• Anonym (Kassako)

Snatteri by proxy

Jag undrar om vi är fler som retar oss på att ungdomar tränger sig ut med oss vid självscanningen?
    Förr kunde folk tränga sig in bakom en i spärren för att åka med. 
    Detta beteende liknar. Två gånger i höst har jag varit med om att ungdomar spanar in mig och när jag går från kassan låtsas se scanna ett kvitto och går ut samtidigt som jag scannat mitt kvitto. 
    Tredje gången bad jag personalen om hjälp. Då vågade inte ungdomarna följa efter mig. Jag tror att de snattar på en ny nivå. 

• Svar på tråden Snatteri by proxy
  • Anonym (3)
    Anonym (Mman) skrev 2022-11-01 19:22:19 följande:
    Jo att planka är ett ett lagbrott, ringa bedrägeri som dock ytterst sällan anmäls utan det blir belagt med straffavgift från företaget som har till uppgift att kontrollera färdbiiljetter. 
    Intressant. Hade aldrig hört talas om. Men jag vet att man inte för göra ett envarsingripande mot plankare.
    Blev vittne till en händelse för några år sen.
    En dam 65-70 kanske ställde sig i vägen så att en plankare inte kom igenom. Då gick plankaren efter en annan person i spärren bredvid. Det gjorde tanten alldeles rasande så hon tog tag i jackan på plankaren när hon kom över till andra sidan, det var en kort liten tjej som fick kämpa för att ta sig loss. Då kom stationsvärdarna och damen skrek att de skulle ta fast tjejen som plankade, de sa åt tanten att den enda som nästan begått ett brott här är hon, damen själv, och tillade typ, tyvärr är det så.
    Jag stod vid Metroställen och såg cirkusen, min reaktion sa till mig att springa fram och hjälpa tjejen loss, men det fixade hon själv innan jag hann fram.

Så privatpersoner får inte ta fast en plankare i sl-trafiken.

Tur att det sällan anmäls. Vår polis har betydligt viktigare saker att göra än att sätta fast plankare!
    På min linje (vet inte hur det är på andra ställen) så kommer kontrollanter rätt ofta. Jag hade då aldrig vågat åka utan biljett. Herregud vad pinsamt när hela vagnen kollar. Speciellt när man åker på sin egen linje där man ser eller träffar på flera bekanta.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (3) skrev 2022-11-01 20:49:34 följande:
    Du har faktiskt rätt i att det finns vissa som beter sig väldigt otrevligt i trafiken, ofta gäng med ungdomar ja, killar oftast, som knuffas eller går upp mot ryggen på den betalande som går in före. Vissa unga män hoppar tom upp på spärren.

Har sett kvinnor som bara slänger in handväskan vid spärren och därmed håller spärren öppen så att den som går före aldrig märker något. Kanske var något plankare med hyfs började med vid coronan för att hålla mer avstånd: )

Jag kanske är lite naiv. Har bara så himla svårt för att förstå hur någon som har pengar vill skämma ut sig varje dag i en månad istället för att lägga tusen kr. Självklart förstår jag att såna finns, men är ändå svårt att ta in måste jag erkänna.
    Det där med att slänga in handväskan var ju faktiskt ganska smart :)

Fast dålig stil om man egentligen har råd att betala. Indirekt gör plankning biljetterna dyrare för alla. Däremot skulle jag aldrig klandra någon fattig och utsatt som behövde göra ett nödvändigt ärende.

Att använda sig av en handväska eller andra metoder för att inte gå för nära den framför, kanske blev en nödvändighet när pandemin började. Då förväntade sig omgivningen avstånd på ett nytt sätt och blev (med rätta) irriterade om andra trängdes eller flåsade dem i nacken. Innan var många mer toleranta så länge de inte blev knuffade eller dylikt.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (3) skrev 2022-11-01 21:08:55 följande:
    Intressant. Hade aldrig hört talas om. Men jag vet att man inte för göra ett envarsingripande mot plankare.
    En dam 65-70 kanske ställde sig i vägen så att en plankare inte kom igenom. Då gick plankaren efter en annan person i spärren bredvid. Det gjorde tanten alldeles rasande så hon tog tag i jackan på plankaren när hon kom över till andra sidan, det var en kort liten tjej som fick kämpa för att ta sig loss. Då kom stationsvärdarna och damen skrek att de skulle ta fast tjejen som plankade, de sa åt tanten att den enda som nästan begått ett brott här är hon, damen själv, och tillade typ, tyvärr är det så.
    Jag stod vid Metroställen och såg cirkusen, min reaktion sa till mig att springa fram och hjälpa tjejen loss, men det fixade hon själv innan jag hann fram.

Tur att det sällan anmäls. Vår polis har betydligt viktigare saker att göra än att sätta fast plankare!
    På min linje (vet inte hur det är på andra ställen) så kommer kontrollanter rätt ofta. Jag hade då aldrig vågat åka utan biljett. Herregud vad pinsamt när hela vagnen kollar. Speciellt när man åker på sin egen linje där man ser eller träffar på flera bekanta.
    Det är bra att man i vissa fall får frihetsberöva missdådare tills polisen kommer, men helt orimligt att man skulle tillåtas hålla fast plankare. Även snattare tycker jag är gränsfall, fast jag förstår om butikspersonalen har rätt att göra det.

Tanten överreagerade något enormt. Och ja, polisen har viktigare saker för sig.
  • Anonym (Mman)
    Anonym (3) skrev 2022-11-01 21:08:55 följande:

Nja enligt den rätta definitionen uppfylls planeringen först då man tillförskansar sig något (en vara eller en tjänst) utan att betala, alltså då man stiger på tåget och först då kan det bli tal om brott mot brottsbalken. Även om det i realiteten aldrig går sår så långt. 

Tränger man sig genom spärren blir det ett brott mot ordningslagen som endast är ett bötesbrott varpå envarsgripande inte är aktuellt. 
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Mman) skrev 2022-11-01 21:58:11 följande:
    Nja enligt den rätta definitionen uppfylls planeringen först då man tillförskansar sig något (en vara eller en tjänst) utan att betala, alltså då man stiger på tåget och först då kan det bli tal om brott mot brottsbalken. Även om det i realiteten aldrig går sår så långt. 

Tränger man sig genom spärren blir det ett brott mot ordningslagen som endast är ett bötesbrott varpå envarsgripande inte är aktuellt. 
    Planeringen = plankningen 
  • Anonym (Micke)

Varje gång någon plankar i kollektivtrafiken så stjäl han/hon pengar av
    landstinget som driver vården i ditt län.
    Plankning är stöld från våra sjuka och äldre.

• Anonym (Micke)
    Anonym (Mman) skrev 2022-11-01 21:58:11 följande:

Du resonerar fel. I princip , men inte i faktiska livet.

Det krävs att man påbörjat utförandet av själva brottet men att det inte har genomförts och att det har förelegat fara för att brottet skulle komma att genomföras . Om man tar sig förbi spärren utan att ha betalat biljett så har man
    ju för avsikt att åka utan att betala och har därmed uppfyllt rekvisitet för uppsåt.
    Att ingen åtalas betyder inte att det är lagligt utan endast att man inte prioriterar
    brottet precis som att åklagare inte åtalar för att du gick mot röd gubbe i går kväll
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Micke) skrev 2022-11-02 13:44:13 följande:
    Du resonerar fel. I princip , men inte i faktiska livet.

Det krävs att man påbörjat utförandet av själva brottet men att det inte har genomförts och att det har förelegat fara för att brottet skulle komma att genomföras . Om man tar sig förbi spärren utan att ha betalat biljett så har man
    ju för avsikt att åka utan att betala och har därmed uppfyllt rekvisitet för uppsåt.
    Att ingen åtalas betyder inte att det är lagligt utan endast att man inte prioriterar
    brottet precis som att åklagare inte åtalar för att du gick mot röd gubbe i går kväll
    Korrekt och i det ena fallet är det ett brott mot ordningslagen och i det andra skulle man kunna anmäla det som ett ringa bedrägeri enligt BrB
  • Anonym (3)
    Anonym (Micke) skrev 2022-11-02 13:35:30 följande:

Varje gång någon plankar i kollektivtrafiken så stjäl han/hon pengar av
    landstinget som driver vården i ditt län.
    Plankning är stöld från våra sjuka och äldre.

Då är det lika mycket stöld att åka till akuten fast det inte är så stora fel egentligen. Ändå åker många till akuten fast de gott kunde vänta en dag och gå till vc.
    Är det stöld att röka och vara överviktig eller cykla eller bedriva extremsporter också? Stor risk för sjukvårdskostnader.

Om man tänker riktigt långt är det kanske tom. stöld att skaffa barn när man har ärftliga sjukdomar i släkten?

Håller med om att folk som har råd ska betala sin biljett. Men tyvärr har vissa ett mindset som säger hellre sparka nedåt, vilket är tragiskt.

Vet du vilka de största tjuvarna i samhället är? Storföretagarna och "skatteplanerarna", varje skattekrona som inte betalas in är en stöld från oss alla. Det handlar om betydligt högre summor än vad en plankare extra på tåget kostar.
  • Anonym (3)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-11-01 21:12:05 följande:
    Det där med att slänga in handväskan var ju faktiskt ganska smart :)

Fast dålig stil om man egentligen har råd att betala. Indirekt gör plankning biljetterna dyrare för alla. Däremot skulle jag aldrig klandra någon fattig och utsatt som behövde göra ett nödvändigt ärende.

Att använda sig av en handväska eller andra metoder för att inte gå för nära den framför, kanske blev en nödvändighet när pandemin började. Då förväntade sig omgivningen avstånd på ett nytt sätt och blev (med rätta) irriterade om andra trängdes eller flåsade dem i nacken. Innan var många mer toleranta så länge de inte blev knuffade eller dylikt.
    Självklart ska man betala om man kan. Jag tycker gott att Stockholmarna kan få gratis kollektivtrafik, det är bättre för miljön om folk lockas att ställa bilen.

Du låter för övrigt som en väldigt klok och bra person i ditt resonemang: )
  • felix le chat
    Anonym (3) skrev 2022-11-02 19:44:15 följande:
    Då är det lika mycket stöld att åka till akuten fast det inte är så stora fel egentligen. Ändå åker många till akuten fast de gott kunde vänta en dag och gå till vc.
    Är det stöld att röka och vara överviktig eller cykla eller bedriva extremsporter också? Stor risk för sjukvårdskostnader.

Om man tänker riktigt långt är det kanske tom. stöld att skaffa barn när man har ärftliga sjukdomar i släkten?

Håller med om att folk som har råd ska betala sin biljett. Men tyvärr har vissa ett mindset som säger hellre sparka nedåt, vilket är tragiskt.

Vet du vilka de största tjuvarna i samhället är? Storföretagarna och "skatteplanerarna", varje skattekrona som inte betalas in är en stöld från oss alla. Det handlar om betydligt högre summor än vad en plankare extra på tåget kostar.
    Men va bra !  Då skiter vi i att betala allihopa.  Rättvist.
    Endera betalar alla eller ingen.
  • Anonym (Zxcqw)

Jag har gått ut samtidigt som andra många gånger. Ibland för att slippa dra fram mitt kvitto och hålla på när de ändå öppnar och ibland för att jag inte köpt något och inte kommer ut i vanliga kassorna med min dubbelbarnvagn för det är för trångt med köer, den som ska betala etc. Tränger mig ju dock inte, det behövs inte för man hinner ut ändå. Men ja, jag har som sagt gjort detta många gånger och förstår inte problemet.

• Anonym (3)
    felix le chat skrev 2022-11-03 14:37:00 följande:
    Men va bra !  Då skiter vi i att betala allihopa.  Rättvist.
    Endera betalar alla eller ingen.
    Men jag säger ju att folk som har råd ska betala sin biljett. Jag köper månadskort.

Man får dock ha förståelse för att det finns människor som inte kan betala just då. Jag släpper gärna igenom dem.
    Yngre män i nya märkeskläder och fräscha vita sneakers ser jag inte som den målgruppen. Kan de köpa nya kläder så kan de betala biljett.

Jag tycker fortfarande att kollektivtrafiken borde vara gratis för alla.
    Tror du inte att fler skulle ställa bilen då?
    Men då förlorar ju staten skatteintäkter från drivmedel samtidigt som de ska betala kollektivtrafiken. men ja, jag tycker ändå att det bör vara något man kan bjuda sina medborgare på i ett i-land.
    Eller ta en tjuga för biljetten oavsett vilken ålder du är i.
  • Anonym (Micke)
    Anonym (3) skrev 2022-11-07 00:44:32 följande:
    Men jag säger ju att folk som har råd ska betala sin biljett. Jag köper månadskort.

Man får dock ha förståelse för att det finns människor som inte kan betala just då. Jag släpper gärna igenom dem.
    Yngre män i nya märkeskläder och fräscha vita sneakers ser jag inte som den målgruppen. Kan de köpa nya kläder så kan de betala biljett.

Jag tycker fortfarande att kollektivtrafiken borde vara gratis för alla.
    Tror du inte att fler skulle ställa bilen då?
    Men då förlorar ju staten skatteintäkter från drivmedel samtidigt som de ska betala kollektivtrafiken. men ja, jag tycker ändå att det bör vara något man kan bjuda sina medborgare på i ett i-land.
    Eller ta en tjuga för biljetten oavsett vilken ålder du är i.
    Tyskland testade med 9 eur i månadskort , gick väl sådär .....

observatorial.com/news/world/112722/germany-train-chaos-because-of-the-9-euro-ticket-overcrowded-trains-unplanned-stops-heavy-rush-expected-for-return-trips/

• Anonym (3)
    Anonym (Micke) skrev 2022-11-15 13:51:42 följande:
    Tyskland testade med 9 eur i månadskort , gick väl sådär .....

observatorial.com/news/world/112722/germany-train-chaos-because-of-the-9-euro-ticket-overcrowded-trains-unplanned-stops-heavy-rush-expected-for-return-trips/
    Se där! Folk vill tydligen åka kollektivt och mer miljövänligt.

Man kanske skulle satsa på att bygga ut kollektivtrafiken mer innan man tar ett sånt beslut permanent. 
    På prov däremot tycker jag absolut att det borde införas i Stockholm, även om det betyder att jag får stå upp och trängas med fd bilåkare ca en timme varje dag: )
  • Anonym (3)
    Anonym (Kassako) skrev 2022-11-14 13:47:11 följande:
    Politiker alltså! 

En politikerlön borde göra att ingen någonsin skulle snatta eller fuska, om denne inte är crackrökare eller speltorsk (det enda jag kan komma på som kan kosta mer än en politikerlön) eller en person med stora giriga tendenser (troligast). Människor som påverkas så lätt av girigheten borde aldrig få vara folkvalda eller jobba inom statliga myndigheter öht!
    Otroligt svagt. Undrar vad han mer fuskat med? Detta lär knappast ha varit första gången.
Svar på tråden Snatteri by proxy