• Anonym (Kassako)

Snatteri by proxy

Jag undrar om vi är fler som retar oss på att ungdomar tränger sig ut med oss vid självscanningen?
    Förr kunde folk tränga sig in bakom en i spärren för att åka med. 
    Detta beteende liknar. Två gånger i höst har jag varit med om att ungdomar spanar in mig och när jag går från kassan låtsas se scanna ett kvitto och går ut samtidigt som jag scannat mitt kvitto. 
    Tredje gången bad jag personalen om hjälp. Då vågade inte ungdomarna följa efter mig. Jag tror att de snattar på en ny nivå. 

• Svar på tråden Snatteri by proxy
  • olof 45
    Anonym (3) skrev 2022-11-01 12:06:12 följande:

Måste tillägga att snatta och planka är INTE samma sak.

Att snatta är olagligt och att stjäla är alltid fult, även om det är tusen ggr värre att stjäla från privatpersoner och småföretagare än att gå till Lidl eller Hemköp.

Att släppa förbi en plankare är helt okej. Men även om en snattare tränger sig förbi mig så är inte det mitt ansvar. Nej skulle aldrig gå och armbåga en person eller blockera utgången, det är personalens jobb.
    Det lär ju synas på kamerorna sen och snattaren lär ganska snart vara portad oavsett om de tagit denne på bar gärning eller det stannar vid misstankar. Det kanske kan trösta en vanlig samhällsmedborgare med sånt kurage inför Ica-handlares miljonlöner att de ska hjälpa till att stoppa en snattare för en liten chokladkaka.

Nu blandar du ihop vad som är DIN ÅSIKT och fakta...

Jag tycker det är samma sak, förutom att 'snatta' brukar betyda att man stjäl en vara av ringa värde. Varför skulle det vara mer lagligt att stjäla en tjänst av ringa värde?
  • Anonym (.)
    olof 45 skrev 2022-11-01 14:49:41 följande:

Jag tycker det är samma sak, förutom att 'snatta' brukar betyda att man stjäl en vara av ringa värde. Varför skulle det vara mer lagligt att stjäla en tjänst av ringa värde?
    Håller med. 
  • Anonym (.)

Att snatta är olagligt och att stjäla är alltid fult, även om det är tusen ggr värre att stjäla från privatpersoner och småföretagare än att gå till Lidl eller Hemköp.

Att släppa förbi en plankare är helt okej. Men även om en snattare tränger sig förbi mig så är inte det mitt ansvar. Nej skulle aldrig gå och armbåga en person eller blockera utgången, det är personalens jobb.
    Det lär ju synas på kamerorna sen och snattaren lär ganska snart vara portad oavsett om de tagit denne på bar gärning eller det stannar vid misstankar. Det kanske kan trösta en vanlig samhällsmedborgare med sånt kurage inför Ica-handlares miljonlöner att de ska hjälpa till att stoppa en snattare för en liten chokladkaka.

Du pratar om äpplen och päron.

Det är olagligt att snatta, men det är inte olagligt att släppa ut en snattare.

Det är olagligt att planka, men det är inte olagligt att släppa förbi en plankare. 

Och nej, man måste inte planka. 
  • Anonym (3)
    olof 45 skrev 2022-11-01 14:49:41 följande:

Nej nu blandar du ihop lagbrott med icke-lagbrott. Och blandar in din åsikt. Du tycker att det är samma sak att planka och att snatta men det är det inte.

Det är inte olagligt att planka. Moraliskt fel, ja, men det är inte som att du hamnar i något straffregister eller att det går till åklagare.
    Plankare blir bara avvisade från SLs mark (ibland med lite väktarvåld på köpet). Och får en straffavgift (jämför om du uteblir hos läkaren, då får du också en straffavgift som inte går via åklagare), inte en bot, när kontrollanter tar fast plankaren, alltså inte ordagrant "tar fast" eftersom de inte heller får ta i eller hålla fast en plankare.

Däremot är det olagligt att hålla fast en plankare för privatpersoner. När det gäller riktiga brott som snatteri kan en privatperson göra ett sk. envarsgripande. Hålla fast personen tills polis eller väktare anländer.
    Gör du det på en plankare är det du som begår lagbrott, du får inte hålla fast eller spärra vägen för en annan människa.
  • Anonym (3)
    Anonym (.) skrev 2022-11-01 15:00:39 följande:
    Du pratar om äpplen och päron.

Det är olagligt att snatta, men det är inte olagligt att släppa ut en snattare.

Det är olagligt att planka, men det är inte olagligt att släppa förbi en plankare. 

Och nej, man måste inte planka. 
    Nej precis, det är inte olagligt att varken släppa förbi snattare eller plankare.

Vad tycker du en pank person med psykisk ohälsa ska göra för att komma till öppenvårdspsykiatrin för att få sin antipsykotiska medicin? Om denne bor i låt oss säga Farsta och ska till Liljeholmen.
    Eller om nu personen har en hundring kvar som ska föda denne i en vecka. Tycker du att personen då ska lägga 80 kr på sl-biljett fram och tillbaka till psykiatrin för att sen svälta?

Jag har förståelse för att alla inte har det lika bra som jag som kan köpa månadskort varje månad. Jag släpper gärna in plankare eller håller upp spärren med ena armen när jag passerar för att ev plankare lättare ska kunna slinka förbi.
  • Anonym (Mman)
    Anonym (3) skrev 2022-11-01 15:08:25 följande:
    Nej nu blandar du ihop lagbrott med icke-lagbrott. Och blandar in din åsikt. Du tycker att det är samma sak att planka och att snatta men det är det inte.

Det är inte olagligt att planka. Moraliskt fel, ja, men det är inte som att du hamnar i något straffregister eller att det går till åklagare.
    Plankare blir bara avvisade från SLs mark (ibland med lite väktarvåld på köpet). Och får en straffavgift (jämför om du uteblir hos läkaren, då får du också en straffavgift som inte går via åklagare), inte en bot, när kontrollanter tar fast plankaren, alltså inte ordagrant "tar fast" eftersom de inte heller får ta i eller hålla fast en plankare.

Däremot är det olagligt att hålla fast en plankare för privatpersoner. När det gäller riktiga brott som snatteri kan en privatperson göra ett sk. envarsgripande. Hålla fast personen tills polis eller väktare anländer.
    Gör du det på en plankare är det du som begår lagbrott, du får inte hålla fast eller spärra vägen för en annan människa.
    Jo att planka är ett ett lagbrott, ringa bedrägeri som dock ytterst sällan anmäls utan det blir belagt med straffavgift från företaget som har till uppgift att kontrollera färdbiiljetter. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (3) skrev 2022-11-01 11:53:32 följande:
    Bra att du slutat med ditt rabiata beteende. Folk plankar inte för att de tycker att det är roligt, de plankar för att de inte har någon annan möjlighet, som allra oftast.

Det är skamligt för plankaren, somliga på stationen tittar redan på plankaren med förakt för att de inte kan tänka sig in i andras tragiska livsöden.
    Det är rätt få som har ett fast jobb och plankar bara för att tjäna in en tusing i månaden. De som gör det har inget alternativ som oftast.

Nej usch vad hemskt att behöva planka! Det skulle jag aldrig våga och jag lider med dem som måste skämma ut sig genom att göra det.
    Klart snubben blir rädd när en äldre dam börjar vråla på honom i ett för honom mycket svagt ögonblick. Han var säkert livrädd och skämdes helt otroligt mycket!
    Jag skiter i om någon plankar så länge de sköter det snyggt och inte skadar eller riskerar att skada omgivningen.

Men min mamma blev nästan omkullknuffad av en tonårskille som prompt måste tränga sig för att slippa betala. Jag tror inte att han var något jäkla offer.

Du är naiv om du tror att alla plankare inte har råd. Självklart finns det hemlösa och personer med psykisk ohälsa som måste välja mellan mat och biljett - då är valet lätt. Men lika ofta handlar det om ungdomar som hellre vill lägga pengarna på annat. Jag har varit fattig student och jag betalade ändå biljett.

Nej, det är inte en skam för alla att planka, vissa skäms inte ett dugg över det, med tanke på hur de beter sig. Men självklart får man inte hålla fast en plankare eller spärra vägen för någon, men man har sannerligen ingen skyldighet att släppa igenom dem.

Varför skulle det vara värre att snatta än att planka? Rent moraliskt alltså.

Det kan vara det. Men någon som plankar (och tränger sig / knuffas) för att hellre lägga pengarna på nöjen, gör enligt mig mer fel än en hungrig hemlös eller annan utsatt (som du tidigare vurmade för) som stjäl lite mat i en stor och välmående butik.

Det finns som sagt många som plankar, eller försöker planka, utan att de verkar tycka att det är ett dugg skamligt. Inte bara utsatta. Jag har nog aldrig varit med om att en hemlös, trashank, fattigpensionär eller någon som ser utsatt ut (jag vet att det inte alltid syns) tar rygg och ibland knuffas när man går genom spärren. Däremot att ungdomar - som ser ganska välmående ut - gör det. Jag märker det sällan själv eftersom jag går ganska fort, samt inte åker tunnelbana så ofta. Men jag har sett hur andra, som är lite långsammare, påverkas. T ex min mamma.
  • Anonym (3)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-11-01 20:10:52 följande:
    Jag skiter i om någon plankar så länge de sköter det snyggt och inte skadar eller riskerar att skada omgivningen.

Men min mamma blev nästan omkullknuffad av en tonårskille som prompt måste tränga sig för att slippa betala. Jag tror inte att han var något jäkla offer.

Du är naiv om du tror att alla plankare inte har råd. Självklart finns det hemlösa och personer med psykisk ohälsa som måste välja mellan mat och biljett - då är valet lätt. Men lika ofta handlar det om ungdomar som hellre vill lägga pengarna på annat. Jag har varit fattig student och jag betalade ändå biljett.

Nej, det är inte en skam för alla att planka, vissa skäms inte ett dugg över det, med tanke på hur de beter sig. Men självklart får man inte hålla fast en plankare eller spärra vägen för någon, men man har sannerligen ingen skyldighet att släppa igenom dem.
    Du har faktiskt rätt i att det finns vissa som beter sig väldigt otrevligt i trafiken, ofta gäng med ungdomar ja, killar oftast, som knuffas eller går upp mot ryggen på den betalande som går in före. Vissa unga män hoppar tom upp på spärren.

Har sett kvinnor som bara slänger in handväskan vid spärren och därmed håller spärren öppen så att den som går före aldrig märker något. Kanske var något plankare med hyfs började med vid coronan för att hålla mer avstånd: )

Jag kanske är lite naiv. Har bara så himla svårt för att förstå hur någon som har pengar vill skämma ut sig varje dag i en månad istället för att lägga tusen kr. Självklart förstår jag att såna finns, men är ändå svårt att ta in måste jag erkänna.
    Anonym (3) skrev 2022-11-01 20:49:34 följande:
    Du har faktiskt rätt i att det finns vissa som beter sig väldigt otrevligt i trafiken, ofta gäng med ungdomar ja, killar oftast, som knuffas eller går upp mot ryggen på den betalande som går in före. Vissa unga män hoppar tom upp på spärren.

Har sett kvinnor som bara slänger in handväskan vid spärren och därmed håller spärren öppen så att den som går före aldrig märker något. Kanske var något plankare med hyfs började med vid coronan för att hålla mer avstånd: )

Jag kanske är lite naiv. Har bara så himla svårt för att förstå hur någon som har pengar vill skämma ut sig varje dag i en månad istället för att lägga tusen kr. Självklart förstår jag att såna finns, men är ändå svårt att ta in måste jag erkänna.
    De som skäms men inte har något annat val att planka, är nog mer diskreta och försiktiga. De tar inte rygg på vem som helst. De ställer sig bakom någon som rör sig ganska fort. Inte tant Agda med käpp eller min mamma, som inte är fullt så långsam eller vinglig, men inte jättesnabb heller.

Gapiga förortsgäng som inte bryr sig, är de som antingen trängs/knuffas, eller helt enkelt hoppar över spärren. Men den gången min mamma nästan blev omkullknuffad, var det en ensam tonårskille.

Ja, det är nästan alltid killar. Tjejer och vuxna betalar för sig oftast. Eller sköter eventuell plankning mer diskret.

Vi kanske tycker att planka är att skämma ut sig, men alla tycker uppenbarligen inte det.

Sen finns det förstås också de som betalar för sig men ändå tränger sig i spärren eller på andra ställen, för att de helt enkelt har bråttom och / eller tycker att andra är för långsamma. "Stockholms-syndromet". Vett och etikett i kollektivtrafiken handlar inte bara om plankning.
Svar på tråden Snatteri by proxy