• Jensu

Utredning/insemination/ivf 2023

Hejsan, 

jag tänkte att fler som är igång med utredning eller redan är under behandling för att bli gravida vill joina denna tråd. 

vet att det finns en sjö av dessa trådar men blir tokig på att de flesta är inaktiva🥹😂 

jag och sambo ska träffa läkare på farten i Västerås nu i veckan. Jag har tagit en del blodprover som jag antar att läkare kommer att ge svar på.. 
    vad är det som händer på detta möte, vad diskuterar man mer? Hur snabbt får man börja med behandling? 

• Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023
  • Elliot1
    Mathilda88 skrev 2023-06-09 00:55:09 följande:
    Jag håller tummar och tår för att Q10 kan hjälpa oss också, även om jag just nu för tillfället mer överhängande inte vågar tro det utan är samtidigt väldigt skeptisk och rädd för hur mkt det kommer smärta om jag vågar tro (just nu typ 60% skeptisk, 40% hopp...). Med rätt omständigheter har jag full tilltro till att Q10 hjälper dock! Om jag har dom är däremot min skepsism... 
    Yes jag kikar igenom Jenny Koos/Vulverines webinarer och instagram! Hon är grym! Ja man kan ta som tillskott, just nu vet jag inte om jag vågar, med rädsla att rubba min nyåterkomna melatonin-produktion... Annars hade det varit rimligt! Kräver recept dock för att annars blir det svindyrt, finns bara 10 st tabletter i en receptfri ask.

Nej jag tror nog med att SSRI mycket väl kan ha ngn form av påverkan, men vad återstår att se... Tror bara att de inte hunnit forska på det grundligt nog än. I mitt fall en av dess biverkningar som lär ha skadat framförallt... 

Insåg att mitt svar om äggdonation och hur jag kände kring det kom helt från min praktiska hjärnhalva... För praktiskt sett hoppas jag att jag ens mäktar med att ta mig igenom två behandlingar till. Emotionellt har det varit fruktansvärt jobbigt. Så mkt drömmar om en liten mini med möjligheten till samma fantastiska djurkänsla som morfar, mamma och min ena lillebror, kanske kunna föra vidare ridkänslan som jag fått från mamma eller ridtalangen som mamma visat på... Massa sådana saker har jag gråter mig till sömns över. Mors dag var en hemsk dag, den som alltid varit så fin förut, när jag dessutom egentligen skulle ha ruvat på ett embryo, men istället bara hade i huvudet att jag aldrig blir en mamma. Min fantastiska, underbaraste svägerska försökte peppa med att de även kunde räkna in mig i "mor-skara" då jag nu är gudmor till deras son, men det klarade jag inte, men tackade oändligt för omtanken. 

Ja det är beroende på om mensen kommer i tid så vi hinner precis innan sommarstängningen eller missar den med ngn dag. Denna cykeln är helt rubbad så tror att vi missar att köra innan sommaren. Mensen var normallång men med huvudvärk, första dagen efter mensen så föll tempen till ägglossnings-låg! Där låg den i flera dagar innan den steg till normal nivå i två dagar och igår sjönk den igen till ÄL-låg. Har testat LH senaste 4 dagarna och har fått streck i varierande styrkor varje dag... Ingen full peak dock. Fortfarande svagt streck ikväll och var annars beräknad att ha ÄL för 2 dagar sedan. Inget fertilt sekret som jag annars alltid har. Den 22/6 är sista dagen att anmäla för mens så hade behövt ha ÄL idag senast för att hinna tills dess (har vanligtvis stadig 14 dagar lång lutealfas). Japp svindrygt! 

Stort stort tack finaste du!! Hjärta{#emotions_dlg.flower}Hjärta Hejar för fullt för dig med!! Hur mår du nu? Hjärta{#emotions_dlg.flower}

Jag förstår att du är skeptisk, man är ju inte mer än människa. Och efter en behandling som inte gick vägen och beskedet du fick om äggen så är det ju verkligen 100% förståeligt att du tänker att Q10 skulle funka för dig. Men jag säger som min IVF-läkare sa, att oavsett om det inte fungerar så vet man att man gjort allt man kan Hjärta Hellre göra för mycket saker och prova för mycket grejer än att ångra senare att man inte gjorde det! Jag fortsätter att hålla tummarna SÅ hårt för att guldäggen ska växa fram under någon av de två behandlingarna ni har kvar Hjärta 

Ja hon är grym verkligen, så mycket klokt och vettigt på hennes kanaler. Men jag förstår att du inte vill rubba något, jag kan som sagt inget alls om melatonin så jag har tyvärr inga tips Glad Jag tror inte heller de forskat tillräckligt om varken det ena eller det andra som kan påverka fertilitet. Jag tror de funnit ett visst samband mellan mäns fertilitet och SSRI, men när jag läste mycket om det för några år sedan så verkade det inte ännu som man forskat något på kvinnor (i vanlig ordning....). 

Inget konstigt alls att den praktiska hjärnhalvan kliver in, mycket av känsloregistret i denna typ av situation ersätts ju tyvärr av praktiska tankar Rynkar på näsan  Jag kan verkligen förstå att tankarna på ÄD är tuffa emotionellt Hjärta  Det är ju något helt annat än vad man tänkt sig från början och det är något man nog kan behöva bearbeta Hjärta Jag vill ju inte låtsas att jag kan något eftersom jag själv inte gjort ÄD, men så som man förstått så är det ju så att de som blir föräldrar till barn med donerade spermier eller ägg upplever det ju inte något som helst annorlunda än de som har 100% biologiska barn. Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att inte låta som en översittare eller så, jag menar bara på att jag tror att när man väl sitter där med sin bebis så är det så mycket mer än gener och biologi som gör en familj Hjärta Du verkar ha väldigt sunda värderingar och jag förstår känslan av att vilja föra vidare känslan för djur etc (är själv en otroligt stor djurvän och djur är en stor del av mitt liv) men jag tror att det är mer än bara gener som spelar in Hjärta Men som sagt, det är svårt att formulera sig utan att låta okänslig, jag hoppas du inte missförstår mig. Men med det sagt så vet jag att du är stark nog att genomföra två behandlingar till och jag kommer aldrig sluta tro på att ni kommer hitta bra ägg!! Och vi kommer finnas här hela vägen, oavsett hur er resa kommer se ut! 

Jag mår bra, men jag känner mig ibland otacksam och negativ (speciellt när jag skriver i den här tråden). Jag har lite symtom som kommer och går och jag försöker tro på att allt kommer gå bra och att det är vår tur nu Hjärta Men jag har också panik, jag oroar mig enormt mycket, känner efter HELA tiden. Och eftersom symtomen kommer och går så får jag typ panik varje gång de lyser lite med sin frånvaro. Och ibland för jag panik för att de är för starka. Aldrig är jag nöjd. Jag vet att det fortfarande är tidigt och jag vet också av erfarenhet att mina två graviditeter som gått lite längre (en fullgången och en till vecka 11) så har jag mått bra. Jag är inte en sån som spyr från vecka 5 typ. Så jag försöker verkligen tänka att det är helt normalt att jag mår så pass bra som jag gör än så länge. 

Nu blev det en lång text, förlåt Glad

• Mathilda88
    Elliot1 skrev 2023-06-09 14:10:50 följande:

Jag förstår att du är skeptisk, man är ju inte mer än människa. Och efter en behandling som inte gick vägen och beskedet du fick om äggen så är det ju verkligen 100% förståeligt att du tänker att Q10 skulle funka för dig. Men jag säger som min IVF-läkare sa, att oavsett om det inte fungerar så vet man att man gjort allt man kan Hjärta Hellre göra för mycket saker och prova för mycket grejer än att ångra senare att man inte gjorde det! Jag fortsätter att hålla tummarna SÅ hårt för att guldäggen ska växa fram under någon av de två behandlingarna ni har kvar Hjärta 

Ja hon är grym verkligen, så mycket klokt och vettigt på hennes kanaler. Men jag förstår att du inte vill rubba något, jag kan som sagt inget alls om melatonin så jag har tyvärr inga tips Glad Jag tror inte heller de forskat tillräckligt om varken det ena eller det andra som kan påverka fertilitet. Jag tror de funnit ett visst samband mellan mäns fertilitet och SSRI, men när jag läste mycket om det för några år sedan så verkade det inte ännu som man forskat något på kvinnor (i vanlig ordning....). 

Inget konstigt alls att den praktiska hjärnhalvan kliver in, mycket av känsloregistret i denna typ av situation ersätts ju tyvärr av praktiska tankar Rynkar på näsan  Jag kan verkligen förstå att tankarna på ÄD är tuffa emotionellt Hjärta  Det är ju något helt annat än vad man tänkt sig från början och det är något man nog kan behöva bearbeta Hjärta Jag vill ju inte låtsas att jag kan något eftersom jag själv inte gjort ÄD, men så som man förstått så är det ju så att de som blir föräldrar till barn med donerade spermier eller ägg upplever det ju inte något som helst annorlunda än de som har 100% biologiska barn. Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att inte låta som en översittare eller så, jag menar bara på att jag tror att när man väl sitter där med sin bebis så är det så mycket mer än gener och biologi som gör en familj Hjärta Du verkar ha väldigt sunda värderingar och jag förstår känslan av att vilja föra vidare känslan för djur etc (är själv en otroligt stor djurvän och djur är en stor del av mitt liv) men jag tror att det är mer än bara gener som spelar in Hjärta Men som sagt, det är svårt att formulera sig utan att låta okänslig, jag hoppas du inte missförstår mig. Men med det sagt så vet jag att du är stark nog att genomföra två behandlingar till och jag kommer aldrig sluta tro på att ni kommer hitta bra ägg!! Och vi kommer finnas här hela vägen, oavsett hur er resa kommer se ut! 

Jag mår bra, men jag känner mig ibland otacksam och negativ (speciellt när jag skriver i den här tråden). Jag har lite symtom som kommer och går och jag försöker tro på att allt kommer gå bra och att det är vår tur nu Hjärta Men jag har också panik, jag oroar mig enormt mycket, känner efter HELA tiden. Och eftersom symtomen kommer och går så får jag typ panik varje gång de lyser lite med sin frånvaro. Och ibland för jag panik för att de är för starka. Aldrig är jag nöjd. Jag vet att det fortfarande är tidigt och jag vet också av erfarenhet att mina två graviditeter som gått lite längre (en fullgången och en till vecka 11) så har jag mått bra. Jag är inte en sån som spyr från vecka 5 typ. Så jag försöker verkligen tänka att det är helt normalt att jag mår så pass bra som jag gör än så länge. 

Elliot1 skrev 2023-06-09 14:10:50 följande:

Så fint din IVF-läkare peppade! Hjärta Det enda jag fått till mig hittills är att "ibland hittar vi ngt". Och tack för din enormt fina pepp {#emotions_dlg.flower}Hjärta  Nej sant, satsar man inte allt så kommer man ångra det i efterhand för at man inte försökte... Stort stort tack finaste du!! 

Nej men precis, i vanlig ordning så finns det en massa forskning på män, men inget om kvinnor i samma position...! 

Man orkar inte leva enbart i den känslomässiga delen, då är den praktiska delen tacksam att landa i - jobbig den med men inte lika dränerande... Nu är jag väldigt målmedveten av mig så den praktiska sidan ligger mkt nära till så snart man stöter på problem, att lösa det, helst igår! 
    Nej har också hört och läst om par som gjort ÄD/spermiedonation och som känner det som att barnet är lika mkt deras som om det varit biologiskt. Tror nog det har bidragit mkt till att jag varit så snabb på att ställa in mig på att gå det hållet. Smärtan under stimuleringen har såklart också varit avgörande, att det inte blir en massa extra försök. Jag är i slutändan lycklig om vi kan bli gravida och får föda ett friskt barn. 
    Beror nog helt på vad det gäller - vad som är miljö och vad som är gener :) I detta fallet är jag hundra på att det är genetiskt.{#emotions_dlg.flower} Pappa har noll känsla för djurens kroppsspråk, mamma har fantastisk känsla. Jag och yngsta brodern har fått det av mamma, andra brodern är mkt som pappa trots vi alla är uppväxta bland djur. 
    HjärtaHjärtaHjärta Tack för att ni finns, det har betytt och betyder så enormt mkt! 

Så underbart att höra! Förstår paniken när symtomen kommer och går med din historik! Men hoppas att det är er tid nu! Särskilt med tanke på att du nu kört med Q10 och förhoppningsvis fått upp kvalitén på ägg etc Hjärta{#emotions_dlg.flower} Vet andra skrivit samma sak innan - bara för att man fått plus så är det inte en dans på rosor för det och man får klaga då med Plus. Haha nej inte lätt! Rädslan är stark Hjärta Så skönt att slippa spyor! 

Gillar dina långa texter Hjärta
  • Jimmithejuice

Hej! 

Jag genomgår just nu IVF (PGT). Jag har alltså en ovanlig ärftlig sjukdom (som jag dock inte har några symptom av). Har 2 barn med min sambo, 9år samt 4år. Ärftligheten är 50% & min äldsta har sjukdomen. Detta är första gången vi gör IVF. Längtan efter ett 3e barn är stor & förra sommaren gjorde jag en jobbig abort pga att det visade sig efter moderkaksprovet att fostret hade sjukdomen 💔 Idag gjorde jag mitt första äggplock & fick ut 28 ägg 🙏 nu ska dom odlas & testas innan dom fryses ner. Återföring blir tidigast i augusti tror jag, det skulle ta ca 2mån att analysera proverna. Håller alla tummar för att det lyckas bli några embryon & att iaf ett är friskt 🙏

• Elliot1
    Mathilda88 skrev 2023-06-13 22:35:33 följande:
    Så fint din IVF-läkare peppade! Hjärta Det enda jag fått till mig hittills är att "ibland hittar vi ngt". Och tack för din enormt fina pepp {#emotions_dlg.flower}Hjärta  Nej sant, satsar man inte allt så kommer man ångra det i efterhand för at man inte försökte... Stort stort tack finaste du!! 

Nej men precis, i vanlig ordning så finns det en massa forskning på män, men inget om kvinnor i samma position...! 

Man orkar inte leva enbart i den känslomässiga delen, då är den praktiska delen tacksam att landa i - jobbig den med men inte lika dränerande... Nu är jag väldigt målmedveten av mig så den praktiska sidan ligger mkt nära till så snart man stöter på problem, att lösa det, helst igår! 
    Nej har också hört och läst om par som gjort ÄD/spermiedonation och som känner det som att barnet är lika mkt deras som om det varit biologiskt. Tror nog det har bidragit mkt till att jag varit så snabb på att ställa in mig på att gå det hållet. Smärtan under stimuleringen har såklart också varit avgörande, att det inte blir en massa extra försök. Jag är i slutändan lycklig om vi kan bli gravida och får föda ett friskt barn. 
    Beror nog helt på vad det gäller - vad som är miljö och vad som är gener :) I detta fallet är jag hundra på att det är genetiskt.{#emotions_dlg.flower} Pappa har noll känsla för djurens kroppsspråk, mamma har fantastisk känsla. Jag och yngsta brodern har fått det av mamma, andra brodern är mkt som pappa trots vi alla är uppväxta bland djur. 
    HjärtaHjärtaHjärta Tack för att ni finns, det har betytt och betyder så enormt mkt! 

Så underbart att höra! Förstår paniken när symtomen kommer och går med din historik! Men hoppas att det är er tid nu! Särskilt med tanke på att du nu kört med Q10 och förhoppningsvis fått upp kvalitén på ägg etc Hjärta{#emotions_dlg.flower} Vet andra skrivit samma sak innan - bara för att man fått plus så är det inte en dans på rosor för det och man får klaga då med Plus. Haha nej inte lätt! Rädslan är stark Hjärta Så skönt att slippa spyor! 

Gillar dina långa texter Hjärta

Ja vi har fått träffa flera olika läkare (förstår att man måste träffa olika eftersom det ju är patienterna kroppar som styr) men den sista vi träffade var verkligen SÅ bra. Han var rak, ärlig och otroligt erfaren. Inget lindades in i bomull, det gillade jag 🙏🏻 

Okej, men då har ni ju iallafall två behandlingar kvar nu och jag tror verkligen att ni kommer hitta något!! Det måste bara gå! 💕 

Jag kom på en till sak ändå, att jag faktiskt började ta en del sån C-vitaminbrus. Kanske en varannan dag? Nu i efterhand så har jag läst om att även C-vitamin ska vara bra för äggen. Jag tror säkert du har stenkoll på allt redan, och jag är såklart helt medveten om vad dina läkare sagt.  Så jag hoppas inte detta missförstås som ett sånt tips du inte bett om, såna har man ju fått en del genom åren 😇 Jag försöker mest greppa efter halmstrån och jag vill ju fortfarande tro att det kanske var Q10 och även C-vitamin som kanske hjälpte mig. Vill ju så
    gärna att det ska bli fler plus i den här tråden 🥹 

Jo men jag förstår till 100%, det är verkligen lättare att fokusera på det praktiska för att lägga känslorna åt sidan ibland. Jag tycker man Kan utläsa från dina inlägg att du är målmedveten och jag tror det är en bra grej i den här situationen, man försöker hitta lösningar och har bara målet i sikte ❤️ Och målet kommer att nås, oavsett om det blir 100% biologiskt eller om ni får använda er utav ÄD. Kärleken till ert barn kommer vara enorm oavsett ❤️ Okej, ja då är det nog kanske till stor del genetiskt. Hur är din sambo när det kommer till djur? Kan relatera till hur viktigt det känns, i vår familj är vi också stora djurvänner och tycker att känsla och respekt för djur är otroligt viktigt ❤️ 

Tack för förståelse, det känns som sagt väldigt konstigt att gnälla över en graviditet i en tråd där alla kämpar för att få plus. Så jag uppskattar verkligen att det känns okej. Dagarna går otroligt långsamt här, jag börjar känna
    mig liiiiiite mer avslappnad men jag är fullt medveten om att allt fortfarande kan hända 😏

• Noelani

Hoppar in här.. 

Gör vårt första IVF (ICSI) och har planerad ET imorgon. Är så himla orolig att embryona inte skall ha delat sig korrekt under helgen..

• SierraLeone
    Noelani skrev 2023-06-18 10:37:07 följande:

Hoppar in här.. 

Gör vårt första IVF (ICSI) och har planerad ET imorgon. Är så himla orolig att embryona inte skall ha delat sig korrekt under helgen..

Jag var också jätteorolig över att det inte skulle gå bra och värst var det på morgonen på insättningsdagen eftersom de brukar ringa då om det inte finns några ägg att sätta in. Man får tänka att oftast går det bra och att det finns ett ägg att sätta in och det tillhör ovanligheterna att inga ägg överlever. 
  • Noelani
    SierraLeone skrev 2023-06-18 10:44:12 följande:
    Jag var också jätteorolig över att det inte skulle gå bra och värst var det på morgonen på insättningsdagen eftersom de brukar ringa då om det inte finns några ägg att sätta in. Man får tänka att oftast går det bra och att det finns ett ägg att sätta in och det tillhör ovanligheterna att inga ägg överlever. 
    Tack för svar! Försöker tänka så men har bara 2 ägg och alltså inte så många som många andra har..

Gjort en mild IVF och då är iofs äggen oftast av bättre kvalitet men hua vad man oroar sig nu ändå. Och killen har både lågt antal och få rörliga...

Vi går privat också så det är sån jäkla press ekonomiskt också.. 

Vart är du i processen ? ❤️
  • SierraLeone
    Noelani skrev 2023-06-18 11:14:48 följande:
    Tack för svar! Försöker tänka så men har bara 2 ägg och alltså inte så många som många andra har..

Gjort en mild IVF och då är iofs äggen oftast av bättre kvalitet men hua vad man oroar sig nu ändå. Och killen har både lågt antal och få rörliga...

Vi går privat också så det är sån jäkla press ekonomiskt också.. 

Vart är du i processen ? ❤️

Förstår att oron är ännu större när man får ut färre ägg men man har ju läst om andra som fått ut få ägg och ändå fått ett ägg tillbaka, allt handlar om kvaliten! ❤️

Jag har genomgått en IVF behandling hittills och blev gravid på första försöker vilket jag absolut inte trodde skulle ske! Jag är nu i vecka 9 ☺️. Orsaken till att vi inte lyckades på 3 år på naturligt väg var att min sambo har få spermier och jag har få ägg i äggreserven för min ålder. Det visade sig att mina ägg verkar vara av bra kvalitet trots att jag har få ägg i äggreserv så det är jag mycket tacksam för! 

Jag önskar dig ett stort lycka till! ❤️

• Noelani
    SierraLeone skrev 2023-06-18 11:59:31 följande:

Förstår att oron är ännu större när man får ut färre ägg men man har ju läst om andra som fått ut få ägg och ändå fått ett ägg tillbaka, allt handlar om kvaliten! ❤️

Jag har genomgått en IVF behandling hittills och blev gravid på första försöker vilket jag absolut inte trodde skulle ske! Jag är nu i vecka 9 ☺️. Orsaken till att vi inte lyckades på 3 år på naturligt väg var att min sambo har få spermier och jag har få ägg i äggreserven för min ålder. Det visade sig att mina ägg verkar vara av bra kvalitet trots att jag har få ägg i äggreserv så det är jag mycket tacksam för! 

Jag önskar dig ett stort lycka till! ❤️

Men wow vad härligt att höra 😍 Stort grattis!! 

Ja lite det jag tänker också - att mina ägg är bara väldigt försiktigt stimulerade och man förväntar sig då bara få 1-5 ägg och kvalitén ska vara mycket högre. Skulle ju kunna ringa kliniken men kommer ändå bara oroa mig att de slutar dela sig under natten 😅 

Önskar dig också massor med lycka till! ❤️
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-06-09 01:05:45 följande:
    Hoppar in lite - Kan bara hålla med om att det är fascinerande hur man kan bli så glad och tacksam och berörd av ngn annan som man aldrig träffat utan bara chattat med via nätet. Ni båda två är så underbara människor! Hjärta

Vet inte om man brukar ha normal cykel eller om den ofta är ur balans efter, men kan säga att inget har varit normalt med min cykel hittills iallafall efterförra månadens behandling. Tror inte jag får till ngn ÄL ens då LH bara brukar peaka som den ska göra på en dag, men nu legat och "skvalpat" i minst 4 dagar utifrån mina tester, samt temp som varit först hög, sen ÄL-låg efter mensen innan normal under två dagar innan låg igen... Hoppas din är i mkt bättre balans! Hjärta Låter skönt att skippa allt, jag kände att jag behövde stämma av lite så jag vet om den 22/6 är ens inom räckhåll eller kan släppa det datumet redan nu. Vilket jag lär få göra som kroppen funkar just nu. 

Vem är så okänslig och anser att du överreagerar?!? Jag lider med dig Hjärta För det är så långt bort med oktober när det är ngt man längtar så efter! Så skönt att det känns lite bättre iallfall {#emotions_dlg.flower} Och så spännande med hus och allt det! 
    Ååh men så himla fint skrivet, underbara du! Jag är så glad att jag har hittat er Hjärta Tack för att du delade med dig hur det var med din första cykel efter IVF:en. Hur har det gått, har mensen kommit och blev cykeln längre än vanligt? Min cykel blev ungefär som vanligt men jag tror inte att jag hade någon ägglossning tyvärr. Nu är det ny cykel och nya tag, så försöker vi ändå i väntan på frysåterföring efter sommaren. Tusen tack för all omtanke, hoppas att du mår så bra som möjligt! Hjärta
Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023