• Anonym (Arg pappa)

Får skolan göra så?

Barnen ska åka skridskor med skolan nästa vecka och idag fick vi informationen att de som inte har egna skridskor och hjälm kommer få titta på.
    Hur är det rimligt? Mina barn vill verkligen åka, men vi kommer inte köpa skridskor för en enda gång.

• Svar på tråden Får skolan göra så?
  • jeanette02

Låter väldigt udda.
    När vi fått info om sådant genom åren så brukar det stå att man kan ta med extra om man har och låna ut t ex. Annars fixar skolan det. Oftast ihop med ishallen /föreningen eftersom just alla ska få prova. Det ingår ju i undervisningen. Sedan kan man tycka att man inte ska behöva köpa grejer enbart för skolan. Det ska man inte heller egentligen. Inte sådant. Särskilt som ni aldrig åker annars. Nu när skolan har detta dom obligatoriska element så får de väl fixa skridskor. 
    Är det en kommunal skola? 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (P) skrev 2023-01-13 18:24:04 följande:

Nej du. Mina barn lärde sig snabbt och med vår goda ekonomi har vi haft möjlighet att köpa varma och bekväma skridskor som passar dem perfekt. De har ändå hatat varje minut av det. Och varför ska jag tvinga dem till något de verkligen avskyr? 

Ja, i våra barn gymnasieskola var det ett moment som skulle genomföras. Men ni får förstås göra som ni vill!
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (h) skrev 2023-01-13 18:32:49 följande:
    Det var nog inte svar på någon av mina tankar. Alls.
    Hur menar du? Det var absolut inget rasistiskt från min sida. Det jag menar var att det troligen inte är lika vanligt att man åker skidor och skridskor i Mellanöstern och Afrika och dessa familjer troligen inte har så stort intresserad vintersport.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (h) skrev 2023-01-13 18:32:49 följande:
    Det var nog inte svar på någon av mina tankar. Alls.
    Hur menar du? Det var absolut inget rasistiskt från min sida. Det jag menar var att det troligen inte är lika vanligt att man åker skidor och skridskor i Mellanöstern och Afrika och dessa familjer troligen inte har så stort intresserad vintersport.
  • TvillingmammaVästgöte

När mina barn gick i förskoleklass åkte se skidor varannan vecka och skridsko varannan. De som inte hade utrustning fick låna en pulka. Jag hörde aldrig någon klaga över det. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (P) skrev 2023-01-13 18:24:04 följande:

Nej du. Mina barn lärde sig snabbt och med vår goda ekonomi har vi haft möjlighet att köpa varma och bekväma skridskor som passar dem perfekt. De har ändå hatat varje minut av det. Och varför ska jag tvinga dem till något de verkligen avskyr? 

Ja, jag vet inte, det finns ju mycket man inte gillar som man ändå måste göra. Mina barn gillade tex inte kullerbyttor och liknande Gymnastik men det är viktigt för betyget i idrott, så de fick ju lära sig det ändå. Skridskoåkningen kan nog också ha betydelse för idrottsbetyget. Men bryr man sig inte om det är det ju ingen fara.
  • Anonym (h)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-13 18:46:34 följande:
    Fortfarande inget som helst som spinner vidare på vad jag skrev.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (h) skrev 2023-01-13 18:52:08 följande:
    Fortfarande inget som helst som spinner vidare på vad jag skrev.
    Vad menar du om att skolorna nu så lätt särbehandlar?
  • Anonym (Farsa)

Jag ringde på hos några av grannarna som har barn som är några år äldre. Hittade att låna.

• Anonym (Liv)

Är det bara ett tillfälle? När jag gick i skola åkte vi skridskor flera ggr på idrotten, utomhus på en spolad is, både mel kl an- och högstadie. Alla barn fick ha med eget, inget skolan stod för. Så ja det var bytardagar och second hand eftersom det måste bytas varje år. Lite sånt får man räkna med att fixa för sina barn. Lära sig åka skridskor tillhör ändå allmänbildning så jag skulle se det som positivt. Sen håller jag med om att det är dålig framförhållning. 

Svar på tråden Får skolan göra så?