Jag har aldrig blivit knuffad, men min mamma blev en gång knuffad när en tonårskille försökte tränga sig förbi på hennes kort, så att hon var nära att ramla omkull. Jag var med den gången och killen fick en rejäl utskällning av mig. Inte för att han plankade (även om jag inte säger att det är rätt), utan pga hur han betedde sig.

Det låter ju rimligt att göra så på ett sätt, spara tid på att slippa leta kvitto.

Ni ger mig fler och fler skäl att skippa självscanning. Jag gillar inte att komma nära okända människor på det sättet. Så kassakö är jobbigt det också, på ett annat sätt. 

Som tur är finns en trevlig liten butik där jag bor där kassörskan tar sig tid att prata med kunderna, och att handla där är aldrig några problem, eftersom folk blir glada av kassörskan.
Svar på tråden Snatteri by proxy