Inlägg från: Anonym (Noooo!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Noooo!)

    Vad är det för fel på kyckling filen nu för tiden??

    Hobgoblin skrev 2022-12-04 21:59:16 följande:
    Just kyckling är ju vääääldigt viktigt att få helt klar - MEN har aldrig någonsin lagt den tiden på att laga kyckling oavsett hel filè eller strimlor eller ... Kan det vara så att du börjat med djupfryst?
    Det kan aldrig någonsin ta så lång tid att laga kyckling. Någonsin!
    Kan nog helsteka en liten gris på samma tid, hahaha
    Skrev det tidigare. Lägger det i diskhon fryst i låter det ligga i hett vatten o så är det tinat på 30 min typ. Skär upp det i tärningar o häller i allt i min "stora" stekpanna (får väll lägga till det då folk inte verkar förstå) Allt på en gång. Lock på, på 7:an i 2 h. Plus omrörning  några gånger ca 6ggr.
  • Anonym (Noooo!)
    kioskvältare skrev 2022-12-04 22:01:02 följande:
    Alltså att steka tärnad kyckling i stekpanna ska inte ta mer än 10 minuter.
    Att koka en hel kycklingfilé ska inte heller ta mer än 10-15 minuter och tärningar således absolut inte mer.
    Att lägga hela kycklingfiléer i ugn är det som tar längst tid, ca 20 minuter.

    Att puttra kycklingfilé i tärningar i 2 timmar låter helt absurt, det skulle jag verkligen inte vilja äta. Borde vara som att äta en träbit...
    inte träbit, men ja, det saknar motstånd till viss del. Ska kolla ang att göra det i ungen nästa gång. Men är det verkligen bra för hunden? Sås gör jag alltid vid sidan om då hunden inte ska äta den.
  • Anonym (Noooo!)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-12-04 22:04:33 följande:
    Du kanske inte är så värst kunnig kring matlagning...? Ärlig fråga, lovar. För även om det funkat tidigare så brukar man inte göra så. Man rör runt, en hel del, och med såna mängder tar det tid att få runt all kyckling så bitarna blir tillräckligt varma. Med så mycket kyckling som två kg i bitar så är det bra att ha vätska i som värmer upp mer än bara runt botten.

    Kyckling ska inte ta mer än säg max en kvart om man gör på rätt sätt och har små mängder, med större mängder tar det lite längre men även om jag tar i från tårna så är det under en halvtimme ändå.

    Det blir väldigt mycket vätska faktiskt. Ingen fara med det o absolut mer än "bara i botten". O dessutom lock på..Gör inte mindre än 2 kg åt gången. Då tar det ju slut på en gång ju.


    2 kg kyckling räcker till ca 3.4 måltider o då får hunden några av de största bitarna på tallriken.

  • Anonym (Noooo!)
    Anonym (Noooo!) skrev 2022-12-04 22:07:57 följande:

    Det blir väldigt mycket vätska faktiskt. Ingen fara med det o absolut mer än "bara i botten". O dessutom lock på..Gör inte mindre än 2 kg åt gången. Då tar det ju slut på en gång ju.


    2 kg kyckling räcker till ca 3.4 måltider o då får hunden några av de största bitarna på tallriken.


    3-4*
  • Anonym (Noooo!)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-12-04 22:06:25 följande:

    Läste igen .... låååångsamt.
    6 kilo i en 2- kilospanna kan ju ta några timmar.


    eeh va? Citera mig gärna för isåfall har jag skrivit fel. Men vänligen citera det tack.
  • Anonym (Noooo!)

    Fast ingen här inne verkar ju göra 2 kg på en gång, så vad är ni på mig för när ni inte ens har erfarenhet utav det? 

  • Anonym (Noooo!)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-12-04 22:28:54 följande:
    Men....du måste ju ha någon typ av vätska ifall du ska koka kyckling. VAD kokar du kycklingen i? Och nej, kycklingens egna köttsaft räknas inte såklart.

    Det blir ju ganska mycket vatten med i påsen när jag tinar den som jag gör. Så jo, kycklingens egna saft räcker gott o väl när det är 2 kg kyckling. O med lock på på 7:an så håller det sig bra med vätska. O nej, spisen är inte dålig. Närj ag har stekt hamburgare så går det otroligt fort på samma platta.

  • Anonym (Noooo!)
    Tow2Mater skrev 2022-12-04 22:47:10 följande:

    I ett recept for kokt kycklingfile används lite mer än 3 dl tillsatt vätska for 4 fileer. Och de kokar i 10 minuter efter vätskan kokat upp. Du kan ju prova justera din vätskemängd efter hur många fileer du har:

    www.ica.se/recept/kokt-kycklingfile-med-ortsas-338058/


    Dka kolla länken imorgon. Men är det med eller utan lock då?


    Alltså vätskan är inget problem. Det finns till upp över halva kanten. Snarare så hade nog kycklingen blivit klarare snabbare utan så mycket vätska men då bränner det fast i botten. Men visst, har hänt att jag häller i lite extra vatten någon gång när jag kör lite mer utan lock. O det har aldrig varit några problem tidigare, bara det att de 3 sista gångerna så har det varit annorlunda helt enkelt. 


    Men åt av kycklingen  den var god ändå denna gången. precis som för 3  gånger sen.

  • Anonym (Noooo!)
    Anonym (Lisa ger råd) skrev 2022-12-05 00:17:07 följande:

    Skit i kycklingen! Varför slösa bort timmar på tråkig matlagning? Köp en nyttig färdigrätt och lägg överskottstiden på att mecka med bilen, gosa med hunden, springa ett maraton eller något annat mindre tråkigt än att glo på en rosa kyckling.


    Sånt gör jag ju under tiden faktiskt, bokstavligt talat!! :P 
  • Anonym (Noooo!)
    Mrs Moneybags skrev 2022-12-05 10:48:03 följande:
    3,4 måltider? En portion är ca 100-150 gram. Du lagar mat till 10-15 personer om du lagar 2 kg kyckling. 

    Jag tycker du ska börja tillaga kyckling i mindre satser och kanske steka 3-4 filéer per gång. Och köp färsk kycklingfilé så slipper du denna halvfrysta hälsovådliga röra. 

    10-15 pers? Förvånad Nej jag gör ju matlådor. Eftersom att jag inte orkar stå vid spisen varje dag förutom snabb makaroner med kyckling köttbullar hehe


    Brukar bli ca 4 portioner om inte hunden får nåt. 3 när vi delar.

  • Anonym (Noooo!)
    Mrs Moneybags skrev 2022-12-05 10:48:03 följande:
    3,4 måltider? En portion är ca 100-150 gram. Du lagar mat till 10-15 personer om du lagar 2 kg kyckling. 

    Jag tycker du ska börja tillaga kyckling i mindre satser och kanske steka 3-4 filéer per gång. Och köp färsk kycklingfilé så slipper du denna halvfrysta hälsovådliga röra. 

    2 kg kyckling blir ca 1200-1300gram klar. så närmare 8 gram vatten i ifrån början. 


    Ska äta ca 760 gram per dag. Men har fått minska ner det till ca 400gram / dag. 

  • Anonym (Noooo!)
    Anonym (Dido) skrev 2022-12-05 06:35:35 följande:

    Ts du ska aldrig tina mat i varmt vatten.

    Lägg påsen i kallt vatten istället.

    Skär kycklingen i 2 cm bitar, fräs dem först lite i taget i smör, sen i med vatten. Koka ca 10 min. Klart.

    Men bästa är kanske att göra hundens kyckling för sig, så att du kan krydda upp din och ha lite andra goda saker i grytan?


    tack för tipset ! Kanske testar det i helgen. Enda problemet är ju att det inte lär ta 10 min att göra 2 kg kyckling? Ska jag fräsa det lite i taget så tar väl bara det ca 1h. Plus att jag då måste stå vid spisen hela tiden... 


    Men tack för tipset faktiskt ! Genuint tacksam. 


    Men fortfarande.. så är det ju aldrig ytan som är problemet utan inuti kan jag tycka då jag vill ha bort allt rosa för att inte råka få salmonella?

  • Anonym (Noooo!)
    klyban skrev 2022-12-06 17:03:43 följande:

    Det står väldigt mycket om tid, men inte en enda gång om vilken temperatur kycklingen har.
    För där har man svaret, och kyckling blir inte klar med en tid, om man nu inte har samma storlek och samma temp och samma metod och förutsättningar.


    Smart! Någon skrev något om 73 grader tidigare i tråden? Men räcker det med att det blir 73 grader så är det isåfall klart? Eller måste det hålla 73 grader en viss tid? 
  • Anonym (Noooo!)
    Anonym (Noooo!) skrev 2022-12-06 16:59:42 följande:

    Så närmare 800 gram* vatten i ifrån början. 


    Ska äta ca 760 gram per dag. Men har fått minska ner det till ca 400gram / dag.  Eller snarare 360 


  • Anonym (Noooo!)
    Anonym (h) skrev 2022-12-06 19:51:45 följande:
    Den som är dryg i tråden är du som även väntade x antal inlägg att skriva något vettigt om din ovanliga tilllagningsritual. Klart att responsen blev därefter i skämtsam ton. Så himla otrevligt av dig.

    Varför skulle jag behöva ha talat om detta då jag har lagat det på samma sätt hur många gånger som helst. Frågan var varför de tre sista gångerna har särskilt sig emot alla andra gånger som jag har gjort lika dant.


    Du verkar ha uppenbarliga grova problem med hur du ser saker o ting. Tråden spårade urr o då försökte jag förklara mig o blev bara hånad till en början. Precis som någon annan skrev i en annan tråd, "när det blir för ogreppbart så hånar o misstror folk hellre än att faktiskt ta till sig av vad man säger / skriver". något sånt, o det verkar ju stämma rätt bra faktiskt! 


    Jag har fortfarande inte fått något svar på om varför kycklingen de 3 sista gångerna har särskilt sig emot tidigare exakt samma procedur upp till 2h gränsen åtminstone.

  • Anonym (Noooo!)
    flygrl skrev 2022-12-06 18:46:13 följande:

    @TS: Att jag raljerade över din tillagning av kyckling berodde på att jag helt enkelt trodde du trollade då alltihop lät så osannolikt. Jag inser nu att att du faktiskt är seriös i dina funderingar och jag helt fel ute. Ber om ursäkt om jag kränkte dig. Det va som sagt aldrig meningen. Om jag är populär på FL eller inte är oviktigt, däremot vill jag inte va taskig mot dig eller nån annan. 

    Peace out!


    Accepterar din ursäkt.
  • Anonym (Noooo!)
    klyban skrev 2022-12-06 17:23:25 följande:

    Jag brukar stanna på 68 grader och om jag tar temperaturen på kycklingen, och sen låta det vila upp till 72.
    Men 70-72 grader säger dom att det ska vara fritt ifrån skadliga/otrevliga bakterier och då är också kycklingen fortfarande mycket saftig.


    Jag får inhandla en termometer o prova det ! Tack !!
  • Anonym (Noooo!)
    Anonym (Dido) skrev 2022-12-06 20:07:55 följande:

    Eftersom du gör så mycket kyckling så är det ju ännu bättre att tina upp den helt först, steka lite yta snabbt på alla bitarna och sen på en plåt in i ugnen.

    Äter du bara kyckling, inget annat?

    Jag tror att den kyckling du köpt är färgad rosa, läste om någon som köpt kycklingburgare på något snabbmatsställe och kycklingen var rosa. Men då visade det sig att den var färdig redan och att köttet var färgat på något sätt.

    Köp svensk kyckling så minimerar du risken för salmonella. 


    Sedan tycker jag att du kanske ska laga hundens mat för sig? Det gör ju inget om maten blir seg för hunden bryr sig ju inte.
    Men tycker lite synd om dig som äter kyckling kokad utan något alls i 2-3 h.

    Testa fräsa lite lök/vitlök, i med kyckling, stek till yta, i med tex grädde eller kokosmjölk, kycklingbuljong och de kryddor du gillar, lovar att din mat blir så mycket godare!


    Jättebra tips alltihop! Tack! Tyvärr är det lite komplicerat (tänker inte gå in närmare på det) men kan säga att jag har rätt mycket allergier så kan inte blanda i vad som helst, för då kan jag inte stå på min fötter sen då de svullnar upp.


    Kan inte äta nöt, skaldjur de flesta fisksorter, många olika blandkryddor o vitlök (älskar vitlök men allergisk som sagt), rotfrukter). tomat  osv. (Har gjort allergi test via verlabs) 


    O konstigt nog så verkar hunden allergisk mot griskött (läskigt röda ljumskar efter intag) så ingen ide att laga det då. Därav som jag tillagar det så fattigt. Gör 1 sås vid sidan om o är nöjd med det. Men visst, saknar gul lök, men farligt för hunden o så blir den ledsen om den måste vänta extra alt tigger för mycket om hen's mat redan är slut. 


    Så bästa är som jag gör nu tror jag men ska skaffa termometer o testa i ungen ! 


    Tack igen! 

  • Anonym (Noooo!)
    Anonym (Noooo!) skrev 2022-12-06 20:27:53 följande:

    Jättebra tips alltihop! Tack! Tyvärr är det lite komplicerat (tänker inte gå in närmare på det) men kan säga att jag har rätt mycket allergier så kan inte blanda i vad som helst, för då kan jag inte stå på min fötter sen då de svullnar upp.


    Gick visst in närmare på det. 
  • Anonym (Noooo!)
    Anonym (h) skrev 2022-12-06 20:52:04 följande:

    Ojoj. Du var riktigt otrevlig mot någon som inte förtjänade det och denne var t.om snäll nog att be dig om ursäkt för lättsamma skämt. Väntar någon en halv tråd med att faktiskt ge tillräckligt med information för att vi ska kunna analysera lite... Ja jag skulle inte bete mig på det viset om jag inte kan producera en trovärdig tråd.


    Det är inte som att alla företag som tillverkar kycklingfileer plötsligt har ett problem utan då är det i ditt handahavande, din spis eller något specifikt till ett företag om dessa är från samma.


    Vad vill du egentligen? Första meningen i min ts står det ju redan skrivet. Så vad raljerar du om ? 
Svar på tråden Vad är det för fel på kyckling filen nu för tiden??