• Jensu

Utredning/insemination/ivf 2023

Hejsan, 

jag tänkte att fler som är igång med utredning eller redan är under behandling för att bli gravida vill joina denna tråd. 

vet att det finns en sjö av dessa trådar men blir tokig på att de flesta är inaktiva🥹😂 

jag och sambo ska träffa läkare på farten i Västerås nu i veckan. Jag har tagit en del blodprover som jag antar att läkare kommer att ge svar på.. 
    vad är det som händer på detta möte, vad diskuterar man mer? Hur snabbt får man börja med behandling? 

• Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023
  • Elliot1
    Vickan31 skrev 2023-06-29 12:12:29 följande:
    Hej fina Elliot! Nu har jag varit borta från familjeliv i några veckor, men jag har tänkt på dig och undrar hur allt går med graviditeten och hur du mår? Hjärta Det är verkligen förståeligt att när man haft sån otur och så många motgångar på den här fronten så vågar man inte hoppas och tro att det ska få gå bra, men jag hoppas av hela mitt hjärta att allt ska gå vägen för er den här gången! Hjärta

Tack för att du är så förstående och fin, det är verkligen få som förstår så bra som du gör just det här med väntan mellan varje misslyckat försök, och så sommarstängt på det. Som jag skrev till Matilda här precis så tror jag inte att jag fick någon ägglossning nu förra cykeln (som var första cykeln efter IVF:en) men mensen kom rätt punktligt och nu är jag på CD9 och inväntar ägglossning om fem dagar ungefär. Kliniken stänger ju som sagt en månad och min ägglossning i augusti kommer för tidigt för att kunna göra en frysåterföring då, men när jag pratade med kliniken häromdagen sa de att vi i alla fall kan försöka styra ägglossningen så att den blir någon dag tidigare i september, så krockar det inte med helg och vår resa Glad Så vi får se lite närmare om det går, för nu vill jag bara få ruva på en av våra två flingor från frysen ❄

Jag hoppas så mycket att du och det lilla fröet i magen mår bra, och jag ser fram emot en uppdatering från dig när du har tid och lust GladHjärta Stor kram!

Hej! 

Har varit inne här i tråden flera gånger men har inte hunnit svara förrän nu 🙃 Har läst vad du skrivit i andra inlägg och förstår att du inväntar BIM nu? ❤️ Förstår att det kanske känns hopplöst att försöka i väntan på ny återföring men alltså man ska aldrig säga aldrig!!! Jag har träffat både en random gynekolog och min IVF-läkare nu under de senaste tre veckorna och båda sa helt spontant att det är verkligen vanligt att det tar sig spontant mellan behandlingar. Jag vet att det låter otroligt klyschigt och att det kanske är det sista man vill höra när man själv känner hopplöshet, men det måste ju ligga någon sanning i det ändå? 🙏🏻 

Förstår att det är en seg väntan till september för er, men tack och lov är det ju sommar nu och ni har både
    flytt (visst?) och en resa att se fram emot 😊 Hux flux så
    är september här! Hejar så på er! ❤️ 

För mig går det bra tror jag, jag vet ju inte vad som 
    händer där inne dock. Men man måste väl kanske
    välja att tro på att det går bra ❤️ Jag går in i vecka 11 imorgon. Jag var på ett privat tidigt VUL i vecka 7+4 och då fanns där hjärtslag. Sen ringde jag IVF-kliniken och skulle avboka vår inplanerade behandling i slutet av juli, varpå hon frågade om jag ville komma in på ett ultraljud för att se hur det såg ut. JA TACK! Så även i vecka 8+4 fick jag ett VUL och då var lillen fortsatt vid liv iallafall ❤️ Nu är nästa milstolpe KUB, den 1/8. Tiden går otrooooligt långsamt ????🙃 

• Noelani

Vickan31,

Det gick hur bra som helst 🙏. Läkaren som gjorde plocket är en av de som har längst erfarenhet i Skandinavien och det märktes kan jag lova!! Ingen blödning som sist och jag märkte nästan ingenting. När han tagit ut alla ägg trodde jag att han bara lagt bedövning men då var det klart 😅 

Vi fick ut 5 ägg och idag känns det jättebra.. Hoppas nu bara en av dessa fem klarar sig tills på fredag så vi får göra en första återföring... Känner mig så hoppfull 🥹

• Teriz

Jag vill lämna en rad och berätta för er alla att vi väntar en pojke och jag är nu i v 20! Helt otroligt ofattbart. Tiden har gått så fort.. trots alla missfall och utredningar så helt plötsligt så Är det meningen att vi ska bli föräldrar. 

ha en fin sommar 

• Noelani

Vickan31,

Ville bara uppdatera att vi fick tillbaka ett idag av de fem som togs ut i onsdags. Ingen till frysen. Är typ fortfarande i chock att det faktiskt gick vägen. Även om jag fattar att chansen att de tar sig nu är väldigt liten så känns det underbart att ha lyckats en omgång hela vägen så att säga.. 🙏

• Vickan31
    Noelani skrev 2023-07-14 20:12:19 följande:

Vickan31,

Ville bara uppdatera att vi fick tillbaka ett idag av de fem som togs ut i onsdags. Ingen till frysen. Är typ fortfarande i chock att det faktiskt gick vägen. Även om jag fattar att chansen att de tar sig nu är väldigt liten så känns det underbart att ha lyckats en omgång hela vägen så att säga.. 🙏

Åååh men wow, så spännande, nu är du ruvare! 😍 Det var ju toppen att de fick ut fem ägg och att de kunde återföra ett av dem i fredags Hjärta Förlåt för så sent svar och tusen tack för att du uppdaterade mig! Så glad att höra att du hade en så bra läkare för äggplocket! Glad Hur känns det nu? Sa läkaren något om resultatet? 
  • Vickan31
    Teriz skrev 2023-07-12 20:38:22 följande:

Jag vill lämna en rad och berätta för er alla att vi väntar en pojke och jag är nu i v 20! Helt otroligt ofattbart. Tiden har gått så fort.. trots alla missfall och utredningar så helt plötsligt så Är det meningen att vi ska bli föräldrar. 

ha en fin sommar 

Jag är så himla glad för din skull Teriz, så underbart att du nu är halvvägs och att ni fått veta att det är en liten pojke ni ska få träffa om cirka 20 veckor! 😍💕 Tack för att du ger oss andra hopp och för att du fortsätter att titta in här Hjärta
  • Vickan31
    Elliot1 skrev 2023-07-12 10:43:09 följande:

Hej! 

Har varit inne här i tråden flera gånger men har inte hunnit svara förrän nu 🙃 Har läst vad du skrivit i andra inlägg och förstår att du inväntar BIM nu? ❤️ Förstår att det kanske känns hopplöst att försöka i väntan på ny återföring men alltså man ska aldrig säga aldrig!!! Jag har träffat både en random gynekolog och min IVF-läkare nu under de senaste tre veckorna och båda sa helt spontant att det är verkligen vanligt att det tar sig spontant mellan behandlingar. Jag vet att det låter otroligt klyschigt och att det kanske är det sista man vill höra när man själv känner hopplöshet, men det måste ju ligga någon sanning i det ändå? 🙏🏻 

Förstår att det är en seg väntan till september för er, men tack och lov är det ju sommar nu och ni har både
    flytt (visst?) och en resa att se fram emot 😊 Hux flux så
    är september här! Hejar så på er! ❤️ 

För mig går det bra tror jag, jag vet ju inte vad som 
    händer där inne dock. Men man måste väl kanske
    välja att tro på att det går bra ❤️ Jag går in i vecka 11 imorgon. Jag var på ett privat tidigt VUL i vecka 7+4 och då fanns där hjärtslag. Sen ringde jag IVF-kliniken och skulle avboka vår inplanerade behandling i slutet av juli, varpå hon frågade om jag ville komma in på ett ultraljud för att se hur det såg ut. JA TACK! Så även i vecka 8+4 fick jag ett VUL och då var lillen fortsatt vid liv iallafall ❤️ Nu är nästa milstolpe KUB, den 1/8. Tiden går otrooooligt långsamt ????🙃 

Ååh men jag förstår, jag känner samma att tiden inte alltid räcker till. Ja men precis, BIM är imorgon men tempen har sjunkit i flera dagar nu så jag skulle tro att mensen tyvärr är punktlig som vanligt. Trots det så håller jag verkligen med dig om att man hört om flera som plussar i väntan mellan behandlingar, även en tjej jag känner gjorde det i väntan på sin tredje IVF, så man ska aldrig ge upp Hjärta Jag vet att man är olika, men jag personligen behöver de här solskenshistorierna och någon som du som sprider hopp, så tack för det 🥰

Ja det känns verkligen långt till september, men nu är i alla fall flytten bra nära, två veckor kvar idag! Så det känns toppen att ha det att pyssla med som vi sett fram emot så mycket, och sedan resan i slutet av sommaren ja Glad Tack för att du alltid hejar på oss, du är så otroligt omtänksam Hjärta

Åååh jag kan tänka mig att tiden går långsamt för dig med, men så otroligt glädjande nyheter med två ultraljud som sett bra ut nu! 😍 Hur mår du just nu, i både kropp och knopp? Den första augusti närmar sig i alla fall, ungefär samtidigt som våran flytt, så jag ska tänka på dig extra mycket den dagen! Hjärta
  • Mathilda88
    Jimmithejuice skrev 2023-06-16 19:24:05 följande:

Hej! 

Jag genomgår just nu IVF (PGT). Jag har alltså en ovanlig ärftlig sjukdom (som jag dock inte har några symptom av). Har 2 barn med min sambo, 9år samt 4år. Ärftligheten är 50% & min äldsta har sjukdomen. Detta är första gången vi gör IVF. Längtan efter ett 3e barn är stor & förra sommaren gjorde jag en jobbig abort pga att det visade sig efter moderkaksprovet att fostret hade sjukdomen 💔 Idag gjorde jag mitt första äggplock & fick ut 28 ägg 🙏 nu ska dom odlas & testas innan dom fryses ner. Återföring blir tidigast i augusti tror jag, det skulle ta ca 2mån att analysera proverna. Håller alla tummar för att det lyckas bli några embryon & att iaf ett är friskt 🙏

Hej! Hur har det gått för er? Förstår att ni inte fått svar än på PGT, men håller tummarna för att det går bra och att ni får många friska fina embryon, oddsen känns bra med så många ägg! {#emotions_dlg.flower}
  • Mathilda88
    Elliot1 skrev 2023-06-18 10:30:10 följande:

Ja vi har fått träffa flera olika läkare (förstår att man måste träffa olika eftersom det ju är patienterna kroppar som styr) men den sista vi träffade var verkligen SÅ bra. Han var rak, ärlig och otroligt erfaren. Inget lindades in i bomull, det gillade jag 🙏🏻 

Okej, men då har ni ju iallafall två behandlingar kvar nu och jag tror verkligen att ni kommer hitta något!! Det måste bara gå! 💕 

Jag kom på en till sak ändå, att jag faktiskt började ta en del sån C-vitaminbrus. Kanske en varannan dag? Nu i efterhand så har jag läst om att även C-vitamin ska vara bra för äggen. Jag tror säkert du har stenkoll på allt redan, och jag är såklart helt medveten om vad dina läkare sagt.  Så jag hoppas inte detta missförstås som ett sånt tips du inte bett om, såna har man ju fått en del genom åren 😇 Jag försöker mest greppa efter halmstrån och jag vill ju fortfarande tro att det kanske var Q10 och även C-vitamin som kanske hjälpte mig. Vill ju så
    gärna att det ska bli fler plus i den här tråden 🥹 

Jo men jag förstår till 100%, det är verkligen lättare att fokusera på det praktiska för att lägga känslorna åt sidan ibland. Jag tycker man Kan utläsa från dina inlägg att du är målmedveten och jag tror det är en bra grej i den här situationen, man försöker hitta lösningar och har bara målet i sikte ❤️ Och målet kommer att nås, oavsett om det blir 100% biologiskt eller om ni får använda er utav ÄD. Kärleken till ert barn kommer vara enorm oavsett ❤️ Okej, ja då är det nog kanske till stor del genetiskt. Hur är din sambo när det kommer till djur? Kan relatera till hur viktigt det känns, i vår familj är vi också stora djurvänner och tycker att känsla och respekt för djur är otroligt viktigt ❤️ 

Tack för förståelse, det känns som sagt väldigt konstigt att gnälla över en graviditet i en tråd där alla kämpar för att få plus. Så jag uppskattar verkligen att det känns okej. Dagarna går otroligt långsamt här, jag börjar känna
    mig liiiiiite mer avslappnad men jag är fullt medveten om att allt fortfarande kan hända 😏

Sorry för sent svar, har haft litet break, försökt ladda om och skingra tankarna från IVF. Lättare sagt än gjort! Kroppen påminner en varje dag... Och saknar er Hjärta Ni är fantastiska Hjärta. Blir så glad av att läsa er konversation senaste månaden! 

Jag hade börjat med C-vitamin bara strax innan du skrev, så efter att ha läst din text så har jag fortsatt med det och håller tummarna. Hoppas då det är en antioxidant, och det är så mkt oxidation som pågått i denna kropp... Frågan är fortfarande om alla äggen är skadade eller det hållit sig till de senaste 4 månadernas mognande ägg. Tacksam för din omtanke och tips Hjärta Sen är det alltid svårt att veta vad som kan hjälpa när orsakerna till problemen är olika. 
    Hoppas även på att akupunkturen på den kinesiska kliniken 2 ggr/vecka ska hjälpa Hjärta
    Men även om det skulle få effekt så är kroppen fortfarande helt ur balans efter behandlingen, så lär inte ha en chans att ta sig naturligt innan nästa omgång. Förra cykeln (första efter IVFen) var ju hög på LH från start till slut. Nu under denna andra cykeln har jag varit låg och tidvis deppig, gråtit mkt för allt från en fin låt på radion till tankar graviditet etc... Misstänkte initialt lågt östrogen då jag blev deppig under första mensdagen och bättre efter mensen, men sämre igen efter ägglossningen, så oklart... Bara hoppas att det släpper när mensen preliminärt kommer på måndag! 

Ja du läser korrekt mellan raderna, haha. Är väldigt målmedveten, när jag bestämt mig för ngt så ska det helst ha gjorts igår... Oskyldig

Min sambo är en stor djurälskare och fantastisk runt dom! Hjärta Hundar, katter, hästar etc.  Men han saknar "hästfebern" ;) 

Hur mår du nu? Vilken vecka är du i? Hjärta
  • Mathilda88
    SierraLeone skrev 2023-06-18 11:59:31 följande:

Förstår att oron är ännu större när man får ut färre ägg men man har ju läst om andra som fått ut få ägg och ändå fått ett ägg tillbaka, allt handlar om kvaliten! ❤️

Jag har genomgått en IVF behandling hittills och blev gravid på första försöker vilket jag absolut inte trodde skulle ske! Jag är nu i vecka 9 ☺️. Orsaken till att vi inte lyckades på 3 år på naturligt väg var att min sambo har få spermier och jag har få ägg i äggreserven för min ålder. Det visade sig att mina ägg verkar vara av bra kvalitet trots att jag har få ägg i äggreserv så det är jag mycket tacksam för! 

Jag önskar dig ett stort lycka till! ❤️

Så underbart att höra!! Stort grattis!! Hjärta{#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023