• Jensu

Utredning/insemination/ivf 2023

Hejsan, 

jag tänkte att fler som är igång med utredning eller redan är under behandling för att bli gravida vill joina denna tråd. 

vet att det finns en sjö av dessa trådar men blir tokig på att de flesta är inaktiva🥹😂 

jag och sambo ska träffa läkare på farten i Västerås nu i veckan. Jag har tagit en del blodprover som jag antar att läkare kommer att ge svar på.. 
    vad är det som händer på detta möte, vad diskuterar man mer? Hur snabbt får man börja med behandling? 

• Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023
  • Vickan31
    Teriz skrev 2023-05-15 16:16:38 följande:

Ja verkligen förstår att väntan känns lång men det kommer gå fort! Så spännande. Bara börja packa lite kartonger redan nu så får du tiden att gå! 

Ja för oss känns det väldigt spännande. Såhär långt har vi aldrig kommit i tidigare graviditeter. Samtidigt som det känns lite läskigt oxå? i början analyserar man alla symptom och nu har liksom de mesta försvunnit och man känner sig som vanligt. Men jag vill hoppas att det går åt rätt håll. Det börjar kännas på riktigt nu.

Ja vid NIPT kan man ta reda på könet? men det görs bara privat om man vill betala. Kub, som ingår i min stad, analyserar bara mitt blod på ev missbildningar. Det är bara en sannolikhet där dom räknar på typ mitt blod, hälsa mm. Blir risken liten får man glatt lita på att det stämmer. Skulle de va ett dåligt resultat får man hjälp att göra fler undersökningar. Men såklart vill man bara veta allt som bara går men jag lutar mig tillbaka och tänker att alla undersökningar som ingår i vårdplanen ska väl räcka. 

Ja jag tror också att väntan kommer att gå rätt fort faktiskt, och med allt fix inför flytten så går tiden rätt så snabbt 😁

Att ni nu kommit längre än någonsin tidigare är ju fantastiskt! Hjärta Jag kan tänka mig att det känns lite läskigt nu med de här spökveckorna där man knappt känner sig gravid, men jag är säker på att bebisen kommer att börja göra sig påmind där inne snart igen 🥰

Ja så var det ja, jag har inte riktigt lärt mig skillnaden, men om man inte gör nipt när får man då reda på könet? Jag känner mig fortfarande lite förvirrad, haha! 😊
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-05-15 20:49:02 följande:

Stort tack själv detsamma fina du! ❤️ Idag var det ju då dags för äggplocket - fick ut hela 17 ägg!! Sista ultraljudet för en vecka sen visade 11 ägg vilket var lite mer lagom. 😅 Tack o lov inga tecken på överstimulering och bara fått info med hem om förebyggande. Så fortfarande plan att återföra i veckan.

Fick bra med smärtstillande och en fin upplevelse. Mådde det bästa på ett par veckor efteråt kändes det som 😂😍🙏. Några av de sista äggblåsorna var mindre så förväntar mig inte att de kommer kunna utvecklas till embryon. Imorgon eftermiddag får vi besked om hur många som var mogna och har kunnat befruktas 🙏. Nej hade heller inte kunnat vänta på ett brev om det blev ngt till frysen eller inte! 😱 Vet inte hur vi får veta det än? Info lär komma i veckan gissar jag! Men underbart med så fint bemötande! 😍 Betyder så mycket! 

Nu spänner det och gör ont i magen igen, främst vänster äggstock där flest ägg var, men ont på ett annat sätt än innan, så ändå lite tröstande. Dessutom med smärtstillande som funkar hemma nu för ett par dagar iallafall 🥳🙏. Illamåendet börjar komma smygandes nu igen så dags för en postafen och nästa smärtstillande.

Ja väldigt intressant det med antalet och storlekar på folliklarna. Nej vet än mindre idag 😂, bara att de räknade till 17 ägg. Tydligen får man lite mer detaljer i samband med återföringen hörde jag ryktesvägen, så får se om det stämmer!

Grattis till de 2 som klarade sig till frysen! 😍🥳🙌

Har också hört om det där när antingen spermierna eller ägget saknar en komponent som gör att de inte tar sig in igenom äggets vägg/inte släpper in.

Bara lite mer än en vecka kvar till testdag 🙌

Ååh men vilket fantastiskt resultat, och så skönt att allt är över med sprutorna nu! 👏😍 Otroligt bra kämpat och så skönt att höra att du hade en positiv upplevelse av äggplocket och fick ett så fint bemötande! 💕 Hoppas att ni får goda nyheter i eftermiddag om antalet mogna och befruktade ägg 🥰 Har de sagt något om preliminär dag för återföring? Eftersom de har helgstängt blir det väl återföring onsdag eller torsdag precis som för mig eftersom jag också hade äggplock en måndag och klinikerna har helgstängt. Sedan kan de odla vidare på resterande ägg över helgen och meddela er nästa vecka hur det gått om de följer samma tänk som min klinik 😊

Vad skönt att dina smärtstillande verkar funka bra, vila ordentligt idag om du kan och uppdatera gärna när du fått svar från kliniken om hur det gick för alla äggen 🥰

Tack snälla, man känner sig ju lite girig med antalet men det är ju såklart kvalitet och inte kvantitet som räknas, så jag hoppas att det embryo jag fått återfört och de två som klarade sig till frysen har det som krävs Hjärta
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-05-16 09:12:31 följande:

Ååh men vilket fantastiskt resultat, och så skönt att allt är över med sprutorna nu! 👏😍 Otroligt bra kämpat och så skönt att höra att du hade en positiv upplevelse av äggplocket och fick ett så fint bemötande! 💕 Hoppas att ni får goda nyheter i eftermiddag om antalet mogna och befruktade ägg 🥰 Har de sagt något om preliminär dag för återföring? Eftersom de har helgstängt blir det väl återföring onsdag eller torsdag precis som för mig eftersom jag också hade äggplock en måndag och klinikerna har helgstängt. Sedan kan de odla vidare på resterande ägg över helgen och meddela er nästa vecka hur det gått om de följer samma tänk som min klinik 😊

Vad skönt att dina smärtstillande verkar funka bra, vila ordentligt idag om du kan och uppdatera gärna när du fått svar från kliniken om hur det gick för alla äggen 🥰

Tack snälla, man känner sig ju lite girig med antalet men det är ju såklart kvalitet och inte kvantitet som räknas, så jag hoppas att det embryo jag fått återfört och de två som klarade sig till frysen har det som krävs Hjärta

Ja så skönt att vara färdig med sprutorna! Nu får vi se hur jag reagerar på Lutinus, hoppas slippa biverkningarna? Kladdet kan jag ta! Börjat med första Lutinus idag, gjorde ont att ta men kommer lägga sig när man läkt ihop igen. Ja tack o lov för smärtstillandet - igårkväll sköt jag på det för att ta strax innan läggdags så det skulle hålla hela natten - men gick för långt och fick så jävla ont att jag höll på att spy och bara grät 😭 Vidrigt!! Släppte tack o lov med tabletterna 🙏 Kunnat sova och känns ngt bättre idag. Låg på soffan hela dagen igår och uppassad av sambon ❤️ och planen att göra ungefär likadant idag men utan sambon som är tillbaka på jobbet.
    Återkommer när vi fått besked om äggen 🙏. 

Såklart är man det! Helt mänskligt! Man önskar sig så många som möjligt för det ger ändå teoretiskt sett större eller fler chanser ❤️. Men samtidigt så kan de vara guldägg och då behövs bara en 😍🙏. Hoppas också det!

• Mathilda88

Så långt har jag inte ens tänkt, att de kanske har helgstängt för det! Så ja då bör vi eventuellt få återfört imorgon eller övermorgon 🥳🙏
  • Mathilda88

Fått beskedet? 4 normalt befruktade utav de 17 😭😭. Ringde och frågade om de kunde se orsaken till att de andra inte tog sig - ex kvalitén etc. Ssk kunde se att där hade varit omogna ägg(trots extra lång behandlingstid), men inte om det handla om en eller många. Frågan skickad vidare till labbet som ska ringa åter.
    Nu är såklart ångesten om någon av dom överlever till på lördag när vi har fått vår tid för återföring (så tyvärr ingen återföring tidigare i veckan).
  • Teriz
    Vickan31 skrev 2023-05-16 09:01:54 följande:
    Ja jag tror också att väntan kommer att gå rätt fort faktiskt, och med allt fix inför flytten så går tiden rätt så snabbt 😁

Att ni nu kommit längre än någonsin tidigare är ju fantastiskt! Hjärta Jag kan tänka mig att det känns lite läskigt nu med de här spökveckorna där man knappt känner sig gravid, men jag är säker på att bebisen kommer att börja göra sig påmind där inne snart igen 🥰

Ja så var det ja, jag har inte riktigt lärt mig skillnaden, men om man inte gör nipt när får man då reda på könet? Jag känner mig fortfarande lite förvirrad, haha! 😊
    Förstår de, de är förvirrande. Man får veta könet vid nästa ultraljud som är runt v 20. OM dom kan se de ibland kan den ju ligga lite tokigt till. Hihi 
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-05-16 10:46:55 följande:

Ja så skönt att vara färdig med sprutorna! Nu får vi se hur jag reagerar på Lutinus, hoppas slippa biverkningarna? Kladdet kan jag ta! Börjat med första Lutinus idag, gjorde ont att ta men kommer lägga sig när man läkt ihop igen. Ja tack o lov för smärtstillandet - igårkväll sköt jag på det för att ta strax innan läggdags så det skulle hålla hela natten - men gick för långt och fick så jävla ont att jag höll på att spy och bara grät 😭 Vidrigt!! Släppte tack o lov med tabletterna 🙏 Kunnat sova och känns ngt bättre idag. Låg på soffan hela dagen igår och uppassad av sambon ❤️ och planen att göra ungefär likadant idag men utan sambon som är tillbaka på jobbet.
    Återkommer när vi fått besked om äggen 🙏. 

Såklart är man det! Helt mänskligt! Man önskar sig så många som möjligt för det ger ändå teoretiskt sett större eller fler chanser ❤️. Men samtidigt så kan de vara guldägg och då behövs bara en 😍🙏. Hoppas också det!

Mathilda88 skrev 2023-05-16 12:39:01 följande:
    Fått beskedet? 4 normalt befruktade utav de 17 😭😭. Ringde och frågade om de kunde se orsaken till att de andra inte tog sig - ex kvalitén etc. Ssk kunde se att där hade varit omogna ägg(trots extra lång behandlingstid), men inte om det handla om en eller många. Frågan skickad vidare till labbet som ska ringa åter.
    Nu är såklart ångesten om någon av dom överlever till på lördag när vi har fått vår tid för återföring (så tyvärr ingen återföring tidigare i veckan).
    Ååh fina du, jag förstår att du blir besviken, jag kände exakt samma sak när vi också bara fick 4 befruktade dag ett, men 3 av 4 klarade sig hela vägen och det krävs ju egentligen bara ett. Så jag hoppas och tror att era 4 embryon är starka och att flera av dem klarar sig till helgen Hjärta Att de planerar för återföring på lördag tycker jag känns som att de har hopp om att de ska klara sig till dess, annars hade de sagt att det blir återföring dag 2 (idag) eller dag 3 (imorgon) om de hade varit oroliga eller tyckt att det var för få. Så om kliniken bestämt att återföring blir på lördag så tänker de nog att något av era embryon ska klara sig till dess. Bra att de har helgöppet för återföring och att de ska återkomma med en förklaring så att ni får svar Hjärta

Låter verkligen hemskt att du hade så ont, men tur att smärtlindringen funkade! Hoppas att du ska få må bra nu när du tar Lutinus, jag har tagit det i över en vecka nu och även under ivf:en med mitt ex utan att känna av några biverkningar, så jag håller tummarna för att du slipper må dåligt av dem. Härligt att sambon passat upp på dig och tagit hand om dig ordentligt 🥰 Tänker på dig massor och skickar en stor kram! 💕

• Vickan31
    Teriz skrev 2023-05-16 12:41:45 följande:
    Förstår de, de är förvirrande. Man får veta könet vid nästa ultraljud som är runt v 20. OM dom kan se de ibland kan den ju ligga lite tokigt till. Hihi 
    Ahaa, då fattar jag! Förstår att ni ser fram emot att få se ert lilla underverk på skärmen igen Hjärta Har ni pratat om ifall ni vill ta reda på könet eller inte?
  • Snödroppen86
    Vickan31 skrev 2023-04-25 16:20:44 följande:
    Vad härligt att höra, då har du säkert jättefina chanser med insemination 🥰 Håller tummarna för dig!!
    Hej igen. Tog inte denna gång tyvärr 😢 hade precis gått in i v4 när det helt plötsligt började ?hugga? i magen och sedan blod så fick förmodligen ett tidigt missfall. Inget som är konstaterat men alla tecken tyder på det 🙁. Tråkigt men hoppas på ett plus på nästa försök?.
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-05-17 09:30:57 följande:
    Mathilda88 skrev 2023-05-16 12:39:01 följande:
    Ååh fina du, jag förstår att du blir besviken, jag kände exakt samma sak när vi också bara fick 4 befruktade dag ett, men 3 av 4 klarade sig hela vägen och det krävs ju egentligen bara ett. Så jag hoppas och tror att era 4 embryon är starka och att flera av dem klarar sig till helgen Hjärta Att de planerar för återföring på lördag tycker jag känns som att de har hopp om att de ska klara sig till dess, annars hade de sagt att det blir återföring dag 2 (idag) eller dag 3 (imorgon) om de hade varit oroliga eller tyckt att det var för få. Så om kliniken bestämt att återföring blir på lördag så tänker de nog att något av era embryon ska klara sig till dess. Bra att de har helgöppet för återföring och att de ska återkomma med en förklaring så att ni får svar Hjärta

Låter verkligen hemskt att du hade så ont, men tur att smärtlindringen funkade! Hoppas att du ska få må bra nu när du tar Lutinus, jag har tagit det i över en vecka nu och även under ivf:en med mitt ex utan att känna av några biverkningar, så jag håller tummarna för att du slipper må dåligt av dem. Härligt att sambon passat upp på dig och tagit hand om dig ordentligt 🥰 Tänker på dig massor och skickar en stor kram! 💕

Hoppas att vi också får några som klarar sig hela vägen 🙏. Tack!❤️ Fick du någon till frysen?❤️
    Åh tack finaste du, visste inte att det var så man tänkte kring valet av antalet dagar 🙏. Inger lite mer hopp.

Fick ett fint samtal från labbet igårmorse 🥰. 3 omogna ägg, 6 tomma äggskal, 8 mogna varav då 4 utvecklades efter fertilisering. De hade gärna sett ngn mer av dom tagit sig men såg inga tecken på dålig äggkvalité iallafall 🙏❤️. Så nu känner jag ngt större hopp för kommande dagarna ❤️

Enormt tacksam för det 🙏. Smärtan är nu mildare och en annan variant än innan äggplocket, men påverkar mig fortfarande dagligen och mer ihållande 😣. Längtar så tills den släpper, snart 3 veckor med smärta tär på en. Men har gott hopp om att kunna må bra på Lutinus 👍! 

Tänker på dig med, hoppas du kan må bra under dessa ruvardagarna! ❤️

Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023