• Anonym (Arg pappa)

Får skolan göra så?

Barnen ska åka skridskor med skolan nästa vecka och idag fick vi informationen att de som inte har egna skridskor och hjälm kommer få titta på.
    Hur är det rimligt? Mina barn vill verkligen åka, men vi kommer inte köpa skridskor för en enda gång.

• Svar på tråden Får skolan göra så?
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Behövs pengar) skrev 2023-01-14 08:45:39 följande:

Nej, den är urvuxen.

Inte bara bristen på BRA begagnade skridskor, utan jag hittar verkligen inte ett enda par på min ort. Vi bor dock söderut vilket säkert påverkar. Dessutom ett mindre ställe så utbudet vad gäller begagnat är begränsat här öht oavsett vad det gäller. 

men ja, ska man betala för en tågresa på 140 kr för att hämta någon för 50-100 kr så blir det inte så billigt längre. Men visst om man bor nånstans i Stockholm eller Göteborg förstår jag ju att man tycker som du, där finns allting tillgängligt. Jag har själv bott på båda ställena så jag kan jämföra med nuvarande.

Vad tycker jag, menar du? 
  • Anonym (Liv)

Det ingår i föräldraansvaret att se till att barn kan delta i aktiviteter och undervisning. Ja skolan är avgiftsfri men barnet behöver ändå idrottskläder, badkläder till simundervisning, lucialinne när de ska lussa osv. Ska barnen lära sig åka skridskor behöver man skaffa skridskor. Skolan kan väl inte ha hundratals skridskor i olika storlekar till alla barn. Det är i förälderns intresse att barnet får lära sig åka skridskor så vet man att de ska lära sig det får man väl skaffa det. Förstår inte hur det kan vara så provocerande. Nu är det ju dessutom inte helt obligatoriskt eftersom barnen kan avstå. Men som förälder vill man väl att barnet ska lära sig och vara med på dessa aktiviteter. Förstår att en del kan ha det tufft ekonomiskt men begagnade skridskor kostar inte så mycket. Däremot bör ju skolan meddela sånt i god tid. Helst i början av läsåret, att i år ingår skridskoundervisning eller skidåkning eller vad det nu kan vara så har alla föräldrar chans att planera för det. Inte en vecka innan. Sen bör det ju finnas något extra par på skolan, finns säkert föräldrar som kan skänka urväxta, så att barn som glömt eller inte haft råd ändå kan ha möjlighet att delta.

• Anonym (Bella)
    Anonym (Bella) skrev 2023-01-14 08:47:39 följande:

Har inte ditt barn en cykelhjälm? . 

såg svaret på det nu! Ni cyklar alltså aldrig. Hur tar ni er runt? (Bara nyfiken, vår familj är fullkomligt cykelberoende. :) )
  • Anonym (Förälder)

Tänker på alla föräldramötet och div utskick som skolorna ordnar.
    Minns att vi brukade bli informerade om att eleven under året skulle på div utflykter som man själv kan räkna ut att viss sportutrustning är lämplig att skaffa.

• Anonym (Behövs pengar)
    Anonym (Bella) skrev 2023-01-14 08:52:47 följande:
    såg svaret på det nu! Ni cyklar alltså aldrig. Hur tar ni er runt? (Bara nyfiken, vår familj är fullkomligt cykelberoende. :) )
    Barnvagn eller går till fots. Mannen har bil för längre sträckor, men vi försöker hålla det nere. Vi rör oss sällan utanför vår ort. Jag kör inte bil pga inget körkort. Cykel äger jag ingen. 
    Anonym (Sandra) skrev 2023-01-14 00:58:11 följande:

Nu vet jag inte vilken ålder/storlek dina barn har på fötterna. Upp till storlek 38-38 brukar det vara ganska lätt att få tag i begagnade.

Billiga och hyfsade skridskor för mellan 30 - 100 kronor går ofta att få tag på via blocket eller facebooks marketplace beroende på storlek och skick. 

Titta på en secondhand, där brukar de också drälla till en hyfsat billig peng.

Har ni en fritidsbank på orten - där kan man låna gratis idrotts/fritidsutrustning i upp till två veckor. 

Vi är en familj som fram tills ungarna fick mer regelbundna aktiviteter ofta tog en helgdag i ishallen på allmänhetens åkning. Mer än en gång lånade vi glatt våra till vänner som hade barn som inte skulle till ishallen samma dag som oss. Ibland som direktfråga till oss, ibland så såg man nåt inlägg på facebook om någon har att låna ut. 

Det är värre att hitta prisvärda skridskor i storlek 43-44 till en 13-åring som troligen kommer öka skostorlek ytterigare nått snäpp eller två. 

Sluta krisa och skriv ett inlägg på facebook istället för här och fråga om någon har ett par skridskor att låna ut akutell dag till era barn. Det kostar gratis att fråga och förmodligen hade du nog haft ett par skridskor på gång redan om du gjort det. 

Hjälm - det funkar finfint med cykelhjälm som jag antar att de flesta barn har, annars samma sak med det - fråga om det finns någon att låna. 

Ps. Ring och kolla med ishallen annars om det verkligen inte finns skridskor att hyra för en billig peng. Det är många ishallar som gör så, men det är inte säkert att läraren har koll på det. 

Var bor du? eftersom du skriver att det enkelt går att hitta på Marketplace 
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Behövs pengar) skrev 2023-01-14 08:36:36 följande:

Villa fördomar du har, det där gäller givetvis inte alla. 50 kr kostar det ju sällan som jag kom fram till i mitt inlägg ovan. iaf inte där jag bor. 

Jag kan ju säga som så att jag varken röker, snusar, dricker alkohol annat än specifika tillfällen, är helt fri från tatueringar, piercingar, skönhetsoperationer och dylikt. Men hade skolan sagt att om en vecka ska ditt barn åka skridskor i skolan, ja då hade jag haft problem att köpa något till honom i andra hand i dagsläget utan att behöva be en släkting om hjälp. 

För som sagt, det behövs även en hjälm. Och några skridskor i min sons storlek hittade jag inte i närheten i andra hand. 

Det gäller uppenbarligen inte dig. Men är det verkligen fördomar när man hör om föräldrar som absolut inte har råd med ett par skridskor eller en liten matsäck på en utflykt, men som röker/snusar och har tatueringar för flera tusen? Dom finns, jag lovar.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Behövs pengar) skrev 2023-01-14 09:08:53 följande:
    Barnvagn eller går till fots. Mannen har bil för längre sträckor, men vi försöker hålla det nere. Vi rör oss sällan utanför vår ort. Jag kör inte bil pga inget körkort. Cykel äger jag ingen. 
    Anonym (Sandra) skrev 2023-01-14 00:58:11 följande:

Nu vet jag inte vilken ålder/storlek dina barn har på fötterna. Upp till storlek 38-38 brukar det vara ganska lätt att få tag i begagnade.

Billiga och hyfsade skridskor för mellan 30 - 100 kronor går ofta att få tag på via blocket eller facebooks marketplace beroende på storlek och skick. 

Titta på en secondhand, där brukar de också drälla till en hyfsat billig peng.

Har ni en fritidsbank på orten - där kan man låna gratis idrotts/fritidsutrustning i upp till två veckor. 

Vi är en familj som fram tills ungarna fick mer regelbundna aktiviteter ofta tog en helgdag i ishallen på allmänhetens åkning. Mer än en gång lånade vi glatt våra till vänner som hade barn som inte skulle till ishallen samma dag som oss. Ibland som direktfråga till oss, ibland så såg man nåt inlägg på facebook om någon har att låna ut. 

Det är värre att hitta prisvärda skridskor i storlek 43-44 till en 13-åring som troligen kommer öka skostorlek ytterigare nått snäpp eller två. 

Sluta krisa och skriv ett inlägg på facebook istället för här och fråga om någon har ett par skridskor att låna ut akutell dag till era barn. Det kostar gratis att fråga och förmodligen hade du nog haft ett par skridskor på gång redan om du gjort det. 

Hjälm - det funkar finfint med cykelhjälm som jag antar att de flesta barn har, annars samma sak med det - fråga om det finns någon att låna. 

Ps. Ring och kolla med ishallen annars om det verkligen inte finns skridskor att hyra för en billig peng. Det är många ishallar som gör så, men det är inte säkert att läraren har koll på det. 

Var bor du? eftersom du skriver att det enkelt går att hitta på Marketplace 
    Tack för stillad nyfikenhet! :) Ni bor på en liten ort, gissar jag. Bodde också så ett tag (Ca 3000 inv). 
  • TvillingmammaVästgöte

Jag förstår i och för sig att man infört detta med kostnadsfri skola, att inget skall få kosta något för föräldrar. 

Effekten kommer ju tyvärr troligen på sikt också bli att skolorna inte kommer att kunna göra några roliga aktiviteter alls. Men det kanske det är värt.

• Anonym (....)

Avgiftsfri skola, absolut. Men vissa saker räknas ingå i ett standardhushåll. Skridskor, cykel, badkläder är exempel på sådant...

Jag är ganska säker på att om du slänger ut en förfrågan på Facebook, tar kontakt med de andra föräldrarna i klassen (eller ber läraren göra det) så får du tag i ett par! 

Jag bor i en mindre ort i södra Sverige och har skridskor från storlek 25 upp till 39 på vinden, vill du låna ett par? Om du nu bor i närheten då...

/Förälder och lärare 

• Anonym (Låna?)

Vad använder du barnbidraget till?
    Det kan väl inte ta slut varenda månad... 
    Samma par skridskor kan man ju ha åtminstone ett par år framåt... 

Jag vill minnas att jag fick helt nya skridskor som barn som passade mig ett par år. När jag började växa ur dem så lånade jag gamla hockeyskridskor som min bror hade använt...

Om man hade glömt ta med skridskor fanns det ett litet förråd med skridskor att låna av skolan.

Svar på tråden Får skolan göra så?