• Anonym (Arg pappa)

Får skolan göra så?

Barnen ska åka skridskor med skolan nästa vecka och idag fick vi informationen att de som inte har egna skridskor och hjälm kommer få titta på.
    Hur är det rimligt? Mina barn vill verkligen åka, men vi kommer inte köpa skridskor för en enda gång.

• Svar på tråden Får skolan göra så?
  • Anonym

Skolan kan ju ordna en promenad för de som inte har skridskor

• Anonym (Mx)

I dessa diskussioner fastnar många i att skolan ska vara avgiftsfri. Man stödjer sig på denna regel och hittar förklaringsmodeller och anledningar till att det är fel om inte alla kan tilldelas skridskor på kommunens bekostnad.

Man kan välja att leta problem eller lösningar.

Ett par skridskor kan man oftast fixa för en billig penning alternativt låna av någon kompis/släkting. Eller hyra billigt.

Men det är lättare att sitta på röven och skriva att det är fel och orättvist på Familjeliv, istället för att försöka fixa en så enkel grej för sina barn.

• Anonym (Behövs pengar)
    Anonym (Mx) skrev 2023-01-13 21:58:54 följande:

I dessa diskussioner fastnar många i att skolan ska vara avgiftsfri. Man stödjer sig på denna regel och hittar förklaringsmodeller och anledningar till att det är fel om inte alla kan tilldelas skridskor på kommunens bekostnad.

Man kan välja att leta problem eller lösningar.

Ett par skridskor kan man oftast fixa för en billig penning alternativt låna av någon kompis/släkting. Eller hyra billigt.

Men det är lättare att sitta på röven och skriva att det är fel och orättvist på Familjeliv, istället för att försöka fixa en så enkel grej för sina barn.

Enkel för vissa kanske, de med ekonomin. Själv hade jag haft fullkomlig panik om detta gällde mitt barn då dålig framförhållning hade inneburit att troligen inte hade kunnat komma över ett par billiga i andra hand, och därmed hade jag heller inte haft råd. 
  • Anonym (Sandra)

Nu vet jag inte vilken ålder/storlek dina barn har på fötterna. Upp till storlek 38-38 brukar det vara ganska lätt att få tag i begagnade.

Billiga och hyfsade skridskor för mellan 30 - 100 kronor går ofta att få tag på via blocket eller facebooks marketplace beroende på storlek och skick. 

Titta på en secondhand, där brukar de också drälla till en hyfsat billig peng.

Har ni en fritidsbank på orten - där kan man låna gratis idrotts/fritidsutrustning i upp till två veckor. 

Vi är en familj som fram tills ungarna fick mer regelbundna aktiviteter ofta tog en helgdag i ishallen på allmänhetens åkning. Mer än en gång lånade vi glatt våra till vänner som hade barn som inte skulle till ishallen samma dag som oss. Ibland som direktfråga till oss, ibland så såg man nåt inlägg på facebook om någon har att låna ut. 

Det är värre att hitta prisvärda skridskor i storlek 43-44 till en 13-åring som troligen kommer öka skostorlek ytterigare nått snäpp eller två. 

Sluta krisa och skriv ett inlägg på facebook istället för här och fråga om någon har ett par skridskor att låna ut akutell dag till era barn. Det kostar gratis att fråga och förmodligen hade du nog haft ett par skridskor på gång redan om du gjort det. 

Hjälm - det funkar finfint med cykelhjälm som jag antar att de flesta barn har, annars samma sak med det - fråga om det finns någon att låna. 

Ps. Ring och kolla med ishallen annars om det verkligen inte finns skridskor att hyra för en billig peng. Det är många ishallar som gör så, men det är inte säkert att läraren har koll på det. 

• Anonym (Undrar)

Varför har ni inte skidor? Har inte alla det?

• Anonym (Q)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-13 18:48:03 följande:

När mina barn gick i förskoleklass åkte se skidor varannan vecka och skridsko varannan. De som inte hade utrustning fick låna en pulka. Jag hörde aldrig någon klaga över det. 

Du vet om att möjligheterna är olika i vårt land va? Du får det att låta så enkelt eftersom dina barn minsann åkte skidor och skridskor varannan vecka. Nu ska jag berätta en hemlighet för dig. I många delar av landet funkar inte detta. I många delar av landet finns det inte så mycket snö så att det går att åka skidor. I många städer kan det bli svårt att släpa iväg 30 ungar någon mil för att komma till en ishall. Så?.vad bra att dina barn hade dessa möjligheter, men hela Sverige ser inte lika dant ut. DÄRFÖR är det inte lönt att äga skridskor och skidor om barnen inte åker det på fritiden. Troligtvis bor du på ett ställe där det finns möjlighet till att åka skidor och skridskor. DÄRFÖR var det väl ingen som klagade, då detta fanns i många hushåll.
  • Anonym (Mini)

Tycker det låter märkligt från skolans sida att de som inte har ska titta på bara. Eftersom det är undervisningstid. Är du säker på att skolan sagt så? 
    Bra att du hittade skridskor ts.
    Förövrigt kan sådana här friluftsdagar verkligen visa att skoltid inte alls är likvärdig som det hojjas jämt om och är så viktigt annars.

Här ska åkas skidor snart, har man inte det får man åka pulka m.m. Inte 17 köper folk skidutrustning till en el flera barn om man inte åker annars också. Brukar nog som tur är ändå vara hälften som åker skidor på skiddagen så blir inte så utpekade. 
    Men på 90-talet fick vi stå eller hjälpa andra kommer jag ihåg på sådana dagar om man inte hade rätt grejer. Fy 17. Tacksam att mina barn kunnat slippa de problemen men vet ju väl hur det kan vara fortfarande. 

• Anonym (Mini)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-01-14 01:46:26 följande:

Beror ju var i Sverige man bor också. I södra halvan kan du glömma det. Där har man skidor iaf man åker på skidsemestrar el är intresserad och tar sig regelbundet till platser där man kan åka. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-01-14 01:46:26 följande:

Vad ska jag som bor längst sydost ner i Sverige med skidor till? Vi åker aldrig norrut och våra vintrar är regniga och kladdiga. 
  • AnnaSturesson

Men köp ett par begagnade skridskor och en hjälm. Varför kan vissa föräldrar inte göra någonting?

Jade det fält vad så hade det aldrig varit en fråga om att man själv ska köpa badkläde. Varför kan ma. Då inte köpa ett par begagnade skridskor. Borde inte vara något problem att hitta ett par på blocket för 50kt

Svar på tråden Får skolan göra så?