• Anonym (Arg pappa)

Får skolan göra så?

Barnen ska åka skridskor med skolan nästa vecka och idag fick vi informationen att de som inte har egna skridskor och hjälm kommer få titta på.
    Hur är det rimligt? Mina barn vill verkligen åka, men vi kommer inte köpa skridskor för en enda gång.

• Svar på tråden Får skolan göra så?
  • Anonym (Behövs pengar)
    AnnaSturesson skrev 2023-01-14 07:13:03 följande:

Men köp ett par begagnade skridskor och en hjälm. Varför kan vissa föräldrar inte göra någonting?

Jade det fält vad så hade det aldrig varit en fråga om att man själv ska köpa badkläde. Varför kan ma. Då inte köpa ett par begagnade skridskor. Borde inte vara något problem att hitta ett par på blocket för 50kt

Men köp ett par begagnade skridskor och en hjälm. Varför kan vissa föräldrar inte göra någonting?

Jade det fält vad så hade det aldrig varit en fråga om att man själv ska köpa badkläde. Varför kan ma. Då inte köpa ett par begagnade skridskor. Borde inte vara något problem att hitta ett par på blocket för 50kt

Det beror ju helt på var man bor! Jag gjorde en sökning på Marketplace nu för att se vad ett par skridskor i min sons storlek 33 skulle kosta där vi bor. Fanns inte ett enda par upplagda här. Närmaste var i grannstaden, men för att komma dit behöver jag betala 70 kr enkel resväg. Alternativt be dem skicka för samma summa ungefär. Det hade blivit för dyrt för mig just nu. Likaså att jag inte hade skickat ut mitt barn på isen utan en hjälm, så där har vi ytterligare en kostnad. Så dina ?bara 50 kr? är nog snarare närmare åtminstone 2-300 när det kommer till kritan. Som fattig är det myclet pengar som måste planera ett bra tag i förväg för inköp.  

• AnnaSturesson
    Anonym (Behövs pengar) skrev 2023-01-14 07:38:03 följande:

Det beror ju helt på var man bor! Jag gjorde en sökning på Marketplace nu för att se vad ett par skridskor i min sons storlek 33 skulle kosta där vi bor. Fanns inte ett enda par upplagda här. Närmaste var i grannstaden, men för att komma dit behöver jag betala 70 kr enkel resväg. Alternativt be dem skicka för samma summa ungefär. Det hade blivit för dyrt för mig just nu. Likaså att jag inte hade skickat ut mitt barn på isen utan en hjälm, så där har vi ytterligare en kostnad. Så dina ?bara 50 kr? är nog snarare närmare åtminstone 2-300 när det kommer till kritan. Som fattig är det myclet pengar som måste planera ett bra tag i förväg för inköp.  

Kolla även blocket, du behöver inte ha exat storlek Till så små barn. Skulle fungera med 34-35 oxkså och ett par extra strumpor. 

Tycket skridskor tillhör allmänbildningen i Sverige. 

• Anonym (Bella)
    Anonym (Behövs pengar) skrev 2023-01-14 07:38:03 följande:

Ifrågasätter absolut inte bristen på bra begagnade skridskor, men har inte ditt barn en cykelhjälm? 
  • Anonym (Bella)

Info till den som letar skridsko i exakt rätt storlek: många barnskridskor har numera ställbar storlek. En och samma skridsko har ofta tre till fyra storlekar. Har man tur kan syskon ha samma par (förutsatt atf de inte åker samtidigt). Det innebär också att man inte behöver nya varje år. 

• Anonym (Mx)

Jag har en kompis som arbetar i skolan, hon har pratat om detta fenomen. Det gäller såklart inte alla, men flera hon haft denna diskussion med att skolan ska vara avgiftsfri och att dom inte har råd etc.. har varit personer som snusar/röker, man kan även enkelt se att vissa lagt tusenlappar på vissa saker i sitt utseende.

Men att köpa ett par skridskor för 50kr till sitt barn blir bara för mkt. Det ska det tjafsas om.

• JodiBabe
    Anonym (Arg pappa) skrev 2023-01-13 16:19:13 följande:
    Jag mailade läraren och fick svaret att de inte lånar ut och att alla som önskar åka behöver ha med eget. Hen föreslog tom att jag ska fråga andra om någon kan låna ut.
    tala med rektorn.
  • JodiBabe
    Anonym (Mx) skrev 2023-01-14 08:13:14 följande:

Jag har en kompis som arbetar i skolan, hon har pratat om detta fenomen. Det gäller såklart inte alla, men flera hon haft denna diskussion med att skolan ska vara avgiftsfri och att dom inte har råd etc.. har varit personer som snusar/röker, man kan även enkelt se att vissa lagt tusenlappar på vissa saker i sitt utseende.

Men att köpa ett par skridskor för 50kr till sitt barn blir bara för mkt. Det ska det tjafsas om.

50 kr?
  • Anonym (Behövs pengar)
    Anonym (Mx) skrev 2023-01-14 08:13:14 följande:

Villa fördomar du har, det där gäller givetvis inte alla. 50 kr kostar det ju sällan som jag kom fram till i mitt inlägg ovan. iaf inte där jag bor. 

Jag kan ju säga som så att jag varken röker, snusar, dricker alkohol annat än specifika tillfällen, är helt fri från tatueringar, piercingar, skönhetsoperationer och dylikt. Men hade skolan sagt att om en vecka ska ditt barn åka skridskor i skolan, ja då hade jag haft problem att köpa något till honom i andra hand i dagsläget utan att behöva be en släkting om hjälp. 

För som sagt, det behövs även en hjälm. Och några skridskor i min sons storlek hittade jag inte i närheten i andra hand. 

• Anonym (Behövs pengar)
    Anonym (Bella) skrev 2023-01-14 07:52:50 följande:
    Ifrågasätter absolut inte bristen på bra begagnade skridskor, men har inte ditt barn en cykelhjälm? 

Nej, den är urvuxen.

Inte bara bristen på BRA begagnade skridskor, utan jag hittar verkligen inte ett enda par på min ort. Vi bor dock söderut vilket säkert påverkar. Dessutom ett mindre ställe så utbudet vad gäller begagnat är begränsat här öht oavsett vad det gäller. 

men ja, ska man betala för en tågresa på 140 kr för att hämta någon för 50-100 kr så blir det inte så billigt längre. Men visst om man bor nånstans i Stockholm eller Göteborg förstår jag ju att man tycker som du, där finns allting tillgängligt. Jag har själv bott på båda ställena så jag kan jämföra med nuvarande.

• Anonym (Bella)
    Anonym (Behövs pengar) skrev 2023-01-14 08:36:36 följande:

Villa fördomar du har, det där gäller givetvis inte alla. 50 kr kostar det ju sällan som jag kom fram till i mitt inlägg ovan. iaf inte där jag bor. 

Jag kan ju säga som så att jag varken röker, snusar, dricker alkohol annat än specifika tillfällen, är helt fri från tatueringar, piercingar, skönhetsoperationer och dylikt. Men hade skolan sagt att om en vecka ska ditt barn åka skridskor i skolan, ja då hade jag haft problem att köpa något till honom i andra hand i dagsläget utan att behöva be en släkting om hjälp. 

För som sagt, det behövs även en hjälm. Och några skridskor i min sons storlek hittade jag inte i närheten i andra hand. 

Har inte ditt barn en cykelhjälm? 

Håller med dig om att det är för kort varsel. På mina barns skola finns skridskor, pulkor, cyklar och hjälmar att låna. Det är jättebra tycker jag. Jag kollade begagnatmarknaden där jag bor och det finns barnskridskor till salu, men absolut inte för så lite som 50 kr, som någon påstod. 

Svar på tråden Får skolan göra så?