Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Kassako)

Snatteri by proxy

Jag undrar om vi är fler som retar oss på att ungdomar tränger sig ut med oss vid självscanningen?
    Förr kunde folk tränga sig in bakom en i spärren för att åka med. 
    Detta beteende liknar. Två gånger i höst har jag varit med om att ungdomar spanar in mig och när jag går från kassan låtsas se scanna ett kvitto och går ut samtidigt som jag scannat mitt kvitto. 
    Tredje gången bad jag personalen om hjälp. Då vågade inte ungdomarna följa efter mig. Jag tror att de snattar på en ny nivå. 

• Svar på tråden Snatteri by proxy
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Mman) skrev 2022-11-01 11:21:46 följande:
    Absolut inte, jag svarade i tråden. Delar inte ditt perspektiv och delgivning sexan mitt.
    Här gick det för snabbt, * "delar inte ditt perspektiv och delgav sedan mitt" ska det stå 
  • Anonym (.)
    Anonym (Kassako) skrev 2022-11-01 11:22:09 följande:
     Jag blir ledsen av det här. Jag startade en tråd om ett ämne. Jag är glad över att höra att det inte är jättemånga ungdomar som snattar. Det betyder att det antagligen inte kommer hända igen särskilt ofta, att det var ren slump att det hände tre gånger i höst och att jag kommit fram till att jag inte pallar med självscanning.
    Och jag är helt klart en människa som slösar mycket energi på att vara arg över orättvisor: det kan vara alltifrån att politiker skor sig, att privatpersoner skor sig, eller ungdomar eventuellt skor sig eller bara var och fönstershoppade lite de här gångerna, vilket jag kan ha misstagit för snatteri.

Varför inte söka hjälp för detta? Det är väl inte så kul att lägga mycket energi på saker du inte kan förändra?
  • Anonym (Kassako)

Men om man då ändå ska ta det där rådet från Nja så ska jag inte bry mig om er andra , eftersom det inte är så intressant för mig med "sök hjälp" och liknande. Men ni är jättevälkomna att diskutera etikett vid självscanning i allmänhet om det intresserar er. Jag förstår att det gjorts några tolkningar av mig, och jag hoppas att det gav er något att göra dem, för mig gav det ju inget, som jag försöker säga. 

• olof 45

Om jag märkte att någon gör sig beredd att gå igenom spärren väldigt nära inpå mig så skulle jag inte scanna mitt kvitto utan vända mig om och säga "ni verkar ha bråttom, så ni kan gå före".  

Om de inte skulle ha något kvitto och försöka övertyga mig om att scanna mitt så skulle jag lugnt säga "man måste ha ett kvitto för att gå igenom här. Ni får fråga personalen hur ni ska göra." Sedan skulle jag försöka att hjälpsamt vinka till oss lite personal - de brukar ju hänga där för att hjälpa till om självscanningen krånglar.

• Anonym (.)
    Anonym (Kassako) skrev 2022-11-01 11:30:05 följande:

Men om man då ändå ska ta det där rådet från Nja så ska jag inte bry mig om er andra , eftersom det inte är så intressant för mig med "sök hjälp" och liknande. Men ni är jättevälkomna att diskutera etikett vid självscanning i allmänhet om det intresserar er. Jag förstår att det gjorts några tolkningar av mig, och jag hoppas att det gav er något att göra dem, för mig gav det ju inget, som jag försöker säga. 

Dra inte upp dina problem om du inte vill prata om dom. Trivs du med att vara arg, så fortsätt vara det. 
  • Anonym (3)
    Anonym (Japp) skrev 2022-10-31 10:08:12 följande:
    Så brukar jag också göra, men ibland blir man knuffad. En gång bara brast det för mig och jag skrek åt killen att jag inte ville att han skulle tränga sig med mig och skule ge ** i att knuffas. Då stirrade alla på mig som om jag var galen, en tjej släppte igenom killen. Han tackade henne och tittade på mig och såg jätterädd ut. Han var ca 25 år och lång, jag är 50 år, kort vanlig kvinna...efter det försöker jag hålla mig lugn. 
    Bra att du slutat med ditt rabiata beteende. Folk plankar inte för att de tycker att det är roligt, de plankar för att de inte har någon annan möjlighet, som allra oftast.

Det är skamligt för plankaren, somliga på stationen tittar redan på plankaren med förakt för att de inte kan tänka sig in i andras tragiska livsöden.
    Det är rätt få som har ett fast jobb och plankar bara för att tjäna in en tusing i månaden. De som gör det har inget alternativ som oftast.

Nej usch vad hemskt att behöva planka! Det skulle jag aldrig våga och jag lider med dem som måste skämma ut sig genom att göra det.
    Klart snubben blir rädd när en äldre dam börjar vråla på honom i ett för honom mycket svagt ögonblick. Han var säkert livrädd och skämdes helt otroligt mycket!
  • Anonym (3)

Måste tillägga att snatta och planka är INTE samma sak.

Att snatta är olagligt och att stjäla är alltid fult, även om det är tusen ggr värre att stjäla från privatpersoner och småföretagare än att gå till Lidl eller Hemköp.

Att släppa förbi en plankare är helt okej. Men även om en snattare tränger sig förbi mig så är inte det mitt ansvar. Nej skulle aldrig gå och armbåga en person eller blockera utgången, det är personalens jobb.
    Det lär ju synas på kamerorna sen och snattaren lär ganska snart vara portad oavsett om de tagit denne på bar gärning eller det stannar vid misstankar. Det kanske kan trösta en vanlig samhällsmedborgare med sånt kurage inför Ica-handlares miljonlöner att de ska hjälpa till att stoppa en snattare för en liten chokladkaka.

• Anonym (Kassako)
    Anonym (.) skrev 2022-11-01 11:34:10 följande:
    Dra inte upp dina problem om du inte vill prata om dom. Trivs du med att vara arg, så fortsätt vara det. 
    Det som händer på det här forumet (jag har inte varit här länge och jag tror som det känns inte att jag kommer att fortsätta vara aktiv här heller) är att man kan svara en person, som man vill bekräfta i att javisst, det kan du ha rätt i. Sen kommer en helt annan person med helt andra intentioner och behov och ser det man har skrivit, och vill svara utifrån ett helt annat perspektiv, som i "sök hjälp" - fallet (Vet inte ens om det var du eller någon annan, jag har också helt tappat intresset för vem som är vem vid det här laget).
    Och så kommer det ju att vara i varenda tråd. Så jag tänker att det som till en början kändes kul och intressant, att starta en tråd och diskutera ämnet, för mig nu mest känns, precis som du säger, att jag antingen inte skriver något eller måste vara helgarderad för varje sak jag skriver. Och då blir det mycket tråkigare att skriva. 
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Kassako) skrev 2022-11-01 12:21:53 följande:
    Det som händer på det här forumet (jag har inte varit här länge och jag tror som det känns inte att jag kommer att fortsätta vara aktiv här heller) är att man kan svara en person, som man vill bekräfta i att javisst, det kan du ha rätt i. Sen kommer en helt annan person med helt andra intentioner och behov och ser det man har skrivit, och vill svara utifrån ett helt annat perspektiv, som i "sök hjälp" - fallet (Vet inte ens om det var du eller någon annan, jag har också helt tappat intresset för vem som är vem vid det här laget).
    Och så kommer det ju att vara i varenda tråd. Så jag tänker att det som till en början kändes kul och intressant, att starta en tråd och diskutera ämnet, för mig nu mest känns, precis som du säger, att jag antingen inte skriver något eller måste vara helgarderad för varje sak jag skriver. Och då blir det mycket tråkigare att skriva. 
    Jo, så är det. Man får ta det för vad det är bara...är själv här i perioder, lessnar men återkommer sen. Många vill bara provocera och även jag skriver lite tillspetsat ibland som i mitt inlägg ovan om när jag tappade det i spärren på t-banan...
  • Anonym (3)
    Anonym (Japp) skrev 2022-11-01 12:27:16 följande:
    Jo, så är det. Man får ta det för vad det är bara...är själv här i perioder, lessnar men återkommer sen. Många vill bara provocera och även jag skriver lite tillspetsat ibland som i mitt inlägg ovan om när jag tappade det i spärren på t-banan...
    Ja, ett forum will always be a forum. Ibland blir det ändå himla bra diskussioner måste jag säga.
Svar på tråden Snatteri by proxy