Anonym (3) skrev 2022-11-01 20:49:34 följande:
Du har faktiskt rätt i att det finns vissa som beter sig väldigt otrevligt i trafiken, ofta gäng med ungdomar ja, killar oftast, som knuffas eller går upp mot ryggen på den betalande som går in före. Vissa unga män hoppar tom upp på spärren.
Har sett kvinnor som bara slänger in handväskan vid spärren och därmed håller spärren öppen så att den som går före aldrig märker något. Kanske var något plankare med hyfs började med vid coronan för att hålla mer avstånd: )
Jag kanske är lite naiv. Har bara så himla svårt för att förstå hur någon som har pengar vill skämma ut sig varje dag i en månad istället för att lägga tusen kr. Självklart förstår jag att såna finns, men är ändå svårt att ta in måste jag erkänna.
De som skäms men inte har något annat val att planka, är nog mer diskreta och försiktiga. De tar inte rygg på vem som helst. De ställer sig bakom någon som rör sig ganska fort. Inte tant Agda med käpp eller min mamma, som inte är fullt så långsam eller vinglig, men inte jättesnabb heller.
Gapiga förortsgäng som inte bryr sig, är de som antingen trängs/knuffas, eller helt enkelt hoppar över spärren. Men den gången min mamma nästan blev omkullknuffad, var det en ensam tonårskille.
Ja, det är nästan alltid killar. Tjejer och vuxna betalar för sig oftast. Eller sköter eventuell plankning mer diskret.
Vi kanske tycker att planka är att skämma ut sig, men alla tycker uppenbarligen inte det.
Sen finns det förstås också de som betalar för sig men ändå tränger sig i spärren eller på andra ställen, för att de helt enkelt har bråttom och / eller tycker att andra är för långsamma. "Stockholms-syndromet". Vett och etikett i kollektivtrafiken handlar inte bara om plankning.